kivi 24.11.2008 00:40:13 (muokattu 24.11.2008 00:42:13) | |
---|
No miksi ei kitaristit käytä sitten basson kieliä koska niissä on enemmän metallia? Siksi että silloin se olisi basso. Kompromissi on baritonikitara, tai 6-kielinen kitarabasso, esimerkiksi Fender VI. Mutta hei, tää on ihan lämpimikseen kyselemistä. Edit: kuitenkin, pakko on vastata asiallisesti ja naama peruslukemilla, koska täällä on monen tasoista kysyjää. Ei esimerkiksi aloittelijoille voi kaikki olla selvää. Mut tavallaan niille on velkaa sen, että yrittää antaa oikeita ohjeita, eikä lämpimikseen rölötä. |
Suosittelen sellaista "stylus pick" -plektraa harjoitteluun. http://www.styluspick.com/ Se on ehkä paras mahdollinen apuväline nopean pickauksen harjoitteluun, ja aivan pakollinen jos ongelmana on se että plektra 'ui liian syvässä', kuten sulla selvästi on jos a) tarvitset pehmeää plektraa Pitäiskin taas kokeilla tota Stylus-plekua. Tuli joskus hankittua mutta jäänyt vähän vähälle käytölle. Ihan hyödyllinen vehje pikkauksen treenaamiseen. ja b) plektra saattaa revetä tai hajota, kuten kerroit viime sooloskabassa käyneen. Mä oon saanut muistaakseni kerran plekun soittamalla poikki. Alkuvuodesta AC/DC-poppoon keikalla Dunlopin JazzIII XL katkesi keskeltä. Oli pakko ottaa käteenjäänyt puolisko muistoksi, oli niin uskomaton tilanne. Kitarahan on toki lyömäsoitin, ei siinä. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. |
sepisti 24.11.2008 19:08:07 (muokattu 24.11.2008 19:09:32) | |
---|
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! |
M4ss3 m/ 24.11.2008 19:23:17 | |
---|
Vaihdoin nyt kymppisetin alapään niin on kyllä ainakin Drop-D:ssä vieläkin liian löysä vaikka ennen se tuntui jo ihan mahdottomalta. V*TU SÄRÖÖ!!!!11!!!1 |
cr4b 24.11.2008 21:50:18 | |
---|
Tässä aikani paksuilla kielillä (minulle 11-50 setti Eb -vireessä on aika paksu) soitellessani olen alkanut oikeastaan kaipaamaan sitä bendaamisen "helppoutta" ohuemmalla setillä. Syy siihen, miksi alun perin vaihdoin paksumpaan, oli se, että sahatessa tuntuu, että kielet antavat periksi liikaa. Olen alkanut kiinnittämään huomiota pikkaustekniikkaani, ja olen alkanut ajattelemaan, että ehkä vika onkin ennemmin siinä, että kaivaudun kieliin liikaa :D Tykkään siitä soundista, joka syntyy kun plektra osuu suorassa kulmassa kieltä vasten, ja osuu siihen oikein kunnolla. Nyt kuitenkin kun olen katsonut joitakin opetusvideoita, monet kitaristit ovat sitä mieltä, että kieliin pitäisi osua vain plektran kärjellä. Soolosoitossa tämä tulee minullekin luonnostaan. Ehkä olisi syytä opetella laukkakompit sun muutkin hieman erilaisella tekniikalla ja vaihtaa taas pykälää ohuempi setti peliin. It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire. |
cr4b 24.11.2008 22:04:50 (muokattu 24.11.2008 22:06:22) | |
---|
Vaihdoin nyt kymppisetin alapään niin on kyllä ainakin Drop-D:ssä vieläkin liian löysä vaikka ennen se tuntui jo ihan mahdottomalta. Luulisi että tuossa vireessä lähinnä se alin D-kieli olisi mahdoton... :D Laittaisin ehkä itse vähintään 50-kaliiperisen kielen siihen (normi 11-setin alapää). It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire. |
M4ss3 m/ 25.11.2008 07:08:59 (muokattu 25.11.2008 07:09:06) | |
---|
Luulisi että tuossa vireessä lähinnä se alin D-kieli olisi mahdoton... :D Laittaisin ehkä itse vähintään 50-kaliiperisen kielen siihen (normi 11-setin alapää). Sitä itsekin ajattelin, mutta minusta se 50-kieli tuntuu mahdottomalta. Kaul vaan repeää sijoiltaan noin paksulla=D V*TU SÄRÖÖ!!!!11!!!1 |
Numb 25.11.2008 07:14:12 | |
---|
Sitä itsekin ajattelin, mutta minusta se 50-kieli tuntuu mahdottomalta. Kaul vaan repeää sijoiltaan noin paksulla=D .11-.54 normivireessä mulla. Laita nyt vain se paksumpi kieli :D A waist is a terrible thing to mind. |
M4ss3 m/ 25.11.2008 07:29:33 | |
---|
.11-.54 normivireessä mulla. Laita nyt vain se paksumpi kieli :D Parin viikon päästä, soitellaan nyt hetki tuolla. Ja pitää kitaratunneillakin käydä niin sitten kun bendit ja soitto ei kulje niin mikäs sitten eteen:) V*TU SÄRÖÖ!!!!11!!!1 |
ejhfi 25.11.2008 07:35:33 (muokattu 25.11.2008 07:42:27) | |
---|
.11-.54 normivireessä mulla. Laita nyt vain se paksumpi kieli :D Oikein hyvä vahvuus setille myös täällä ja tuntui kevyeltä .12-setin jälkeen. Pitää muistaa, että itselle sopivan setin voi kasata myös itse. Ei kukaan kiellä bendauksen helpottamiseksi vaihtamaan esim. G-kielen tilalle toista H-hieltä tai miten hyvänsä. Itselläni on tapana kasata LP:ssa ja Telecasterissa kayttämäni setti kahdesta erivahvuisesta setistä. Stratossa taas menee ihan vakiosetti. Kaikkea voi kokeilla ja testailla. Edit: esimerkkinä pari kitaristia, joilla on ollut tapana modailla kielisettiään. Pete Townsend on käyttänyt hyvin ohukaisia kieliä G-H- ja E-kielinä ja Hasse Walli käytti joskus muinoin banjon kieliä osana settiä. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
M4ss3 m/ 25.11.2008 07:38:04 | |
---|
Oikein hyvä vahvuus setille myös täällä ja tuntui kevyeltä .12-setin jälkeen. Pitää muistaa, että itselle sopivan setin voi kasata myös itse. Ei kukaan kiellä bendauksen helpottamiseksi vaihtamaan esim. G-kielen tilalle toista H-hieltä tai miten hyvänsä. Itselläni on tapana kasata LP:ssa ja Telecasterissa kayttämäni setti kahdesta erivahvuisesta setistä. Stratossa taas menee ihan vakiosetti. Kaikkea voi kokeilla ja testailla. Joo, mutta mikä olisi hyvä helposti bendattava setti jos soittaa normissa ja välillä Drop-D:ssä? Ja 9-setilläkin tekee tuskaa jo bendit:D V*TU SÄRÖÖ!!!!11!!!1 |
ejhfi 25.11.2008 07:45:53 | |
---|
Joo, mutta mikä olisi hyvä helposti bendattava setti jos soittaa normissa ja välillä Drop-D:ssä? Ja 9-setilläkin tekee tuskaa jo bendit:D Oletko kokeillut kasin settiä? Tietysti jos sulla on kaksi kitara, joista toista pidät dropattuna ja toista normivireessä. Näihin omat sopivat setit. Muutenkin tuo vireen pudottaminen ja nostaminen samalla kaulalla/säädöillä on hieman arveluttavaa ja viimeistään siinä vaiheessa kun lähtee keikoille. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
sepisti 25.11.2008 11:12:36 | |
---|
Oletko kokeillut kasin settiä? Tietysti jos sulla on kaksi kitara, joista toista pidät dropattuna ja toista normivireessä. Näihin omat sopivat setit. Muutenkin tuo vireen pudottaminen ja nostaminen samalla kaulalla/säädöillä on hieman arveluttavaa ja viimeistään siinä vaiheessa kun lähtee keikoille. Siis eikö drop-d vireessä muuteta ainoastaan alempi E D:ksi? Ei sillä pitäisi olla kaulan säätöihin mitään merkitystä. Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! |
ejhfi 25.11.2008 11:25:28 | |
---|
Siis eikö drop-d vireessä muuteta ainoastaan alempi E D:ksi? Ei sillä pitäisi olla kaulan säätöihin mitään merkitystä. Ajattelinkin lähinnä sitä, että jos nyt tykkää pelata eri viritysten kanssa oli sitten kyseessä niin avoimet kuin pudotetutkin vireet. Yhdenkin kielen pudotus voi kuitenkin "kumikaulaisessa" skebassa tehdä ihmeesti haittaa, varsinkin jos kieli on tavallista paksumpi. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
Circlo 25.11.2008 12:18:26 | |
---|
Syy siihen, miksi alun perin vaihdoin paksumpaan, oli se, että sahatessa tuntuu, että kielet antavat periksi liikaa. Olen alkanut kiinnittämään huomiota pikkaustekniikkaani, ja olen alkanut ajattelemaan, että ehkä vika onkin ennemmin siinä, että kaivaudun kieliin liikaa :D Juurikin näin. Jokainen varmasti löytää itselleen parhaan combon plekutekniikan/kielien paksuuden suhteen jos treenaa ja funtsii mikä itselleen toimii parhaiten :P Itse treeniksellä pieksen apinaa (LP) 12 setillä, punotulla g:llä. Kotosalla telessä on .11 ja akkarissa muistaakseni 13. Tämä toimii omalla kohdallani ihanasti. Sen on joutunu kans huomaamaan, että mielipide ja oma soittelutekniikka vaihtelee jokseensakin, eli ei pidä urautua liikaa ja vannoa vaan ja ainoastaan jonkun tietyn kielisetin nimeen. Isi kiittää. |