Aihe: Suositelkaa kannettavaa studioon
1 2
tommiot
25.11.2008 16:54:58 (muokattu 25.11.2008 18:00:53)
Mä oon tässä pidemmän aikaa suunnitellut kannettavan ostoa äänihommiin, ja nyt olis mahdollisesti vähän rahaa laittaa kiinnikin.

Mulla on käytettävänä studiotilat, missä tulee Soundcraft Ghostin ja ADAT HD24:n läpi 24 kanavaa. Eli tarvetta on tällä hetkellä vaan läppärille ja äänikortille. Softaksi ajattelin hommata DP:n, Logic on ollut mun kokemusten mukaan vähän hankala..

Jaksaako tavallinen Macbook pyörittää 30-40 raitaa plugareineen, vai kannattaako suosiolla hommata Macbook Pro? Ja mites noi vanhemmat mallit mitä pyörii käytettynä tonnin pintaan?

Onko kokemuksia Digital Performer 6:sta verrattuna Logiciin?

EDIT: eääh, eihän perus Macbookissa oo Firewireä. Eli Pro sen pitää olla. Mutta kiinnostais kuulla kokemuksia miten Macbookit pelaa äänitys- ja varsinkin miksaushommissa.
VMM
25.11.2008 18:12:07 (muokattu 25.11.2008 18:15:15)
Varsin monet niitä macceja käyttää ja hyvinhän ne toimii.

Laadukkaaseen interfaceen, jossa on hyvät ajurit, kannattaa panostaa.
tommiot
25.11.2008 18:22:21
Varsin monet niitä macceja käyttää ja hyvinhän ne toimii.

Laadukkaaseen interfaceen jossa on hyvät ajurit, kannattaa panostaa.

Olisko suosituksia? Studiolla on tosiaan käytössä Ghostin etuasteet, joilla oon pärjänny ihan hyvin, mutta tietty jos ostais suoraan sellasen interfacen missä olis se 8kpl mikkietusia? Vai alkaako tommoselle laitteelle kertyä sitten hintaa turhan paljon? Ei olis ihan mahdottomia sijoittaa. Eli siis 16 adat kanavaa ja 8 etusta olis varmaan se minimi...
VMM
25.11.2008 18:28:20
Olisko suosituksia? Studiolla on tosiaan käytössä Ghostin etuasteet, joilla oon pärjänny ihan hyvin, mutta tietty jos ostais suoraan sellasen interfacen missä olis se 8kpl mikkietusia? Vai alkaako tommoselle laitteelle kertyä sitten hintaa turhan paljon? Ei olis ihan mahdottomia sijoittaa. Eli siis 16 adat kanavaa ja 8 etusta olis varmaan se minimi...

Mulla ei oo kattavaa kokemusta eri interfaceista, mutta ainakin RMEn macciajurit on ollu ihan loistavat.
oodee1
25.11.2008 18:51:11
PC puolella suosittelisin tällaista

http://www.shop-sonica.com/d2500.cfm

Rapakon takaa tulee tiettty mutta Macille varmasti varteenotettava vaihtoehto.
Mutta Mac on helppo ja hyvä. Ei vaan halpa=)
www.coldmeatsociety.com www.rainroomband.com
Torniojaws
25.11.2008 19:00:47 (muokattu 25.11.2008 19:03:49)

Maccia ostaessa testaa ensin että käyttämäsi Firewire-interface ylipäätään toimii Macissa. Tässä viimeisen 1,5 vuoden aikana on ollut haloota aika paljon kun Apple päätti korvata kaikkiin Macciläppäreihin Texas Instrumentsin FW-piirin tilalle halpispiirejä eri merkeiltä (LSI, Lucent, Agere), joissa FW-interfacejen (käytännössä kaikkien) toiminta on erittäin epävarmaa. Eli koppaa oma interface mukaan ja käy tietokoneliikkeessä testaamassa Macit läpi ennen ostosta.

Niissä, joissa on ongelma, ei koko laite edes näy koneelle kun se kytketään, tai se ei yksinkertaisesti toimi (ei ääntä eikä mitään), vaikka se näennäisesti on kytkettynä.

Tietysti voit ohittaa koko ongelman hankkimalla kaveriksi lisäkorttina (PCMCIA, ExpressCard, CardBus) erillisen Firewire-ohjainkortin, joka käyttää Texas Instrumentsin piiriä. Hintaa on noin 40 euroa. Esim. Belkin ja SIIG käyttävät TI-piirejä Firewire-korteissaan.

Täällä juttua RME:n tukiforumilta: http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?id=1475
Vortechin kolme täysipitkää nyt CD:nä! Jouluun asti alehinta 7,99 euroa. FLACina 1,99 euroa. Tilausohjeet webbisivuilla.
tommiot
26.11.2008 20:35:51 (muokattu 26.11.2008 20:37:08)
Verkkokauppa.com myy nyt vanhaa 2,4ghz Macbookia (ei Pro) 900e. Ei kuitenkaan löydy FW800-liitäntää, vaan pelkästään 400. USB 2.0 liitäntöjä on 2kpl (tarkoittanee kahta erillistä USB-väylää?). Onko tollanen liian mopo kone, kun siihen pitäis kuitenkin äänikortti ja kovalevy saada kiinni.

Näyttöhän tossa on vaan 13,3", mutta sen nyt voi ratkaista sijoittamalla pääasialliselle työskentelypaikalle ylimääräisen näytön. 15" vaatis kuitenkin saman myös.
flimtrick
26.11.2008 22:14:26
Verkkokauppa.com myy nyt vanhaa 2,4ghz Macbookia (ei Pro) 900e. Ei kuitenkaan löydy FW800-liitäntää, vaan pelkästään 400. USB 2.0 liitäntöjä on 2kpl (tarkoittanee kahta erillistä USB-väylää?). Onko tollanen liian mopo kone, kun siihen pitäis kuitenkin äänikortti ja kovalevy saada kiinni.

Näyttöhän tossa on vaan 13,3", mutta sen nyt voi ratkaista sijoittamalla pääasialliselle työskentelypaikalle ylimääräisen näytön. 15" vaatis kuitenkin saman myös.

Tohon täydet muistit niin kyllä se pitäis aika hyvin pelittää. Macbook toimii äänittämiseen kyllä mainiosti mutta se ei kyllä ole mikään pro musakone. Mä oon just miksaamassa macbookilla 1,83Ghz 2Gb muistilla Logic 8:lla biisiä missä on ehkä noin 15 softasynaa (suurin osa ei Logicin omia) ja ehkä saman verran audioraitoja. Tuulettimet huutaa täysillä koko ajan ja on joutunut raitoja freezailee jne... Tosin käytän Logicin omia EQ:ta ja kompuraa niin vähän kuin mahdollista.

Mut joo miksaushommin 30-40 raitaa ja jos tarkoitus iskee paljon plugareita ni saattaa tulla rajat vastaan aika nopeestikin...
tommiot
26.11.2008 23:21:10 (muokattu 26.11.2008 23:43:45)
Tohon täydet muistit niin kyllä se pitäis aika hyvin pelittää. Macbook toimii äänittämiseen kyllä mainiosti mutta se ei kyllä ole mikään pro musakone. Mä oon just miksaamassa macbookilla 1,83Ghz 2Gb muistilla Logic 8:lla biisiä missä on ehkä noin 15 softasynaa (suurin osa ei Logicin omia) ja ehkä saman verran audioraitoja. Tuulettimet huutaa täysillä koko ajan ja on joutunut raitoja freezailee jne... Tosin käytän Logicin omia EQ:ta ja kompuraa niin vähän kuin mahdollista.

Mut joo miksaushommin 30-40 raitaa ja jos tarkoitus iskee paljon plugareita ni saattaa tulla rajat vastaan aika nopeestikin...

No kyllähän toi freezailu on ihan mahdollista. Jos nyt laskee mitä oman bändin demoiluun menee, niin yleensä se 10-13 kanavaa rumpuihin, 1 tai 2 bassoon, max 6 kitararaitaa (tosin ennen reamppausta myös max 6 DI-raitaa), joku 3-4 lauluraitaa korkeintaan. Tekee joku 20-25 raitaa + kaiku busit yms. Kai sillä 2,4ghz + 4gb ramilla pärjää.

Eihän se 2,4ghz MB Pro vissiin juuri ihmeempi oo. Väylänopeus tais olla vähän kovempi ja Firewire800 siitä löytyi, mutta saahan senkin erillisellä kortilla laitettua tohon. EDIT: Eipäs saakaan, eihän tossa oo paikkoja.

Kannattaako etsiä Pro:ta käytettynä vai ostaa suoraan toi perus Macbook?
Janie Jones
26.11.2008 23:52:55 (muokattu 26.11.2008 23:54:13)

Tuolla MacBookilla 15 ei-Locigin synaa freezaamatta, ei sinänsä ihme, jotkuthan niistä on todennäköisyyden nimissä cpu-syöjiä. Taloudellisempi käyttö - eikun freeze vaan niihin mitä ei just ole tarkoitus muokkailla - aina mahdollista. Niinhän pärjäilee hyvin. Lisä-ramia siihen malliin ei siis saa enää laitettua?
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
tommiot
26.11.2008 23:56:05 (muokattu 26.11.2008 23:57:20)
Tuolla MacBookilla 15 ei-Locigin synaa freezaamatta, ei sinänsä ihme, jotkuthan niistä on todennäköisyyden nimissä cpu-syöjiä. Taloudellisempi käyttö - eikun freeze vaan niihin mitä ei just ole tarkoitus muokkailla - aina mahdollista. Niinhän pärjäilee hyvin. Lisä-ramia siihen malliin ei siis saa enää laitettua?

Niin se piti vielä sanoa että meikä ei juuri käytä softasyniä. No pari kappaletta saattaa joskus olla käytössä padeina, mutta ei sen kummempaa. Eli heitänkö Macbookin tilaukseen verkkokaupasta? Lähinnä mietityttää toi Firewirehomma... Eli pystyykö FW400-väylään liittämään esim 2kpl Presonus firepodeja?
flimtrick
27.11.2008 00:04:11

Joo ei saa tähän malliin enempää muistia. Kyllä toi freeze on mahtava juttu joo mutta kyllä se pidemmän päälle käy ärsyttämään kun jokaisen pienen jutun takia pitää aina unfreeze ja sit taas venaa kun se freezaa sen aina uudestaan. Hyvä puoli on et volumeautomaatiota voi tehdä vaikka raita on freezilla.

Tietyistä syistä oon nyt joutunu tolla macbookilla tekee, on imac musakoneena mikä on vähän tehokkaampi ja saa ulkosen kovonkin firewire 400 kiinni. Siinä on myös Logic 7 mikä ainakkin toistaiseksi paljon stabiilimpi kuin Studio 8. 8 kaatuilee koko ajan ihan ihme syistä, kun yrittää bouncata jotain se kaatuu, kun freezauksen jälkeen painaa play niin se kaatuu aina!! Ei kiva.
flimtrick
27.11.2008 00:12:08
Niin se piti vielä sanoa että meikä ei juuri käytä softasyniä. No pari kappaletta saattaa joskus olla käytössä padeina, mutta ei sen kummempaa. Eli heitänkö Macbookin tilaukseen verkkokaupasta? Lähinnä mietityttää toi Firewirehomma... Eli pystyykö FW400-väylään liittämään esim 2kpl Presonus firepodeja?

No kaipa toi mun mielestä luulis riittävän jos siihen saa sen 4Gb muistia... Sekin aina vähän riippuu millä softalla tekee... Logic tuntuu antavan välillä aika paljonkin periksi vaikka cpu mittarit on ihan kaakossa. Kyllähän noita firewire laitteita voi ketjuttaa, en oo ite tosin pahemmin tehnyt.

Ei macbook pro:ssa sen suurempaa eroa oo kun näytönohjain on parempi ja sillähän ei musahommissa oo väliä. Jos nopeus on sama niin kyllä mä ostaisin macbookin. Pro on muutenkin vähän ylihinnoiteltu. Tosin se firewire 800 on tietysti plussaa ja kestävämpi ulkoasu. Nää muoviset macbookit meinaa kyllä hajota käsiin.

Uusissa macbookeissahan ei oo edes firewire 400 eli nyt kandee ostaa se vanhempi malli missä vielä on (mun mielstä toi 900e on tosi hyvä tarjous, maksoin mun koneesta 985 puoltoista vuotta sitten) ja macbook pro:n vanhaa mallia saa n.1600 euroon mikä on kyllä kans todella hyvä tarjous. On vähän houkuttanut, jos myis tän macbookin pois ja ostais pron. Onhan tämän ikäkin jo puolessa välissä sen elinkaarta.
Ziggy Bubba
27.11.2008 00:12:41

8 kaatuilee koko ajan ihan ihme syistä, kun yrittää bouncata jotain se kaatuu, kun freezauksen jälkeen painaa play niin se kaatuu aina!! Ei kiva.

Oho, ite en oo noista kuullutkaan. Olin luullut että Logic ois suht stabiili laitos...

Meinasin nimittäin tähän Intel iMacciini just Logicin hommata, tuo hinta kun houkuttelee kovasti. Samalla kerralla hommaan kyllä lisää RAMmia, jota mulla on tällä hetkellä 1gb - 4 gigaa maksaa 47 euroa, eli eipä tossa onneks paljoa köyhdy.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
flimtrick
27.11.2008 08:05:52
Joo Locig Pro 7 on kyllä stabiili ja pelitä suht hyvin mutta Logic Studiossa tuntuu olevan aika paljon kaikenmaailman bugeja, ainakin mulla. Ehkä sekin siitä paranee muutamien päivityksien jälkeen...
Roberto
27.11.2008 09:49:28

Joo Locig Pro 7 on kyllä stabiili ja pelitä suht hyvin mutta Logic Studiossa tuntuu olevan aika paljon kaikenmaailman bugeja, ainakin mulla. Ehkä sekin siitä paranee muutamien päivityksien jälkeen...

Erikoista. Mulla ei oo ollu mitään säätöä, lukuunottamatta sitä ekan version core audio-asiaa joka ratkesikin jo.
M.i.k.key
27.11.2008 09:55:18
Erikoista. Mulla ei oo ollu mitään säätöä, lukuunottamatta sitä ekan version core audio-asiaa joka ratkesikin jo.

Ei mullakaan ole kasin kanssa mitään hätää ja aika paljon kuitenkin käytössä.
möllisty
Ze Kink
27.11.2008 10:47:20 (muokattu 27.11.2008 10:50:21)
Aamulla katselin Metro -lehdestä, että Lasipalatsiin avataan tänään Tector josta ilmeisesti irtoaa vanhoja Macbookkeja suht halvalla. Kannattanee tsekata.

Kyllä mä uskoisin että 2,4gb mallilla ja 4gb ramilla pyörittelee varsin hyvin kaikennäköistä. Itse äänitin ja miksasin juuri demon tällä mun vanhalla LG:llä (1.8ghz tuplaydin, 1gb ram ja Windows XP), Reaperillä ja Presonus FP10:llä eikä tullut rajat vastaan, vaikka raitoja taisi olla parikymmentä ja plugareita saman verran.

Pari viikkoa sitten tosin ostin vanhemman 2,5ghz Macbook Pron kun niitä kerran halvalla sai, ja iskin siihen saman tien 4gb ramia. Tuolla luulisin kyllä pärjääväni vaikka sekä raitamäärä että plugarimäärä tuplaantuisivat, sen verran vakuuttavasti tuo hyrrää.

Eli pystyykö FW400-väylään liittämään esim 2kpl Presonus firepodeja?

Varmasti pystyy. Mulla ainakin toimii FP10 kuin junan vessa tuon MBP:n kanssa. Piuha kiinni ja kaikki toimi saman tien.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Ze Kink
27.11.2008 12:14:30
Tectorista löytyis samaan hintaan kuin Verkkokaupasta tota vanhaa perus MB:tä. Pro:ta ei näy tarjouslistalla netissä. Mutta joo, siitä Pron näytönohjaimestahan ei oo noissa äänihommissa ihan kauheesti hyötyä, kun ei sillä oo kuitenkaan tarkoitus pelata, ja mitään videota, kuvaa tai 3D:tä en tee. Eli erot jää nyt sit siihen mekaaniseen kestävyyteen (muovi vs alumiini?) ja Firewire-väylään...

Tällä hetkellä tuo on kyllä totta, mutta Snow Leopard osaa hyödyntää näyttistä esimerkiksi juuri audiokäytössä, ja siitä olisi ilmeisesti paljonkin hyötyä.

Paljonko muuten maksoit MBP:stä ja mistä ostit?

Varimportista, taisi olla 1590e.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)