Aihe: Sustain-pedaalin käytöstä
1 2
Fuzzy Boner
26.11.2008 07:18:59
Joo, huomasin kyllä ja luinkin kyseistä topicia tuossa yläpuolella, mutta siinä ketjussa näytti olevan kaikkea muuta kuin itse keskustelua asiasta.

Sustain-pedaalin käyttö on jäänyt noin yleisesti aika vähiin. Olen kuitenkin viimeaikoina alkanut käyttämään sitä nuotituksen mukaisesti. Yleensähän pedaali-merkintä on tahdin alussa, tai siis ainakin noissa biiseissä mitä olen viimeaikoina pimputellut. Kuitenkin muistan kerran kuulleeni eräältä pianoa "enemmän" soittaneelta ihmiseltä, että pedaalia ei pitäisi polkaista alas juuri tahdin alussa, tai kun soitetaan tahdin ensimmäinen sävel, vaan hieman aikaiseemin. Onko se oikeasti niin? Eli kyseinen ihminen väitti, että jos polkaisee samalla alas (siis omasta mielestäni ns. rytmin mukaan (=tuntuu luonnolliselta) niin sen kuulee soitosta, että pedaali menee väärin.. Jäi vähän mietityttään, että wtf?

Minkälaisen musan soitosta puhut? Pedaali-merkinnöistä puhut niin viittaa klassiseen?

Kai sitä vähän ennen sointua pitäis sitä painaa että varmasti kaikki jää siihen damperiin mukaan.
baron
26.11.2008 08:23:17

Minkälaisen musan soitosta puhut? Pedaali-merkinnöistä puhut niin viittaa klassiseen?

Kai sitä vähän ennen sointua pitäis sitä painaa että varmasti kaikki jää siihen damperiin mukaan.

Mä muistelen että mun klasariope olisi sanonut päinvastoin: Ensin kaikki nuotit ja sitten supe. Tietenkin arpeggioissa toisin.
Fuzzy Boner
26.11.2008 08:25:18 (muokattu 26.11.2008 08:26:36)
Mä muistelen että mun klasariope olisi sanonut päinvastoin: Ensin kaikki nuotit ja sitten supe. Tietenkin arpeggioissa toisin.

Niin se varmaan on. Mun pitäis kokeilla soittaa, en oikein tiedä miten paperilla tuo mänöö.

Eiku joo. Vast sit mä taidan painaa sustainia ku tapahtuu jotain että jonkun sävelen pitäis jostain syystä irrota. Muuten mä teen sormilla sustainin. Näin se taitaa olla juu.

Perkuta ku analysointi on vaikeaa. Onneks Baron hoitaa sen ana-puolen.
Rantsu
26.11.2008 11:52:18
Mä muistelen että mun klasariope olisi sanonut päinvastoin: Ensin kaikki nuotit ja sitten supe.

Eiköhän se pianistilla mee aika luonnostaan just noin. Ite huomasin sen joskus ammattikoulussa aikanaan, kun mulla oli klassiset lyömät sivuaineena, ja piti soittaa vibrafonia, ja siinähän pedaali pitää painaa samalla kun lyö, tai vähän ennen. Tuntui aika luonnottomalta, piti ihan opetella.

Jossain klasaripianobiiseissä on kyllä ihan haasteellista pedaalinkäyttöä, kun esim. pitää saada bassosävel soimaan monta tahtia ja samalla yläharmoniat vaihtuu. Helposti käy niin että joko tulee puuroa tai sit basso lakkaa soimasta.
Kerran meinasi olla hyvä meininki, mutta siitä on jo aikaa...
Janus
26.11.2008 12:59:42
Jossain klasaripianobiiseissä on kyllä ihan haasteellista pedaalinkäyttöä, kun esim. pitää saada bassosävel soimaan monta tahtia ja samalla yläharmoniat vaihtuu. Helposti käy niin että joko tulee puuroa tai sit basso lakkaa soimasta.

Voiko ton tehdä järkevästi esim. pystypianolla / normisupella? Eikö sostenuto-pedaali (flyygeleissä) ole juuri tuota varten?
baron
26.11.2008 14:14:09 (muokattu 26.11.2008 14:15:07)

Voiko ton tehdä järkevästi esim. pystypianolla / normisupella? Eikö sostenuto-pedaali (flyygeleissä) ole juuri tuota varten?

Jossain vanhoissa pystypianoissa toi keskimmäinen pedaali on bassosustain joka jättää vain bassonuotin/nuotit soimaan ja sitten voi vapaasti tilutella sen päälle.
(Urkupiste vai mikä se oli?)
mack the knife
26.11.2008 14:34:03
Niin se varmaan on. Mun pitäis kokeilla soittaa, en oikein tiedä miten paperilla tuo mänöö.

Eiku joo. Vast sit mä taidan painaa sustainia ku tapahtuu jotain että jonkun sävelen pitäis jostain syystä irrota. Muuten mä teen sormilla sustainin. Näin se taitaa olla juu.

Perkuta ku analysointi on vaikeaa. Onneks Baron hoitaa sen ana-puolen.

Noin se täytyy olla, en mäkään osaa ihan varmasti sanoa kun se on suht automaattinen homma. Yks rumpali oli joskus seurannut mun jalkaa ja sanoi, että eihän tuossa ole mitään järkeä.
COVS n:o 1.
Rantsu
26.11.2008 15:05:02

Kyllä se pitäis pystyä tekemään. Mut sitähän varten tuo sostenuto- eli urkupistepedaali on kehitetty, että homma käy helpommin ja selkeämmin.
Kerran meinasi olla hyvä meininki, mutta siitä on jo aikaa...
piiska2
26.11.2008 15:32:32
Jossain vanhoissa pystypianoissa toi keskimmäinen pedaali on bassosustain joka jättää vain bassonuotin/nuotit soimaan ja sitten voi vapaasti tilutella sen päälle.

Näin on. Joitakin klassisia kappaleita täytyy (kai) soittaa flyygelillä.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
M_Rouge
26.11.2008 23:13:41
Klassista olen soitellut taas vaihteeksi ja niissähän on noi pedaali-merkinnät. Ei vielä oikein auennut tuo pedaalin ajoitus.. Eli otetaampa joku helppo ja yksinkertainen esimerkki...

Kaikkihan tunnemme jokaisen pianistin rakastaman ja jokaisen ainakin joskus soittaman Walking in The Air -kappaleen. Siinä ainakin omasta mielestäni sustain-pedaali on aika keskeinen. Itselläni on nuotit George Winstor Arrangement -nuotinnokseen. (siis jossa vasenkäsi soittaa alempaa arpeggion kaltaista säestyskuviota). Tuossakin kappaleessa pedaalimerkinnät näkyy olevan jokaisen tahdin ensimmäisen sävelen kohdalla. Miten tuo pitäisi pedaloida? (kumpi on muuten oikein kirjoitettu pedaali vai pedali?) Anyway, itselläni menee pedaali vaistomaisesti pohjaan kun soitan ensimmäisen sävelen. Onko se siis väärin? Toinen esimerkki voisi olla vaikka Kuutamosonaatin ensimmäinen osa. Miten pedaloitte sen? Exempla docent.
baron
26.11.2008 23:44:09

Toinen esimerkki voisi olla vaikka Kuutamosonaatin ensimmäinen osa. Miten pedaloitte sen? Exempla docent.

Niin paljon kun oon soittanut sitä niin piti ihan kokeilla: Aavistus myöhemmin kuin vasen käsi ottaa ne bassosävelet.

Ja suomeksi se on pedaali.
Fuzzy Boner
27.11.2008 02:24:50
Tänään oikein kiinnitin huomiota keikoilla. Kyl mä pistän useimmin soinnun sisään ja sit tuuppaan pedaalilla päälle. Kyl se niin menee luonnostaan. Riippuu tietysti tilanteesta, mut perus poppikamassa noin päin.
Anonymous-jazz
27.11.2008 02:27:23

http://www.jannekuusinen.net/Nord.jpg

Tässä mallissa kun on tuo "kusenpolttamus level" säädin niin milloinkohan humppabiisien pahveissa lukee että kusepolttamus level 10 :D
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Synastikki
27.11.2008 09:34:07

Tänään oikein kiinnitin huomiota keikoilla. Kyl mä pistän useimmin soinnun sisään ja sit tuuppaan pedaalilla päälle. Kyl se niin menee luonnostaan. Riippuu tietysti tilanteesta, mut perus poppikamassa noin päin.

mulla se on pitkälti näin eli pedaalin irroitus aina silloin kun lätkäsee uuden soinnun kehään ja samantien pedaali takaisin alas... pitkälti jäänyt klassisen pianon tunneilta tuo päälle :)
Elämässä pitää olla tilua! kalamies #51 >-)))>
kiippariippa
27.11.2008 12:20:07
Klassista olen soitellut taas vaihteeksi ja niissähän on noi pedaali-merkinnät.

Niin, vain joissakin klasarinuoteissa on spedumerkinnät. Ei kannata noihin turhan paljoa tuijottaa muuten kuin jonkinlaisena vinkkinä.

Miten tuo pitäisi pedaloida? (kumpi on muuten oikein kirjoitettu pedaali vai pedali?)

Eiköhän oikee kirjoitusasu ole 'pedaloida' ja 'pedaali'.

Kuutamosonaatin ensimmäinen osa. Miten pedaloitte sen? Exempla docent.

Hyvä esimerkki siitä että pedaalia ei kannata painaa soinnun vaihtuessa, vaan pikemminkin irrottaa se siinä kohdassa, just niinkuin Synastikki tossa sanoo. Eli siis soitu vaihdokset vaikka tahdin ykkösillä ja kolmosilla niin jalka liikahtaa ylös eikä alas noissa kohdissa. Just päinvastoin kuin "tahtia polkiessa".

Sitä urkupistepedaalia kyllä toudella vähän käytetään, vaikka olisi sellainenkin kohta jossa basso jää kiinni ja ylhäällä harmoniat vaihtuu. Usein siinä on vaan tehtävä kompromissi, eli se basso demppautuu sitten kun on demppautuakseen. Sitenkin voi muuten tehdä, että ei vaihda pedaalia kokonaan. Eli ei nosta kokonaan ylös. Yläpään dempparit on räväkämpiä sammuttamaan pienemmällä liikkellä kuin alapään, eli kun nylpyttää spedua vaan vähän niin basson saa pysymään pidempään soivana vaikka vaihtelee yläpäässä harmonioita.
M_Rouge
27.11.2008 12:21:45 (muokattu 27.11.2008 12:26:36)
mulla se on pitkälti näin eli pedaalin irroitus aina silloin kun lätkäsee uuden soinnun kehään ja samantien pedaali takaisin alas... pitkälti jäänyt klassisen pianon tunneilta tuo päälle :)

Kiitos hyvistä kommenteista. Otin tuosta Synastikkin kommentista vaarin, ja täytyy sanoa että vaikuttaa erittäin loistavalta neuvolta. Otin tässä pienen aamutreenin ja soittelin eri biisejä tuolla menetelmällä. Tuntuu vain toimivan.. Kiitokset! Huomasin tuossa eilen taas, että joissain nuoteissa pedaalimerkintä on tahdin viimeisen nuotin kohdalla... hmm.. ehkä silloin on tarkoitettu, että pedaali tulisi painaa ennen tahdin alkua?

Kiitos kiipparipiipalle myös kommentista ja varmaan erittäin hyvä neuvo on myös, että Ei kannata noihin turhan paljoa tuijottaa muuten kuin jonkinlaisena vinkkinä. Minulla on taipumus takertua yksityiskohtiin, ja sitten kun en tiedä ihan tarkaan miten tulisi toimia, alkaa ahdistaa ;)
kiippariippa
27.11.2008 12:26:58

Niin ja joissakin uudemmissakin, esimerkiksi Yamaha U3. Siinä on tuo urkupiste, joka muuten ei ole "bassosustain" vaan vaikuttaa ihan missä kohdassa koskettimistoa tahansa (lukuunottamatta tietysti ylintä puoltatoista oktaavia, jossa ei ole demppareita ollenkaan). Toimii siten että kun painaa koskettimen / koskettimia pohjaan ja niiden ollessa pohjassa tyrkkää urkupistespedun alas, niin kaikki muut dempparit ovat edelleen aktiivisia paitsi nuo urkupisteeseen jätetyt.
kiippariippa
27.11.2008 12:32:31
Kiitos kiipparipiipalle myös kommentista ja varmaan erittäin hyvä neuvo on myös, että Minulla on taipumus takertua yksityiskohtiin, ja sitten kun en tiedä ihan tarkaan miten tulisi toimia, alkaa ahdistaa ;)

Ollos hyvä vaan. Sormitukset on ihan samanlaisia kuin noi spedumerkinnät (asteen vakavammin otettavia ehkä) silleen että nekin kannattaa ottaa vaan editorin ehdotuksena.

Yleensä sillä pedaalituksella voi osaltaan saada aikaan niitä tulkinnallisia hienosäätöjä joilla voi yrittää erottua muista tulkinnoista.

Jos muuten käytössä on flyygeli niin voi myös harrastaa "sormipedaalitusta". Ei laitakaan spedua alas vaan tekee niin että ei nosta koskettimia täysin ylös. Esim jos pitää jurnuttaa jotakin sointua kerta toisensa jälkeen ja bassopuolella on staccatoja, niin tulee kiva vaikutelma kun sointu on ikään kuin pedaalissa ja bassot napsuu.
baron
27.11.2008 13:16:32 (muokattu 27.11.2008 13:17:17)

Niin ja joissakin uudemmissakin, esimerkiksi Yamaha U3. Siinä on tuo urkupiste, joka muuten ei ole "bassosustain" vaan vaikuttaa ihan missä kohdassa koskettimistoa tahansa (lukuunottamatta tietysti ylintä puoltatoista oktaavia, jossa ei ole demppareita ollenkaan). Toimii siten että kun painaa koskettimen / koskettimia pohjaan ja niiden ollessa pohjassa tyrkkää urkupistespedun alas, niin kaikki muut dempparit ovat edelleen aktiivisia paitsi nuo urkupisteeseen jätetyt.

No eiks tuo oo ihan sama kuin flyygelin sostenuto?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)