Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 579 80 81 82 83244 245 246 247 248
Point
23.11.2008 22:21:16
Kyl mä noista kahdesta arpoisin 57:n ihan vaan sen takia, että se on monelle tutumpi soundiltaan ja kelpaa miljoonaan juttuun. Nimimerkillä "vaihdoin oman 606:n 57:ksi, vaikka oli jo kaksi sellasta ennestäänkin".

Ahaa. :)

Luin eräältä foorumilta juttua, että 606 antaisi vähän läskimmän soundin kuin 57, kitarakaappia mikittäessä? Läski kitarasoundi olisi jees. Sopiiko tuo 606 muuten virppamikiksi ihan hyvin?

Tietysti harkitsen myös viisseiskaa, mutta jotenkin vaisto vetää Sennheiserin puoleen. En tiedä miksi. :)
Antti1
23.11.2008 22:23:21
Luin eräältä foorumilta juttua, että 606 antaisi vähän läskimmän soundin kuin 57, kitarakaappia mikittäessä?

Kyllähän tuossa jotain perää voi olla joo.

Sopiiko tuo 606 muuten virppamikiksi ihan hyvin?

Soundinsa puolesta joo, mutta voishan se paremminkin sitä yläpäätä napata talteen. Sama pätee 57:aan myös.

Tietysti harkitsen myös viisseiskaa, mutta jotenkin vaisto vetää Sennheiserin puoleen. En tiedä miksi. :)

Osta molemmat ja senkusta mieluummin sit vaikka e609 tai e906.
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
tommiot
24.11.2008 14:06:01 (muokattu 24.11.2008 14:17:16)
Oon kelannu Motun DP:tä hommata Logic Studion tilalle meidän entisen koulun (joka on myös mun sivaripaikka seuraavat 9kk) studion koneelle. Logicin kanssa on jatkuvasti ollut kaikenlaista ongelmaa. Toimii hitaasti kun raitoja ja nauhoituksia on paljon, ja viime sessiossa kaatui kolme kertaa. Koneena on uusin Mac Pro. En tee mitään konemusahommia, joten eikö toi Motu olisi parempi audiohommiin? Se ei edes maksa hirveesti opiskelijalisenssillä. Mä en vaan oikeesti tuu toimeen ton ilLogicin kanssa... Kokemuxii?

Ja en mä siis pelkästään ton kaatuilun takia toista softaa kelaa, ei vaan oikein oo mun makuun toi Logic muutenkaan. Mutta jos osaa joku sanoo mikä helvetti tossa koneessa ylipäätänsä kusee niin olis kyllä kiva... Rautana on RME HDSPE Raydat ja Alesis HD24.

Pitäis varmaan hommaa oma Macbook Pro ...
Point
24.11.2008 15:13:02
Osta molemmat ja senkusta mieluummin sit vaikka e609 tai e906.

Ostaisin, jos voisin. Teen näin, että ensin tähän settiin e606, sitten myöhemmin 57(kun varaa on).
tommiot
24.11.2008 15:17:16
Ostaisin, jos voisin. Teen näin, että ensin tähän settiin e606, sitten myöhemmin 57(kun varaa on).

Hmh, muistelisin ettei noissa mitään ihan älytöntä eroa soundissa olis. Mut toisaalta mulla on unohtunut toi 606 tonne miljoonalaatikon pohjalle, en edes muistanu että mulla on sellanen. Vois ottaa taas käyttöön ens kerran kun käy studiolla vetelee jotain. Audixin i5 on muuten myös hyvä mikki. Tulee käytettyä snaressa yleensä molemmilla puolilla. Yläpäätä vois sekin napata ehkä vähän paremmin. i5 olis mun valinta jos noista kolmesta pitäis valita.
Antti1
24.11.2008 17:40:50
i5 olis mun valinta jos noista kolmesta pitäis valita.

Samaa sanoo tuttavallisesti myös hän.
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
paulfender
27.11.2008 19:16:39
Noniin. Olen nyt sekoittanut pääni lopullisesti etsiessäni hyvää ja toimivaa ratkaisua äänitysinnostukseeni.
Tarkoituksenani olisi äänittää sähkökitaraa ja akustista kitaraa (tarvitsen ilmeisesti mikin?). Tarkoitus olisi myöskin tehdä ihan kokonaisia biisejä nauhoittamalla bassot ja rummut (kaverin sähkörummut, joten jokin kuljeteltava laite olisi ilmeisesti poikaa?).
Aluksi ajattelin hankkia Line 6 UX2 toneportin, mutta sen tietokonesidonnaisuus hieman häiritsisi varmasti, joten nyt olen alkanut katselemaan digitaaliraitureita, joista minulla olisikin tukku kysymyksiä.

- Saako näihin raitureihin tökättyä suoraan kitaran ja basson kiinni ja ruuvattua raiturista soundit? Jos saa, niin millaisia nämä soundit yleisesti ottaen ovat?
- Mitä etua on siitä, että ostan 16-raiturin 8-raiturin sijasta?
-Saako raiturin liitettyä tavallisiin kotistereoihin, jonka kautta voi tuotoksiaan kuunnella, vai pitäisikö ostaa hyvät monitorit?

Sitten ottaisin mielelläni suosituksia näistä laitteista vastaan. Vaatimukset ovat siis.
-hinta 200 - 600€
-En tarvitse polttavaa cd-asemaan raiturissa, koska voin siirtää tiedostot tietokoneelle ja polttaa sitä kautta
-ilmeisesti siis jonkinlainen USB-liitettävyys tiedostonsiirtoa varten

olen katsellut jo Fostex mr8 HD ja Bossin raitureita. Mitä mieltä näistä olette?
Cornflake
27.11.2008 21:46:45
AKWM:
Ahaa, nyt olisi tiukka taisto kahden mikin välillä: Shure Sm57 ja Sennheiser E606.
Mikki olisi tulossa virvelin ja kitarakaapin nauhoitteluun, pääasiassa. Kumpaa suosittelisitte? Soundivaatimuksia ovat tietysti hyvä äänenlaatu. :) Laadullisia eroja? Soundillisia eroja, radikaalejakin?

Kitaran kanssa molemmat toimii todella hyvin. Eikä ero ole iso. Jos pitäisi valita, niin 606. Mutta jos miettii monikäyttöisyyttä niin 57.

Toisaalta on melkein se ja sama kumman noista siihen kaapin eteen tökkää, ei ole paljoa eroa. 57 ehkä vähän terävämpi. 606 isompi ja enempi tasaisen hanskassa. tjsp:-) Hyviä on molemmat tohon hommaan.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Kukko
28.11.2008 00:13:12 (muokattu 28.11.2008 00:28:09)

Heps tietäjät.. Hirmu selaaminen kaikista vanhoista ketjuista on käyty. Alan ymmärtää jo hieman tuota tallentamisen ja jopa äänen jälkikäsittelyn taitoa.Kokeiluja, tallenteita jopa julkiseen jakeluun on tehty vuosia.

Tarkoitus olisi (taas) tehdä aikaa rahaa ja hikeä säästämättä omalla, mielestäni kohtuulaitteistolla demoa. Tanssimusiikista puhutaan. Korttina terratec audio..

Lähinnä miettimistä aiheuttaa tuo signaaliketjun "parantaminen" Nyt olen vetänyt esim. kitaraa, bassoa jopa lauluakin behringerin aktiivi di-boksin läpi. Olen ihan tyytyväinen. Kysymys kuuluu;

Keskitynkö jatkossa A) hyviin mikrofoneihin (laulu, akustinen) vai olisiko B) hyvä di-boxi tärkeämpi..

ts. A) mikrofoni+ hyvä etuaste (di-boxi)= ?
B) Hyvä mikrofoni + joku etunen/ei mitään = ?

Voi vittu miten sainkaan yksinkert. asian esitettyä sekavasti. Selvää on että esim 57 on must hankinta. Liisöksi tietysti joku laajakalvoinen laululle, akustiselle. Mutta mua on alkanut kiehtoa esim. radial tai bss? di-boxi..Eli onko tuolla boksilla etuasteena isoa merkitystä, vai ratkaiseeko mikrofoni?

Kiitos ja anteeksi- Hyvää yötä
"Kitarakoulu viisivuotiseksi" -Minä-
Point
28.11.2008 18:06:45 (muokattu 28.11.2008 18:10:37)
Noniin. Olen nyt sekoittanut pääni lopullisesti etsiessäni hyvää ja toimivaa ratkaisua äänitysinnostukseeni.
Tarkoituksenani olisi äänittää sähkökitaraa ja akustista kitaraa (tarvitsen ilmeisesti mikin?)...

Digiraituri olisi tässä tapauksessa ihan jees. Itseltä löytyy kaapinpohjalta lähes käyttämätön Mr-8HD. Tuommoinen tuli ostettua, noin niinkun pahimpaan hätään.

Äänenlaatu on loistava, samoin käyttöliittymä. Voit iskeä kitaran laitteen 'Guitar/bass in' reikhän, ja valita mieleisen soundin muutamasta vaihtoehdosta. Tosin, soundeja ei voi oikein mitenkään muokata, eikä ne sellaisenaan ole juuri mitään muuta kuin sirinää, ellet siis laita väliin erillistä härpätintä.
Akustisen kitaran äänittelyyn tarvitset tietysti mikrofonin. Vaihtoehtoja on miljoona, joten kannattaa valita se omaan käyttöön parhaiten sopiva. Perusvarma valinta on vaikka sitten se kaikkeenkäyvä Shure Sm57. Tosin kondensaattorit saattavat antaa vähän luonnollisemman soundin.

USB:illa onnistuu tavaran siirtäminen tietokoneelle helposti. Tai niin, helposti ja helposti.
8-raitaisessa systeemissä ei ole niin paljoa kikkailumahdollisuuksia, kuin 16-raitaisella. Mitä enemmän raitoja, sitä enemmän tavaraa saat soitettu sisään. Kannattaa silti miettiä, tarvitseeko todella niin paljoa raitoja, ja mihin käyttöön laite tulee.

Laitteesta löytyy kaikki tarvittava bändin demoiluun. Ja kotisterkat saa noihin kiinni kyllä. Tai itse ainakin sain:).

Ei silti kannata heittää ajatusta tietokonepohjaisesta kotistudiosta. Mie koin tietokoneen paljon mieluisammaksi ja mukavammaksi tavaksi "työskennellä". Raitureissa kun ei yleensä ole niin paljoa mahdollisuuksia ja muutenkin tuntuu raiturilla nauhoittelu jotenkin vaivalloiselta. Tosin tietokoneen kanssa tulee vastaan latenssit, osaaminen, softan valitseminen... Toiset tykkää äidistä...

Ja anteeksi liian pitkä ja täysin turha teksti.
Hannu H.
28.11.2008 19:35:56 (muokattu 28.11.2008 21:10:10)

Jännä ongelma. Mikähän voi olla, kun firepodilla ja cubasella kuunnellessa stereon keskikohta kallistuu vähän oikealle, mutta koneelta musaa kuunnellessa kaikki on ihan ok.

EDIT: Ongelma tais ratketa itsestään.. Nimittäin korva tukossa, hirveä särky ja paine päällänsä. Ei vaan tainnut huomata täyden bändin miksauksella sitä "nojautumista" joka johtuikin siitä että vasen korva ei nyt oo iha reilassa..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
paulfender
28.11.2008 23:51:54
Ei tuo sinun kirjoituksesi AKWM täysin turha ollut. Saipahan se taas minutkin miettimään tietokonepohjaista vaihtoehtoa kun kerran ihan passeli kone löytyy.
Olen nyt tutkinut ja lukenut arvosteluja lähes kaikista 200-1000 € raitureista ja jokaisesta tuntuu löytyvän vikoja... on joko huonot soundit itse vempeleessä (itselläni ei minkäänlaista multiefektiä, joten tämä asia olisi hyvä olla kunnossa), käyttöliittymä surkea tai jotain muuta vikaa.
Nyt siis kysyisinkin, millaisella laitteella ja ohjelmalla korvaisin tämän kasiraiturin tietokonepohjaisessa äänittämisessä? En haluaisi koneeseeni alkaa integroimaan mitään äänikorttia, joten millainen laite minun kannattaisi hankkia? Sanotaan nyt projektin hintakatoksi +-500€.
Point
29.11.2008 12:22:14
Nyt siis kysyisinkin, millaisella laitteella ja ohjelmalla korvaisin tämän kasiraiturin tietokonepohjaisessa äänittämisessä? En haluaisi koneeseeni alkaa integroimaan mitään äänikorttia, joten millainen laite minun kannattaisi hankkia? Sanotaan nyt projektin hintakatoksi +-500€.

Käypä vehjes tähän olisi vaikka FireWire:ä käyttävä interface. Piuha kiinni koneen FW-porttiin ja homma toimimaan. Useimmissa näyttää tulevan mukana Cubase LE, tai vastaava, kun mennään mainitsemaasi hintaluokkaan.

http://www.thomann.de/fi/cat_PG_2.h … irewire_audio_interfacet&oa=pra
paulfender
29.11.2008 12:33:53 (muokattu 29.11.2008 15:26:14)
Ok, eli esimerkiksi tämä http://www.thomann.de/fi/alesis_io26.htm näyttäisi ihan pätevältä. Onko se sitten niin että tuohon cubase LE:hen haen niitä plug-inejä, jotka toimivat vahvistin simulaatioina? Ja saahan tuolla nauhoitettua bassoakin?

Entä jos satsaan parikymppiä lisää ja ostan tällaisen http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_16_firewire.htm jossa näyttäisi olevan mikserikin, niin mitä etuja/haittoja tuossa on tuohon Alesis IO26:seen verrattuna?
Point
30.11.2008 11:53:20 (muokattu 30.11.2008 11:54:28)
Ok, eli esimerkiksi tämä http://www.thomann.de/fi/alesis_io26.htm näyttäisi ihan pätevältä. Onko se sitten niin että tuohon cubase LE:hen haen niitä plug-inejä, jotka toimivat vahvistin simulaatioina? Ja saahan tuolla nauhoitettua bassoakin?

Entä jos satsaan parikymppiä lisää ja ostan tällaisen http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_16_firewire.htm jossa näyttäisi olevan mikserikin, niin mitä etuja/haittoja tuossa on tuohon Alesis IO26:seen verrattuna?

Multimixin kanssa vastaan saattaa tulla pieni "Mitä tämä tekee, mikä toi on, eiku minne toi laitetaan" - efekti, nimittäin nappulaa ja potikkaa löytyy enemmän kuin IO 26:tosesta. Tosin ei siiä kauaa mene, että homma alkaa aueta Multimixin kanssa.

Eli IO 26 on hieman simppelimpi versio, silti täysin toimiva(itse tilasin moisen jouluksi).
Multimixissä on enemmän säätövaraa. Enempää en eduista, tahi haitoista osaa sanoa, viisaammat valistakoon.

Tietääkseni Cubasessa on joku rajoitus noinen plugareiden suhteen, siis niiden määrää koskien? Varma en ole, mutta kuitenkin plugareiden avulla saat sitä soundia. Hyvällä säkällä saatat löytää jopa ilmaiseksi jonkun hyvän Amp-simulaattorin. Googlettamaan vain.
paulfender
30.11.2008 12:10:28
Enpä taida jaksaa tätä hommaa enempää pohtia vaan laitan tilaukseen tuon Alesis IO26:sen. Jos nyt laitan niin mahtaakohan ehtiä jouluksi kotiin?
Tarvitsenkos muuten jotain muuta sälää, kuten johtoja tuon laitteen kytkemiseen vai onnistuuko ihan mukana tulevilla? Ja jos jossain vaiheessa hankin aktiivimonitorit, niin tulevatko ne kiinni tuohon Alesikseen vaiko tietokoneeseen?
tommiot
30.11.2008 14:05:31 (muokattu 30.11.2008 15:27:56)
Minkähän softan sitä nyt sit hommais Mäkille? Digital Performerin EDU-versio olis vaan 230 euroa, ja yks tuttu on ainakin ollut todella tyytyväinen ton softan versio viiteen. Logicin kanssa mulla on jotenkin aina ollut ongelmia... Cubasesta mulla ei oo kokemuksia, mutta sekin on aika halpa EDU-versiona. Täytyyköhän olla äänialan opiskelija, että saa softan opiskelijahintaan, vai riittääkö että on yliopistolla?

En siis tarvitse juurikaan softainstrumentteja, vaan lähinnä audioraitojen kanssa työskentelyä tiedossa. Plugareiden laadusta ja audioeditoinnin helppoudesta olis kiva tietää silti jotain, jos joku osaa kertoo. VST-plugareitahan taitaa löytyä aika hemmetisti enemmän ilmaisena kuin Audio Unitteja, että se olis kyllä Cubasen etu...

EDIT: Interfaceksi ja lisäetusiksi M-Audio Profire 2626 + Octane? Saako samalla rahalla parempaa, vai olisko toi hyvä setti?
JoKo
01.12.2008 12:47:04 (muokattu 01.12.2008 12:51:57)
Keskitynkö jatkossa A) hyviin mikrofoneihin (laulu, akustinen) vai olisiko B) hyvä di-boxi tärkeämpi..

Noi ei nyt varsinaisesti ole vaihtoehtoja toisilleen. Hyvät mikrofonit ovat tarpeellisia kuten myös hyvä di-boksi. Lauluun ja akustiseen di-bokseja voi käyttää vähän rajatummin kuin mikkejä, joten kannattaa miettiä mitä tahtoo tehdä ja päättää sen pohjalta mitä tarvitsee...

Mutta mua on alkanut kiehtoa esim. radial tai bss? di-boxi..Eli onko tuolla boksilla etuasteena isoa merkitystä, vai ratkaiseeko mikrofoni?

Meneeköhän sulla nyt mikrofonietuaste ja di-boksi sekaisin? Mikkietuastetta käytetään muuttamaan mikrofonitasoinen signaali linjatasoiseksi ja di-boksia käytetään muuntamaan instrumentti/linjatasoinen ääni mikrofonitasoiseksi.
Kukko
01.12.2008 13:35:43

Noi ei nyt varsinaisesti ole vaihtoehtoja toisilleen. Hyvät mikrofonit ovat tarpeellisia kuten myös hyvä di-boksi. Lauluun ja akustiseen di-bokseja voi käyttää vähän rajatummin kuin mikkejä, joten kannattaa miettiä mitä tahtoo tehdä ja päättää sen pohjalta mitä tarvitsee...

Meneeköhän sulla nyt mikrofonietuaste ja di-boksi sekaisin? Mikkietuastetta käytetään muuttamaan mikrofonitasoinen signaali linjatasoiseksi ja di-boksia käytetään muuntamaan instrumentti/linjatasoinen ääni mikrofonitasoiseksi.

OK- Kiitos!
"Kitarakoulu viisivuotiseksi" -Minä-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)