Aihe: Uudet kamat, parisen kysymystä
1 2
Niskamies
16.02.2004 18:18:48
Hei!
Sain tänään vihdoin uudet kamat: Schecter C-1 Classicin ja Ashdown Peacemaker 40 kombon. Saundeihin olen tyytyväinen, mutta pari kysymystä olisi.

Jotenkin noi kielet tossa tuntuu ihan törkeen löysiltä. Pitäisikö heti vaihtaa uusiin kieliin, on pari satsia Rotosaundin 10-satsin heavy bottomeja. Ja kielet rämisee, tuleeko komplikaatioita jos nostan sitä tallapalaa ruuveista?

Jos haluaa pitää puhtaan saundin pitkään ennen säröä, pitääkö gain pitää mahdollisimman pienellä ja master ja channel volumet korkeella?

Ja, pitäiskö tehdä arvostelut? :)
Hanki Presari ja ole tosimies!
LaXu
16.02.2004 18:26:51
Jotenkin noi kielet tossa tuntuu ihan törkeen löysiltä. Pitäisikö heti vaihtaa uusiin kieliin, on pari satsia Rotosaundin 10-satsin heavy bottomeja. Ja kielet rämisee, tuleeko komplikaatioita jos nostan sitä tallapalaa ruuveista?
Varmaan ysit vakiona, sellaista spagettia ne aina on. Tallan nostamisesta tulee välillä sellaisia komplikaatioita, että intonaatio pitää säätää uusiksi. Eli kannattaa tehdä kielten vaihdon yhteydessä. Tarkista kuitenkin ensin, että kaulassa on sopivasta reliefia.

Jos haluaa pitää puhtaan saundin pitkään ennen säröä, pitääkö gain pitää mahdollisimman pienellä ja master ja channel volumet korkeella?
Ainakin teoriassa, mutta minusta helpointa puhtaiden soundien hallitseminen on ihan kitaran volapotikoilla. Minä ainakin haen mieluummin puhtaat soundit särökanavaa käyttäessä vääntämällä kitarasta volapotikan johonkin ykköselle tai kakkoselle kuin vaihtamalla puhtaalle kanavalle. Mielestäni kätevämpää ja puhtaiden ja säröjen välimaastoa on helpompi hallita ja käyttää.

Tee ihmeessä, varsinkin C-1 Classicista olisi kiva tietää enemmän.
Niskamies
16.02.2004 18:34:24
reliefia.

Reliefiä? Valaisetkos mua? Noi kielet särisee inhottavasti kaulaan.
LaXu
16.02.2004 18:47:37
Reliefiä? Valaisetkos mua? Noi kielet särisee inhottavasti kaulaan.

Eli koveruutta kaulaan. Säriseekö kielet vain jollain tietyillä nauhoilla vai ihan avoimillakin kielillä? Jos katsot kaulaa sivulta ja painat vaikka ensimmäisen ja 15. nauhalta kielet otelautaan, jääkö johonkin 5-9 nauhojen välillä kielten ja nauhojen väliin ilmaa?
Niskamies
16.02.2004 20:16:04
Eli koveruutta kaulaan. Säriseekö kielet vain jollain tietyillä nauhoilla vai ihan avoimillakin kielillä? Jos katsot kaulaa sivulta ja painat vaikka ensimmäisen ja 15. nauhalta kielet otelautaan, jääkö johonkin 5-9 nauhojen välillä kielten ja nauhojen väliin ilmaa?

E, A, ja D kielet särisevät ihan vapaalla. Nauhojen väliin ei jää yhtään ilmaa. Pitääkö kääntää kaularautaa vasta- vai myötäpäivään?
Olli S.
16.02.2004 20:25:48

E, A, ja D kielet särisevät ihan vapaalla. Nauhojen väliin ei jää yhtään ilmaa. Pitääkö kääntää kaularautaa vasta- vai myötäpäivään?

Kannattaisi varmaan ammattimiehellä teetättää nuo hommat, jos ei ole ihan varma, että mitä tekee. Ei se nyt kuitenkaan kovin kallista ole.
Ostetaan vähän käytettyä soittotaitoa.
Puavali
16.02.2004 20:37:51

Vastapäivään = aukipäin

Käännä vaikka 1/4 kierros, kato pari päivää niiden paksumpien kielien kanssa mitä tapahtuu ennen uutta säätöä. Uudessa paikassa kitaran kaula kuivuu/kostuu ensialkuun, eläminen voi olla senkin takia melkoista.
Niskamies
16.02.2004 22:07:19
Nyt heitin Rotosaundin kielisatsin kiinni, ja tuntuma on parempi. Vois ehkä hommata siihen 11 satsin että sais pikkasen paksummat kielet, on tullu totuttua bassonsoitossa paksumpiin. Kielet rämisee vieläkin, joten huomenna voisin pikkasen löysätä kaularautaa. Kyllä tosta vielä hyvä tulee. Kirjoitan arvostelun sitten kun vehje on kunnossa.
Niskamies
16.02.2004 22:10:17
Ainiin, porukka aina puhuu siitä pääteastesäröstä ja kuinka putkivahvistin on parhaimmillaan kovalla. Onko sama myös puhtailla? Ite ainakin tykkään puhtaista enemmän kun pidän volumeita kovalla, gainia ihan pikkasella, ja kitaran volapotikkaa aika pienellä.
Niskamies
16.02.2004 23:06:17
Päteehän se tietysti puhtaisiinkin..tulee sellainen pehmeä soundi ja pikkaisen luonnollista kompressointia mukaan.

Juuri näin. On se kivaa kun pääsee luukuttamaan vakka joka päivä :) Tolla 40 watilla voisi oikeesti vaikka tappaa jonkun.

Ja sitten vielä yks kysymys. Jos tohon hommaa vaikka Marshallin 2*12" kaapin kaveriksi, nouseeko voluumi vai laskeeko vai pysyykö samana? Varmaankin tuo lisää tukevuutta saundiin varsinkin säröillä.
Keefster
17.02.2004 08:54:45 (muokattu 17.02.2004 08:55:20)
…joten huomenna voisin pikkasen löysätä kaularautaa.

No jos veisit sen kitaran säädettäväksi jollekkin ammattilaiselle.
Vaikka sinne liikkeeseen mistä sen ostit. Jos ovat mukavia ihmisiä niin tekevät sen aivan ilmaiseksi jotta saisivat sinut asiakkaaksi vastakin.

Jos kitaran ja varsinkin kaularaudan säätötoimenpiteet eivät ole hanskassa niitä ei kannata arvokitaroihin itse tehdä.
Tulin kun melkein kutsuttiin !
SURf
17.02.2004 11:33:10

Turha kysymys, totta kai pitää...!
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt, että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
madu
17.02.2004 11:52:11 (muokattu 17.02.2004 11:52:24)
Laitahan kuva tuosta Schecter C-1 Classicista.

PS: Miten tuos schecter lausutaan? Onko se tyyliin "Shekter"? :)
Niskamies
17.02.2004 12:29:12
Laitahan kuva tuosta Schecter C-1 Classicista.

PS: Miten tuos schecter lausutaan? Onko se tyyliin "Shekter"? :)

Itse ainakin lausun "shekter". Myyjätkin sano vaan rempseestiä "sekteri". Pistän kuvan heti kun saan lainattua digikameraa. Mulla on siis se ruskea, eli antique kulta hardwarella.
Niskamies
17.02.2004 12:30:58
No jos veisit sen kitaran säädettäväksi jollekkin ammattilaiselle.
Vaikka sinne liikkeeseen mistä sen ostit. Jos ovat mukavia ihmisiä niin tekevät sen aivan ilmaiseksi jotta saisivat sinut asiakkaaksi vastakin.

Jos kitaran ja varsinkin kaularaudan säätötoimenpiteet eivät ole hanskassa niitä ei kannata arvokitaroihin itse tehdä.

Kyllä mä oon kaularautaa säätänyt bassossa, ja kummatkin omat bassoni olen trimmanut kondikseen. Tuskin toi operaatio on paljonkaan vaikeempi. Ainoo ongelma on nyt kielien särinä, toi on nyt semmosessa tilu-kondiksessa. Kielten löysyys hävin heti kun pistin roton heavybottom 10-satsin kiinni.

Mistäköhän johtuu ettei Rotosoundin kielistä ole ollut pahemmin puhetta?
madu
17.02.2004 12:35:34
Itse ainakin lausun "shekter". Myyjätkin sano vaan rempseestiä "sekteri". Pistän kuvan heti kun saan lainattua digikameraa. Mulla on siis se ruskea, eli antique kulta hardwarella.

Mites kuvailisit tuon kitaran soundia ja soitettavuutta? Onko se esim. PRS tyylinen vai lähempänä stratoa. Onko paksu kaula? Minkälaiset nauhat?
Niskamies
17.02.2004 12:41:15
Mites kuvailisit tuon kitaran soundia ja soitettavuutta? Onko se esim. PRS tyylinen vai lähempänä stratoa. Onko paksu kaula? Minkälaiset nauhat?

Saundi on oikeestaan straton ja lespan välimaastosta. Mahonkiahan toi on, mutta aika ohut. Kivan komppisaundin saa kun pistää kummatkin humpparit päälle. Kaula ei ole mikään halko, muttei se ole mikään RG-tyylinen tilukaula. Mun käteen just sopiva. Esitteessä lukee että on jumbonauhat. Soitettavuus on paras mitä olen koskaan kokeillut, neck-throughn takia pääsee aivan vaivattomasti 24. nauhalle asti. Ei ole vielä tullut käsi kipiäks kertaakaan huonon asennon takia, vaikka kaverin stratolla tuli useasti, vieläpä samalla hihnalla. Toi kaula on mulle kun graalinmalja. Varmaankin piakkoin kirjoitan pitemmän arvostelun.

Ja kyllä, tolla voi soittaa heviä :)
madu
17.02.2004 15:20:50 (muokattu 17.02.2004 15:24:45)
Saundi on oikeestaan straton ja lespan välimaastosta. Mahonkiahan toi on, mutta aika ohut. Kivan komppisaundin saa kun pistää kummatkin humpparit päälle. Kaula ei ole mikään halko, muttei se ole mikään RG-tyylinen tilukaula. Mun käteen just sopiva. Esitteessä lukee että on jumbonauhat. Soitettavuus on paras mitä olen koskaan kokeillut, neck-throughn takia pääsee aivan vaivattomasti 24. nauhalle asti. Ei ole vielä tullut käsi kipiäks kertaakaan huonon asennon takia, vaikka kaverin stratolla tuli useasti, vieläpä samalla hihnalla. Toi kaula on mulle kun graalinmalja. Varmaankin piakkoin kirjoitan pitemmän arvostelun.

Ja kyllä, tolla voi soittaa heviä :)

Onkohan tuolla Soundatassa C1-EX mallia testatavissa? Vaikuttaa speksien mukaan hyvältä ja suhteellisen edulliselta, täytyy mennä kokeilemaan. Ostit ilmeisesti schecterisi soundatasta? Tuliko kovaa laukkua mukaan?
Niskamies
17.02.2004 15:26:17 (muokattu 17.02.2004 15:28:58)
Onkohan tuolla Soundatassa C1-EX mallia testatavissa? Vaikuttaa speksien mukaan hyvältä ja suhteellisen edulliselta, täytyy mennä kokeilemaan. Ostit ilmeisesti schacterisi soundatasta? Tuliko kovaa laukkua mukaan?

Mä en ainakaan nähny sitä siellä, muttei se tarkota etteikö sitä olis. Soundatan hinnaston mukan toi on 860 euroa, mutta siitä saa tingittyä nyt ainakin 20 prosenttia helposti. Mikäli olet aikuinen :) Ei tullut kovaa laukkua, pelkässä pahvilaatikossa tuli. Pari kielisatsia ja kymmenkunta plektraa kyllä otin, mutta kyllä ne piti saada, maksettiinhan me kuitenkin 1400 euroa.

EDIT: tossa EX:hän on schecterin omat diamond mikit, varmaankin ihan kuraa kun edes duncan designed mikkejä ei siinä ole. Säästä mielummin parisataa enemmän ja osta C-1 plus, tai mieluiten kyllä classic, ne on paljon parempia todennäkösesti. Itse tykkäsin tosta plussasta, mutta koin semmosen ahaa-elämyksen kun sain classicin sylkkyyn.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)