Aihe: Auf der Maur
1 2 3 4
kyseinen
30.11.2008 14:44:32
Oman kuvasi perusteella muuten olet henkilö, jolle todennäköisesti jostain molemminpuolisesta tympääntyneestä ilmeilystä johtuen "moikkasin" kun lähdin lätkimään.

Todella vitun huvittavaa, mutta jostain kumman syystä ajattelin, että olitkohan sä just se jätkä. Kun siinä tosiaan huvittuneina silmiä pyöriteltiin keikan aikana pariinkin otteeseen. Eihän tosta voinut kuin huvittua. Itse jaksoin encore-pisteeseen asti.

kahdesta susipaskasta lämppäristä,

En nähnyt Kaisa Valaa, mutta Lodger oli myös jotain aivan järkyttävän puisevaa yläastetasoista "rokkia".

Hauskaahan tuo oli, nähdä jotain noin koomisen huonoa. Ja kuulin mä yhden hyvän koukunkin niissä biiseissä, se tais olla se instrumentaaliveto.
"No s'on ihan tyhymä mies tuo!" -Jope
Echtleder
30.11.2008 17:43:24 (muokattu 30.11.2008 17:44:27)
Itse lähdin keikalle varautuneella jännityksellä, kun ei oikein voinut tietää millainen biisinippu olisi luvassa. Alun lyhytelokuva oli jännittävä yllätys ja poikkeus, mutta sen pituus yllätti ja parinkymmenen minuutin kohdalla ahteriin hiipi "eikö tää lopu ikinä"-pelko. Keikan alkaessa videon pituuden tuomat tuskat kuitenkin unohtuivat.

Videon aikana olin aika pahasti motissa, mutta pääsin lopulta ujuttautumaan noin neljänteen riviin, mikä oli ok bailausetäisyys. Missään miksauspöydän tienoilla mulla ei oo mitään käyttöä. Odotin Mellun soittavan sekä uusia että vanhoja biisejä, niiden suhde vain arvellutti. Noin puoliksihan se jako sitten meni. Oli hemmetin siistiä kuulla ne ekan levyn mahtibiisit eikä uusienkaan biisien kohdalla joraususko loppunut kesken. Mä taidan uskoa Melissaan. Uusi kama muuten kuulosti mun mielestä yllättävän samankaltaiselta kuin eka levyn materiaali.

Miksauspöydäntienoo-musiikkitieteilijäfrendini ei kuitenkaan keikasta digannut. Oli nykymakuunsa liikaa powerchordia ja liian vähän melodiaa, ja tokaisipa jopa: "varmaan pentatonisin keikka ikinä". Noh, mulle 90-luku-sukuinen voima-altsurokki toimii.
monoculture
01.12.2008 09:28:00 (muokattu 01.12.2008 09:32:03)
Mä diggasin ihan kybällä. Olin selvinpäin, enkä mä kuullut kertaakaan että ne ois soittaneet
mitään väärin. Hyvältä se soundas(nosturin olosuhteisiin nähden kerrankin), ja bändi rokkas. Ja ku mä luulin olevani rokkipoliisi, huh.
Edellisen kerran ku näin Auf Der Maurin, ni sen soundit oli ihan kuraa. Hjalliksen areena ei oo kait paras paikka toistaa presaria tai jotain?

Overpower Thee:n kohdllla(se hiljaisin balladi keikalla) alkoi vähän jo naurattamaan kuinka jurrissa suomalaiset noilla keikoilla on: joku jätkä huusi yläkerrassa koko ajan "köyhä, köyhä"...itse asiassa ton jätkän käyttäytyminen kuvasti kyllä koko illan meininkiä, esim. sen leffankin kohdalla sitä ihmetteli että mitä keikkaa jengi oli oikein tullut kattomaan, ku sehän on selittänyt sitä (ainakin)viimeisen vuoden ajan että uus levy ei oo vain musaa vaan se on multimedia-pläjäys jossa on leffaa ja muuta trippailua sen musan ohella.
Kai jengi odotti että se vetää pelkkää hittiä aina Holesta Smashing Pumpkinssiin asti?

5"-kiekko soundaa hyvältä, ei oo bailumusaa, mutta makeeta kuunneltavaa luureilla.
Hyvin minimalistista menoa loppujen lopuksi, ja niin kuin joku sanoi keikasta tuossa aikaisemmin, niin lättykin on ihan pentatonista.

Lämppäreistä(rokkipoliisina):
Lodgerissa ei ollut tarpeeks potkua. Soolo-kitaristilla oli hyvän kuulloinen soundi ja niistä scat-laulu + skeballa unisonoja-kamasta pidin eniten. Ehkä tossa se syy miks toi ei pudonnut oli että se laulaja oli vähän liian pliisu & lakoninen. En levyä ostais, vaikka hyvin jätkät soittikin.

Kaisa Vala
Ei sais verrata muihin, mutta Tori Amos tuli vähän liian läpi. Bändi veti hyvin ja Kaisa lauloi & soitti aivan helvetin hienosti. Biisit oli sanalla sanoen hyviä, mutta ainoa mikä tuossa häiritsi oli tosiaan ne maneerit tuolta esikuvalta. Tää olis riittänyt yksistään ihan hyvin lämppäriksi.
"Melodia ei ole mitään muuta kuin CBS valepuvussa. Vittumaiset promoottoritkin on ihan samaa kamaa!" -Billy Bragg (Rumba 1/88)
stickyfinger
01.12.2008 12:59:06
Mä diggasin ihan kybällä. Olin selvinpäin, enkä mä kuullut kertaakaan että ne ois soittaneet
mitään väärin. Hyvältä se soundas(nosturin olosuhteisiin nähden kerrankin), ja bändi rokkas. Ja ku mä luulin olevani rokkipoliisi, huh.
Edellisen kerran ku näin Auf Der Maurin, ni sen soundit oli ihan kuraa. Hjalliksen areena ei oo kait paras paikka toistaa presaria tai jotain?

Overpower Thee:n kohdllla(se hiljaisin balladi keikalla) alkoi vähän jo naurattamaan kuinka jurrissa suomalaiset noilla keikoilla on: joku jätkä huusi yläkerrassa koko ajan "köyhä, köyhä"...itse asiassa ton jätkän käyttäytyminen kuvasti kyllä koko illan meininkiä, esim. sen leffankin kohdalla sitä ihmetteli että mitä keikkaa jengi oli oikein tullut kattomaan, ku sehän on selittänyt sitä (ainakin)viimeisen vuoden ajan että uus levy ei oo vain musaa vaan se on multimedia-pläjäys jossa on leffaa ja muuta trippailua sen musan ohella.

"Overpower Thee" oli mielestäni paras veto. Osasyynä se, että biisi toi vähän dynamiikkaa siihen junttaukseen, ja muutenkin se oli jotenkin (paremman termin puutteessa)"tunteikkaimman" kuuloinen.

Itsekin olin vesi-selvä, ja tietoinen tuosta ns. "taidepläjäys"-meiningistä. Mutta kun se lyhytleffa ei sopinut tuon pituisena lainkaan introksi, ja se söi aika helvetin vahvasti jännitettä heti alkuun.

Vaikka itsestäni keikka oli edelleen ihan paska, niin kai Melissa johonkin ns. oikeaan hermoon on onnistunut osumaan kun näin vahvasti mielipiteet esiintyminen jakaa.
"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day." - Dean Martin
kanisteri
01.12.2008 16:33:03 (muokattu 01.12.2008 17:17:19)

Lämppäreistä(rokkipoliisina):
Lodgerissa ei ollut tarpeeks potkua. Soolo-kitaristilla oli hyvän kuulloinen soundi ja niistä scat-laulu + skeballa unisonoja-kamasta pidin eniten. Ehkä tossa se syy miks toi ei pudonnut oli että se laulaja oli vähän liian pliisu & lakoninen. En levyä ostais, vaikka hyvin jätkät soittikin.

Tää oli mielestäni realistinen arvio Lodgerista. Joku kutsui tossa yläpuolella Lodgeria "yläastetasoiseksi"...kyllä on Pohjois-Helsingin bändikoulu ja idolsin herättämät urapyrinnöt toimineet loistavasti, jos yläasteiden musaluokissa veivaa nykyään tämän tason pumppuja.

Laulajan lakoninen ja arkinen staili on juurikin syy, jonka vuoksi tämä bändi kuulostaa hieman antikliimaattiselta. Silti olen ostanut muutamankin levyn, koska bändillä on hyppysissä se juttu, mikä useimmilta puuttuu, eli terävähkö biisikynä.
Juhani
01.12.2008 18:31:34

Mielenkiinnolla oon seurannut tätä keskustelua kun en itse ollut paikalla. Samoin kuin Trickyn vedosta pari viikkoa sitten Nosturissa niin löytyi tästäkin keikasta pätkä:

http://www.youtube.com/watch?v=WNMDvjMO7_g
Roberto
01.12.2008 19:00:37

Mielenkiinnolla oon seurannut tätä keskustelua kun en itse ollut paikalla. Samoin kuin Trickyn vedosta pari viikkoa sitten Nosturissa niin löytyi tästäkin keikasta pätkä:

http://www.youtube.com/watch?v=WNMDvjMO7_g

Hyvinhän noi vetää. Mitä ne hevarit inisee?
kyseinen
01.12.2008 19:54:44 (muokattu 01.12.2008 19:59:28)
Laulajan lakoninen ja arkinen staili on juurikin syy, jonka vuoksi tämä bändi kuulostaa hieman antikliimaattiselta. Silti olen ostanut muutamankin levyn, koska bändillä on hyppysissä se juttu, mikä useimmilta puuttuu, eli terävähkö biisikynä.

Ehkäpä se "staili" on lakoninen ja arkinen siksi, että kaveri ei muuhun pysty? Minusta se nyt oli silkkaa osaamattomuutta vaan. Perussuomalaista meininkiä toki, eihän täällä laulaa tarvi osata. Ja olen myös totaalisen eri mieltä Lodgerin biisikynästä. Ei minkäänlaista käsitystä siitä, mitä "koukku" tarkoittaa. No, mielipideasioita ovat nämä, ja tämä on vain minun näkemykseni. Toki on hieno asia, että olet levyt ostanut, eivät ole rahat menneet hukkaan siksi, että yksi nettifoorumikirjoittaja ei satu jakamaan makuasi.

AufderMaurin soittopuoli oli minusta ihan ok, mitä nyt rumpali oli ehkä keskivertoa epägroovaavampi (nyt tietysti stoner yms. skeneilijät huutaa mulle että niin sen pitääkin olla, okeiokei). Sounditkin korvatulpat korvissa (niin kuin on tinnitusvammaisena aina pakko nykyään olla) ihan normit. Totaalisen surkea meininki ja surkeat biisit ja rumaa katsojien aliarviointia. Ei se ympäröivä latteus varmaan sinne etuosan fanikatsomoon tuntunut, ja hyvä niin.
Echtleder
01.12.2008 20:01:16 (muokattu 01.12.2008 20:01:32)
rumaa katsojien aliarviointia

Häh? Bändi veti mielestäsi tahallaan löysästi/huonosti?
kyseinen
01.12.2008 20:04:54
Häh? Bändi veti mielestäsi tahallaan löysästi/huonosti?

Ei kun näytti puolituntisen "larppausvideon" ja antoi senkin jälkeen vielä odotuttaa kymmenkunta minuuttia lavalle tuloa. Se jos mikä on melekoista pelleilyä. Olis edes jossain mainittu, että audiovisuaalinen pläjäys luvassa. Ei kai tuota voinut tietää muut kuin fanit.
kanisteri
01.12.2008 22:31:07
Ehkäpä se "staili" on lakoninen ja arkinen siksi, että kaveri ei muuhun pysty? Minusta se nyt oli silkkaa osaamattomuutta vaan. Perussuomalaista meininkiä toki, eihän täällä laulaa tarvi osata. Ja olen myös totaalisen eri mieltä Lodgerin biisikynästä.

Olen ajatellut ihan samoin noista laulujutuista. Tuntuu kun täällä nuorissa bändeissä laitettais laulajaksi kavereista aina se jolla ei oo varaa hankkia kamoja tai taitoa soittaa jotain instrumenttia. Laulaja on melkein aina bändeissä heikoin lenkki ja taustalaulut on monesti todella lepsusti treenattua näennäistä pakkopullaa. Briteissä kun menee local pubiin kuunteleen niin yleensä bändin laulaja on vähintäänkin ok.

Lodgerin laulaja on ehkä taidoiltaan vaatimaton, mutta onhan niiden tyylikin lakoninen. Eihän se mikään mahtibändi ole, muttei myöskään yläastetasoa.

Ja on osa bändin biiseistä kyllä vetoavia aika monenkin makuun. Tuolta voi tsekata mielestäni hyvän biisin ja pikkuklassikoksi mennävuosina nousseen tylyhkön animaatiovideon I Love Death:
http://www.lodger.tv/
vanttera
02.12.2008 09:26:28
Lyhyesti:

-se likkalämppäri jäi pääosin näkemättä
-Lodger oli huvittavan huono
-video oli komea, mutta ei välttämättä noin keikanalussa toimi puolen tunnin pätkä ilman vuorosanoja, ei silti mua ahdistanut
-melissan bassosoundi ja peba erittäin kovia
-biisit puoliksi tuttuja, hyvin pelas uudetkin
-bändi vaikutti alkuun hyvältä, mutta pikkuhiljaa tuli keikan aikana semmonen nihkeä ammattimuusikko-olo. Että olivat siis töissä, eivät bändissä
-Nosturissa ärsyttää aina se juomameininki, kaksi tuntia kuivin suin = laskuhumala. Toki tiedän nuokkarin säännöt
-puolet paikkaolijoista oli tullu kattomaan "sitä Smashing Pumpkinssin basistia", ja pettyivät sitten juum. Vähän ku Fantomasin keikka Ruisrokissa, "kohta se soittaa sen Easyn"
-ei pettänyt, muttei myöskään räjäyttänyt. Perusjees.
"No kuka siellä muka ois ollu joraamassa ja kiinnittänyt niitten tyttöjen huomion ellei meitsi."
Heavy Metal Machine
02.12.2008 14:52:51
Keikka paskimmasta päästä ever. Jaksoin vähän alusta jne.
Helsingin Jokerit 1967
monoculture
12.04.2010 11:21:41 (muokattu 12.04.2010 11:48:45)
Nostoa vanhaan ketjuun:

Mitä keloja jengillä on neidin uudesta levystä? Mulle kyllä uppoo; matsku on sopivan minimalistista vääntöä sekä vivahteita löytyy esim. space-rock:iin päin.
Laulun timbre on aina tolla toiminut, niin nytkin. Vaikka sen ääni on pistävä, niin silti sitä jaksaa kuunnella pitkäänkin. Ja se presari soundaa vaan niin tylyn tyylikkäältä vieläkin.

Kansien paketoinneista plussaa kans.

Ja aiheeseen liittyen: Auf der Maurilla on nyt torstaina keikka Virgin Oil Co:ssa.
"Melodia ei ole mitään muuta kuin CBS valepuvussa. Vittumaiset promoottoritkin on ihan samaa kamaa!" -Billy Bragg (Rumba 1/88)
MrQuin
12.04.2010 11:50:58

Kunnolla en levyyn ole vielä ehtinyt perehtyä, mutta aika samoilla linjoilla jatketaan kuin ekalla, muutamia kivoja koukkujakin löytyy taas. Yleissoundi edelleen vähän kylmän ja päiväytyneen kuuloinen, mutta epäilemättä tätä haetaankin. Noi instrumentaaliraidat on kyllä aivan turhia.
jannu
12.04.2010 14:40:40
monoculture:
Ja aiheeseen liittyen: Auf der Maurilla on nyt torstaina keikka Virgin Oil Co:ssa.

WTF?! Millon tästä on missään ilmoiteltu?
monoculture
12.04.2010 15:01:24
jannu: WTF?! Millon tästä on missään ilmoiteltu?

Joo, vähän puun takaa tuokin tuli ittelle tietoon. Yleensähän ulkomaan elävien keikat ilmoitetaan ainakin siinä tiketin uutiskirjeessä, mutta tuon keikan löysin ihan sattumalta jostain. Kyllä se näköjään tiketin sivuillakin lukee ja virgin oilin seinässä olevassa isossa lakanassa.
Johnny Buzz
12.04.2010 16:21:52

jannu: WTF?! Millon tästä on missään ilmoiteltu?

Samat sanat. Hitto, oon jo menossa yhelle toiselle keikalle tona iltana. Miksei näistä tiedoteta?
Jag
17.04.2010 13:37:33

http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=2097621

hmm. mistähän tuo näkyy. Pikavilkaisulla en näe mainintaa artistin omilla kotisivuilla.
"Ja jotta soppa olisi täydellinen, sulassa sovussa näiden pahuuden palvelijoiden kanssa metallimusiikista nauttii sivareita, kasvissyöjiä ja muita ekoaktivisteja". -MOT
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)