Aihe: ETUSEN METSÄSTYS: Digitech 2120 VS Line6 POD X3 PRO
1
Neology
25.11.2008 10:28:02

Olen vaihtamassa putkinuppiani kokonaan erillisiin etuseen ja päätevahvistimeen. Tuollaiset vaihtoehdot on itsellä nyt osunut miellyttäviä silmiin ja haluaisin muiden mielipiteitä, Rocktron Voodu Valve on käynyt mielessä.

Etunen tulee vahvasti metallimusiikin käyttöön mutta vähän ambientimpaa ech ja delay sekoilua olisi loistava saada. Etusen olisi hyvä toimia myös äänitykseen kotioloissa tietokoneelle (line6 x3) Päättäriä saa myös suositella, miten paljon eri päätevahvistin vaikuttaa live soundiin. Hintabudjetti yhteensä on noin 1200-1500e eli sitä silmällä pitäen. kiitos jo etukäteen,
"Tästä ku selvitää ni vedetää kunnon kännit" - Anonyymi
Exhausted
25.11.2008 10:33:00

Voin antaa omat suositukseni Pod X3:n saundeille, mutta toisaalta Digitechin vastaavaa en ole kokeillut itse. X3 ei ole ihan helppo säätää, mutta jos jaksaa ruuvata niin sieltä löytää vaikka mitä hienoa. Päättäri toki vaikuttaa saundiin, mutta tärkeämpänä pitäisin silti kaiuttimia ja kaappia. Mallintavien kanssa pitäisi asennoitua niin, että käytettävät mallinnukset valitaan fyysisen päätteen ja kaiuttimien mukaan. Esimerkiksi Marshallin päätteellä ja kaapilla ei edes yritetä hakea realistista Twin Reverb -saundia vaan käytetään Podin Marshall-tyylisiä mallinnuksia ja niin edelleen.
sepisti
25.11.2008 12:19:33
Rocktroni on munkin vähäisten kokeilujen perusteella hyvä laite. Jäsen Kunnasja on tehnyt aiheeseen liittyen hyvän artikkelin:

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=1093
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Marklar
25.11.2008 15:37:40
Omistan tosta 2120:sta aiemman version GSP2101:n joka on noista digitecheistä kehutuin, kuulostaa kuulemma noista eniten putkipeliltä, mitä se onkin. Säröt, compura ja eq on analogisia, efektit digitaalisia. Itse en ole ikinä soittanut mitään mua itseäni miellyttävää laitetta jossa koko soundi on digitaalista, kuten PODeissa. Soundit, cleanista säröön miellyttävät itseäni todella 2101:ssa ja tuosta saa ruuvaamalla tavallaan mitä vain irti, kun osaa.

Säröjä on 6 erilaista: 3 putkisäröä ja 3 solid statea. Kaikki ovat todella erilaisia. Putkisäröissä on 2 erillistä gain -säätöä (molemmille putkille omat). Soundia voi säätää vaikka 15-band graafisella eq:lla.

Omia asetuksia voi luoda ja tallentaa, mutta uuden asetuksen luominen ei ole aluksi helppoa! Sitten kun osaa, voi laitteella saada aikaan lähes mitä vain haluaa. Kuulemma uudemmat mallit 2112 ja 2120 ovat helpompia käytettävyydeltään, mutta niissä ei pääse muokkaamaan soundeja yhte yksityiskohtaisesti.

Linkkejä:

Hyvää informaatiota GSP2101:
http://www.tube-tester.com/sites/gsp2101/sites/gsp2101main.htm
http://www.gsp2101.noisytoyz.com/

Hyvää informaatiota 2112 ja 2120:
http://www.tube-tester.com/sites/2120/2120-main.htm

Soundinäytteitä GSP2101:
http://www.tubefreak.com/audio.htm (osassa käytetty vain efektejä eikä etuasteena)
Jotain säröpuolesta voi kuulla mp3 samplesta GSmack
Vetämättömyyteni johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Neology
25.11.2008 17:30:00 (muokattu 25.11.2008 17:36:31)

Joo tuo digitech tuntuu kyllä melkeinpä vievän tässä voiton. Kun en todellakaan voi sanoa etten olisi pitänyt tuon peaveyn 6505+ saundista, tuntui vain että samalla hinnalla olisi voinut saada paljon monipuolisemman setin, sen takia erikseen etunen ja päättäri. Putkietunen ja mielellään jossain määrin mallintava tai edes effut sisällään pitävä. Digitechin sivuilta en löytänyt enää noita 2112/2120 yms. Olen tässä kuitenki päättäriksi päättänyt jo melkeinpä hankkia VHT 2/90/2.

POD X3 PROssa tietty on sitten äänittelyä varten sekä vokaaleja että bassoa varten mallinnuksia mutta mikäli pääasiassa etsin monipuolista kitaraetusta niin nyt voi jo unohtaa podin tästä listasta. Eli jalostettuna samaa tiedustelua, monipuolista putkietusta efekteillä metallimusiikkiin ja ambient ufoiluun.

EDIT: Digitechin sivuilta löytyy vain räkkilaitteena GSP101, kokemuksia tai vertauksia tuohon 2120/2112 yms.?

2ND EDIT: ja noista edellä annetuista linkeistä löytyi onneksi pätkä että 2112 sekä 2120 ovat hardwareltaan sama setti periaatteessa, ainoastaan firmware pitää päivittää että on sama laite kyseessä. Ja torilla näkyi yksi 400e. Joulukin tulossa. :D
"Tästä ku selvitää ni vedetää kunnon kännit" - Anonyymi
Marklar
25.11.2008 19:39:36
POD X3 PROssa tietty on sitten äänittelyä varten sekä vokaaleja että bassoa varten mallinnuksia

2110 ja 2120 sisältävät kaiutinsimulaattorin, jolla saa kitaran linjaäänittelystä paremman tuloksen. Nuo clipit 2101:sta noisytoyzissa oli vedetty kuulokeliitännästä miksaamattomana, ei nekään huonolta kuullostaneet.

EDIT: Digitechin sivuilta löytyy vain räkkilaitteena GSP101, kokemuksia tai vertauksia tuohon 2120/2112 yms.?

Tuo GSP1101 on mallintava ja digitaalinen. Itse pidän digitechiä luotettavana ja ostaisin sen mielummin kuin esim. podin. Tuossa on mallinnoksia mm. GSP2101:n soundeista. Ei missään nimessä kannata hankkia digitaalista GSP1101:tä jos on mahdollisuus hankkia suht samaan hintaan 2101/2112/2120 jotka on putkipelejä. Miksi tyytyä mallintavaan kun voi saada aitoa samaan hintaan :) ja noissa tulee pedaalilauta mukana kun ostaa käytettynä.

Muita putkietusia/prossuja tuohon hintaluokkaan joita voisin kehottaa kattelemaan, on Roctronin Voodoo Valve, Chameleon, Peavey Tubefex, ART SGX 2000... muita ei tähän hätään tuu mieleen...
Michi
29.11.2008 14:23:23
Lainaanpa aihetta ihan ihan vähän vaan: mitenkä tuo Digitehi toimisi vaikkapa Bugeran 6260 efektipaluussa, ts. jos käyttäis tota Bugeraa pelkkänä päätteenä?

Mielipiteitä, kokemuksia vastaavista set upeista, onko kellään?
-Up The Irons!-
Ze Kink
29.11.2008 14:37:38
Itse en ottaisi kumpaakaan, vaan todennäköisesti hommaisin Fractalin Axe FX:n. Kun hintaluokkakin kerran on tuota tasoa, niin tuon pitäisi mahtua budjettiinkin.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Marklar
29.11.2008 16:31:36 (muokattu 29.11.2008 16:33:54)
Lainaanpa aihetta ihan ihan vähän vaan: mitenkä tuo Digitehi toimisi vaikkapa Bugeran 6260 efektipaluussa, ts. jos käyttäis tota Bugeraa pelkkänä päätteenä?

Mielipiteitä, kokemuksia vastaavista set upeista, onko kellään?

Itse olen käyttänyt tuota valvekingin kanssa siten, että

VK effects send -> 2101 effects return left(mono)
2101 output left(mono) -> VK effects return
VK input 2 -> 2101 input
Kitara -> VK input 1

Jos 2101:n efekti looppi on laitettu BYPASS asentoon, on 2101:n etuaste käytössä ja VK pelkkänä päätteenä, ja jos 2101:n Looppi on laitettu NO SUM asentoon, on käytössä VK:n etunen ja 2101:n efektit.
HeavyMachinery
29.11.2008 20:52:36

Itse en ottaisi kumpaakaan, vaan todennäköisesti hommaisin Fractalin Axe FX:n. Kun hintaluokkakin kerran on tuota tasoa, niin tuon pitäisi mahtua budjettiinkin.

Totta turiset. Tässä esimerkkiä....

http://www2.hku.nl/~tymon/axe/PolyAxe.mp3
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
LesPaul70
01.12.2008 08:53:58 (muokattu 01.12.2008 08:54:55)
Mitenkä minulle tulee fiilis että tässä touhussa ollaan menossa mahdollisesti perse edellä puuhun?

Jos kerran tykkäät siitä Peaveyn soundista, älä hitossa vaihda sitä mihinkään mallintavaan. Parhaatkin tässä ketjussa mainituista mallintavista ovat loppupeleissä vain mallintavia, ja vaikka soundi tulisikin joissain tapauksissa aika lähelle jonkin oikean vahvarin soundia, mallinnuslaite ei loppupeleissä kuitenkaan käyttäydy kuten oikea putkivahvari. Mallinnetut soundit eivät "elä" samalla tavalla kuin putkivahvarin soundi. Jos vaihdat 6505:tesi mallintavaan, todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin kaipaat sitä kuitenkin takaisin.

Miksi ostaa aitojen tavaroiden valokuvia aidon tavaran sijaan? Sitä nuo mallinnussoundit lähinnä ovat aitoihin vahvareihin verrattuna.

Jos budjetti antaa myöten, suosittelisin ennemmin että pidät sen Peavey ja ostat mallintavan laitteen rinnalle tarjoamaan niitä muita vaihtoehtoisia soundeja.
"Why are you smiling?" "Why? 'Cos I'm trigger-happy, that's why!" (Sledge Hammer)
Ze Kink
01.12.2008 09:33:36 (muokattu 01.12.2008 09:34:45)
Mitenkä minulle tulee fiilis että tässä touhussa ollaan menossa mahdollisesti perse edellä puuhun?

Jos kerran tykkäät siitä Peaveyn soundista, älä hitossa vaihda sitä mihinkään mallintavaan. Parhaatkin tässä ketjussa mainituista mallintavista ovat loppupeleissä vain mallintavia, ja vaikka soundi tulisikin joissain tapauksissa aika lähelle jonkin oikean vahvarin soundia, mallinnuslaite ei loppupeleissä kuitenkaan käyttäydy kuten oikea putkivahvari. Mallinnetut soundit eivät "elä" samalla tavalla kuin putkivahvarin soundi. Jos vaihdat 6505:tesi mallintavaan, todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin kaipaat sitä kuitenkin takaisin.

Miksi ostaa aitojen tavaroiden valokuvia aidon tavaran sijaan? Sitä nuo mallinnussoundit lähinnä ovat aitoihin vahvareihin verrattuna.

Jos budjetti antaa myöten, suosittelisin ennemmin että pidät sen Peavey ja ostat mallintavan laitteen rinnalle tarjoamaan niitä muita vaihtoehtoisia soundeja.

Tähän väliin sellainen kommentti, että pari jäsentä yhdellä toisella forumilla jolle kirjoitan, on myynyt kaikki putkikamansa pois ostettuaan Axe FX:n. Muutamalla putkikamat ovat jääneet lähinnä treenikämpälle tai keräämään pölyä. Pari soittaa taas enää pelkästään oman putkinupin efektilenkin paluuseen, koska eivät omista vielä putkipäättäreitä. Kukaan ei ole vielä myynyt Axe FX:ää rahoittaakseen uutta putkivahvaria tms.

Ja mitä väliä sillä on, onko se aito vai ei, jos se "epäaito" kuitenkin saundaa omaan korvaan paremmalta?
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Sensonic
01.12.2008 10:55:04
Omistan tosta 2120:sta aiemman version GSP2101:n joka on noista digitecheistä kehutuin, kuulostaa kuulemma noista eniten putkipeliltä, mitä se onkin. Säröt, compura ja eq on analogisia, efektit digitaalisia. Itse en ole ikinä soittanut mitään mua itseäni miellyttävää laitetta jossa koko soundi on digitaalista, kuten PODeissa. Soundit, cleanista säröön miellyttävät itseäni todella 2101:ssa ja tuosta saa ruuvaamalla tavallaan mitä vain irti, kun osaa.

Säröjä on 6 erilaista: 3 putkisäröä ja 3 solid statea. Kaikki ovat todella erilaisia. Putkisäröissä on 2 erillistä gain -säätöä (molemmille putkille omat). Soundia voi säätää vaikka 15-band graafisella eq:lla.

Omia asetuksia voi luoda ja tallentaa, mutta uuden asetuksen luominen ei ole aluksi helppoa! Sitten kun osaa, voi laitteella saada aikaan lähes mitä vain haluaa. Kuulemma uudemmat mallit 2112 ja 2120 ovat helpompia käytettävyydeltään, mutta niissä ei pääse muokkaamaan soundeja yhte yksityiskohtaisesti.

Linkkejä:

Hyvää informaatiota GSP2101:
http://www.tube-tester.com/sites/gsp2101/sites/gsp2101main.htm

Hyvää informaatiota 2112 ja 2120:
http://www.tube-tester.com/sites/2120/2120-main.htm

Soundinäytteitä GSP2101:
http://www.tubefreak.com/audio.htm (osassa käytetty vain efektejä eikä etuasteena)
Jotain säröpuolesta voi kuulla mp3 samplesta GSmack

Vahvasti komppia. Jos joutuisin paahtamaan ainoastaan yhdellä etuvahvistin-/efektilaitteella, niin se olisi tuo GSP2101. Omasta mielestäni nuo putkisäröt eivät vain ole olleet tarpeeksi stydejä, joten siksi olen ottanut säröt ADA MP-1:stä ja efektit Digitechistä.

Jos on etsimässä tuollaista GSP2101:stä, niin kannattaa "metsästää" sellaista, jossa on S-dual disc -päivitys. Itse en ole vielä edes ehtinyt asentaa sitä omaan laitteeseeni, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa...
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Landola F6/Cut + roppakaupalla arvottomia kimppatilausritsoja ;-)
heiheihellurei
02.12.2008 19:00:56
Peukut Digitechille.

Itselläni 2112 modattuna 2120-piirillä. Vaihto oli äärimmäisen helppo, jos vain on jonkinlaiset kuvanlukulasit päässä. Päivityksessä tuli muutama (40?) tehdasasetusta lisää, mutta tärkeimpänä tuki ohjelmistolle jonka avulla voi varmiuskopioida omat patchinsä pahoja päiviä varten. Päivityksen hinta ebay:stä oli noin 20 euroa postikuluineen.

Äänen muokkaukseen riittää vaihtoehtoja, ehkä liikaakin mutta saapahan itse pilanneensa hyvän saundin :).

Eli kumpi tahansa 2112/2120 löytyykään hyvä peli tuntuu olevan. Itse ohjaan midipolkimella ja en ole huomannut suurta eroa control1-pedaaliin (jota minulla ei koskaan ole ollut käytössä) muuten kuin että vaihdettaessa patchiä efektit tippuvat vaihdon yhteydessä pois.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)