Aihe: Mittamikrofonit ja mitä sitten?
1 2
santtus
29.11.2008 09:57:32
Juu. Miffe vaan tapansa mukaan hieman kärkkäästi tuomitsi sen Behringerin käytön livemittauksissa. Siksi halusin tehdä muutaman tarkemman kysymyksen, johon en saanut vastausta. Mä olen vertaillut eri Behringerejä ja niissä on eroja. Suurin osa niistä silti on ollut varsin lähellä toisiaan ja myös varsin lähellä kallimpien mikkien vastetta mun mielestä kriittisimmillä livemittauksessa vaadittavilla alueilla.

Itse omistan muutaman kalliimmankin mikin, mutta sateeseen laitan mieluummin sen Behringerin.
miffe
29.11.2008 13:52:59
Juu. Miffe vaan tapansa mukaan hieman kärkkäästi tuomitsi sen Behringerin käytön livemittauksissa. ... Mä olen vertaillut eri Behringerejä ja niissä on eroja.

Nii, eli arpakuutio, jos ei kalibroi. Nois laadukkaammis (NTI, Earthworks, Audio Control) tulee yksilöidyt mittakippurat mukana.

Jopa mun TR40 kaipaa puolivuosittaisen checkin, mutta on pysynyt vuosia kuosissaan ja impulssivaste (kaksikanavaisen FFT:n peruste) on kertaluokkaa Behkua parempi.

Behku sopii lähikentässä tehtäviin MLSSA-mittauksiin ihan hyvin.

Suurin osa niistä silti on ollut varsin lähellä toisiaan ja myös varsin lähellä kallimpien mikkien vastetta mun mielestä kriittisimmillä livemittauksessa vaadittavilla alueilla.

Jos impulssivaste on kuutamolla, niin se sopii spektrin (vinkuvahti) ja äänenpaineen tarkkailuun - ei järjestelmän toiminnan kriittiseen tarkasteluun kaksikanavaisia erosignaaleja kyttäävien ohjelmistojen kanssa.
turkulainen
miffe
30.11.2008 22:27:39
Kiitos. Keskustelun taso säilyy parempana kun saa ne perustelut myös.

Niin ja fiilis keikoilla on parempi, jos voi tehdä vehkeillä, joihin luottaa.

En esimerkiks (oikeesta elämästä revitty) tykkää siitä, että PAR-kannun sanka irtoaa kesken keikan ilman mitään näkyvää syytä (niitit irti). Voi moro sanon mä, kun se safetykin on kiinni siinä sangassa, joten ei paljoa mieltä lämmitä.
turkulainen
Vivo
01.12.2008 10:16:54 (muokattu 01.12.2008 11:18:04)
Mä olin käsittänyt et ton Behringerin mikin suurin ongelma on että taajuusvastetta on oikaistu, mikä taas aiheuttaa vaiheeseen vääristymää. Behringerin mikin kanssa pärjää ihan hyvin, jos tietää sen rajoitteet. Esim just vaiheet kannattaa säätää kohilleen tuijottamalla sitä taajuusvastetta, eikä vaihekäppyrää. Muuten en näe kovin mielekkäänä liiallisen taajuusvasteen tuijottelua. Viiveet ja vaiheet merkkaa ainakin mun korvaan paljon enemmän, kun pienet montut taajuusvasteessa.
one foot in the rave
theikki
02.12.2008 00:11:22
http://www.thomann.de/fi/phonic_paa3_personal_audioassistant.htm

Tämä tai joku vastaava voisi olla sopiva välivaihe Smaartin ja pelkän db-mittarin välistä.

Olen samaa mieltä,et pelkän rta.n katseleminen onnistuu kyllä edullisemminkin,kuin esim. jollain smaartilla.Smaart on kuitenkin kehittyneemmille ukoille jo monipuolisuutensakin takia.Jos lähdet suoraan smaartilla ihmettelemään,niin äkkiä kyllästyy,varsinkaan jos ei tiedä mitä sillä tekee.
Timppa Heikkilä
Naq
03.12.2008 21:11:23

Pistin juuri myyntiin DSP 8024:n ja ECM8000 -mikin.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=281170

Anteeksi jos mainostus oli sopimatonta.
ile.pop
01.01.2009 22:51:27
Behku sopii lähikentässä tehtäviin MLSSA-mittauksiin ihan hyvin.

Jos impulssivaste on kuutamolla, niin se sopii spektrin (vinkuvahti) ja äänenpaineen tarkkailuun - ei järjestelmän toiminnan kriittiseen tarkasteluun kaksikanavaisia erosignaaleja kyttäävien ohjelmistojen kanssa.

Voisko joku valaista impulssivastetta ja tätä MLSSA-mittausta?
On guuluu...
miffe
01.01.2009 23:05:26 (muokattu 02.01.2009 00:00:33)
Voisko joku valaista impulssivastetta ja tätä MLSSA-mittausta?

Impulssivaste kertoo sen kuinka paljon sisäänsyötetty impulssi vääristyy. Se siis sisältää tiedon sekä vaihe-, että taajuustason muutoksista - eli siis poikkeamat lineaariseen.

Kaikki kaksikanavaiset järjestelmät laskevat impulssivasteen sekä mitattavasta, että referenssisignaalista, vertaavat niitä toisiinsa ja saadusta erosignaalista sitten lasketaan järjestelmän taajuus- sekä vaihevasteet. Käytössä mm. Smaart Live, Easera Systune, SpectraFoo.

Melissasta tarkempi selitys sivulla http://www.mlssa.com/pdf/MLSSA-Brochure.pdf

Perusperiaate kuitenkin on se, että käytetään halutun mittaista purskesignaalia ja mitataan aikaikkunoinnin avulla, miten se toistuu. Mitä pidempi signaali, sitä matalampiin taajuuksiin päästään.

Melissan vahva puoli on, että sillä voidaan oikeasti mitata eri akustisten tilojen ominaisuuksia, kun taas nuo kaksikanavaiset soveltuvat paremmin pidemmältä etäisyydeltä tapahtuvaan järjestelmäoptimointiin.
turkulainen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)