Aihe: Parinkympin vaskisoitin - kumpi: signaali vs. metsästys
1
EelisHyvarinen
16.11.2008 18:23:12
Moi,

Täytyisi ostaa Thomannilta eräs 19,90€ maksava tuote, mutta kun siellä on se 50 euron minimitilausraja. Päätin täyttää tuon erotuksen klarinetinpäreillä (koska niitä kuitenkin tarvitsee jatkuvasti) ja halvalla vaskisoittimella (en tiedä miksi, jonkinlainen mielenhäiriö iski).

Olen päätynyt jompaan kumpaan näistä:
http://www.thomann.de/fi/stoelzel_signalhorn_in_c_560000.htm
http://www.thomann.de/fi/thomann_bb_taschenjagdhorn.htm

Nyt vain pitäisi päättää, että kumpi. Mihinkään vaskisoittimeen en ole ikinä koskenutkaan, mutta teoreettisesti kyllä tunnen hyvin kaikki orkesterivasket. Mitenkäs nämä perinnetorvet sitten? Ilmeisesti ominaisuuksiltaan signal horn on enemmän trumpettimainen ja pocket hunting horn käyrätorvimainen? Ainakin suukappaleet näyttävät sellaisilta.

Tärkein kysymys taitaa olla, että kumpi on parempi valinta klarinetistille, jonka vaskisoitto on tähän mennessä rajoittunut muovisen henkariputken kokeilemiseen? Ja kertokaa vaan mitä ikinä tiedätte ja osaatte sanoa signaali- ja metsästystorvista, niiden soitto- ja ääniominaisuuksista, historiasta jne. Mielenkiintoistahan niistäkin olisi tietää kaikenlaista :)

Kiitos.
"Eelis sulla on juuttunut omena kurkkuun!" -Samu, 9 "Kaikki palvokaa Eelis-setää!" -Pessi, 10
Cliffies
17.11.2008 17:03:31
Lyhyt vastaus: Kumpi silmääsi enemmän miellyttää. Nuo jäävät hyvin pian koristeiksi.
Mmmmm, unexplained bacon...
EelisHyvarinen
18.11.2008 15:10:18 (muokattu 18.11.2008 17:06:58)
Lyhyt vastaus: Kumpi silmääsi enemmän miellyttää. Nuo jäävät hyvin pian koristeiksi.

Itse asiassa olen eri mieltä. Minulla on mm. lelusyntikka ja halpa 5-kielinen kantele, jotka ovat olleet hyvinkin ahkerassa käytössä viime vuosina. Minkäänlaisia vaskisoittimia minulla ei kohta tulevan Thomann-torven lisäksi ole eikä tule olemaankaan moneen vuoteen, jos koskaan. Seuraava soitin, johon aion panostaa yli 24,90€ tulee olemaan saksofoni. Eli kyllä tuollaiselle halvalle torvellekin käyttöä tulee olemaan, näin ennustaisin.

Tottahan se on, että pahaa vikaostosta ei tuolla rahalla voi tehdä, vaikka valitsisikin "väärän" noista kahdesta. Mututuntumalla se täytyy päättää, loppujen lopuksi luultavasti teen päätöksen kolikolla. Mutta mielenkiintoista olisi silti tietää näiden tyyppisistä vaskisoittimista, ihan yleisestä mielenkiinnostakin. Kuten joku joskus sanoi, "hauska on tietää".

Ja tuoltahan sitä tietoa tietysti löytyy :) http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Brass_instruments
"Eelis sulla on juuttunut omena kurkkuun!" -Samu, 9 "Kaikki palvokaa Eelis-setää!" -Pessi, 10
Cliffies
18.11.2008 17:52:54
Itse asiassa olen eri mieltä. Minulla on mm. lelusyntikka ja halpa 5-kielinen kantele, jotka ovat olleet hyvinkin ahkerassa käytössä viime vuosina.

Niillä tekee jotain. Tinapillillä tekee jotain, melodikalla tekee jotain, nokkahuilulla tekee jotain eikä nekään maksa paljoa.

Minkäänlaisia vaskisoittimia minulla ei kohta tulevan Thomann-torven lisäksi ole eikä tule olemaankaan moneen vuoteen, jos koskaan. Seuraava soitin, johon aion panostaa yli 24,90€ tulee olemaan saksofoni. Eli kyllä tuollaiselle halvalle torvellekin käyttöä tulee olemaan, näin ennustaisin.

Kyse ei ole torven halpuudesta vaan siitä että saat sillä noin kolme ääntä soitettua (perusääni, kvintti, oktaavi ja pedaalipörinäkin sieltä irtoaa, mitä ylemmäs mennään sitä hankalammin lähtee. Hinnalla ei tässä tapauksessa olisi mitään merkitystä.

Veikkaisin että toi signaalitorvi on helpompi soitettava, noi tollaiset metsästystorvet on kyllä ollut aika kauheita kapistuksia. Etenkin sellaiset jotka on hyvin lyhyitä ja selkeästi koristeeksi tarkoitettuja, koska niissä ollaan niin ylhäällä luonnonsävelsarjassa että niistä ei irtoa juuri mitään järjellistä, ja tiivis kehämuoto tuhoaa sen lopunkin soitettavuuden.

Kyllähän signaalitorvella voi soitella, esim.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bugle_call mutta saa sitä aika paljon soitella että alkaa noi ylemmät äänet (2-viivainen rekisteri) irtoamaan. Kova saa olla motivaatio.
IJarro
22.11.2008 20:38:13 (muokattu 26.11.2008 20:29:30)
Kyse ei ole torven halpuudesta vaan siitä että saat sillä noin kolme ääntä soitettua (perusääni, kvintti, oktaavi ja pedaalipörinäkin sieltä irtoaa, mitä ylemmäs mennään sitä hankalammin lähtee. Hinnalla ei tässä tapauksessa olisi mitään merkitystä.

näin se vähän menee.
http://www.thomann.de/fi/startone_ssl45_tenorposaune.htm
Tossa thomannin halvin torvi josta saa lähes kuka vaan jo jotain järkeviä ääniä.
Budjetti menee jo tosin melkein kymmenkertaiseksi =)

EDIT: nyt kun paremmin laskee, ni budjetti vain noin viisinkertaistuu =)
Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei...
Cliffies
25.11.2008 20:32:44
näin se vähän menee.
http://www.thomann.de/fi/startone_ssl45_tenorposaune.htm
Tossa thomannin halvin torvi josta saa lähes kuka vaan jo jotain järkeviä ääniä.
Budjetti menee jo tosin melkein kymmenkertaiseksi =)

89! No ei oo paha.
Cliffies
26.11.2008 20:32:12 (muokattu 26.11.2008 20:54:38)
Eipä niin, ja vieläkun on VAIN pasuuna = suoraa putkea, ni ei niissä mitään erojakaan oo! =)

Ei oo ees virityksellisiä eroja kalliiden ja halpojen mallien välillä kun slaidissa on täysin portaaton virityksen säätö, ts. jos soitto on falskia niin soittajan vika! :P

Jos työkaluksi tulee, ja jos tolla mitään järkevää sais soitettua, ni ei paha,

Onhan toi varmaan aika hirveä kapistus,mutta ollakseen ns. oikea soitin niin onhan toi halpa, mutta vähän hintava leluksi. Komean suihkulähteenhän tuosta saa. Toi taitaa olla halvin hinta millä saa uuden vaskisoittimen jolla pystyy soittamaan kromaattisen skaalan ilman että täytyy nousta stratosfääriin.

mut jos opiskelijabudjestista huvin vuoksi, niin 100€ on jo paljon...

Kyllä opiskelijabudjetista saattaa joskus huvin vuoksi mennä yhdessä illassa 100 euroa, valitettavasti... Haluaako sitten kahdenkympin lelun jolla saa kolme ääntä vai 89 euron lelun jolla saa edes vähän jotain töräyteltyä. Tuon pasuunan soitto-ominaisuuksille tekisi joka tapauksessa hyvää spraymaalilla tehty tyylikäs kuviointi.

Alkuperäisen kysymyksen kohdalla kuitenkin linjani on sama. Signaalitorvi.
EelisHyvarinen
28.11.2008 18:09:17
No niin, nyt olen onnellinen halpissignaalitorven omistaja :D Vartin ähellyksen jälkeen olen saanut äänet c1, g1, c2, e2 ja g2 karmealla saundilla. Välillä tulee jopa se ääni, mitä yritinkin :) Ihan hyvin varmaan kuitenkin, kun en ole kirjaimellisesti koskaan ennen mitään vaskea soittanut.

Eipä tässä muuta kuin etsimään netistä jotain aloittelijan opasta, että saa edes ansatsin jotenkin kohdalleen. Tarkoituksena olisi opetella noita Cliffiesin lähettämästä linkistä löytyviä bugle calls ja ihastuttaa niillä naapureita aamuisin :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)