Miten on, 8-9 vuotta sitten kun tuli bassoa näppäiltyä niin kovasti puhuttin huminamikeistä.. siis lähinnä miten hyviä ne on. Nyt kun tekniikka on edennyt huimasti niin vieläkö humpuukimikit on arvossaan vai onko aika ajanut ohi ?? Lähinnä siksi kyselin kun tuohon OLP bassoon tunnutaan noita aktiivimikkejä laitettavan, itsellä oli viimeisin basso emg aktiivimikeillä ja oli kohtuu kallis laite silloin, mutta itse en siitä patterin vaihtamisesta saannut mitään kiksejä vaikka hyvä saundinen basso oli. Nyt ei ole tarkoitus aloittaa mitään sotaa siitä mikä on parempi, mutta heitelkää hieman mielipiteitä. |
jperala 27.11.2008 17:54:31 | |
---|
Höh, olisi varmaan pitänyt kysyä että kumpi on mulle parempi aktiivi vai passiivimikkitys :) niin olisi varmaan juttua irronnut... |
Hullu basisti 27.11.2008 19:03:21 | |
---|
No, olis kiva tietää mikä siinä nykyisessä mikissä on vikana, niin vois siitä sitte jatkaa eteenpäin. Tässä oli hiljakkoin juttua musarimikeistä ja etusista joissa kovasti 18 ja 24 voltin järjestelmät olivat pop. Antavat kuulemma paljon enemmän headroomia kuin perinteinen 9 voltin tsydeemi. Itse en niin kovin ole perillä aktiivipelien saloista kun on vaan kokemusta passiivipeleistä. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
jperala 27.11.2008 19:18:36 | |
---|
Ei ole mitään vikaa, kun vain luin noita OLP ketjuja niin tuli esiin tämä mikkien vaihtelu aktiivisiin, heräsi kysymys että miksi näin ?? mikä humpukkerissa on vikana sitten... |
Hullu basisti 27.11.2008 19:27:44 | |
---|
Niin, kyllähän niitä vissiin paljon vaihdetaan tuon mallin bassoihin. Voihan sitä kokeilla. Jos lopputulos ei miellytä niin ainahan sen mikin voi sitte myydä, muutamia kymppejä siinä sitte tulee takkiin. Onhan se varmaan niinkin että budjettiluokan bassoissa on jouduttu hieman tinkimään elektroniikan laadussa, että on saatu pidettyä kustannukset aisoissa. Itsekkin jouduin vaihtamaan omaan bassooni "kalliimman" mikin (kylläkin passiivin), kun tuntui alkuperäinen kyykkäävän kovaa röytäessä. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
hollstro 27.11.2008 21:55:07 | |
---|
Ei ole mitään vikaa, kun vain luin noita OLP ketjuja niin tuli esiin tämä mikkien vaihtelu aktiivisiin, heräsi kysymys että miksi näin ?? mikä humpukkerissa on vikana sitten... ´ Tässä taitaa mennä käsitteet sekaisin. - Humbucker on mikrofoni joka kumoaa indusoitavat häiriöt siksi että siinä on sähkömagneettisesti kaksi vastavaiheista käämiä. - Yksikelaisessa on yksi kela, siksi se ei kumoa häiriöitä yksinään, mutta toisen vastaavan kansa voi sen tehdä (esim Jazz Bass jossa molemmat mikit täysillä) - Aktiivimikissä on esim. paristolla tehtävä sähkönsyöttö ja se toimii siksi vähäisemmällä magneettisuudella. Tästä on etua esim. kieliin aiheutuvan vähäisemmän magneettisen vedon muodossa; kieli ei sammu niin helposti - Aktiivisävynsäädöt voivat myös vahvistaa taajuuksia kun passiiviset vain leikkaavat niitä Musareissa (joiden kopio OLP on) on passiivinen humbucker mikki ja aktiiviset sävynsäädöt. Joissain malleissa mikin voi puolittaa jolloin vain toinen kela on käytössä vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
jperala 28.11.2008 06:27:53 | |
---|
Jos en ihan pihalla ole niin OLP:ssä on vain passiivi humpukkeri ja näitä on vaihdeltu aktiivi kamoihin.. siksi kyselin että mikä humpuukissa on vikana. Toki ymmärrän passiivi ja aktiivi kamojen eron noin maalaisjärjellä kun molempia olen omistanut, mutta mihinkään molekyylitasolle en ole kajonnut tai tutustunut vielään :) ja oman OLP:n saan vasta ensi viikolla joten en sitä ole vielään itse testannut saatika saundeja ulos puskenut. |
Hullu basisti 28.11.2008 10:57:34 | |
---|
Kyllä mä vähän meinaan että testailet sitä beissiä ihan rauhassa sit kun saat sen ja päätät sen jälkeen vasta että tartteeko siihen tehä mitään muutoksia. Ei kannata mielivaltaisesti lähteä modailemaan mitään vain sen takia kun joku muukin on tehnyt niin. Voihan olla että se orkkis passiivihumppari sopii sulle kuin hanska käteen. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
jperala 28.11.2008 11:19:32 | |
---|
Kyllä mä vähän meinaan että testailet sitä beissiä ihan rauhassa sit kun saat sen ja päätät sen jälkeen vasta että tartteeko siihen tehä mitään muutoksia. Ei kannata mielivaltaisesti lähteä modailemaan mitään vain sen takia kun joku muukin on tehnyt niin. Voihan olla että se orkkis passiivihumppari sopii sulle kuin hanska käteen. Tarkoitus ei ollutkaan heti lähteä purkamaan, lähinnä tiedustelin että miksi näihin on vaihtoja tehty mutta siihen tuossa yhdessä vastauksessa jo viitattiin (elektroniikan laatu) ja kaipasin hieman syvällisempää infoa että mikä niissä humpissa mättää. OLP MM2 |
Hullu basisti 28.11.2008 11:33:07 | |
---|
Noh... emmää ainakaan usko että ne humisis, että sen takia niitä vaihdettas. Mutta tietty jokin kalliimpi mikki saattaa olla kuumempi signaaliltaan ja niissä on soundillisesti sävyeroja keskenään. Mnetin torilla on myynnissä kuuteen seittemään kymppiin Delanon ja Seymour Duncanin musarihumppareita (en tiedä onko ne passiivi- vai aktiivi-mikkejä), mutta mun pointti onkin se että ei nekään välttämättä miellyttänyt omistajiaan, vaikka onkin merkkipelejä. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |