south_of_heaven 19.10.2008 10:42:10 | |
---|
Onkos kukaan ikinä vetänyt keikkaa sähkösetillä? Itseni on pakko kun on tuossa 31. päivä keikka, ja olen juuri kunnostamassa ludareitani. Ei ole varaa hankkia uusia kalvoja niiden tilalle, jotka ovat olleet samat varmaan 25 vuotta. Ständejä ja peltejä myös tarvitsisi lisää ym. mutta luultavasti tästä ymmärtää, mitä haen. Normaalisti en usko että haluaisin soittaa keikkaa sähkösetillä, mutta kun on pieni pakko tällä kertaa. Onkos jollakulla kokemuksia tai vinkkejä tällaiseen toimintaan? Kaavailin myös, että olisin ottanut läppärin mukaan ja pistänyt sen kautta menemään rumpusämplereillä vähän paremmalla soundilla mutta se tarkoittaisi miljoonasti enemmän säätöä ja 200% suurempi vaara että jokin menee vikaan ja ääni loppuu kesken biisin. Guitars are like assholes; Everybody has one. |
hahuusko 19.10.2008 19:25:23 | |
---|
Olen soittanut aika montakin keikkaa erilaisilla sähköseteillä, ja ihan hyvin on mennyt. Suurimpana erona akustisilla keikkailuun verrattuna on se, että monitoroinnin täytyy olla ehdottomasti kunnossa. On ikävä soittaa, jos ei kuule itseään kunnolla. Mieluiten olen käyttänyt kuulokkeita (suljetut, mielellään reilusti ulkopuolista melua vaimentavat), jos vain mahdollista. |
south_of_heaven 19.10.2008 22:59:14 | |
---|
Olen soittanut aika montakin keikkaa erilaisilla sähköseteillä, ja ihan hyvin on mennyt. Suurimpana erona akustisilla keikkailuun verrattuna on se, että monitoroinnin täytyy olla ehdottomasti kunnossa. On ikävä soittaa, jos ei kuule itseään kunnolla. Mieluiten olen käyttänyt kuulokkeita (suljetut, mielellään reilusti ulkopuolista melua vaimentavat), jos vain mahdollista. Hyvä vinkki. Mäkin tossa treeniksellä sähkiksillä kokeillessa huomasin, että melko heikosti kuulee. Täytyy jostain kaivaa keikalle jotkut mikki hiiret. Guitars are like assholes; Everybody has one. |
Anonymous-jazz 27.10.2008 03:04:33 | |
---|
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell |
xerxes 30.10.2008 19:44:04 | |
---|
Mullon TD-8:ssa suoraan kiinni kuulokkeet. Jotkut semmoiset kun 'kietaistaan' korvan taakse. Eli erittäin avoimet. Pitäähän sitä muutakin bändiä kuunnella. Yleisölle äänet vahvistetaan Hartken kiipparivahvarin kautta. Toisinaan siitä otetaan sitten vielä laulukamoihin letku, Saavat muutkin sitä ääntä säädellä... Pari pikku keikkaa on tuolleen mennyt. Relax. http://www.hiljaisetaskeleet.co.nr |
south_of_heaven 30.10.2008 23:42:51 | |
---|
Jotain PA-systeemiä huomiselle keikalle olisi luvassa, mutta ajattelin varmuudeksi ottaa jotkin kuulokkeet mukaan ettei käy surkeasti. Saa nähdä, miten käy. Miten olette hoitaneet soundcheckit? Onko se mennyt niin, että miksaaja huutelee sinulle mitä laittaa kovemmalle tai hiljemmalle, vai luottaako hän siihen, että olet itse osannut säätää volatasot sopiviksi ja kokonaisvolumen hän saakin sitten itse säädettyä? Guitars are like assholes; Everybody has one. |
rintapek 31.10.2008 01:44:09 | |
---|
Jotain PA-systeemiä huomiselle keikalle olisi luvassa,.. Jos äänentoisto ei o kuosissa, ni sähkörummuilla ei keikkailla. Miten olette hoitaneet soundcheckit? ? Ne menee just niinko akustisilla runmuilla, paitti että ainoa mitä kuulet on se monitori. One kind of music only - the good kind |
paice60 17.11.2008 23:48:07 | |
---|
Varmaan on vähän myöhässä mutta useamman keikan (n. 1800) soittaneena sähkörummuilla von sanoa että kunnon PA ja kunnon kontrolli niin ei mitään ongelmaa. On hieno soittaa kun on hyvät soundit ja kuulee kunnolla, mutta ei liian lujaa, muistakaa tinnitus. Korvakuulokkeet on siitä vaaralliset että äkkiä tulee kuunneltua liian kovaa. Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7. |
severi 18.11.2008 08:13:55 | |
---|
Normaalisti en usko että haluaisin soittaa keikkaa sähkösetillä, mutta kun on pieni pakko tällä kertaa. No, miten se keikka sähkösetillä sujui? |
south_of_heaven 18.11.2008 12:10:03 | |
---|
No, miten se keikka sähkösetillä sujui? Hienosti meni, mulla oli siellä monitorit ja pystyin kaiken kuulemaan. Unohdin laittaa tulpat mutta en edes huomannut niiden puuttuvan, kun pystyttiin soittamaan järkivolyymilla. Soundcheck kesti vain hetken, ja piti ainoastaan yksi soundi vaihtaa toiseen jotta yleissoundi olisi parempi. Setin roudaus onnistui noin kuutiometrin kokoisessa paketissa eli kamat sai esille lähes yhdellä kertaa. Soundeja myös kehuttiin, joten yleisesti jäi ihan hyvä maku sähkiksien käyttämisestä. Tietenkään en vannoudu käyttämään joka keikalla, mutta homma kyllä toimi. Guitars are like assholes; Everybody has one. |
paice60 18.11.2008 21:54:53 | |
---|
Hienosti meni, mulla oli siellä monitorit ja pystyin kaiken kuulemaan. Unohdin laittaa tulpat mutta en edes huomannut niiden puuttuvan, kun pystyttiin soittamaan järkivolyymilla. Soundcheck kesti vain hetken, ja piti ainoastaan yksi soundi vaihtaa toiseen jotta yleissoundi olisi parempi. Setin roudaus onnistui noin kuutiometrin kokoisessa paketissa eli kamat sai esille lähes yhdellä kertaa. Soundeja myös kehuttiin, joten yleisesti jäi ihan hyvä maku sähkiksien käyttämisestä. Tietenkään en vannoudu käyttämään joka keikalla, mutta homma kyllä toimi. No niin . Taas saatiin yksi lisää meidän kerhoon. Ihan samat kokemukset. Aikoinaan kun vielä soitin Meijun bändissä niin soitettiin jossain teltassa Helsingissä ja tehtiin soundcheck ja ääni mies kehui ettei ole elämässään tehnyt helpompaa vastaavaa. Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7. |
severi 19.11.2008 08:16:43 | |
---|
piti ainoastaan yksi soundi vaihtaa toiseen jotta yleissoundi olisi parempi Tarkoitatko yhden padin soundia vai koko settiä? Käytitkö useampaa eri settiä biisien mukaan vai veditkö yhdellä setillä (=soundilla) koko keikan? |
south_of_heaven 21.11.2008 09:22:52 | |
---|
Tarkoitatko yhden padin soundia vai koko settiä? Käytitkö useampaa eri settiä biisien mukaan vai veditkö yhdellä setillä (=soundilla) koko keikan? Basarin soundia piti vaihtaa kun oli liian yläpäinen ja munaton. Olin laittanut jonkin napsun että kuulen treeneissä, mutta kun tuolla kuului se botnekkaampikin soundi hyvin, niin sitä kannatti käyttää. Alkuperäinen ajatus oli, että vaihtaisin soundeja keikan aikana, mutta tunnin setti on joskus liian lyhyt siihen että sen aikana tulisi ajateltua sellaisia asioita... Pelkäsin myös että laitteeseen vaihtuisi vahingossa jokin aivan hirveä "soitinäänisetti" jossa jokainen pädisoundi dynamiikaltaan täysin eri, saaden äänimiehen repimään niskaansa. Mutta ensi kerralla voisi kokeilla soundcheckien kanssa myös muita settejä. Guitars are like assholes; Everybody has one. |
south_of_heaven 21.11.2008 09:25:06 | |
---|
No niin . Taas saatiin yksi lisää meidän kerhoon. Ihan samat kokemukset. Aikoinaan kun vielä soitin Meijun bändissä niin soitettiin jossain teltassa Helsingissä ja tehtiin soundcheck ja ääni mies kehui ettei ole elämässään tehnyt helpompaa vastaavaa. Niin. Oikeastaan se, mikä niissä jengiä arvelluttaa on "noku ne näyttää nii tyhmältä siin lavalla". Guitars are like assholes; Everybody has one. |
rockid 23.11.2008 11:32:34 | |
---|
Jos äänentoisto ei o kuosissa, ni sähkörummuilla ei keikkailla.
Ne menee just niinko akustisilla runmuilla, paitti että ainoa mitä kuulet on se monitori. Ehkä te osaatte sanoa mitkä äänentoistovehkeet mun pitäis ostaa mun td 20:lle? Oon tähän asti soitellu kuulokkeilla, mut nyt haluaa jo kaiuttimet:) Eli hintaa sais olla max. 1000e. Eli niil ois tarkoitus soitella myös keikoilla! Kiitos Opaskoira on miehen paras kaveri! Heti Rolandin Td20 jälkeen!:) |
Niin. Oikeastaan se, mikä niissä jengiä arvelluttaa on "noku ne näyttää nii tyhmältä siin lavalla". Parempi antaa niiden olla sitä omaa mieltään. Mulle ainakin on ihan sama mitä joku ajattelee mun sähkäreistä jos minä , bändikaverit ja yleisö on tyytyväinen niin se riittää. Muutenkin sana katu-uskottavuus on ihan perseestä. Miksi pitäisi olla aina katu-uskottava? Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7. |
rintapek 24.11.2008 22:15:01 | |
---|
Ehkä te osaatte sanoa mitkä äänentoistovehkeet mun pitäis ostaa mun td 20:lle? Oon tähän asti soitellu kuulokkeilla, mut nyt haluaa jo kaiuttimet:) Eli hintaa sais olla max. 1000e. Eli niil ois tarkoitus soitella myös keikoilla! Kiitos Se on melko harvalla keikkakelpoinen PA kotikäytössä. Eli sinne kotiin joku muu ratkaisu. Maltillisilla volumeilla voipi soitella vaikka kotistereoitten läpi. Sähkörummuilla keikkailu taas vaatii, että bändillä on keikkapaikalla käytettävissään kelvolliset äänentoistokamat. Mitkä ne semmoiset on riippuu ihan keikkapaikasta, salin koosta ja yleisön määrästä. Mut ihan pelkillä laulukamoilla meininki on melko munatonta pienelläkin keikalla. One kind of music only - the good kind |
paice60 24.11.2008 23:35:26 | |
---|
Se on melko harvalla keikkakelpoinen PA kotikäytössä. Eli sinne kotiin joku muu ratkaisu. Maltillisilla volumeilla voipi soitella vaikka kotistereoitten läpi. Sähkörummuilla keikkailu taas vaatii, että bändillä on keikkapaikalla käytettävissään kelvolliset äänentoistokamat. Mitkä ne semmoiset on riippuu ihan keikkapaikasta, salin koosta ja yleisön määrästä. Mut ihan pelkillä laulukamoilla meininki on melko munatonta pienelläkin keikalla. Kotona kannattaa melkeinpä käyttää kuulokkeita, saa vetää ihan rauhassa ja soundit on kohillaan. Jos taas haluaa soittaa niin että muutkin kuulee niin kyllä se subbasen vaatii että potkii tarpeeksi. Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7. |
rockid 25.11.2008 16:39:54 | |
---|
Se on melko harvalla keikkakelpoinen PA kotikäytössä. Eli sinne kotiin joku muu ratkaisu. Maltillisilla volumeilla voipi soitella vaikka kotistereoitten läpi. Sähkörummuilla keikkailu taas vaatii, että bändillä on keikkapaikalla käytettävissään kelvolliset äänentoistokamat. Mitkä ne semmoiset on riippuu ihan keikkapaikasta, salin koosta ja yleisön määrästä. Mut ihan pelkillä laulukamoilla meininki on melko munatonta pienelläkin keikalla. tarkoitus olisikin soitella tulevan bändin kanssa treenit ja mahd. keikat niiden läpi! Eli olisiko jotain merkki/malli ehdotuksia? Kiitos! Opaskoira on miehen paras kaveri! Heti Rolandin Td20 jälkeen!:) |
rockid 25.11.2008 16:42:59 | |
---|
Parempi antaa niiden olla sitä omaa mieltään. Mulle ainakin on ihan sama mitä joku ajattelee mun sähkäreistä jos minä , bändikaverit ja yleisö on tyytyväinen niin se riittää. Muutenkin sana katu-uskottavuus on ihan perseestä. Miksi pitäisi olla aina katu-uskottava? Samaa mieltä! V***T katuuskottavuuksista sun muista turhista löpinöistä! Pääasia et homma hoituu. Mä en ainakaan ole katu-uskottava. Ei mua ketään usko muutenkaan:) Opaskoira on miehen paras kaveri! Heti Rolandin Td20 jälkeen!:) |