EP 01.12.2008 19:11:47 | |
---|
taitaa olla aikamoinen työ muutenkin soittaa fonilla se mitä pianolle on kirjoitettu. No niin, nyt ollaankin kai taas tämän ketjun aiheessa? "Kyllä ne fonistin stemmat ois kiva olla jo siinä nuotilla transpattuna.." |
Klezberg 01.12.2008 19:13:34 (muokattu 01.12.2008 19:15:41) | |
---|
"Kyllä ne fonistin stemmat ois kiva olla jo siinä nuotilla transpattuna.." Joo, en mä ollut eri mieltä, jatkoin vain samasta aiheesta. Laitoin vielä sanan "muutenkin" siihen että olisi ollut ilmeistä. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan |
Joo, en mä ollut eri mieltä, jatkoin vain samasta aiheesta. Laitoin vielä sanan "muutenkin" siihen että olisi ollut ilmeistä. Jep, aattelin vaan selventää, etten tarkoittanut.. :) |
funkylord 01.12.2008 19:52:37 | |
---|
Pasunisteillahan on jo aikaa sitten tuo transpaus homma kääntynyt nurinkurin. Eikös se ollu jotensakkin niin että pasuunakin on alunperin Bb vireinen vai muistelenko väärin. Ja juu, onhan se kiva, jos joku sovittaja, on muistanut fonistejakin transpaamalla järkevästi pahvit. Oma osionsa on tietysti nämä "sibeliussäveltäjät", jotka ei aina muista, mikäs se ambitus oikein olikaan ja siellä pyörii näitä ala-apuviivan mörinöitä A:sta alaspäin. Ylöspäin kyllä pääsee, mutta saa olla aika ihmepaavo jos Bb:stä alemmas soittelee, muilla kun barskalla. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita |
EP 01.12.2008 20:49:03 | |
---|
..Oma osionsa on tietysti nämä "sibeliussäveltäjät", jotka ei aina muista, mikäs se ambitus oikein olikaan.. Jep, varmaan täytyisi tietää mikä kullakin soittimella on mahdollista ja lisäksi myös soittajan henkilökohtaiset ominaisuudet. Yhteistyötähän tuo on ja parhaassa tapauksessa siinä oppii uutta kumpikin osapuoli. Nuottiviivastolle on tietysti helppo piirtää mitä tahansa tuntematta edes arrattavan soittimen tekniikasta yhtään mitään, mutta se mikä on käytännössä mahdollista tietää ko. soittimen soittaja parhaiten. |
Martso 01.12.2008 21:12:10 | |
---|
Kaikkea jännää tulee vastaan. Viime viikolla joutu soittamaan mellofonin stemmaa flygarilla. Mikäs siinä. |
funkylord 01.12.2008 22:13:22 | |
---|
Kaikkea jännää tulee vastaan. Viime viikolla joutu soittamaan mellofonin stemmaa flygarilla. Mikäs siinä. No eihän siinä oo soundi eroa nimeksikään... tai sitten on, mutta ei kuitenkaan kovin pahasti. Eiks mellofoni oo melko matala flygariin nähden? Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
Martso 01.12.2008 22:18:02 | |
---|
No eihän siinä oo soundi eroa nimeksikään... tai sitten on, mutta ei kuitenkaan kovin pahasti. Eiks mellofoni oo melko matala flygariin nähden? En minä oikeastaan tuota soundipuolta niinkään. Transpausta lähinnä, että kaikkea mahdollista tulee vastaan: mellofonihan kirjoitetaan in f. |
funkylord 01.12.2008 23:05:12 | |
---|
En minä oikeastaan tuota soundipuolta niinkään. Transpausta lähinnä, että kaikkea mahdollista tulee vastaan: mellofonihan kirjoitetaan in f. Juu eiks se oo ihan perussettiä. Joka päivähän sitä kvintillä/kvartilla transponoidaan ;) On tritonuksen ja suuren terssin jälkeen ehkä yks ärsyttävimmistä transponoitavista. Itellä tulee omaa tyhmyyttään vastaan aika usein, kun ottaa alton laput, vaikka keikka on tenorilla. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
baron 01.12.2008 23:22:26 | |
---|
Pasunisteillahan on jo aikaa sitten tuo transpaus homma kääntynyt nurinkurin. Eikös se ollu jotensakkin niin että pasuunakin on alunperin Bb vireinen vai muistelenko väärin. Anteeksi jos mä puutun säikeeseen, josta en tiedä mitään, mutta eiks tuo vetopasuunakin oo periaatteessa Bb-viritteinen, vaikka se sen soittimen kohdalla ei niin hirveän paljon käytännössä merkitsekään, paitsi tietysti jos lapuista soittaa. |
isojussi 02.12.2008 00:47:51 | |
---|
Pasunisteillahan on jo aikaa sitten tuo transpaus homma kääntynyt nurinkurin. Eikös se ollu jotensakkin niin että pasuunakin on alunperin Bb vireinen vai muistelenko väärin... On edelleenkin - sille vaan kirjoitetaan in C Alttopasuuna on Eb-vireinen ja sille kirjoitetaan taas sitten C-avaimelle "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner |
HTMono 02.12.2008 15:27:52 | |
---|
Kyllä ne fonistin stemmat ois kiva olla jo siinä nuotilla transpattuna, samalla selviäisi ne kohdat mitkä sun pitää soittaa. Ethän sä kuitenkaan kai (toivottavasti) kokoajan ole äänessä? E: ..tuli vaan mieleen, sorry :/ Eh, en tietenkään ole kokoaikaa ;) Aattelin vaan tätä kun olen soittanu normisti ihan vaan omaksi iloksi ja kun bändin kanssa pääsis vetää niin jampat on vähän sellasia että luultavasti keksin omat kulkuni ja menoni jostain laulumelodianuoteista, ei ne mulle stemmoja osaa tehdä ;) Näin on. Kuitenkin niin että opettelee ensin soittamaan niinkuin soittimelle kirjoitetaan tai sitten c:stä, sen mukaan kumpaan on enemmän tarvetta. Itse olin klarinetin kanssa alkuun ihan sekaisin, kun ajattelin sitä vuoron perään soivan vireen mukaan, kirjoitetun vireen mukaan ja välillä niinkuin se olisi ollut saksofoni (klaran alarekisteriä voi ajatella alttofonina ja soiva vire menee oikein). Sitten kun aloin ottaa tunteja hommaan tuli järjestystä. Minä varmaan yritän soittaa suoraan C:stä, ainakin nyt. En näe hirveästi tarvetta vielä saksofoninuoteille, en luultavasti törmäile niihin pahemmin. Ennen tätä vaan oon tehny major mistaken ja soittanu kaiken C:stä niinkun ne on kirjotettu. Eli ihan päin honkia. Voi mennä hetki että opin tuosta ulos... If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves. |
enary 02.12.2008 19:52:30 | |
---|
Nyt se sitten tapahtui; tämä perinteinen foni koteloon - kotelo selkään - foni tippuu lattialle, koska kotelo ei ole kiinni. Nyt se on rikki ja harmittaa :( 'Jos eduskunta olisi musiikkia, se olisi varmaankin jazzia.' -Eduskunnan esittelyvideo |
Klezberg 02.12.2008 20:17:50 | |
---|
Minä varmaan yritän soittaa suoraan C:stä, ainakin nyt. En näe hirveästi tarvetta vielä saksofoninuoteille, en luultavasti törmäile niihin pahemmin. Ennen tätä vaan oon tehny major mistaken ja soittanu kaiken C:stä niinkun ne on kirjotettu. Eli ihan päin honkia. Voi mennä hetki että opin tuosta ulos... Eli olet soittanut ikäänkuin ne olisivat fonistemmoja, eli osaat sen jo. Ei siitä sitten kannata pois oppia, vaan toinen malli rinnalle lisää. Olen joskus ihmetellyt kun väki valittaa transponoinnin vaikeutta eikä sitten aloita ollenkaan. Jos tarve on nimenomaan soittaa C-nuoteista niin opettelee sitten sormituksen sen mukaan. Tiedän että tämä on kerettiläistä mutta mitä siitä. Jos keskittyy yhteen foniin, ei ota tunteja, eikä tarvitse soittaa fonistemmoista niin voisi suoraan opetella sormituksen soivan vireen mukaan. Sormitustaulukkoja tuohon ei vain taida juuri olla. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan |
funkylord 02.12.2008 21:14:25 | |
---|
Nyt se sitten tapahtui; tämä perinteinen foni koteloon - kotelo selkään - foni tippuu lattialle, koska kotelo ei ole kiinni. Nyt se on rikki ja harmittaa :( Kohtalotoverit. Mulla on siippani jäljiltä oma torvi samassa kunnossa. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
funkylord 02.12.2008 21:14:27 (muokattu 02.12.2008 21:14:42) | |
---|
edit. tulpat Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
Musiikkimyyrä 03.12.2008 11:12:04 | |
---|
Eli pistänpä siis tännekin, ku pasuunaosiosta en saanut vastausta... Siis: Nyt on kyllä sellanen ongelma, että huhhuh. Tekis aivan sairaasti mieli alkaa soittamaan trumpetin lisäksi pasuunaa, mutta aina kuulee niitä kauhujuttuja, miten ne tuhoaa toistensa ansatsit. Onko kenelläkään pasunistilla kokemuksia? Ja sitten sellasta, että jos on trumpetissa jo sellasta D:n tasoa, olisko turhan rankkaa asettaa ittelleen tavoitteeksi pasuunan 3/3 seitsemään kuukauteen? Ja mitäs tää on, että pasuuna soittaa tenoriavaimeltakin? Paljon kysymyksiä, vielä enemmän intoa :D |
Martso 03.12.2008 16:36:32 | |
---|
Eli pistänpä siis tännekin, ku pasuunaosiosta en saanut vastausta... Siis: Nyt on kyllä sellanen ongelma, että huhhuh. Tekis aivan sairaasti mieli alkaa soittamaan trumpetin lisäksi pasuunaa, mutta aina kuulee niitä kauhujuttuja, miten ne tuhoaa toistensa ansatsit. Onko kenelläkään pasunistilla kokemuksia? Ja sitten sellasta, että jos on trumpetissa jo sellasta D:n tasoa, olisko turhan rankkaa asettaa ittelleen tavoitteeksi pasuunan 3/3 seitsemään kuukauteen? Ja mitäs tää on, että pasuuna soittaa tenoriavaimeltakin? Paljon kysymyksiä, vielä enemmän intoa :D Minä meinasin tuossa ostaa vent.pasuunan, mutta pienen kokeilun jälkeen alko tuntumaan trumpetin soittaminen aika epävakaalta. En tiedä kuinka henkilökohtaista tämä asia on, mutta minulla se ihan selvästi vaikutti. Ohjenuorani on, että jos sinulla on mitään aikomusta/lahjakkuutta hankkia trumpalla leipä, niin pysy pelkästään nätissä torvessa. Kilpailukin alkaa olemaan hurjaa luokkaa, eli pitää olla kova! Kaikki treeniaika trumppaan ja kaikki ylimääräinen säätö hiiteen. Mutta jos aiot harrastaa, niin pasuunansoitto on kivaa, non probs. |
funkylord 03.12.2008 19:41:05 | |
---|
Hittolainen. Pitää näköjään ruveta ihan kunnon puhalluskuurille. Tuntuu, kun nokkapilliä soittas altolla. Tenorilla ei tuota onkelmaa ole... Pitää ruveta puhaltelemaan muulloinkin kun lauantaiaamuisin. Jotain näppäriä kikkoja, tai siis reenejä tuohon voiman alas saamiseen ja oikein henkittämiseen? Periaatteessa osaan kyllä tekniikan, mutta se syvähengitystapa on vaan jääny nyt jostain syystä. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
Martso 03.12.2008 19:51:51 | |
---|
Hittolainen. Pitää näköjään ruveta ihan kunnon puhalluskuurille. Tuntuu, kun nokkapilliä soittas altolla. Tenorilla ei tuota onkelmaa ole... Pitää ruveta puhaltelemaan muulloinkin kun lauantaiaamuisin. Jotain näppäriä kikkoja, tai siis reenejä tuohon voiman alas saamiseen ja oikein henkittämiseen? Periaatteessa osaan kyllä tekniikan, mutta se syvähengitystapa on vaan jääny nyt jostain syystä. Sinä olet jo niin pitkällä tuon soittamisen kanssa, että kannattaa hoitaa mahdollisimman käytännönläheisesti. Te soitatte ilmeisesti vielä virsiä tms. aamuisin? Pidennä fraasin pituuutta ajatuksen kanssa? ts. mieti kohtiaa missä otat ilmaa ja ota sitä paljon - oikeaan paikkaan!! Koita soittaa se seuraava fraasi, mikä tähän asti on hengitetty keskeltä, loppuun asti. Ne on hyviä ansatsi/hengitystreenejä. Sulla on hieno kollega (kosonen) siellä. Keskustele. |