vipu5 29.01.2007 14:45:28 (muokattu 29.01.2007 14:47:44) | |
---|
Mites noi merkinnät nyt menikään? (Levynkansissa on ne p ja c ympyröiden sisällä.) Ja mitä ne tarkalleen ottaen tarkoittaa? Joskus ne on merkitty levy-yhtiölle, joskus bändille, hämmentävää.. |
Hargon 30.01.2007 08:38:30 | |
---|
(P) Kuka omistaa äänitallenteen tekijänoikeuden. Yleensä se, joka on maksanut äänityksen, eli levyn tuottaja (ei kuitenkaan siis ns. taiteellinen tuottaja). (C) Kuka omistaa tämän nimen omaisen julkaisun (mukaan lukien biisijärjestyksen, kansitaiteen jne) tekijänoikeuden. Kummallakaan noista kirjaimista EI ole mitään yhteyttä biisien tekijän- tai kustannusoikeuksiin. Tietämättömyys on autuain olotila silloin, kun kiveksesi ovat alasimella ja pajavasara jo matkalla alaspäin. |
duluoz 23.11.2008 10:12:14 | |
---|
Nostanpas tämän kun aihe mietityttää. Osaako joku vääntää rautalangasta miten nämä pitäisi merkata. Olen julkaisemassa firmani kautta yhden bändin levyn. Meneekö oikein jos laittan (c) bändi ja (p) firma. Kysynpä samalla näistä tuottaja-termeistä, että mitä ne oikeastaan tarkoittavat. Tuossa aiemmin kerrotaan ettei (p) ole sama kuin taiteellinen tuottaja. Tämän kyseisen levyn taiteellinen tuotanto jakautui bändin ja äänittäjä-miksaajan kesken, ja teknisen puolen hoiti myös tämä äänittäjä-miksaaja. Mitenköhän tällainen merkitään oikeaoppisesti krediitteihin? Pitäisi vielä löytää oikeat englanninkieliset termit... Producer, co-producer, artistic producer, executive producer jne, mutta mitä nämä käytännössä tarkoittavat? |
kivi 23.11.2008 11:19:03 (muokattu 23.11.2008 11:27:37) | |
---|
Nostanpas tämän kun aihe mietityttää. Osaako joku vääntää rautalangasta miten nämä pitäisi merkata. Olen julkaisemassa firmani kautta yhden bändin levyn. Meneekö oikein jos laittan (c) bändi ja (p) firma. Ei mene. Jos biiseistä ei ole laadittu kustannussopimusta, tulee takakanteen (p)Manus (c)Minunfirma, 2008 Kysynpä samalla näistä tuottaja-termeistä, että mitä ne oikeastaan tarkoittavat. Tuossa aiemmin kerrotaan ettei (p) ole sama kuin taiteellinen tuottaja. Tämän kyseisen levyn taiteellinen tuotanto jakautui bändin ja äänittäjä-miksaajan kesken, ja teknisen puolen hoiti myös tämä äänittäjä-miksaaja. Mitenköhän tällainen merkitään oikeaoppisesti krediitteihin? Pitäisi vielä löytää oikeat englanninkieliset termit... Producer, co-producer, artistic producer, executive producer jne, mutta mitä nämä käytännössä tarkoittavat? (p) ei ole tuottaja ollenkaan, vaan musiikin kustantaja, perinteisemmin nuottikustantajaksi kutsuttu. Tekninen tuotanto ei tarkoita miksausta, vaan levyn rahoittamista, maksajaa. Levyyn ei merkitä teknistä tuottajaa ollenkaan, käytännössä tekninen tuottaja on se sinun firmasi. Levyssä manitut producerit ovat aina taiteellisia tuottajia. eli se merkitään lyhyydessään: Produced by Munbändi and Matti Miksaaja. tuosta näkee heti että kyse on taiteellisesta tuotannosta. Jos sitten on naapurin Viljo peltomatkallaan poikennut studioon ja kysymättä kertonut miten joku biisi lauletaan, niin: Record produced by Munbändi and Matti Miksaaja except track#4 by Munbändi, Matti Miksaaja and Naapurin-Viljo. Jos halutaan korostaa miksaajan roolia vielä entisestään, niin: Produced by Munbändi and Matti Miksaaja (executive producer). Noille taiteellisille tuottajille ei tule mitään jako-osuuksia Teostosta tai Gramexista tai mistään muualtakaan. Jos tuotantoon kuuluu soitto-osuuksia, ne merkitään gramex-lappuun, olenpa mä erityisen paljon duunia tehneelle tuottajalle antanut kapellimestariosuudenkin. Selvensikö? |
JoKo 23.11.2008 12:01:10 | |
---|
Noille taiteellisille tuottajille ei tule mitään jako-osuuksia Teostosta tai Gramexista tai mistään muualtakaan. Eikö nuo tuottaja-gramexit just tullu vähän aikaa sitten? |
kivi 23.11.2008 12:20:14 (muokattu 23.11.2008 12:25:16) | |
---|
Eikö nuo tuottaja-gramexit just tullu vähän aikaa sitten? Jaa? 50% Gramexeista menee kyllä tekniselle tuottajalle, eli rahoittajalle / julkaisijalle. Mä en oo huomannutkaan, jos taiteelliselle tuottajalle on nykyään ikiomaa gramexia jaossa, piääkin tarkistaa. Kapellimestariosuuksilla tai ns. yhteistuotantona oon tuon itse tehnyt jos on siltä tuntunut. Edit: kyl se on edeleenkin niin että: Äänitteen tuottaja on Gramexin tilityssäännön mukaan "se luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö, jonka aloitteesta ja vastuulla esityksen ääni tai muu ääni tai ääntä edustavat merkit ensikertaa tallennetaan". Termillä ei siis tarkoiteta ns. taiteellista tuottajaa. Usein tuottajana on levy-yhtiö. http://www.gramex.fi/ |
duluoz 23.11.2008 14:36:57 | |
---|
Selvensikö? Kyllä kiitos! Paitsi tuo termi Manus, olen ennenkin miettinyt mitä se tarkalleen ottaen merkitsee...? |
kivi 23.11.2008 16:25:40 | |
---|
Kyllä kiitos! Paitsi tuo termi Manus, olen ennenkin miettinyt mitä se tarkalleen ottaen merkitsee...? Merkitsee, että julkaisuoikeudet ovat tekijän hallussa. Helpompaa laittaa tuo yksi sana, kuin ruveta listaamaan kaikkia tekijöitä sinne publishing-kohtaan. Ja onhan se tyylikkäämpääkin :-) |
Kyllä kiitos! Paitsi tuo termi Manus, olen ennenkin miettinyt mitä se tarkalleen ottaen merkitsee...? Merkitsee, että julkaisuoikeudet ovat tekijän hallussa. Manus-termin englanninkielinen vastine on Copyright Control. "Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan." |
Hargon 11.12.2008 15:43:22 (muokattu 11.12.2008 15:44:25) | |
---|
Jos biiseistä ei ole laadittu kustannussopimusta, tulee takakanteen (p)Manus (c)Minunfirma, 2008 Tota noin, nyt kyllä arvon Kivi olet kerrankin väärässä. Mahdollisella kustannussopimuksella ei ole vaikutusta siihen, mitä tulee (P) ja (C) -merkintöihin. Eli (P) ei tarkoita biisin kustannusoikeuksien haltijaa. "Elämä ottaa ja elämä potkii" |
kivi 11.12.2008 16:11:10 (muokattu 11.12.2008 16:11:34) | |
---|
Tota noin, nyt kyllä arvon Kivi olet kerrankin väärässä. Mahdollisella kustannussopimuksella ei ole vaikutusta siihen, mitä tulee (P) ja (C) -merkintöihin. Eli (P) ei tarkoita biisin kustannusoikeuksien haltijaa. Aha? Ok, mä olen käsittänyt tämän näin varmaan lähinnä siksi että kun tein yhden levyn eräälle isolle yhtiölle ja suostuin kustannussopimuksiin, levyyn tuli (P)&(C) Kustannusyhtiö, mutta seuraavan saman yhtiön levyn kohdalla en tehnykään kustannussopparia, ja levyyn tuli (P) Manus (C) Kustannusyhtiö. Voisitko kertoa tarkemmin? Tää on sellainen asia, joka ei selviä Googlella. |
Hargon 12.12.2008 09:06:36 | |
---|
Aha? Ok, mä olen käsittänyt tämän näin varmaan lähinnä siksi että kun tein yhden levyn eräälle isolle yhtiölle ja suostuin kustannussopimuksiin, levyyn tuli (P)&(C) Kustannusyhtiö, mutta seuraavan saman yhtiön levyn kohdalla en tehnykään kustannussopparia, ja levyyn tuli (P) Manus (C) Kustannusyhtiö. Hmm...aika erikoiselta kyllä kuulostaa, että tulee (P) Manus...mun tulkinnan mukaan toi tarkoittaisi lähinnä sitä, että olisit vastannut levyn äänityskustannuksista ja esimerkiksi Gramexin ääniteilmoituksessa olisit levyn tuottaja. Jos nyt vaikka katsoo HIMin levyjä: Villen Heartagram-firma omistaa biisien kustannusoikeudet, mutta sinne takakanteen ei tule (P) Heartagram, vaan krediitteissä lukee "published by Heartagram" ja (P) & (C) Sire Records. Eli toi biisien kustannusoikeuksien omistajuus ilmoitetaan yleensä tuossa biisien tekijätietojen (säv, san, sov) yhteydessä. "Elämä ottaa ja elämä potkii" |
kivi 12.12.2008 11:10:46 (muokattu 12.12.2008 11:11:36) | |
---|
Hmm...aika erikoiselta kyllä kuulostaa, että tulee (P) Manus...mun tulkinnan mukaan toi tarkoittaisi lähinnä sitä, että olisit vastannut levyn äänityskustannuksista ja esimerkiksi Gramexin ääniteilmoituksessa olisit levyn tuottaja. En mä tiedä. Näin Atte B. ja Sini P. neuvoi. Toisaalta, ne sanoi kanssa, ettei sillä ole mitään väliä mitä levyssä lukee, levyyn painettavilla tiedoilla ei ole mitään arvoa vaan faktat tarkistetaan aina "muualta". Jos nyt vaikka katsoo HIMin levyjä: Villen Heartagram-firma omistaa biisien kustannusoikeudet, mutta sinne takakanteen ei tule (P) Heartagram, vaan krediitteissä lukee "published by Heartagram" ja (P) & (C) Sire Records. Eli toi biisien kustannusoikeuksien omistajuus ilmoitetaan yleensä tuossa biisien tekijätietojen (säv, san, sov) yhteydessä. Toi näyttäis mun mielestä taas siltä, että Heartagram on myynyt alikustannusoikeudet Sirelle tai amerikkalaiseen tapaan antanut kaikki oikeudet Siren (Warnerin?) valvottaviksi. Mut Amerikassa noita näemmä käytetään toisin koko merkkejä, esimerkiksi biisien kustannustiedot saatetaan merkitä pelkällä (c)-merkillä. Osaisitko vielä selittää tarkemmin? Mä en ihan ymmärtänyt, ja haluaisin saada tän asian selväksi ja oppia miten tää menee? Väännä ihan rohkeasti rautalangasta :-D |
Hargon 12.12.2008 13:27:13 (muokattu 12.12.2008 13:28:26) | |
---|
Jaava, jotain matskua löytyy tuolta "Käytännon opas äänitteen tuottajalle": http://www.teosto.fi/teosto/websivu … e7/$FILE/ATTYMCC5/Tuottajanopas.pdf Jokaisen teoksen tekijätiedot seuraavassa järjestyksessä: säveltäjä - sanoittaja - mahdollinen sovittaja - musiikkikustantaja Esimerkki: Kultainen nuoruus Säv. K. Linna San. K. Linna Kust. Warner/Scandia kustannus CD-levyn ja kasetin merkinnät (C) = tekijänoikeuden haltija (P) = tuottajaoikeuksien haltija "Elämä ottaa ja elämä potkii" |
kivi 12.12.2008 14:03:37 | |
---|
Jaava, jotain matskua löytyy tuolta "Käytännon opas äänitteen tuottajalle": http://www.teosto.fi/teosto/websivu … e7/$FILE/ATTYMCC5/Tuottajanopas.pdf Jokaisen teoksen tekijätiedot seuraavassa järjestyksessä: säveltäjä - sanoittaja - mahdollinen sovittaja - musiikkikustantaja Esimerkki: Kultainen nuoruus Säv. K. Linna San. K. Linna Kust. Warner/Scandia kustannus CD-levyn ja kasetin merkinnät (C) = tekijänoikeuden haltija (P) = tuottajaoikeuksien haltija Ok, kiitos. Olen oikaistu, mä olen aina luullut että (P) viittaa Publishingiin, mut se onkin Producingiin. Hyvä että selvis. Kumma muuten, ettei tää oo koskaan aikaisemmin tullut vastaan, vaikka aika monella asiantuntijalla on tullut tarkistutettua näitä väitteitäni. :-) |
kahva 13.12.2008 10:03:57 | |
---|
...faktat tarkistetaan aina "muualta". Tälläinen kuva mullekin jäi Megiksen toiminnasta, finanssipuolella ;) Toisaalta, aivan ihania ihmisiähän siellä työskentelee! |
kivi 13.12.2008 10:25:56 | |
---|
Tälläinen kuva mullekin jäi Megiksen toiminnasta, finanssipuolella ;) Toisaalta, aivan ihania ihmisiähän siellä työskentelee! Kyllä. Ne mm. lähetti mulle kerran joululahjaksi paketin sekä teidän että UB:n levyjä, kun mä olin maininnut et "mä en saa niistä oikein otetta, et periaatteessa kuulostaa todella hyvältä mut ei osaa tarkemmin sanoa kun ei oo kuunnellu". No sit tuli kuunneltua, ja sai mielipiteille pohjaa. Jotenkin kaipaa niitä päiviä, jolloin sai noin vain törmätä toimistolle juomaan kahvia ja usutettua Aten tai Aarnion kertomaan menneistä ja puhumaan homman filosofisesta puolesta. Hienoa asiaa. |
kahva 13.12.2008 15:01:16 | |
---|
Kyllä. Ne mm. lähetti mulle kerran joululahjaksi paketin sekä teidän että UB:n levyjä, kun mä olin maininnut et "mä en saa niistä oikein otetta, et periaatteessa kuulostaa todella hyvältä mut ei osaa tarkemmin sanoa kun ei oo kuunnellu". No sit tuli kuunneltua, ja sai mielipiteille pohjaa. Jotenkin kaipaa niitä päiviä, jolloin sai noin vain törmätä toimistolle juomaan kahvia ja usutettua Aten tai Aarnion kertomaan menneistä ja puhumaan homman filosofisesta puolesta. Hienoa asiaa. Jep! "Those were the days..." Nyt kaikilla on vaan sikana fyrkkaa ja tajuton kiire. Onneksi on joulu tulossa. Kerkee taas vähän kuuntelemaan hiljaisuutta ja mutisemaan käsittämättömiä, ala Pekkis. |
kivi 13.12.2008 15:17:00 (muokattu 13.12.2008 15:20:34) | |
---|
Nyt kaikilla on vaan sikana fyrkkaa ja tajuton kiire. Onneksi on joulu tulossa. Kerkee taas vähän kuuntelemaan hiljaisuutta ja mutisemaan käsittämättömiä, ala Pekkis. Mä kyl veikkaan että toi sikana fyrkkaa ja tajuton kiire varmaan korjautuu aika pian luonnollista tietä. ;-) Mut niinhän se aina, sit pitää vaan keksiä jotain äkkiä. Eikä se nyt niin käsittämättömiä, yleensä ne oli jotain kotijuttuja joita se pyöritteli päässään. Siinä oli kyl haastava tapaus kun jälkikasvun pitää aina kapinoida, niin mitä kapinoitavaa Pekan jälkikasvulle enää jää? Se saatananpalvontametalli-juttu oli hyvä yritys kyl, siinäkin varmaan isää enemmän loukkasi se että tunnustamalla Saatanan tunnustaa Jumalan... :-) Edit: Menipäs offtopikiksi. Suokaa vanhoille anteeksi, ei oo pappa enää ihan täysillä valoilla liikenteessä. Flunssalääkityskin aika järeällä. |
baron 13.12.2008 16:20:02 | |
---|
Vaikkei tää asia mua mitenkään käytännössä liikuta niin mua jäi askarruttamaan merkintä "manus". Se on latinaa ja tarkoittaa käsi. Tarkoittaako myös tässä yhteydessä? Jos, mikä logiikka? |