![]() 24.11.2008 12:09:32 | |
---|---|
Ymmärsinköhän mä tän nyt ihan väärin, vai onko viime yönä tullut joku käytäntö, jonka perusteella kaikki mun keikat loppuu? Huomenta ja kiitos osittain rakentavastakin keskustelusta :o) Tuolla aikaisemmalla tarkoitin sitä, että harva varsinkaan tanssilava tai soittoruokala suostuu enää maksamaan suoraan, varsinkaan pimeästi, jollon helpompaa on omistaa joku pieni lafka jonka kautta voit itse hoitaa rahan pyörittelyn. Ettei tule sitä liimataista siihen sun itse myymään keikkaan vetämään jotakin prosenttia välistä ja lykkäämään palkanmaksupäivää. Soitto verovirastoon täsmensi kysymyksiä näin: - alv on aina nolla - jos maksat työkorvausta, et voi maksaa verovapaita korvauksia, kuten matkakuluja jne (joten se siitä) Eiköhän näillä sitte porskuteta eteenpäin. | |
![]() 24.11.2008 12:12:12 | |
Toiminimeä ei ole pakko ammatinharjoittajan rekisteröidä. Ei toki. Pannaan nyt nämä kaikki tähän. Muusikko voi olla: -Työntekijä Tai yrittäjästatuksella: -Ammatinharjoittaja -Toiminimi -Avoin yhtiö -Kommandiittiyhtiö -Osakeyhtiö -Osuuskunta COVS2. | |
![]() 24.11.2008 12:12:56 | |
Toiminimeä ei ole pakko ammatinharjoittajan rekisteröidä. Ei mutta onhan se komeampaa. Esim: - Tmi Iso-Jussi & Pasuuna - Viihdetuotanto Tarttilan Mahtisonni - Monialapalvelu Show & Hjyymör (Pahoittelen off-topicointia - poistun häpeämään päiväkaffelle) Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli. | |
![]() 24.11.2008 12:14:53 (muokattu 24.11.2008 12:15:18) | |
Ymmärsinköhän mä tän nyt ihan väärin, vai onko viime yönä tullut joku käytäntö, jonka perusteella kaikki mun keikat loppuu? Huomenta ja kiitos osittain rakentavastakin keskustelusta :o) Tuolla aikaisemmalla tarkoitin sitä, että harva varsinkaan tanssilava tai soittoruokala suostuu enää maksamaan suoraan, varsinkaan pimeästi, jollon helpompaa on omistaa joku pieni lafka jonka kautta voit itse hoitaa rahan pyörittelyn. Ettei tule sitä liimataista siihen sun itse myymään keikkaan vetämään jotakin prosenttia välistä ja lykkäämään palkanmaksupäivää. Soitto verovirastoon täsmensi kysymyksiä näin: - alv on aina nolla - jos maksat työkorvausta, et voi maksaa verovapaita korvauksia, kuten matkakuluja jne (joten se siitä) Eiköhän näillä sitte porskuteta eteenpäin. Sait ensimmäisen väärän neuvon verotoimistosta. Työkorvaus sisältää kaiken, kuten kunnon yritysten välisessä toimeksiannossa pitääkin olla. Maksetaan yrittäjälle. Tuo kuviohan on siinä keikkahenkilön sosiaaliturvaoppaassakin sivulla 11. COVS2. | |
![]() 24.11.2008 12:15:37 | |
Huomenta ja kiitos osittain rakentavastakin keskustelusta :o) Tuolla aikaisemmalla tarkoitin sitä, että harva varsinkaan tanssilava tai soittoruokala suostuu enää maksamaan suoraan, varsinkaan pimeästi, jollon helpompaa on omistaa joku pieni lafka jonka kautta voit itse hoitaa rahan pyörittelyn. Ettei tule sitä liimataista siihen sun itse myymään keikkaan vetämään jotakin prosenttia välistä ja lykkäämään palkanmaksupäivää. Soitto verovirastoon täsmensi kysymyksiä näin: - alv on aina nolla - jos maksat työkorvausta, et voi maksaa verovapaita korvauksia, kuten matkakuluja jne (joten se siitä) Eiköhän näillä sitte porskuteta eteenpäin. Sait ensimmäisen väärän neuvon verotoimistosta. Työkorvaus sisältää kaiken, kuten kunnon yritysten välisessä toimeksiannossa pitääkin olla. Maksetaan yrittäjälle. Tuo kuviohan on siinä keikkahenkilön sosiaaliturvaoppaassakin sivulla 11. COVS2. | |
![]() 24.11.2008 12:16:38 | |
Soitto verovirastoon täsmensi kysymyksiä näin: - alv on aina nolla - jos maksat työkorvausta, et voi maksaa verovapaita korvauksia, kuten matkakuluja jne (joten se siitä) Öh, nämäkö ne kysymykset sitten olikin?? No, jos saa työkorvausta, niin voihan siitä itse sitten vähentää matkakulut. Nyt mä meen. Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli. | |
![]() 24.11.2008 12:17:38 | |
Niin siis yrittäjän vähentää noi verottomat korvaukset sitten omassa kirjanpidossaan. "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner | |
![]() 24.11.2008 12:19:32 | |
alv on aina nolla "Veroa ei suoriteta: 1) esiintyvän taiteilijan tai muun julkisen esiintyjän ja urheilijan palkkiosta" Mä oon kertonut tän ennenkin mutta kun kerran tappelin jonkun maksajan kanssa, sanoin, että jos mun pianonsoittoa ei pidetä taiteena, on se ainakin julkista esiintymistä! | |
![]() 24.11.2008 12:23:14 | |
Niin siis yrittäjän vähentää noi verottomat korvaukset sitten omassa kirjanpidossaan. Kyllä kyllä, ja se avainsana on yrittäjä. COVS2. | |
![]() 24.11.2008 13:20:14 | |
Kaskinen: Soitto verovirastoon täsmensi kysymyksiä näin: - alv on aina nolla - jos maksat työkorvausta, et voi maksaa verovapaita korvauksia, kuten matkakuluja jne (joten se siitä) Eiköhän näillä sitte porskuteta eteenpäin. Esiintymiskorvauksissa ALV on aina nolla. Yrityksellähän voi olla muitakin toimialoja ja tuloja, joissa tilanne on erilainen. Ja periaatteessa lippuriskikeikat (harrastaako kukaan?) eli pääsylippujen määrään sidottu keikkapalkkio on alv 22%, koska se on pääsylipputuloa eikä suoranaisesti esiintymiskorvausta. Humpasta rautalankaan... | |
![]() 24.11.2008 13:26:09 | |
Kaskinen: Esiintymiskorvauksissa ALV on aina nolla. Yrityksellähän voi olla muitakin toimialoja ja tuloja, joissa tilanne on erilainen. Ja periaatteessa lippuriskikeikat (harrastaako kukaan?) eli pääsylippujen määrään sidottu keikkapalkkio on alv 22%, koska se on pääsylipputuloa eikä suoranaisesti esiintymiskorvausta. Meneekö nyt puurot ja vellit sekaisin? COVS2. | |
![]() 24.11.2008 13:29:46 | |
Meneekö nyt puurot ja vellit sekaisin? Miten niin, lähellähän ne on muutenkin toisiaan? Humpasta rautalankaan... | |
![]() 24.11.2008 13:29:55 | |
Esiintymiskorvauksissa ALV on aina nolla. Yrityksellähän voi olla muitakin toimialoja ja tuloja, joissa tilanne on erilainen. Ja periaatteessa lippuriskikeikat (harrastaako kukaan?) eli pääsylippujen määrään sidottu keikkapalkkio on alv 22%, koska se on pääsylipputuloa eikä suoranaisesti esiintymiskorvausta. Tuskin kovinkaan moni tanssibändi noita lippuriskejä harrastaa. Kuitenkin asiaan liittyen, tää on vero.fi:stä poimittua: "Kirjat, lääkkeet, liikuntapalvelut, elokuvanäytökset, henkilökuljetukset, majoituspalvelut, kulttuuri- ja viihdetilaisuudet ja televisioluvat sisältävät arvonlisäveroa 8 prosenttia." http://www.vero.fi/nc/viewarticle.asp?article=840&language=FIN Eli olisiko kuitenkin 8% alvi noissa lipun hinnoissa? Jos joku tätä selaileva vaikka tota tietoa tarvitsee. | |
![]() 24.11.2008 13:38:44 | |
Miten niin, lähellähän ne on muutenkin toisiaan? Tuossa on joku nyt epäselvyys. Jos sä teet lippuriskikeikan ravintolaan, ja sen lippukassan perusteella laskutat sitä ravintolaa, niin edelleenhän se sun ja ravintolan välinen laskutus on alv-vapaata. Jos meni pieleen,niin toivottavasti joku viisaampi vastaa. COVS2. | |
![]() 24.11.2008 13:52:24 (muokattu 24.11.2008 13:55:32) | |
Tuossa on joku nyt epäselvyys. Jos sä teet lippuriskikeikan ravintolaan, ja sen lippukassan perusteella laskutat sitä ravintolaa, niin edelleenhän se sun ja ravintolan välinen laskutus on alv-vapaata. Jos meni pieleen,niin toivottavasti joku viisaampi vastaa. Noin mäki se ajattelin. Tosin mitä jos lippukassa tuleekin suoraan bändille, noin niinkun virallisesti, silloinhan se sisältää alv:n eikö? Edit: jos ravintolaa laskutetaan, niin sehän voi alkaa (ja todnäk alkaakin) kiukutella siitä, että tästä lippukassan summasta vähennetään se mitä he joutuvat maksamaan valtiolle, vaikkei bändi omasta laskustaan joudukaan alvia makselemaan. | |
![]() 24.11.2008 15:24:45 | |
silloin kun vielä tein yritykseni kautta muutakin kuin musaosastoa, niin kuuluin tietysti alv rekisteriin. siinäkin tapauksessa on viihde- ja ohjelmapalveluiden tuottaminen luonnollisesti alvitonta, eli kirjotetaan asiakkaalle lasku jossa ei alvia lisätä "tuotteen" hintaan. pändille (nykyään duokaverille) maksoin/maksan palkan palkkana ja siihen kuuluvat oheistuskat valtiolle. kikkailemaan ja venkoilemaan ei kannata verottajan kanssa alkaa, siinä jää aina lopulta kakkoseksi tai jopa kolmoseksi... jos sulla kaskinen on firma jo valmiina olemassa, niin ei minusta tuossa ole mitään muutosta sun laskutuskäytäntöön, kuin se että kirjoitat vaan niitä alvittomia laskuja ohjelmapalveluiden osalta. juodaan mitä juodaan, mutta kaljaa päälle. | |
![]() 24.11.2008 15:50:34 | |
Tuossa on joku nyt epäselvyys. Jos sä teet lippuriskikeikan ravintolaan, ja sen lippukassan perusteella laskutat sitä ravintolaa, niin edelleenhän se sun ja ravintolan välinen laskutus on alv-vapaata. Jos meni pieleen,niin toivottavasti joku viisaampi vastaa. Niin, mutta siellä ei sitten saa näkyä, mihin se perustuu. Jos sinulla on sopimus, jossa lukee, että 50% pääsylipputuotosta, niin periaatteessa on alv-velvollinen. Tämähän ei sitten tule ilmi kuin vasta siinä vaiheessa kun on jommalla kummalla verotarkastus ja ehkä kysytään niitä soppareita. Eli ei välttämättä koskaan. silloin kun vielä tein yritykseni kautta muutakin kuin musaosastoa, niin kuuluin tietysti alv rekisteriin. siinäkin tapauksessa on viihde- ja ohjelmapalveluiden tuottaminen luonnollisesti alvitonta, eli kirjotetaan asiakkaalle lasku jossa ei alvia lisätä "tuotteen" hintaan. pändille (nykyään duokaverille) maksoin/maksan palkan palkkana ja siihen kuuluvat oheistuskat valtiolle. kikkailemaan ja venkoilemaan ei kannata verottajan kanssa alkaa, siinä jää aina lopulta kakkoseksi tai jopa kolmoseksi... jos sulla kaskinen on firma jo valmiina olemassa, niin ei minusta tuossa ole mitään muutosta sun laskutuskäytäntöön, kuin se että kirjoitat vaan niitä alvittomia laskuja ohjelmapalveluiden osalta. Ja kannattaa muistaa sitten kirjanpidossa se alvillinen ja alviton liikevaihto huomioida. Meillä kun on kanssa tällaista toimintaa ja toisena haarana sitten muuta tuotantoa, niin yhteenlaskettu liikevaihto ylittää alv-rajan yleensä. Käytännössä ollaan kuitenkin alvillinen liikevaihto jää alle sen rajan, oliko nyt 8500€ vai muuttuiko se, niin ei tarvitse rekisteröityä alv-rekisteriin. Mutta kun ei ole alv-rekisterissä, niin hankinnoistakaan ei saa alvia vähennyksiin. Ja keikkatuloilla ei kuitenkaan saa hankinnoista alvia vähentää vaikka rekisteriin hakeutuisikin. Mutta selkeä homma näin, ei kaivatakaan rekisteriin. Humpasta rautalankaan... | |
![]() 24.11.2008 16:01:36 | |
Niin, mutta siellä ei sitten saa näkyä, mihin se perustuu. Jos sinulla on sopimus, jossa lukee, että 50% pääsylipputuotosta, niin periaatteessa on alv-velvollinen. Tämähän ei sitten tule ilmi kuin vasta siinä vaiheessa kun on jommalla kummalla verotarkastus ja ehkä kysytään niitä soppareita. Eli ei välttämättä koskaan. . Aisa neuvoi sen 0-laskutuksen. Kiitos siitä. Mulle jää vieläkin epäselväksi tuo, mitä nyt lainaan. Mistä ihmeestä sinä tiedät, ja onko sillä ylipäätään mitään merkitystä ottaako se ravintoloitsija/tanssipaikan pitäjä sen sulle maksamansa fyrkan lippukassasta, tililtään, viinakassasta vai vaikka persetaskustaan. Juuri se kohta jossa se yrittäjä maksaa sulle palkkion on alv-vapaata, näin mä kuvittelen. Jos sä vuokraat yrittäjältä vaikka tanssilavan ja myyt itse liput ja just ne sun tulot on koko tilaisuuden kassa, niin olisko silloin tilanne 22% alv? Palkkiohan saattaa olla sidoksissa vaikka siihen montako ihmistä saat houkuteltua vieraslistan avulla paikalle. Tai johonkin aivan muuhun. COVS2. | |
![]() 24.11.2008 16:15:12 | |
Jos sä vuokraat yrittäjältä vaikka tanssilavan ja myyt itse liput ja just ne sun tulot on koko tilaisuuden kassa, niin olisko silloin tilanne 22% alv? Tai siis 8%. Tää tilannehan on monien artistien firmoilla: kun ne itse järkkää esim. konsertteja, niin lipputulot on 8% alvillisia. Kun sitten artisti myy itsensä vaikka tanssilavalle esiintymään, niin siinä laskutuksessa on alv 0%. Kerran meinasi olla hyvä meininki, mutta siitä on jo aikaa... | |
![]() 24.11.2008 16:19:15 | |
Verottajan linjaus on useilla paikkakunnilla sellainen, että bändin yksittäinen muusikko ei voi ottaa liksaa yritystulona, jos muu bändi tekee verokortilla tekee samaa työtä. Tuosta oli muistaakseni viimekesäisessä Muusikko-lehdessä Tarhion Miikan (lakimies) aika koruttoman yksiselitteistä tekstiä. Kerran meinasi olla hyvä meininki, mutta siitä on jo aikaa... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)