Ukko 26.11.2008 15:13:54 | |
---|
Minä en voinut välttyä vaikutteilta. Sain puristella ensimmäisen kerran kunnolla tyttöjen rintoja rippileirillä. Huom! En ole pastori. Mä jo paljon ennen sitä :) COVS jäsen nro 6 |
Ukko 26.11.2008 15:15:23 | |
---|
Raamattu, fantasiakirjallisuuden klassikko. Tsot tsot poika. Puhutaan mieluimmin historiankirjasta. COVS jäsen nro 6 |
Tankero 26.11.2008 16:16:43 | |
---|
Tsot tsot poika. Puhutaan mieluimmin historiankirjasta. Ei puhuta. Humppajyrä |
Ukko 26.11.2008 16:38:44 | |
---|
Ei puhuta. Raamattu on pääosin historiaa mutta kääritty sellaiseen kääreeseen josta vallanpitäjät ovat hyötyneet kautta aikain. COVS jäsen nro 6 |
EP 26.11.2008 16:49:54 | |
---|
Raamattu on pääosin historiaa mutta kääritty sellaiseen kääreeseen josta vallanpitäjät ovat hyötyneet kautta aikain. On siitä me muutkin hyödytty, ihminen tarvitsee ohjausta, sääntöjä, lakeja jne. muuten ei tule mitään. Mitä tulee vallanpitäjiin niin kai ne on hyötynsä ansainneet, aivan sama minulle.. |
Tankero 26.11.2008 17:15:35 | |
---|
Raamattu on pääosin historiaa mutta kääritty sellaiseen kääreeseen josta vallanpitäjät ovat hyötyneet kautta aikain. Heh, niinhän se on, varsinkin tärkeimmiltä osiltaan kuten esim luomiskeromus ja vedenpaisumus. Humppajyrä |
Ukko 26.11.2008 17:44:45 | |
---|
Heh, niinhän se on, varsinkin tärkeimmiltä osiltaan kuten esim luomiskeromus ja vedenpaisumus. Luomiskertomus lienee kai vertauskuvallinen. Vedenpaisumuksesta on löydetty merkkejä karkeasti ottaen mainitulta ajalta ja seudulta eli lienee tapahtunut melkoinen luonnon katastrofi runsaan veden muodossa. Taas se jokaisen eläinlajin mukaanotto... no myyttejä ja todellisuutta sekaisin kuten aika monessakin kansantarussa. Toisaalta sun mukaas voitaisiin kai koko historian kirjoitus eliminoida pätemättömänä ? COVS jäsen nro 6 |
pekkajau 26.11.2008 21:55:53 (muokattu 26.11.2008 21:57:16) | |
---|
Ja nyt vaihtanut sukupuolta? Niet! Olin isosena oman rippikouluni jälkeisenä kesänä 70-luvulla. Yllätin pastorin puristelemasta diakonissan tissejä yhtenä iltana leirikeskuksen toimistossa. Siinä oli kyllä pyhä henki vahvasti läsnä siinä tilanteessa. Molemmat siinä ähkivät naamat punasina ja koettivat etsiä sopivia ekumeenisesti hyväksyttäviä sanoja ja selityksiä ja jopa mainitsivat jotain minun syntisyydestäni. Naureskelin siinä papille paskaisen naurun ja loppuleirin laiskottelin ihan "luvan kanssa". Olin päässyt vahingossa vallan oikealle puolelle. Ho Ho! Ihan Spede! |
EP 26.11.2008 21:58:54 | |
---|
Niet! Olin isosena oman rippikouluni jälkeisenä kesänä 70-luvulla. Yllätin pastorin puristelemasta diakonissan tissejä yhtenä iltana leirikeskuksen toimistossa. Siinä oli kyllä pyhä henki vahvasti läsnä siinä tilanteessa. Molemmat siinä ähkivät naamat punasina ja koettivat etsiä sopivia ekumeenisesti hyväksyttäviä sanoja ja selityksiä ja jopa mainitsivat jotain minun syntisyydestäni. Naureskelin siinä papille paskaisen naurun ja loppuleirin laiskottelin ihan "luvan kanssa". Olin päässyt vahingossa vallan oikealle puolelle. Ho Ho! Nooh, ihmisiähän me kaikki ollaan ja himo saattaa iskeä pastorillekin.. :D |
Nooh, ihmisiähän me kaikki ollaan ja himo saattaa iskeä pastorillekin.. :D Osuit naulankantaan! Aina kun tehtävää kun tehtävää on hoitamassa ihminen niin sitä on silloin hoitamassa ihminen. Ihan Spede! |
Tankero 27.11.2008 03:36:11 | |
---|
Luomiskertomus lienee kai vertauskuvallinen. Vedenpaisumuksesta on löydetty merkkejä karkeasti ottaen mainitulta ajalta ja seudulta eli lienee tapahtunut melkoinen luonnon katastrofi runsaan veden muodossa. Taas se jokaisen eläinlajin mukaanotto... no myyttejä ja todellisuutta sekaisin kuten aika monessakin kansantarussa. Toisaalta sun mukaas voitaisiin kai koko historian kirjoitus eliminoida pätemättömänä ? Miten niin? Humppajyrä |
Ukko 27.11.2008 18:49:30 | |
---|
Miten niin? No jos asettaa yhden historian kirjan kysenalaiseksi (ko. kirjassa on aikasidonnaisuuksia myös muihin historian kirjoihin) niin miksei sitten muitakin. Tolkienit, Le Quinit sun muut magia kirjat ovat fantasiaa mutta esim. Kalevalalle löytynee todellisia tapahtumia, tosin osa myyttiin käärittynä samoin kuin raamatulle. Toinen kirja on sanallisesti kulkenut ajan halki ja toinen kirjoitettuna. COVS jäsen nro 6 |
Tankero 27.11.2008 20:29:16 | |
---|
No jos asettaa yhden historian kirjan kysenalaiseksi (ko. kirjassa on aikasidonnaisuuksia myös muihin historian kirjoihin) niin miksei sitten muitakin. Tolkienit, Le Quinit sun muut magia kirjat ovat fantasiaa mutta esim. Kalevalalle löytynee todellisia tapahtumia, tosin osa myyttiin käärittynä samoin kuin raamatulle. Toinen kirja on sanallisesti kulkenut ajan halki ja toinen kirjoitettuna. Kyllähän on olemassa luotettavakin historian tutkimusta. Tieteelliset metoodit luonnollisesti luotettavimmat. Niistä todnäk et taida pahemmin tietää. Raamatusahan on todellisiakin historiallisia tapahtumia, mutta silti se on, kuten Kalevalakin, muinaista kansanperinnettä. Lähdeluottelohan on molemmissa sangen kattava. Humppajyrä |
Ukko 28.11.2008 15:09:50 (muokattu 28.11.2008 15:13:39) | |
---|
Kyllähän on olemassa luotettavakin historian tutkimusta. Tieteelliset metoodit luonnollisesti luotettavimmat. Niistä todnäk et taida pahemmin tietää.. Siis raamattu on fantasiaa mutta siitä löytyy historian osalta faktaa. No enks mä tätä juuri ole tolkuttanut. Niinno mitäs mä mistään mitään tietäisinkään. Jätän ne tietohommat viisaammille ihan suosiolla. COVS jäsen nro 6 |
KoskPaavo 28.11.2008 15:21:34 | |
---|
Kyllähän fantasiakirjoistakin löytyy hyviä elämänohjeita, hyvä ja paha on useimmiten noissakin vastakkain. Tuntematon sotilas ei ole fantasiaa mutta elämänviisauksia paljon. " Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä"
Aleksis K. |
EP 28.11.2008 15:58:31 | |
---|
Pitäsköhän joulupukkikin kieltää?? |
Tankero 28.11.2008 19:54:29 | |
---|
Pitäsköhän joulupukkikin kieltää?? Mitä se nyt horisee? Humppajyrä |
EP 28.11.2008 19:59:46 | |
---|
Mitä se nyt horisee? Joulupukki on siis oikeesti olemassa? |
Tankero 28.11.2008 21:02:04 | |
---|
Joulupukki on siis oikeesti olemassa? Toistan, mitä se nyt horisee? Humppajyrä |
Johannes kurkunkastaja 28.11.2008 21:19:01 | |
---|
Ihmisessä on n.vajaa 70% vettä. Maahan, vaiko poltetaan? |