Fragile Reality 23.11.2008 15:52:07 (muokattu 23.11.2008 18:07:47) | |
---|
Eli kysymys koskee mikkejä, tässä ollaan nauhoteltu kamaa jonkin verran mutta nyt olis uuden mikin osto lähellä muutamien muiden laitteiden kera. Tulossa on Mac Book Pro, Apogee, ja tarvis sen vertosen mikin saada tohon viel kylkeen. Ollaan kitaristin kanssa katteltu tällässäiä vaihtoehtoja : _ THE T.BONE SC1100 _ RODE NT1 _ THE T.BONE SCT-700 AKG C3000CB Näiden hintahaarukka lienee siinä 100-200 euron paikkeilla. Eli onko esimerikiksi tossa AKG C3000Cb mikissä joka maksaa 200 euroa, paljookaan eroa tohon THE T.BONE SC1100 mikkiin joka on 70 e halvempi? Tuleeko tällässien mikkien ero esiin amatöörikäytössä? Onko se siis ihan sama ostetaanko me 100 euron mikki vaiko 200 euron mikki? Jos niissä on selvä ero ja noilla muilla laitteilla se tulee esiin ni oltas ostamssa se parempi vaihtoehto heti, mutta kun ei tie että kui iso se lopullinen ero sit on? Auttakaa! :) (laitoin saman viestin alottelija palstalle, ku en ollu varma olinko oikeella keskustelupalstalla) Eli Akustista poppia lähinnä. Tuolta "Kotisivu" hommasta mun profiilista saa vähän os viittaa millasta me tehään tai tehtäs. |
vanaha kettu 23.11.2008 16:25:10 | |
---|
Noista laadukkaimmat ovat selvästi Rode ja Akg. Itselläni on kokemusta Rodesta, mutta se ei ollu mun mieleen sen yläpään takia. Sitä on kyllä kehuttu joka puolella keskustelupalstoilla. Nuo T.Bonet on sinänsä ihan hyviä, mutta niissä on vissiin aika huonoa tuo laadunvalvonta. Elikkä toinen mikki voi olla huomattavasti huonompi kuin toinen samaa mallia oleva. Myös laatu voi heitellä muutenkin, mm. kestävyydessä. Et maininnut mitä aiotte äänittää. Huomioimatta sitä, noista vaihtoehdoista jompi kumpi, Rode tai Akg olisi mun valinta. |
CryptoFib 23.11.2008 16:26:54 | |
---|
Kerros ensin, mitä ootte äänittelemässä. Silläkin on jonku verran kuitenki merkitystä. Junou? Kärjistetysti, esim. basaria en äänittelis noista millään. Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. |
Fragile Reality 23.11.2008 18:14:32 (muokattu 23.11.2008 18:31:33) | |
---|
Eli rentoa akustista poppia lähinnä tai sinne päin.. (Laulua, ja akustista kitaraa) Tosta meen "kotisvut" kohasta saa vähän os-viittaa siitä mitä me tehään. Jos sitä jaksaa kuunella :D Eli lähinnä koitettas ehkä saada nippuun kamaa yhdellä vedolla ja sit joskus se mikki tulis käyttön ihan vaan lauluraidan aikaansaamiseks. |
anapena 23.11.2008 19:20:38 (muokattu 23.11.2008 19:21:40) | |
---|
Perusehdotus peruskysymykseen... eli esimerkiksi Oktavan MK-319. Oktava-shopista tai Sarkaprosta. Tarpeeksi hyviä mikkejä on maailma pullollaan, jostain pitää lähteä liikkeelle. Isokalvoinen kondensaattorimikki on hyvä alkuvalinta. Sen jälkeen sulla on jokin vertailukohta, kun ostat seuraavan, vähän erilaisen mikin. Onnex nää on monesti makuasioita...ja instrumentti/äänilähde-kohtaisia valintoja. |
Fragile Reality 23.11.2008 19:54:56 | |
---|
Ok, näytti ihan hyvältä ja ku luin mitä palautetta toi o saanut ni ihan hyvältä vaikuttaa, pidän mielessä, kiitos. |
Fragile Reality 24.11.2008 14:17:20 | |
---|
Eli nyt on päätös siirtynyt näiden neljän vaihtoehdon paikkeille.. Tossa AKG 3000 ja Perception 220:ssa ei ole paljookaan hintaeroa, ja oon koittanut lukea paljon palautetta kummastakin, molempia kehutaan hyviksi, akustisen kitaran/laulun äänittämiseen, eli kumpi olis nyt sit se oikee vaihtoehto? Ja toi Perception 120 maksaa jo 80e vähemmän, onko sen soundi noihin kalliimpiin verrattuna paljookaan eri ? Mikä näistä voisi nyt sitten olla se sopivin? tottakai makuasiahan tämä on, mutta kun ei oo hajuukaan mitä eroja noissa on sitten soundiltaan.. AKG - C3000CB AKG Perception 220 AKG Perception 120 Oktava 319 |
Niq 24.11.2008 14:59:02 (muokattu 24.11.2008 14:59:28) | |
---|
AKG - C3000CB AKG Perception 220 AKG Perception 120 Oktava 319 Mulla jäi noista AKG Perceptioneista ihan semmonen kuva, että ne on viidenkympin t.boneja AKG:n leimalla ja hinnalla. Ulkoisesti tosi lelun oloisia siis, soundeista en tiedä, mutta juuri tuon lelumaisen rakenteen takia jäi itseltä ostamatta. Oktava 319 on todella hyvä isokalvoinen konkka (varsinkin hintaisekseen!), hyvä soundi ja rakennekin pomminvarma. Semmonen lämmin soundi, tykkään tosi paljon. Esim. Röde NT-1:stä ei ole tuolle vastusta all-round-sarjassa mitenkään. Tässä rumpuja glynjohns-asettelulla pelkällä oktavaparilla nauhoitettuna: http://niq.kapsi.fi/oktavatesti.wav "I have a cunning plan" -Baldrick |
Fragile Reality 24.11.2008 15:29:50 (muokattu 24.11.2008 15:30:10) | |
---|
Ok.. Kuulostipa lämpimältä ja selvältä toi komppi, tota, vitsi ku tietäs millai toi vehje ottaa lauluun kiinni, mutta kaipa se menee kokeiluks. Jos lähen nyt sitte tolle oktava linjalle kun sitä kerta suositellaan :)! Kiitoksia! |
Niq 24.11.2008 15:36:39 | |
---|
Ok.. Kuulostipa lämpimältä ja selvältä toi komppi, tota, vitsi ku tietäs millai toi vehje ottaa lauluun kiinni, mutta kaipa se menee kokeiluks. Ite en vielä oikean laulajan kanssa ole testannut, mitä nyt itse mölisin jotain julkaisukelvotonta niin se kuulosti ihan hyvältä. Mutta tuota mikkiähän esim. Oktavan sivuilla suositellaan nimenomaan lauluun, eikä niinkään rumpumikitykseen. "I have a cunning plan" -Baldrick |
Fonisoul_ 24.11.2008 15:41:04 | |
---|
Tässä rumpuja glynjohns-asettelulla pelkällä oktavaparilla nauhoitettuna: http://niq.kapsi.fi/oktavatesti.wav Tää oli muuten eka klippi ko tekniikalla, mitä olen kuunnellut. Ja tykkäsin! Mutta: Onko tyypillinen ongelma glynjohns-metodille tuo että basari painottuu leftiin, vai olisiko tässä vain pitänyt vielä mikkiasettelua vähän miettiä tarkemmin? Ilmeisesti rummut saa muutenkin olla kovassa iskussa tällä metodilla (ihan kuin muilla ei tarvisi..), ainakin itseäni häiritsi tuo kakkostomin resonointi basarin mukana. Soul with a capital "S"...
|
ejhfi 24.11.2008 15:42:29 | |
---|
Tossa AKG 3000 ja Perception 220:ssa ei ole paljookaan hintaeroa, ja oon koittanut lukea paljon palautetta kummastakin, molempia kehutaan hyviksi, akustisen kitaran/laulun äänittämiseen, AKG 3000 toimii loistavasti sekä akustisessa kitarassa, että laulussa. Mulla on niitä pari ja olen löytänyt niille kyllä käyttöä vähän paikassa kuin paikassa. Oikein hyvä budjettimikki on siis kyseessä, suosittelen! En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
Niq 24.11.2008 16:32:37 | |
---|
Tää oli muuten eka klippi ko tekniikalla, mitä olen kuunnellut. Ja tykkäsin! Mutta: Onko tyypillinen ongelma glynjohns-metodille tuo että basari painottuu leftiin, vai olisiko tässä vain pitänyt vielä mikkiasettelua vähän miettiä tarkemmin? Tässä on panoroitu 100% left ja right nuo kanavat, joten väkisinkin aika leveällä rummut. Varsinkin kun mun asettelulla basari on sivummassa ja tomit edessä. Rummut on vanhoilla kalvolla ja epiksessä tossa, joten särinät siitä. :) "I have a cunning plan" -Baldrick |
Mutta: Onko tyypillinen ongelma glynjohns-metodille tuo että basari painottuu leftiin Ei se ole tyypillinen ongelma. Asetelmassa on yleensä myös basarille oma mikki, keskellä luonnollisesti, ja overien balanssia, suuntausta ja panoroinnin leveyttä säädetään tarpeen mukaan. Että ei GlynJohns ole sellainen dogma, jossa basari päätyy stereokuvassa sinne, mihin se sattuu joutumaan. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
JoKo 25.11.2008 10:00:42 | |
---|
Onko tyypillinen ongelma glynjohns-metodille tuo että basari painottuu leftiin, vai olisiko tässä vain pitänyt vielä mikkiasettelua vähän miettiä tarkemmin? Otappa mittanauha käyttöön. Kun molempien mikkien etäisyys siitä basarin yläreunasta on sama niin basari on keskellä. Mutta kyllähän tuo mikitys tosiaan vaatii jonkunlaisen basarimikinkin kaveriksi. |
Kalmo 25.11.2008 22:03:00 | |
---|
Mielestäni tuo AKG 3000 maksoi pari vuotta sitten liki 300 euroa. Onko hinnan halventuminen siitä kiinni, että jostain olin kuulevinani, ettei sitä enää valmisteta. Perceptionit eivät ole kovin imartelevia arvioita saaneet ainakaan niissä parissa englantilaislehdessä, joista olen arvioita lukenut. AKG 3000 on joka tapauksessa kelpo tuote, jota käytetään laajalti myös ammattistudioissa. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Fragile Reality 26.11.2008 16:53:15 | |
---|
Kiitos vastauksista! |