Aihe: Jouluksi pedaalilautaa uusiksi.
1 2 3 4
Quill
27.11.2008 20:23:11 (muokattu 27.11.2008 20:27:39)
Eli, kun joulukin on tässä tulossa niin pitäisi pedaalilautaa vähän päivitellä.

Uudeksi laudaksi ajattelin: http://www.thomann.de/fi/rockcase_rc23010a.htm
Onko tuosta kokemuksia? (kannattaisiko hankkia sarjan isompi lauta)

Sitten pitäisi uusi särö ostaa, jonkin sortin Phaseri, volumepedaali ja ehkä myös WahWah.

Säröksi olen katsellut: Proco Rat II, Fulltone OCD, Visualsound Jekyll&Hyde.
Särön pitäisi taipua kevyestä bluessäröstä vähän kovempaakin mäiskeeseen (Ei tarvitse todellakaan olla mikään sirkkelisärö.)

Sitten Phaser: MXR Phase 90 tai EHX Smallstone (Sellasta perus phaseria hakisin.)

Volumepedaaleista ei oikein ole tietoa. Ernie Ball Volumepedal JR olen katsellut, voisi olla halvempikin.

Sitten Wahiksi varmaan menisi perus Morley tai Crybaby.

Saa ehdotella ja kertoa kokemuksia/mielipiteitä. Myös kaiken sortin muita muljuttimia saa ehdotella. Lahjaksi olisi osa tulossa ja myös itse ostelisin, joten laadukkaita pitäisi olla, ja hintarajaa nyt ei varsinaisesti ole.

Kiitoksia näin etukäteen.
Jucciz
27.11.2008 20:37:06 (muokattu 27.11.2008 20:37:56)
Rockcase kestää ihan hyvin, jos kuljettelet sitä siististi. Itselläni oli tuosta se isompi malli (23020A) ja kaikki kumitassut lensivät viimeistään 10:nteen keikkareissuun mennessä pohjasta irti ja parinkymmenen keikan jälkeen osa kulmavahvikkeistakin jo repsotti, ja siitä taas hetken päästä itse peltikuoreen rupesi tulemaan ihan kunnon naarmua/repeämää. Eri juttu toki, jos pystyy aina viemään kamansa siististi keikkapaikalle henkilöauton takapenkillä tai peräkontissa, mutta en voi rehellisyyden nimissä sanoa noiden salkkujen kestävän kauhean kovaa kyytiä esim. keikkabussin takaosassa muiden kamojen seassa - näin omat kamani kulkevat vähintään 50 reissua vuodessa. Eli: siistiin käyttön joo, kovaan käyttöön ei.

Itse päädyin edellä mainituista syistä kalliimpaan, mutta taatusti kestävämpään ratkaisuun, nimittäin Pedaltrain:iin. Se maksaa yli kaksinkertaisesti, mutta kovalla roudauscasella varustettuna se kestää varmasti loppuiän. Itselläni tuli taloon tuo isoin malli kovalla casella - hintakin on jo aika suolainen, vaan eipähän tarvitse enää ikinä ostaa lautaa:
http://www.thomann.de/fi/pedaltrain_pt_pro_hc.htm

Kuvia omastani:
http://jucciz.com/kuvia/kitarat/lauta12_edesta.jpg
http://jucciz.com/kuvia/kitarat/lauta12_takaa.jpg
http://jucciz.com/kuvia/kitarat/lauta12_alta.jpg
http://jucciz.com/kuvia/kitarat/lauta12_casessa.jpg

Pedaltrainissa kivaa on se, että virtalähteen voi asentaa rakenteiden alle eikä se näin vie tilaa pedaaleilta. Myös johdot saa niputettua todella kätevästi piiloon itse laudan alle (katso alta-kuva) johtuen laudan rakenteesta: muutama vaakasuuntainen kiinnitysrima eikä yhtenäistä umpinaista alustaa. Itse lauta on myös todella kevyt, mutta kestää todella kovaa rasitusta: ainakin 70-kiloinen kaveri voi seistä sen päällä eikä tunnu missään.

Pienempi malli kovalla casella on karvan alle 200 euroa - varmasti joka euron väärti, jos haluaa lopullisen laudan, joka kestää keikkaelämää kymmeniä vuosia:
http://www.thomann.de/fi/pedaltrain_twohc.htm
Quill
27.11.2008 20:45:45 (muokattu 27.11.2008 20:49:32)
Hmm hmm. Aika suolainen hinta kyllä tuosta pedaalilaudasta, mutta en kyllä epäile laatua. Kyllähän tuo varmasti varteenotettava vaihtoehto on.
Jos vaan oikeastaan rahat tuohon saisi kasaan. Ei tuota Pedaltrainia halvemmalla mistään saisi?
Kiitoksia nopeasta yhteydenotosta :)
Estranged
27.11.2008 20:49:25
Itse ostin tuossa MXR Phase 90:n, kun etsiskelin sellasta perusphaseriä. Empä paljoa tyytyväisempi vois olla. Suosittelen.
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | Carvin-huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=787
Broadcaster
27.11.2008 20:57:02
Hmm hmm. Aika suolainen hinta kyllä tuosta pedaalilaudasta, mutta en kyllä epäile laatua. Kyllähän tuo varmasti varteenotettava vaihtoehto on.
Jos vaan oikeastaan rahat tuohon saisi kasaan. Ei tuota Pedaltrainia halvemmalla mistään saisi?

Jos et keikkaile, eikä sulla ole tarkoitus hankkia 15 pedaalia, niin kannattaa tsekata Pedaltrain 2 SC, hinta aika paljon maltillisempi ja siihenkin mahtuu monta pedaalia koosta riippuen.
Jucciz
27.11.2008 20:58:04

Mä tsekkailin aluksi Custom Sounds:in sivuja, joissa tuo munkin lauta oli muistaakseni 449 euroa. Ajattelin, että ei hyvänen aika voi ihminen noin paljoa maksaa laudasta. Thomannilla tuota ei silloin ollut hinnastossa, mutta ajattelin ihan pokkana kysyä, voisivatko he tarvittaessa hommata. Ja niin tapahtui: selvittivät, että heiltä tuo lähtisi 309 euroon - asia oli sillä selvä. Luulen siis, että myös tuon pienemmän version hinta on varsin kilpailukykyinen Thomannilla. Jos jostain ulkomailta muualta saatkin halvemmalla, voi hintaeroksi jäädä maksimissaan kymppi tai pari, ja Thomann puolestaan on niin iso pulju, että sen kanssa mahdolliset takuuasiat sun muut pelaavat hyvin todennäköisesti kätevämmin kuin jonkun random-pikkukauppa X:n kanssa.

Pehmeällä pussilla tuo sama lauta on 99e, mutta siinä toki menetetään mun mielestä paljon alkuperäisestä ideasta, eli siitä, että tuo kestää vaikka millaista roudausta vaikka loppuiän:
http://www.thomann.de/fi/pedaltrain_twosc.htm

Tokihan tuo pussikin jotain suojaa, mutta kyllä mä uskon, että pedaalit ovat enemmän alttiina kaikenlaisille kolhuille tuolla kuin viimeisen päälle tukevassa vanerisessa kuljetuscasessa, jossa on kunnolliset lukot, kulmavahvikkeet, saranat jne. Siinä vaiheessa "satasen säästäminen" ei paljon naurata, jos usean sadan pedaalisatsi ottaa kunnolla osumaa. Ylipäätään näissä hommissa on oppinut sen, ettei kannata kauheasti säästellä, jos haluaa ostaa pitkäikäistä ja hyvää tavaraa - ne myös säilyttää arvonkin paremmin, jos jälleenmyynti sattuisi tulemaan ajankohtaiseksi.
oiva tumpeloinen
27.11.2008 20:58:13 (muokattu 27.11.2008 20:59:05)

Jos et ihan kauheasti keikkaile, niin tuommoinen Rockcase menee oikein hyvin. Koko riippuu taas sun omasta tarpeestasi.

Säröksi mä ottaisin ehkäpä Jekyll&Hyden. On mun korvaan kivankuuloinen purkki ja monipuolinen kahden osionsa kanssa. Wahiksi Dunlopin 535Q. Volumepedaaliksi ottaisin Ernie Ballin spedun; On kallis, mutta on toisaalta hyvä. Koita torilta löytää, niin saat omasi pois, jos ei maistukaan.

Muljutuksiin en sano mitään, kun itse käytän mulinexia niihin.

http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?searchstring=pedaltrain

Tuolta ehkä halvimmalla pdaltrain, jos semmoinen on hyvä.
Jucciz
27.11.2008 21:04:05 (muokattu 27.11.2008 21:11:47)
Pedaaliasiaan kommentoin sen verran oman kokemuksen pohjalta, että jos haluat hyvän blues/rock-säröpedaalin, joka kuulostaa hyvin paljon säröllä olevalta vahvistimelta, osta ihmeessä tuo Fulltone OCD. Itse olen ollut pedaaliin todella tyytyväinen. Hevisirkkeliin tuosta pedaalista ei ole, mutta kaikki kevyestä blues-hiplauksesta aina reippaaseen rock-osastoon (kuvittele vanha kunnon Marshall täysillä) sillä taittuu todella uskottavasti. Omatekemiä OCD-pätkiä täällä:
http://mp3.jucciz.com/mp3/fulltone_ocd/

Volume-pedaaliksi suosittelen lämpimästi tuota mainitsemaasi Ernie Ballin Jr-mallia. Sekä OCD että Ernie näkyy noissa mun lautakuvissa. Tuo Jr-mallikin on mielestäni oikein hyvän kokoinen, ei mikään "juniorimalli", sillä Ernie Ball:in "perusmalli" on puolestaan suorastaan hervottoman iso - tuo Jr:kin on isompi kuin esimerkiksi Bossin volumepedaalit, joissa ei ole hiiskaustakaan mistään "juniorikoosta". :)

MXR:n Phase 90:llä ei varmasti mene vikaan - oikein hyvä yleisphaseri, ja jos se kelpasi Eddie Van Halenille, luulisi sen kelpaavan monelle muullekin. Toki uustuotantomalleissa ei ole samaa "taikaa" kuin alkuperäisissä 70-luvun pedaaleissa (ja saattaapa olla vähän eri osatkin), mutta aivan toimiva vehje silti varmasti.

Ja jos tätä "lopullisten kamojen" listaa jatketaan, kannattaa toivoa pukilta RMC:n wah-pedaalia, joka mun kokemusten mukaan pesee soundissa mennen tullen ainakin perus-crybabyn, VOX V847:n, Morleyn "muovisen soundiset hevi-wahit" yms. RMC:llä on useita malleja, joista RMC3 on tiettävästi säädettävin, jos säätämisestä tykkää. Muissa malleissa on enemmän tai vähemmän "vain" yksi soundi, mutta yleensä se on loistava. RMC4 eli Picture Wah on mun laudassa ollut nyt yli vuoden verran ja se matkii alkuperäistä italialaista vuoden '67 wahia. Tämä pedaali tuntuu sopivan mainioksi yleiswahiksi about kaikenlaiseen musaan. Jos taas harrastat enemmän higain-osastoa, kannattaa tutustua myös RMC5:een eli Wizard Wah:iin - se on enemmän sille osastolle suunnattu. Tässä Picture Wah-pätkiä:
http://mp3.jucciz.com/rmc_picture_wah/

Täsä puolestaan Wizard Wah -pätkiä (vanhoja, laadusta ei sillä tavalla kauheesti takeita...):
http://mp3.jucciz.com/rmc_wizard/
ravensoul
27.11.2008 21:16:56
Kyllä tuo Rockcase asiansa ajaa jos ei nyt tosiaan ihan järjetöntä keikkarumbaa ja jatkuvaa kolhimista ole tiedossa. Mulla on toi 40x60cm versio ja siinä pitää leiriä tällä hetkellä Morleyn wahi, Planet Wavesin viri, kaksi kookasta Visual Soundin tuplalootaa, yksi Ibanezin purkki ja Visual Soundin 1-spot roikkapistokkeineen. Vielä on tilaa parille peruskokoiselle vätkyttimelle, joten kyllä tuohonkin mahtuu jo ihan kiva arsenaali.

Onhan tuo Pedaltrain varmasti kestävämpi ja todella pro-tasoa mutta ei herranjesta mikä hinta pelkästä laudasta..
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Quill
27.11.2008 21:23:41
Vähän laittaa mietityttämään, onko mulla nyt varaa tohon Pedaltrainiin, ja kannattaako se sitten loppuelämäksi näin tilan puolesta.

Paljos tuo RMC Wah sitten maksaisi?
Jucciz
27.11.2008 21:28:18
Onhan tuo Pedaltrain varmasti kestävämpi ja todella pro-tasoa mutta ei herranjesta mikä hinta pelkästä laudasta..

Älä unohda kovaa casea. Pelkkä lautahan (esim. tuo 2-malli) on pussin kanssa about saman hintainen kuin Rockcase, jos laskee pussille hintaa vaikka pari kymppiä.
Jucciz
27.11.2008 21:34:45 (muokattu 27.11.2008 21:37:48)
Vähän laittaa mietityttämään, onko mulla nyt varaa tohon Pedaltrainiin, ja kannattaako se sitten loppuelämäksi näin tilan puolesta.

Paljos tuo RMC Wah sitten maksaisi?

Custom Sounds:illa Picture Wah oli 239 euroa ja Wizard Wah 229 euroa. RMC3 oli puolestaan 295 euroa. Torilta voi löytää halvemmallakin, mutta aika vähän noita liikkuu, syystäkin. Kun tuommoisen ostaa, sen mielellään myös pitää.

Niinhän se menee, että voi ostaa vähän useamman keskinkertaisen tai perus ok:n tuotteen tai sitten vähän vähemmän kerralla, mutta semmoista, joka pysyy talossa pitkään tai jopa loppuun asti. Mullakin on ollut matkan varrella ainakin 20 eri Bossin pedaalia ja Ibanezeja, Danelectroja sun muita myös paljon, mutta vähä vähältä käytännössä kaikki niistä on jatkanut matkaansa uuteen kotiin. Toki noiltakin valmistajilta löytyy muutamia helmiä, mutta yleisesti ottaen vaan nuo vähän hintavammat tuntuvat tarjoavan vähintään samassa suhteessa laatua, joka ilmenee kestävyytenä ja miellyttävämpänä soundina.

Tää vaan yhtenä näkökulmana, ei toki missään nimessä ainoana oikeana tapana suhtautua vermeisiin. Itelle vaan tuntuu nykyisin ajankohtaisemmalta vaikka odottaa tovi, jotta saa sen, mitä oikeasti haluaa eikä hommaa "ylimenolaitteita" pahimpaan nälkään, jotta sitten joskus voi ostaa sen, mitä oikeasti haluaa. Tietty myös finanssipoliittiset tekijät vaikuttavat, mutta ennemmin ostaisin itse pari-kolme tärkeintä efektiä todella laadukkaina kuin 5-10 keskihintaista, joista osa ei edes ole aivan välttämättömiä. Käytettynä kannattaa metsästää myös monenlaista, koska siinä säästää selvää rahaa. Hyviä pedaaleja ei saa käyttämällä loppuunkulutettua, joten uutuudesta on sinällään ihan turha maksaa, jos käytettynä on sama vehje myynnissä.
Quill
27.11.2008 21:39:22 (muokattu 27.11.2008 21:47:44)
Mutta, kun tälläisenkin setin ostaisi:

FULLTONE OCD 169 EUR
ERNIE BALL EB6180 VP-JR 118 EUR
MXR PHASE90 82 EUR
PEDALTRAIN TWO-HC 199 EUR

Niin aika paljon sitä hintaa jo kertyy.
Itselläni kyllä tuo linkki aukeaa normaalisti.
Jucciz
27.11.2008 21:40:51
Mutta, kun tälläisenkin setin ostaisi: http://www.thomann.de/fi/basket_add … cb8a57f9a&ar=208921&menge=1

Tuolla linkillä ei auennut kuin ostoskori, jossa on Pedaltrain, ei muuta.
Jucciz
27.11.2008 21:47:51 (muokattu 27.11.2008 21:50:57)

Toki, koska ne tavarat on kerätty sun selaimella sun ostoskoriin ja ne on siis sun koneen välimuistissa, ei meidän muiden. :)

Mutta tosiaan, tuommoinen satsi on mun mielestäni vielä ihan kohtuuden rajoissa: neljä oikein laadukasta tuotetta, joiden seuraksi voi sitten ruveta ostelemaan lisää sitä mukaa kun rahkeet riittää. Täysi tuki täältä suunnalta.

Pakko vielä mainita, että tuossa Ernie Ballissa on virittimelle oma lähtö, joten jos sulla viritin on nyt tai tulevaisuudessa, sitä ei tarvitse pistää signaalitielle soundia huonontamaan, vaan sen voi pitää koko ajan päällä ja viritys onnistuu, olipa volume täysillä tai nollissa. Näin on tilanne myös omassa laudassani.
sepisti
27.11.2008 22:06:46 (muokattu 27.11.2008 22:13:40)
Mutta, kun tälläisenkin setin ostaisi:

FULLTONE OCD 169 EUR
ERNIE BALL EB6180 VP-JR 118 EUR
MXR PHASE90 82 EUR
PEDALTRAIN TWO-HC 199 EUR

Kertyyhän tosta tosiaan melkoisesti... Sellainen summa, että sun muut kitaravermeet hädin tuskin yhteensä maksaa tuota määrää:)

Yhtään en epäile Juccizen laudan loisteliaisuutta (ja varmaan meni pedaltrain GAS-listalle, vaikken niin paljoa keikkailekkaan), mutta luulisin että se sun aluksi ehdottama pienempi rockcase olisi aivan passeli. Jää sitä rahaa sen lootan "täyttämiseenkin".

Mulla on itellä toi isompi rockcase ja olen ajatellut vaihtaa sen johonkin pienempään, koska se vie niin helkkaristi tilaa jaloissa. Miinuksena tietty se, että pedaalit joutuu survomaan lähemmäs toisiaan ja"huti"-painallusten määrä saattaa näin laulaja-kitaristina kasvaa.

E. Kompromissina sanoisin, että hanki tuo pedaltraini siinä pussukassa. Sitten jos joskus tulevaisuudessa näyttää siltä, että keikkaa puskee ihan oikeasti ja kamat alkaa pyörimään siellä keikkabussissa, tilaat sen flightcasen siihen.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Jaakko Hyvärinen
27.11.2008 22:13:24 (muokattu 27.11.2008 22:14:12)
Anteeksi vain lievä offtopic, mutta mie suosittelisin kyllä vahvistinosaston päivitystä. Saattaa olla että Microcube ei tee oikeutta kaikille pedaaleille.

E: eikun piru. onhan sulla tuo flextonekin.
Voitteko vetää jätkät jotenkin...Kliinimmin -rumpali
rainmaker
27.11.2008 22:26:29 (muokattu 27.11.2008 22:28:42)
Anteeksi vain lievä offtopic, mutta mie suosittelisin kyllä vahvistinosaston päivitystä. Saattaa olla että Microcube ei tee oikeutta kaikille pedaaleille.

E: eikun piru. onhan sulla tuo flextonekin.

No eipä se flextonekaan mikään pedaalien nielijä ole. Itsekin ehkä ensin tarkastelisin vahvari- ja ehkä jopa kitaraosastonkin kuntoon enneku alkasin mitään fulltonea ja rmc:tä kera pedaltrainin ostelemaan... Toki saa ostaa, mut jotta noista pedaaleista saisi kaiken ilon ja hyödyn irti, pitää puitteiden olla jokseenkin kunnossa.
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Jucciz
27.11.2008 22:31:53
No eipä se flextonekaan mikään pedaalien nielijä ole. Itsekin ehkä ensin tarkastelisin vahvari- ja ehkä jopa kitaraosastonkin kuntoon enneku alkasin mitään fulltonea ja rmc:tä kera pedaltrainin ostelemaan... Toki saa ostaa, mut jotta noista pedaaleista saisi kaiken ilon ja hyödyn irti, pitää puitteiden olla jokseenkin kunnossa.

Tämä tietty. Mutta jos nyt on kova into ruveta uusimaan kalustoa, niin voihan sen periaatteessa aloittaa vaikka pedaaleista käsin. Sitten vaan hiljalleen muuta kalustoa samalle viivalle. On kyllä totta, että mallintavat eivät ole parasta maaperää pedaaleille, mutta jos Flextonen ja Micro Cuben molemmat möisi pois, saisi niillä rahoilla ehkä nippa nappa tervesoundisen pikkuisen putkicombon (Fender, Laney, Hughes & Kettner tms.), jonka edessä nuo pedaalit olisivatkin jo sitten kovasti omiaan monipuolistamaan soundipalettia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)