Aihe: Mistä rekrytoitte soittajat?
1 2 3
Fortune
04.12.2002 00:12:24
Oma lehmä ojassa (ainakin pari jalkaa :)...

Elikä mitä kanavia käytätte, kun etsitte tanssi-/coverpumppuihinne soittajia silloin kun entiset lopettavat tai muuten vain lisää tarvitaan?

Käytättekö vanhoja kontakteja, musiikkikaupan seiniä, nettifoorumeita (muita kuin tämä), puskaradiota, olemassaolevien bändien soittajien varastamista (hyi), opetatte serkun soittamaan (hehe)?

Itse olen kypsytellyt ajatusta keikkakokemuksen hankkimisesta soittamalla sivutöikseni, mutta systeemi on tällä puolella uppo-outo.
Dam-di-dam-di-dam.
Uutta musiikkia saatavilla.
Neljä Ruuvia
04.12.2002 10:04:59
Oma lehmä ojassa (ainakin pari jalkaa :)...

Elikä mitä kanavia käytätte, kun etsitte tanssi-/coverpumppuihinne soittajia silloin kun entiset lopettavat tai muuten vain lisää tarvitaan?

Käytättekö vanhoja kontakteja, musiikkikaupan seiniä, nettifoorumeita (muita kuin tämä), puskaradiota, olemassaolevien bändien soittajien varastamista (hyi), opetatte serkun soittamaan (hehe)?

Itse olen kypsytellyt ajatusta keikkakokemuksen hankkimisesta soittamalla sivutöikseni, mutta systeemi on tällä puolella uppo-outo.

Puskaradiosta lähinnä.Muutamia alan peruskysymyksiä lienevät:
- Osaako vetää?
-Osaako vetää nuoteista?
-Osaako vetää ilman nuotteja?
ja ehkä tärkein...
-Saako yksinään tanssit pystyyn?
Tää viimeinen voi vaikuttaa naurettavalta mutta loisto muusikko sen tekee,vaikka ois rumpali.
KB
04.12.2002 10:11:39

Kaikki edellämainitut, paitsi serkut, on kokeiltu - nettifoorumeista tuli ensinnä mieleen Auraviihteen ilmoitustaulu http://www.auraviihde.fi/ilmoitustaulu/index.html
ja Muusikkojen liiton työtori http://www.musicfinland.com/sml/t_tori/index.html

Hyvin hoidettu työ poikii keikkaa parhaiten.
Difficile est satiram non scribere
Mikko T.
04.12.2002 11:47:33

Mitä soitinta soitat? Miten kauan olet soittanut ja miten taitava olet? Mitä haluaisit soittaa? Miten paljon? Miten hyvin luet nuotteja? Paljonko tunnet ohjelmistoa ja minkälaista (tanssimusiikki/pop)?

Yksi tapa on ottaa yhteyttä eri ohjelmatoimistoihin ja kertoa asiansa sinne. Yksi hyvin hoidettu tuuraus poikii kaksi uutta. Kolmenkymmenen hyvin soitetun keikan jälkeen alkaa löytyä rutiinia ja kontakteja siihen malliin, että joku saattaa pyytää sinua vakituiseksi johonkin bändiin. Tai miksei ekankin keikan jälkeen jos homma toimii.

Mä menin tuuraamaan yhdelle keikalle, sitten pyydettiin vakituiseksi. Tapahtuma seurasi toista, nyt on yli 200 keikkaa vuodessa. Oikeasti.
Jonte
04.12.2002 11:49:32
Elikä mitä kanavia käytätte, kun etsitte tanssi-/coverpumppuihinne soittajia silloin kun entiset lopettavat tai muuten vain lisää tarvitaan?(hehe)?

Hehe. Pienessä kaupungissa kaikki tuntevat toisensa. Ei vaikeuksia, aina joku tietää jonkun kaverin tuttavan joka soittaa.
Jokainen uusi päivä on entinen eilinen.
Fortune
04.12.2002 12:32:49
Mitä soitinta soitat? Miten kauan olet soittanut ja miten taitava olet? Mitä haluaisit soittaa? Miten paljon? Miten hyvin luet nuotteja? Paljonko tunnet ohjelmistoa ja minkälaista (tanssimusiikki/pop)?

-Ongelmani on se, että olen kitaristi ja meistä on ilmeisesti _hieman_ ylitarjontaa. Koskettimia en hallitse niin hyvin, että sointumattoa kummempaa viitsisin lähteä vetämään.

-13 vuotta olen soittanut, taitavuus on kai hieman hankala määritellä, jazzia lukuunottamatta kappaleen kuin kappaleen saa kyllä menemään.

-vanha tanssimusiikki iskee eniten siitä genrestä, uudet eivät kappaleina oikein sytytä. Hyviä kappaleita soitan kyllä tyylistä riippumatta. Vanha pop ja rock olisi myös mukavaa soittomateriaalia. En minä kyllä rupea vastaan vänkäämään, jos pitää soittaa jotain vähemmän mielenkiintoistakin, kokemusta pitäisi saada kautta linjan

-opiskelija kun olen, niin viikonloppukeikat, loma-aikojen keikat ja luennoista riippuen viikollakin olevat keikat (joka päivä ei tarvitse käydä koulussa, kun tenttikirjatkin on keksitty) kävisivät

-nuottienlukutaitoni uskaltaisin määritellä hyväksi, aloitin soittamisen opettelemalla nuotit ja sointukuviot kyllä pystyn nappamaan lähes ensikatsomalta, kinkkisemmät melodiat vaativat sen läpisoiton ainakin

-ohjelmistoa tunnen sieltä täältä, toivelaulukirja-osaston klassikot ovat tuttuja ja niitä on tullut morsiamen kanssa veivattua ihan kannesta kanteen -periaatteella, pop- ja rockjuttuja tiedän kohtalaisesti, yleensä pystyn sisäistämään uudet jutut suhteellisen nopsaan

Olisi hauska päästä edes koettamaan, mihin rahkeet riittävät, kun tuntuu, että pystyisi soittamaan niitä juttuja, mutta käytännön testaaminen on jäänyt vähälle. Tulen pieneltä paikkakunnalta, mutta siellä asuessani olin niin teinihevari (hoho) etten paikallisiin pumppuihin itseäni älynnyt tunkea. Nyt pelottaa lähinnä se, että joko on liian myöhäistä.

En tiedä, onko kiinnostusta ottaa soittaminen päätyöksi asti, mutta sivuhommaksi ainakin. Kaikki keikkakokemushan on arvokasta, tanssi- yms. jutut poikisivat soittorutiinia rokkipuolellekin.
Dam-di-dam-di-dam.
Justus
04.12.2002 13:44:20

- Osaako vetää?
-Osaako vetää nuoteista?
-Osaako vetää ilman nuotteja?
ja ehkä tärkein...
-Saako yksinään tanssit pystyyn?

Niin mistä sää nyt oikein puhut...käsittääkseni kyse oli soittajista.
Neljä Ruuvia
04.12.2002 15:42:48

Niin mistä sää nyt oikein puhut...käsittääkseni kyse oli soittajista.

Mä puhun siitä miten tätä hommaa tehdään ihan ammatikseen.
Noi on vaan tollasia nopeita kysymyksia mitä käydään tavallaan läpi kun muusiklita keikalle ja bändiin hankitaan.
Jäi tosin sanomatta tämä: Se että on hauska ja sutki kaveri auttaa kanssa asiaan,mutta ei pidemmän päälle riitä jos ei mitään muita taitoja ole.
Ukko
04.12.2002 17:09:46

Mä puhun siitä miten tätä hommaa tehdään ihan ammatikseen.
.

Eli sitä on pelimanni tai sitten ei.
Pula-Aho
04.12.2002 19:36:03
-Ongelmani on se, että olen kitaristi ja meistä on ilmeisesti _hieman_ ylitarjontaa. Koskettimia en hallitse niin hyvin, että sointumattoa kummempaa viitsisin lähteä vetämään.
.

Kannattaa alkaa opettelemaan bassoa. Olet oikeassa siinä, että kitaristeja on kokolailla runsaasti tarjolla. Sitä paitsi kitara on tanssibändissä muutoinkin vähemmän tärkeä soitin (sorry vaan kitaristit). Hyviä basisteja sensijaan tarvitaan aina - trioissakin on yleensä basisti. Joku mainitsi nuo Auraviihteen ja Muusikoiden Liiton sivut. Useammin sielläkin basisteja etsitään kuin kitaristeja.

Ilmoittele sitten, kun basso on hallussa niin ihme jos tuurauskeikkaa nyt ainakin ei ennenpitkää ilmaannu.
Fortune
04.12.2002 19:41:24

Kannattaa alkaa opettelemaan bassoa. Olet oikeassa siinä, että kitaristeja on kokolailla runsaasti tarjolla. Sitä paitsi kitara on tanssibändissä muutoinkin vähemmän tärkeä soitin (sorry vaan kitaristit). Hyviä basisteja sensijaan tarvitaan aina - trioissakin on yleensä basisti. Joku mainitsi nuo Auraviihteen ja Muusikoiden Liiton sivut. Useammin sielläkin basisteja etsitään kuin kitaristeja.

Ilmoittele sitten, kun basso on hallussa niin ihme jos tuurauskeikkaa nyt ainakin ei ennenpitkää ilmaannu.

Peijooni kun ne bassotkin maksavat rahaa. Sitten pitäisi olla vielä bassokamat. Kalliiksi tulee uuden instrumentin ottaminen repertuaariin, bassoklaavin nuotteja osaan kyllä lukea (tuo muuten kitaransoittoon uusia ulottuvuuksia) mutta soitin puuttuu. No, jospa ensi kesänä pääsisi paperia tekemään pariksi kuukaudeksi, niin rahaa voisi olla bassonkin ostoon.
Dam-di-dam-di-dam.
ipe
04.12.2002 21:58:49

Yksi tapa on ottaa yhteyttä eri ohjelmatoimistoihin ja kertoa asiansa sinne. Yksi hyvin hoidettu tuuraus poikii kaksi uutta. Kolmenkymmenen hyvin soitetun keikan jälkeen alkaa löytyä rutiinia ja kontakteja siihen malliin, että joku saattaa pyytää sinua vakituiseksi johonkin bändiin. Tai miksei ekankin keikan jälkeen jos homma toimii.

Mä menin tuuraamaan yhdelle keikalle, sitten pyydettiin vakituiseksi. Tapahtuma seurasi toista, nyt on yli 200 keikkaa vuodessa. Oikeasti.

On totta että kitaristeja on paljon ja jotkut ei tarvii kuin soittaa työllistyäkseen, mutta yleensä auttaa paljon, jos on seuraavaa taitoa (kuten monilla maailmanluokan tähdillä):
+ sosiaalinen luonne rundilla(paineen alla ja väsyneenä. Tärkein ominaisuuksista)
+ soittotaito (tekniikka, tyylitaju)
+ soololaulu taito (laulu-ohjelmaa paljon)
+ stemmalaulu taito
+ autokortti (ABCDE, tai mahdollisemman iso)
+ suhteita, suosittelijoita ja suhteita (Jos onnistut luomaan hyviä suhteita se voi edistää uraasi merkittävästi)

-Muusikkona olet juuri niin hyvä kuin viimeisin keikkasi oli, on yleispätevä sääntö seuraaville keikoille pyrkiessä. Harrastelija-hommista saa näkökulmaa ja samalla "testataan" asenne eteenpäin pyrkiessä. Tsemiä
ipe
04.12.2002 22:06:37

Uskallan olla Pula-ahon kanssa eri mieltä kitaran tärkeydestä nykypäivän tanssi-musiikissa. -30 luvun haitarista on jo kehitytty -60 luvun kitaraan. Vuonna 2002 !!!
Pula-Aho
05.12.2002 09:43:23

-30 luvun haitarista on jo kehitytty -60 luvun kitaraan. Vuonna 2002 !!!

Ei vaan -30 luvun haitarista on kehitytty 2000 luvun synaan. Valitettavasti.
Teemu Tee
05.12.2002 10:18:01

-Ongelmani on se, että olen kitaristi ja meistä on ilmeisesti _hieman_ ylitarjontaa.

Voipi olla, mutta joustavista, monipuolisista, nuotinlukutaitoisista kitaristeista ei ole pulaa

-vanha tanssimusiikki iskee eniten siitä genrestä, uudet eivät kappaleina oikein sytytä. Hyviä kappaleita soitan kyllä tyylistä riippumatta. Vanha pop ja rock olisi myös mukavaa soittomateriaalia. En minä kyllä rupea vastaan vänkäämään, jos pitää soittaa jotain vähemmän mielenkiintoistakin, kokemusta pitäisi saada kautta linjan

Ei mua hotsita läheskään kaikki biisit mitä soitn, mutta kun onnistuu niissä biiseissä hyvin, lemppareissa menee sitten jo huumassa

nuottienlukutaitoni uskaltaisin määritellä hyväksi, aloitin soittamisen opettelemalla nuotit ja sointukuviot kyllä pystyn nappamaan lähes ensikatsomalta, kinkkisemmät melodiat vaativat sen läpisoiton ainakin

Totta kai pitää treenata. Äänittelemme juuri treeniksellä ohjelmistoamme minidiskille, jotta tulevissa tuuraustilanteissa voimme antaa etukäteen ohjelmiston taustoineen harjoiteltavaksi. Hyvä kitaristi on mielestäni sellainen, joka treenaa biisit kohtuullisesti ja jättää vieraimmat kohdat vaikka sitten pois. Tuuraajalta ei saa vaatia vakkarisoittajan soittotapaa, omaa tyyliäkin saa tuoda esiin!

ohjelmistoa tunnen sieltä täältä, toivelaulukirja-osaston klassikot ovat tuttuja ja niitä on tullut morsiamen kanssa veivattua ihan kannesta kanteen -periaatteella, pop- ja rockjuttuja tiedän kohtalaisesti, yleensä pystyn sisäistämään uudet jutut suhteellisen nopsaan

Sama historia enkä kadu niitä toivelaulukirjaharjoituksia hetkeäkään. Prima vista -soittotaito ja eri biisityylien tajuaminen kasvaa todella paljon.

Nyt pelottaa lähinnä se, että joko on liian myöhäistä.

Kaikkea ne ihmiset pelkäävät, hämähäkkejä ja tuollaista...

En tiedä, onko kiinnostusta ottaa soittaminen päätyöksi asti, mutta sivuhommaksi ainakin. Kaikki keikkakokemushan on arvokasta, tanssi- yms. jutut poikisivat soittorutiinia rokkipuolellekin.

Meidän kitaristimme ovat rokkiväkeä, mutta tuntuu tanssikeikkailukin maistuvan. Raha ja kokemus ainakin puoltaa pientä joustoa musiikkityylissä.
Mikko T.
05.12.2002 11:48:37
+ autokortti (ABCDE, tai mahdollisemman iso)

niinkuin mikä?

kikkeli, hehehehehehe
Fortune
05.12.2002 12:08:40
Heh, kuorma-autokortti löytyy, elikä BC, mutta pitäisikö tuosta olla hiljaa ettei joudu kuskiksi ;P
Dam-di-dam-di-dam.
ipe
06.12.2002 22:00:12

niinkuin mikä?

kikkeli, hehehehehehe

kateellisten panettelua :D
Fingers
09.12.2002 11:46:39
Puskaradiosta lähinnä.Muutamia alan peruskysymyksiä lienevät:
-PA:t, peräkärry tms., "sponsori"rahaa, keikkajärjestäjä suhteet, treenitilat.
Nämät kun vielä kyselee, niin alkaa jyvät karsiutua akanoista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)