Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 580 81 82 83 84244 245 246 247 248
Ze Kink
01.12.2008 23:14:43
Mitkäs ovat kovimmat OSX:ää tukevat ilmaiset pluginit, joita kannattaa ladata? Pc:llä tykkäsin esimerkiksi Kjaerrhusin ilmaisista plugareista ja Digitalfishphoneseista, mutta esim. nuo Kjaerrhusit eivät taida toimia OSX:llä ollenkaan. Softana mulla on siis Reaper.

Lähinnä siis hakisin jotain kompuroita, clipperiä tyyliin gclip, kaikuja ja nauhasimulaatiota.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Kukko
02.12.2008 10:05:29

Meneeköhän sulla nyt mikrofonietuaste ja di-boksi sekaisin? Mikkietuastetta käytetään muuttamaan mikrofonitasoinen signaali linjatasoiseksi ja di-boksia käytetään muuntamaan instrumentti/linjatasoinen ääni mikrofonitasoiseksi.

Mitenköhän tuota varsinaista mikrofonisignaalia voisi korostaa/parantaa ennen inputtia? Siis toki kortissa on jonkinmoinen etuaste? tuota varten.

Minkälainen signaaliketju on esim amma-studiossa. Tyyliin laulaja>mikrofoni>johto>....>??
"Kitarakoulu viisivuotiseksi" -Minä-
JoKo
02.12.2008 12:23:11
Mitenköhän tuota varsinaista mikrofonisignaalia voisi korostaa/parantaa ennen inputtia? Siis toki kortissa on jonkinmoinen etuaste? tuota varten.

No mikäs siinä nykyisellään mättää? Ei sitä oikein muuten pysty parantamaan kuin vaihtamalla mikkiä tai sen paikkaa. Mä en ihan ymmärrä mitä sä tarkoitat korostamisella, mutta jos ääni tulee liian hiljaa niin jossain on vikaa tai sitten mikkietuasteessa ei riitä gaini (mikä on kyllä aika epätodennäköistä ellei sulla ole ribbonmikkiä tai jotain muuta tosi hiljaista tapausta.)

Mites sä oot kytkeny vehkees ja mitä ne tarkalleen on? Millaisilla johdoilla?

Minkälainen signaaliketju on esim amma-studiossa. Tyyliin laulaja>mikrofoni>johto>....>??

laulaja-mikrofoni-mikkietuaste-AD muunnin-tietokone
Kukko
02.12.2008 12:48:13 (muokattu 02.12.2008 12:54:41)

No mikäs siinä nykyisellään mättää? Ei sitä oikein muuten pysty parantamaan kuin vaihtamalla mikkiä tai sen paikkaa. Mä en ihan ymmärrä mitä sä tarkoitat korostamisella, mutta jos ääni tulee liian hiljaa niin jossain on vikaa tai sitten mikkietuasteessa ei riitä gaini (mikä on kyllä aika epätodennäköistä ellei sulla ole ribbonmikkiä tai jotain muuta tosi hiljaista tapausta.)

Mites sä oot kytkeny vehkees ja mitä ne tarkalleen on? Millaisilla johdoilla?

laulaja-mikrofoni-mikkietuaste-AD muunnin-tietokone

Ajattelin vaan että josko tuossa mikin ja äänikortin etuasteen välissä käytetään mahd. vielä jotain. Täytyyhän sitä raitaa sitten equuttaa ym. Olen kyllä saanut mielestäni hyvää jälkeä. Mutta aina voi parantaa.

Lisäksi tuossa hoontech-kortissa etunen/gaini käyttätytyy niin että vasta klo 16-17 paikkella (täysillä) nousee gain-pykälät..Lienee tosin normaalia? Ja silloin on tietty jo liian lujaa. Nostelen monesti suoraan jo esim. lauluraidan db:tä ja tietysti kompressoimalla saa "munaa". Mikkinä mulla on ollut opus 69 ja shure 58.. Johdot ym. on ihan normaalia keskiverto thoman-xlr-piuhaa.

Aloittelijana mun on vaikea muotoilla kysymystäni selkeästi. Uskon että kokonaisuus muuttuu oikeaan suuntaan kunhan saan oikenalaisen mikin esim. laulua/akkaria varten.

*muoks* Pohdintaa: olen jostain syystä tehnyt suurimman osan kokeiluista xlr-plugi- johdolla, vaikka tuossa interfacessa on kaksi xlr-sisäänmenoa: varmasti vaikuttaa signaalin laatuun...
Kukko
02.12.2008 12:50:46

tässä välissä voi olla vaikka eq ja kompressori .

Ja sitten on hyvä havaita, että sama laite voi sisältää useampia signaaliktjun komponetteja.

Esimerkiksi tyypillisessä äänitysinterfacessa (mikä siis käytännössä tarkoittaa ulkoista äänikorttia) on usein mikrofoni- ja instrumenttisisääntulo(ja) etuvahvistimilla ja AD-muuntokin tapahtuu interfacen sisällä. (Muutahan ei tällöin mikin ja piuhojen lisäksi tarvita ennen konetta.)

Mikrofonietuaste voi olla taas ns. channel strip, jolloin mikrofonietusen lisäksi siitä saattaa löytyä kompura, eq, de-esser jne.

Pitkä ketjuhan tämä on, mutta kai sen voisi läpi lukea, jos jokin äänityshommien alkeita koskeva kysymys mieleen juolahtaa. Siellä on myös pari ihan hyvää kirjasuositusta, vaikkapa J. Pekka Mäkelän Luova studiotyö.

Tämä selvensi myös paljon, kiitoksia vastauksista. *hiipii kellariin*

-Mikko
JoKo
02.12.2008 18:09:13 (muokattu 02.12.2008 18:17:44)
*muoks* Pohdintaa: olen jostain syystä tehnyt suurimman osan kokeiluista xlr-plugi- johdolla, vaikka tuossa interfacessa on kaksi xlr-sisäänmenoa: varmasti vaikuttaa signaalin laatuun...

Taisit juuri vastata omaan kysymykseesi. Kokeileppa uudestaan xlr-xlr johdolla.

Ajattelin vaan että josko tuossa mikin ja äänikortin etuasteen välissä käytetään mahd. vielä jotain.

Mikrofonin ja etuasteen väliin ei yleensä laiteta yhtään mitään, vasta mikkietunen muuttaa signaalin sellaiseksi että muut vehkeet sen "ymmärtävät". Ainoana poikkeuksena: jos sulla on joku vanha korkeaimpendanssinen mikki, niin silloin siinä välissä pitää käyttää di-boksia. Kumpikaan noista mainitsemastasi mikistä ei tosin ole sellainen.
WBBC
03.12.2008 17:40:28
Tarkoitus olisi äänittää autotallibändimme soittoa livenä.

Olosuhteet:

20 neliön autotalli, jossa on matot lattialla ja yms. kaikuvaimennusta.

Kamat:

Stratocaster, VOX 15 vahvistin + nauhakaiku
Basso + vahvistin.
Akustinen teräskielinen kitara
Rummut, rumpuja on dempattu aika reilusti tunkemalla sisään vaahtomuovia.
Dynaaminen halpis-mikrofoni ja laadukas kasettidekki.

Eli vinkkejä kaivattaisiin lähinnä kamojen ja mikrofonin sijoittelussa, jotta nauhalle tallentuisi soitto mahdollisimman puhtaasti.

Niin, ja mikä mikrofoni olisi hyvä tähän tarkoitukseen.

Soitamme lähinnä shadowsia, ccr:ää, elvistä jne.
Mr. Slowfinger
04.12.2008 12:21:10
Dodii, nyt alkaa joulu jo lähestyä, ja ajatuksissa olisi pukilta pientä kotistudioo pyytää:) Koneesta sen verran, että löytyy 1 firewire portti, 2 usbia (vissiin 1.1 portteja), kovalevyllä tilaa 150gt (käytössä tällähetkellä n. 20gt), käyttiksenä Xp home edition (pöytäkone). Budjetti olisi 700 euroa (ei valitettavasti joustovaraa), ja itse olen katsellut tälläistä pakettia:

Äänikortti/etuasteita mikeille:
http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_8_firewire.htm
Sopivasti etuasteita, mukana Cubase Le, jota olen ennenkin käyttänyt, tukee ASIOta, ainoa miinus on se että ei midi sisääntuloa. Tämä siis menisi siihen ainoaan firewire porttiin.

Midi interface:
http://www.thomann.de/fi/maudio_midisport_2x2.htm
Jos soitan koskettimia tämän kautta Cubaseen, niin riittääkö Usb portissa tehot? Muuten ihan hyvältä vaikuttava vaihtoehto.

Mikkejä: (mulla on jo Samsonin Q7 ja joku 20 euron markettimikki)
http://www.thomann.de/fi/the_tbone_sc150.htm
Plussaa siitä että suuntakuvion voi vaihtaa, en ole vielä tarkkaan miettinyt mihin tätä käyttäisin, ehkä rumpujen overina ja kitaravahvarissa
http://www.thomann.de/fi/the_tbone_sc400_grossmembranmikro.htm
Toivottavasti tämä on edes välttävän tasoinen:/

Kuuntelu: (mulla on jo kossin porta proot ja sonyn 50 euron peruskuulokkeet)
http://www.thomann.de/fi/millenium_ha4.htm
Halppis, mutta parempaan ei vaan ole varaa.
http://www.thomann.de/fi/akg_k44_v2.htm
Esim. kitaristille.
Ajattelin käyttää aluksi kotistereoita + kuulokkeita kuuntelussa, ja joskus parin kuukauden päästä hankkia kunnon monitorit kuunteluun.

Midi keyboard: (tällä soittelen taustalle sointuja yms ja ehkä pientä rumpujen soittoa)
http://www.thomann.de/fi/maudio_keyrig_25.htm

+ 3 halvinta telinettä jotka eivät ole millenium merkkisiä, pari cordialin mikkipiuhaa, firewire piuha Alesikselle, Usb m-audiolle, midi piuha kiipparille

Loppuun vielä pari lisäkysymystä:
- Mikä piuha Alesiksesta kuulokevahvariin?
- Mitä virtalähteitä tarvitsen?
- Jos äänitän rumpuja, niin Samson bassorumpuun, Sc 150 overiks, ja Sc 400 virvelille?
Kurb
05.12.2008 11:32:41 (muokattu 05.12.2008 11:39:46)
Loppuun vielä pari lisäkysymystä:
- Mikä piuha Alesiksesta kuulokevahvariin?

Vaikkapa tällainen http://www.thomann.de/fi/the_sssnake_spp2015.htm. Mikserin phonesista kuulokevahvarin inputtiin.

- Mitä virtalähteitä tarvitsen?

Eiköhän laitteiden mukana tule tarvittavat virtalähteet?

- Jos äänitän rumpuja, niin Samson bassorumpuun, Sc 150 overiks, ja Sc 400 virvelille?

Vaikkapa, mutta muitakin fiksuja tapoja on. Lueskele foorumia, täällä on miljoona viestiä kirjoitettu rumpumikityksestä.

Ylipäätänsä ehkä funtsisin vielä tota sun kattausta. Tärkeintä olisi saada himaan kunnollinen kuuntelu, ja sitä sulla ei nyt ole. Välttävänä ratkaisuna jotkut kunnolliset kuulokkeet (AKG K-240 M, Beyerdynamic ATH AD-700, jne.), mutta mieluiten kunnolliset monitorit (Behringerin Truthit taitaa olla nykyään kaikilla).

Mikkikattaus nyt on makukysymys, mutta minä panostaisin myös johonkin peruslaadukkaaseen dynaamiseen (Shure SM57 / 58) noiden halpojen kopiokonkkien sijaan.

--edit: Ai niin, tuo M-Audion KeyRig tulee koneeseen USB-letkulla kiinni. Jos sulla ei muita midi-kikkareita ole, niin sillon toi sun midilaatikko jää turhaksi ja voit tuhlata 59 euroa johonkin siistiin.
doom.
Mr. Slowfinger
05.12.2008 12:17:02
Ok, kiitos vinkeistä. Koska tuon midi interfacen voi jättää pois, niin rahat taitaa riittää viisseiskan ostoon, jos jättää sc400 pois ostoslistalta. Tuota toista konkkaa taisi Kivi joskus kehua (en oo ihan varma), joten sen ostan ainakin. Monitoreihin ei nyt millään raha saada, joten pakko on ensimmäiset kuukaudet miksata kotistereoilla + kuulokkeilla, ja sitten ens vuoden puolella ostaa Truthit. Tarviikos muuten Truthien ja Alesiksen väliin mitään kun nuo Truthit näyttävät olevan passiiviset?
Mismatch error
05.12.2008 12:29:31
Tarviikos muuten Truthien ja Alesiksen väliin mitään kun nuo Truthit näyttävät olevan passiiviset?

On niistä aktiiviversiokin.
"I'll rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy." -Tom Waits
Mr. Slowfinger
05.12.2008 12:39:26
Joo, mutta aktiiviset lisää taas hintaa. Eli kuuluuko ääntä jos pistän piuhan Alesiksesta Trutheihin, vain tarviiko väliin jonkinlaista laitetta?
Danko
05.12.2008 15:58:41

Joo, mutta aktiiviset lisää taas hintaa. Eli kuuluuko ääntä jos pistän piuhan Alesiksesta Trutheihin, vain tarviiko väliin jonkinlaista laitetta?

passiivikaiuttimia varten tarvitset vahvistimen; joko mikserivahvistimen muodossa (jollainen tuo alesis ei ole), tai erillisenä vahvistimena (http://www.thomann.de/fi/alesis_ra150.htm ). itse kuitenkin suosittelisin lämpimästi säästämään aktiiveihin.
Mystisesti hintahtavat romantikot #3
Siis ei voi haluta haluavansa. Tai voi, mutta ei silti ala haluta sitä mitä haluaa haluta. -kondensaattori
Mr. Slowfinger
05.12.2008 18:28:56
Juu, säästetäänpä siis aktiivisiin malleihin. Lopuksi vielä pari kysymystä:
- Tuleeko tuotteiden mukana yleensä virtalähteiden lisäksi mitään kaapeleita? Esim. tuleeko Alesiksen mukana firewire kaapeli?
- Ja varmistetaan vielä, eli lähettääkö Key rig midiä, jos sen kytkee usb kaapelilla koneeseen?
- Toimiiko Usb2.0 kaapeli 1.1 portissa?
Jaava
05.12.2008 20:48:56
- Tuleeko tuotteiden mukana yleensä virtalähteiden lisäksi mitään kaapeleita? Esim. tuleeko Alesiksen mukana firewire kaapeli?
- Ja varmistetaan vielä, eli lähettääkö Key rig midiä, jos sen kytkee usb kaapelilla koneeseen?
- Toimiiko Usb2.0 kaapeli 1.1 portissa?

-kyllä, tulee firewire
-kyllä, mitä muuta se lähettäisi?
-kyllä, jos liitin on samanlainen
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
oomega
06.12.2008 00:21:33
Minkäslainen laatikko kannattais hommata koneen ja kitaran väliin, kun kiinnostas ruveta äänitteleen vähän pätkiä ja ehkä västä jotain biisejäkin.

DI-Boksi tai jonkulainen etuaste vissiin on ne vaihtoehot nyt? Mitä hyviä/huonoja puolia näillä on ja mitä muuta tarvitsen näiden käyttöön? Viisaampien neuvoja kaivataan! Hintaa sais olla maksimissaan ~150€.

Jos vaikuttaa niin tietokone on tehokas. Äänikorttina Creative XtremeMusic ja käyttis on Vista 64-bit.
tommiot
06.12.2008 03:02:49
Minkäslainen laatikko kannattais hommata koneen ja kitaran väliin, kun kiinnostas ruveta äänitteleen vähän pätkiä ja ehkä västä jotain biisejäkin.

DI-Boksi tai jonkulainen etuaste vissiin on ne vaihtoehot nyt? Mitä hyviä/huonoja puolia näillä on ja mitä muuta tarvitsen näiden käyttöön? Viisaampien neuvoja kaivataan! Hintaa sais olla maksimissaan ~150€.

Jos vaikuttaa niin tietokone on tehokas. Äänikorttina Creative XtremeMusic ja käyttis on Vista 64-bit.

Line6 Toneport GX on varmaan edullisin ja paras vaihtoehto, jos riittää että saa kitaraa nauhoitettua mallinnuksilla.
Tempura
06.12.2008 21:53:06 (muokattu 06.12.2008 21:54:20)
Koitin katsella ketjua läpi, mutta on niin mammutti että heitän nyt kuitenkin vähän kyselyitä. Tajuan jo valmiiksi että näihin voi olla vaikea vastata. Tai sitten ei, mutta tässä:

Aloittelin nauhoittelut muutamia vuosia sitten, kun hommasin Fostexin VF-80EX-digiraiturin ja Behringerin B-1 kondensaattorimikin. Riffejä nauhoittelin, mikin tai linjan kautta, myöhemmin ihan makuuhuonetrubaduurifolklaulu-tavaraakin (voi nivunen mikä sana). Ongelma: aina tulee signaali liian hiljaa. Gainit, EQ:t, raiturin masterointitoiminnot ja mikkivahvistinsimulaatiot käytin, ei riittänyt.

Sitten hommasin behringerin tube ultragain mic100:n ja 200:n mikrofonia varten. homma parani heti huomattavasti. tuli volyymia, äänenlämpöä ja vaikka mitä. Edelleen kuitenkin, säätelin miten tahansa etuvahvistimista, raiturista ja vaikka mistä, oli olemassa kaksi ongelmaa: a) yleensä turhan iso kohina, ja b) AINA, kun laulut on usein vähän nirvanatyyppisiä, että jossain vaiheessa melkein huudetaan - eikä tavitse edes olla kuin vähän kovempaa laulua - tulee säröä. Mielestäni olen sataan kertaan kokeillut eri variaatiot etuvahvistimen gainista ja outputista, suhteessa raiturin omaan gainiin ja äänenvoimakkuusslidereihin, sekä EQ:t ja muut päälle.
Mielenkiintoisena seikkana särö ei tule etuvahvistimissa, niissä on ledit aivan ok, mutta raiturissa tulee - vaikka olisi raiturin linjojen gainit totaalisen nollassa. Ja tässä kohtaa minulla oli jo muitakin mikkejä, SM57, SM58:a pari kappaletta. Low cutit, lauluetäisyydet, kaikki helvetin säädöt olen koittanut rimpuloida, mutta ei vaan toimi.

Nyt hommasin aivopieruna Alton AMX-100fx-pikkumikserin, toivoen jotenkin että saisin haluamaani muutosta. No, nyt pystyn kitaraa nauhoittamaan paljon paremmin jostain syystä - vahvistimesta että suoraan mikin kautta, johtuukohan sitten siitä että Behringerin etuasteet oli enemmän ilmeisesti lauluun suunnattua tavaraa. Lauluun ei saa sitä syvyyttä eikä lämpöä, mutta volyymiä saa toki helvetisti. Vielä mikserin sisälläollessaan signaali ei heitä piikkejä itse mikseriin - raituriin mennessään taas heittää ja digisärö on tosiasia. Kohina myös edelleen ongelma.

SM58:n pystyn myös tunkemaan kitalakeen ja molottamaan siihen matalampaa ja rauhallisempaa laulua, mutta pidemmänkin matkan päästä (niinkin pitkältä että äänen sävy on jo täysin vitusta ja kylmänkuuloinen), kovempaa ja korkeampaa laulaessa tulee raituriin piikit ja korvat menee.

Perustemput on koitettu. Sitäkin koitin että nauhoitan raituriin tahallani pienellä volyymillä sliderien ollessa aika alhaalla, ja sitten raiturin masterointi/kompura-osiolla vähän nostaisin ja syventäisin. Ei auta - kohina on taas vitullinen ja äänensävyt kylmähköjä.

Tässähän nyt haetaan sitä, että voisin laulaa samassa äänityksessä vähän lähempää mikkiä rauhallisemmin, saaden tietyt äänenvärit ja sävyt mukaan, ja siitä vaihtaa kovempaan lauluun ja korkeammalle, tietenkin nostamalla lauluetäisyyttä - mutta ilman ettei tarvitse mennä 34 metrin päähän huutamaan jolloin äänen eri lämpimät sävyt ovat jo hukassa ja kuuluu typerää vaimeaa kiljumista. Mikkien asennot ja kulmat on koitettu, pop-filtterit on olemassa ja tuulisuojat ja vaikka mitkä helvetin villasukat.

Onkohan nyt sitten vaan niin, että A) raiturini on sellainen pullonkaula, että se ei enää auta tähän, ja pitäisi hommata joku muu vekotin tähän (ja jos, niin suosittelut olisivat oikein tervetulleita, että minkälaista vekotinta ja nauhuria pitäisi olla että tämä ongelma ratkeaisi) vai B) onko kenties niin - ainakin toivon - että en vaan osaa?

Jostain syystä kammoksun vielä tietokoneiden sotkemista tähän, tykkään vaan yksinkertaisesti tehdä näillä vekottimilla tätä. Tietenkin, jos mikään muu ei auta koskaan ikinä mitenkään - niin pitää sitäkin vaihtoehtoa joskus harkita, mutta ei mielellään ennen kun tarpeeksi monta konstia on koitettu.

Tiedän, että en pysty studiotasoista tavaraa äänittämään, enkä edes yritä. Haluaisin vaan tarpeeksi (jokseenkin paljon muttei nyt mielestäni liikaa tässä haeta) volyymia ja äänenlämpöä kovemmallakin soitolla ja laululla ilman että tautinen kohina ja digisärö nostaisi rumaa pyllyään.

Varmaan meni sekavaksi. No, jos joku osaa jotain heitellä tähän, niin siitä vaan. Lisäkysymyksiäkin kannattaa heitellä, on varmaan sata asiaa mitkä ei selvinnyt. Kiitos etukäteen jokaiselle joka edes miettii vastaamista.
76uy65t745t76tg
Point
08.12.2008 20:05:57
Budjetti vain pienenee ja pienenee, joten jostain on luovuttava.

Samson Mediaone 3A - aktiivimonitorit ovat siis uusi, halvempi vaihtoehto.

Mitä mieltä olette näistä purkeista? En ole todellakaan hakemassa mitään hi-endiä, mutta en halua myöskään huonointa mahdollista. Etupaneelissa on myös aux-liitäntä, siitä plussaa. Mikäli se on minkäänlainen, siis.

Tuo pieni koko mietityttää. Onko soundi kovin.. Ohut tms.?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)