Hullu basisti 14.11.2008 11:47:57 | |
---|
Nii ja silikonivuoka ei tartte rasvaa lainkaan... mutta asiaan. Flätwoundeilla pystyy soitteleen vuosia, vaikkei niitä keittelis tai pyyhkis millään. Roundwoundit mun mielestä joutuu vaihtaan useemmin kun alkaa skeba meneen epikseen herkemmin. Se soundin tummuminen ei itsessään mua haittaa. Mulla ei kädet hikoo paljoakaan, joten omassa käytössä kestää pitkään. Mutta nykysin mieluummin vaihdan kun alan keitteleen/uitteleen spriissä tms. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
Lökis 23.11.2008 00:57:33 | |
---|
Iltaa Juuh keittelen vanhan kielisetin aina kun vaihdan uuteen. Aikajänne on 3kk- puoli vuotta. Sounsi ei ole aivan uuden veroinen, mutta paskat on pois. Se livä "tumppuus" johtuu metallin väsymisestä runkolangassa. |
L.Ruoska 23.11.2008 18:28:47 | |
---|
Sanon tämän taas kerran: Käyttäkää DR'n Hi-beam tai lo-rider kieliä. Niiden päälle voit vaikka vääntää tortut, eikä mene soundi tumpuksi. Nyt jo 1,5 vuotta kiinni, eikä vieläkään tumputa. Tai ne kuulosti alunperinkin tumpulta ja siksi et huomaa soundissa mitään eroa. No anyway, Lo-Riderit on ainakin itselläni toimineet hyvin joskus mutta olen nyt muutamia vuosia vedellyt Elixireillä. Ei ole parempi tullut vastaan. Kyllähän niistä lähtee se pinnoite ennen pitkää ja soundikin delaa joskus, mutta jos kielet kestää 3-4kk ja maksaa eBayssa Suomeen kotiin toimitettuna noin 31€ per setti. Ei paha. Myynnissä erinomainen japsi Ibanez Soundgear Duncanin mikeillä ja preampilla. Katso mun Tori-ilmoitukset :) |
Etvi 24.11.2008 18:15:02 (muokattu 24.11.2008 18:15:40) | |
---|
Nyt on pakko avata oma sanainen arkkunikin. Mielessä on jo pitkään pyörinyt pestä kielisetti isopropanolilla. Kunnollinen vitossetti kun tuntuu kuitenkin maksavan sen verran, että asian eteen voisi jo nähdä vähän vaivaakin. Toinen kelvollinen vaihtoehto voisi olla myös tuo aikaisemmin mainittu asetoni, jota suksien putsaamisessa myös käytetään. Isopropanoli kuitenkin oman kokemukseni mukaan kuitenkin irroittaa riittävän tehokkasti rasvat pois pinnoilta, joten se voisi olla ihan sopiva liuotin. Vedessä keittäminen saattaa aiheuttaa ikävästi korroosiota kielten pinnoille, joten se ei kyllä teoriassa vaikuta järkevältä. Kokeellisen tieteen ystävänä kuitenkin ajattelin ottaa soittimesta ääninäytteet ennen ja jälkeen pesua, niin nähdään sitten joskus onko tässä mitään järkeä. |
hemmo 24.11.2008 18:17:30 | |
---|
Mielessä on jo pitkään pyörinyt pestä kielisetti isopropanolilla. Eikösnyt isopropanoli, ainakin apteekkikoossa, maksa sevverra, että sillä saa jo pitkän pätkän kieltä? |
Etvi 24.11.2008 18:30:29 | |
---|
Eikösnyt isopropanoli, ainakin apteekkikoossa, maksa sevverra, että sillä saa jo pitkän pätkän kieltä? Eihän sitä pakko pois ole heittää joka pesun jälkeen, vaan laittaa takaisin pulloon. Apteekkitavarana en uskalla edes kuvitella, mitä tuo maksaa. Kannattaa mielummin tyytyä johonkin "technical grade" -laatuun. Jos jollakulla kaverilla sattuu sitä olemaan litratolkulla, niin voihan siitä siivut pyytää itselleen. |
tauranen 24.11.2008 18:55:07 | |
---|
Nyt on pakko avata oma sanainen arkkunikin. Mielessä on jo pitkään pyörinyt pestä kielisetti isopropanolilla. Kunnollinen vitossetti kun tuntuu kuitenkin maksavan sen verran, että asian eteen voisi jo nähdä vähän vaivaakin. Toinen kelvollinen vaihtoehto voisi olla myös tuo aikaisemmin mainittu asetoni, jota suksien putsaamisessa myös käytetään. Isopropanoli kuitenkin oman kokemukseni mukaan kuitenkin irroittaa riittävän tehokkasti rasvat pois pinnoilta, joten se voisi olla ihan sopiva liuotin. Vedessä keittäminen saattaa aiheuttaa ikävästi korroosiota kielten pinnoille, joten se ei kyllä teoriassa vaikuta järkevältä. Kokeellisen tieteen ystävänä kuitenkin ajattelin ottaa soittimesta ääninäytteet ennen ja jälkeen pesua, niin nähdään sitten joskus onko tässä mitään järkeä. Kai se hikikin aiheuttaisi korroosiota vielä paremmin kuin vesi. Ja niinpä kielet yleensä on stainless steel tai nickel plated ettei korrosiota tapahtuisi. Itse olen pari kertaa keitellyt yhdet lo riderit ja kyllä niistä ihan soitettavat saa. Ja kyllä ne myös tukkoon menee hiestä ja muusta. Keittely on oiva pika apu jos ei ole uusia kieliä heti saamatteilla. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
Tässä kuulin kaverilta että släppääminen kuluttaa kielet äkkiä, niin siihen ei mitkään keitot auta:P Minä en kuitenkaan mikään nirso ole niin en oo mitään huomannu vaikka näitä kieliä innokkaasti olen hakannutkin. Periaattessa ihan sama minkälaiset kielet tässä kiinalaisessa ritsassa on ,että ei sen puoleen. Jos joku ahkera ettisi pointin tästä kirjoituksesta ku en sitä itekään enää löydä. Play and practice until you bleed. |
kassper 28.11.2008 13:42:36 | |
---|
Onkos joku muuten kokeillut puhdistaa kieliä ultraäänipesurissa? Vois kokeilla, kun koulussa tuollainen on. Yleensä sitä käytetään tosin puuntyöstöterien pesemiseen... Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa.
Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs |
Etvi 28.11.2008 17:08:14 | |
---|
Onkos joku muuten kokeillut puhdistaa kieliä ultraäänipesurissa? Vois kokeilla, kun koulussa tuollainen on. Yleensä sitä käytetään tosin puuntyöstöterien pesemiseen... Mikäli ultraäänipesuri tarkoittaa samaa kuin sonikaattori ja liuottimena käytetään vettä, niin ei maksa kyllä vaivaa tuo. Ei sillä värähtelyllä pese yhtään sen paremmin kuin keittämällä. Puuntyöstöterät varmaan ovat sen verran herkkiä kuumentamiselle, että molekyylejä täytyy liikutella ultraäänellä. Toisaalta, jos sopivat liuottimet sattuu vaan pöntössä olemaan, niin kokeile ihmeessä. Vedellä et varmaan paljon saa aikaiseksi kuumentamatta. P.S. Tästäkin voisi tehdä tiedettä. |
BassBeast 28.11.2008 22:35:14 | |
---|
Minä oon aina koittanu soittaa niin kovvaa että kaikki paska lentelee seinään. Vizivizi =) No entiiä, pari kertaa on tullu keiteltyä kielet huvikseen, mutta aika äkkiä ne menee yhtä tukkoon kuin ennen keittämistä. Enemmän minua häiritsee kielten vanhentuessa se, että niillä on huomattavasti huonompi soittaa kuin uusilla. Joku puhui keskilangan -vai mikäseoli- väsymisestä ja kehtaisin väittää että soitettavuuden huonontuminen johtuu just siitä. Nyt on molemmissa bassoissa ollut Ernie Ballit kiinni ja niissä kyllä se soitettavuus säilyy aika pitkään hyvänä. Itsehän en hirveän tarkka ole tuosta äänenväristä kun tämmöistä hevimeteliä enimmäkseen soittelen... ja känniteksti kaiken lisäksi. Kato Sauli terve! Mitä prinssinakki? |
Silenseux 13.12.2008 21:39:25 | |
---|
mulla on tällä hetkellä presarissa lo-riderit ja jatsissa elixirit. vaihdan kielet silloin kun joku katkeaa, eli aika harvoin. paska kielissä ei haittaa. toki sit omassa soittotouchissa aina täytyy ottaa huomioon onko uudet ja puhtaat kielet vai vanhat ja paskaiset. tää on kai aikalailla mielipidekysymys, mistä tykkää, ja mitä soittaa. joskus oon keittäny, mutta en itse tunne sitä kuitekaan niin tarpeelliseksi. James Jamerson on minusta erityisen HYVÄ. |
ubik 16.12.2008 10:08:14 | |
---|
tosta keittelystä vielä sen verta josko muille ois samaltaval käyny: muil kielil kyl toimii mut GHS:sän Bassboomerit meni iha älyttömän tummiks ja mukimaisiks keittämisen takia??? ja kysymys viel että vaikuttaako ver kielten sointiin? (vähä villimpi keikka ja uudet kielet sotkussa...yhyyy) |
elais 16.12.2008 18:44:48 | |
---|
tosta keittelystä vielä sen verta josko muille ois samaltaval käyny: muil kielil kyl toimii mut GHS:sän Bassboomerit meni iha älyttömän tummiks ja mukimaisiks keittämisen takia??? ja kysymys viel että vaikuttaako ver kielten sointiin? (vähä villimpi keikka ja uudet kielet sotkussa...yhyyy) Keittelin ite Bassboomerit ja ihan saakelin kova äänellinen ero. Huomattavasti metallisempi ja kirkkaampi ääni. Mitään tummumista en kyllä huomannut. "Nothing is impossible. The word itself says I'm possible." |
ubik 17.12.2008 10:55:54 | |
---|
ite tosiaanki ihmettelin kovasti, ku ei noil kielil tullu vedettyä ku kaks keikkaa ni meni iha kumiks ja keittäminen vaa pahens tilannetta, ei o aiemmi moista käyny. |
Teijo K. 17.12.2008 11:19:52 | |
---|
tosta keittelystä vielä sen verta josko muille ois samaltaval käyny: muil kielil kyl toimii mut GHS:sän Bassboomerit meni iha älyttömän tummiks ja mukimaisiks keittämisen takia??? ja kysymys viel että vaikuttaako ver kielten sointiin? (vähä villimpi keikka ja uudet kielet sotkussa...yhyyy) Verihän ruostuttaa kaiken ihan hetkessä. |
L.Ruoska 18.12.2008 16:36:35 | |
---|
Verihän ruostuttaa kaiken ihan hetkessä. Conanki the bavarian pyyhkii aina miekkansa kun on sotinut, just ettei se kato ruostu. Anyway tietääkö joku mitä toi "mukimaisiksi" tarkoittaa? Onko se joku lainabasistitermi "in the mug" tjsp? Myynnissä erinomainen japsi Ibanez Soundgear Duncanin mikeillä ja preampilla. Katso mun Tori-ilmoitukset :) |
Teijo K. 18.12.2008 21:31:15 | |
---|
Conanki the bavarian pyyhkii aina miekkansa kun on sotinut, just ettei se kato ruostu. Anyway tietääkö joku mitä toi "mukimaisiksi" tarkoittaa? Onko se joku lainabasistitermi "in the mug" tjsp? Varmaan some nuorison slangia like they puhuu nykyään. Its so hard to be a tonttumies. |
kunnasja 01.05.2011 23:13:01 | |
---|
Wanha ketju, mutta ajankohtainen aihe. Itsellä on suurestikin ongelmia, kun keikoilla on tuota väriä naamassa jos jonkinlaista, ja se sitten hikoillessa valuu tasan pitkin kieliä. D'Addarion EXP-päällysteisetkin kielet menevät tukkoon jo parissa keikassa. Putsailen kieliä pitkin keikkaa kostealla pyyhkeellä, ja kuivalla pyyhkeellä - samoin käsiäkin - mutta silti sitä mömmöä jää melko paksusti. Keikkojen jälkeen on tullut kokeiltua putsata jollain alkoholilla, jota viulisti käyttää soittimensa ja sen kielten puhdistukseen. Ei oikein toimi kunnolla, jos nyt ei suoranaisesti haittaakkaan. Kitaranputsausaine ei toimi sitäkään vähää. Keittäminen ei oikein kuulosta järkevältä, siitä tulee liian työlästä jos keikkoja on 5 viikossa. Onko fastfret-litkuista ja muista hyötyä? Tai jos löytyisi mitä vain poppakonsteja, joilla kielisetin saisi kestämään edes sen 5 keikkaa, eikä vain 2. Alkaa nimittäin olla myös taloudellinen tekijä isommilla keikkamäärillä. |
BassoSisko 02.05.2011 06:24:11 | |
---|
kunnasja: Itsellä on suurestikin ongelmia, kun keikoilla on tuota väriä naamassa jos jonkinlaista, ja se sitten hikoillessa valuu tasan pitkin kieliä. Mä ensimmäisenä tarkistaisin ne värit. Hankkisin vedenpitäviä ja laadultaan erittäin hyviä. Sitten opettelisin tekemään kunnollisen pohjustuksen, joka osaltaan vähentää tuota värin valumista. Jos tuo kaikki on jo halussa, niin sitten vissiin kunnon kaulus kaulan ympärille, jos vaan sopii imagoon. Pakko harjoitella, jotta olisi hyvä syy miksi en osaa. |