Aihe: Lionheart säröpulma
1 2 3 4 5
Krice
22.11.2008 12:43:12

EHX:n metal muff (micro) ei oikein toimi tuossa, syyksi epäilen eq-säätöjen vähäisyyttä pedaalissa, koska vahvistimen eq tai pikemminkin tone on sellainen nappi, joka kannattaa jättää pienelle. Kannattaisiko tähän hankkia putkisärö vai overdrive+distortion? Särön pitäisi olla rankka mutta dynaaminen. Sellainen, joka toimii sooloissakin eikä kuulosta ohuelta.
Antti1
22.11.2008 12:50:13
Mitä sä nyt tarkotat rankalla? Jotain hevi- tai metallisoundeja vai? Siinä tapauksessa sulla on kyllä vähän väärä vahvari. Mun mielestä Lionheartin omat säröt kuulostavat aika makealta ja sopivat juurikin leadityöskentelyyn erinomaisesti.
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
jussimus
22.11.2008 12:57:31
Usko nyt jo hyvä mies että Lionheart ei ole tarkoitettu sirkkeliheviin.
saastara
22.11.2008 12:59:11
Mites olisi Black Paisley? :)
Ei se koko vaan se tekniikka, ei se tekniikka vaan se voima.
Krice
22.11.2008 13:14:57

Mites olisi Black Paisley? :)

Itse asiassa kokeilin sitä ja sehän toimii hyvin (omalla tavallaan), mutta se on silti hieman.. karkea. Sellainen ei-dynaaminen. Olen ajatellut Vox Cooltron Bulldogia, jossa tuntuisi olevan säröä kohtalaisesti.
nikander
22.11.2008 14:26:27
Mitä aloittaja lähti Lionheartista alunperin hakemaan? Jos vahvistin jo lähtökohdiltaan sopimaton, niin ei kannata tuhlata pientä omaisuutta erilaisiin säröpurkkeihin. Ennemmin kannattaisi miettiä että irtoasiko jostain muusta vahvistimesta sitä omaa saundia.
JuSu
22.11.2008 15:09:15
Mitä aloittaja lähti Lionheartista alunperin hakemaan?

Tää on hyvä kysymys. Mä oon itse tuskaillut myös kunnollisen lead -soundin löytämiseksi, ja pariinkin otteeseen on meinannut lähteä kallis pino ovesta ulos. Mutta mutta, koska se tekee puhtaat soundit ja pikkurosot niin hienosti ettei toista, niin jäänyt on, ja hi-gaineja haetaan speduista. Vallan hyviä onkin löytynyt, mutta haku jatkuu, se paras lienee vielä jossain.

Jos vahvistin jo lähtökohdiltaan sopimaton, niin ei kannata tuhlata pientä omaisuutta erilaisiin säröpurkkeihin. Ennemmin kannattaisi miettiä että irtoasiko jostain muusta vahvistimesta sitä omaa saundia.

Pointti on mun mielestä juurikin tässä. Tarjoaako Lionheart muuten juuri sitä, mitä on ollut haussa, mutta ne isommat juntat ei oikein irtoa? Siinä tapauksessa kantsii ainakin jonnin aikaa testailla eri speduja. Tämä tosin on pitkä ja kalliihko tie.

Mutta jos vehkeessä ei ole muutenkaan mitään korvaamatonta, ja se juntta on sulle se tärkein soundi, niin sitten sulla vaan on väärä peli. Vaihtoon, ennenkuin menee hermot.

Noin karkeasti yleistäen.

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
JuSu
22.11.2008 17:12:23 (muokattu 22.11.2008 17:12:45)
Juuri näin se on minullakin. Olen myös ajatellut Ibanezin Tube Kingiä..

Jos haet metallisäröjä, niin epäilisin parhaan tuloksen tulevan ajamalla sopivaa pedaalia puhtaaseen kanavaan.

Rankempaan hard rock -tykitykseen saattaisi toimia Lanikan särökanavan boostaaminenkin, löytyyhän siitä gainia itsestäänkin jo riittävästi vaikka mihin. Boostaamalla et kuitenkaan isommin särön luonnetta saa muutettua.

En usko, että putkisäröpedaali automaagisesti tuo onnen. Ihan 'tavallinen' säröspedu voi toimia ihan yhtälailla, varsinkin kun haetaan isompia gaineja.

En osaa suositella ihmeemmin mitään, säröpedaaleja on markkinoilla kuitenkin järjettömiä määriä, ja kun et tarkemmin ole kuvaillut, millaista haet, ei suosittelu ole mielekästä.

Yleisesti olen itse tykästynyt MI Audion tuotteisiin, valikoimassa on muutama todella maukas vehjes, kehotan testaamaan näitä. Ei ihan halvimpia, mutta putiikkipedaaleiksi eivät kovin kalliitakaan. Esim. Tube Zone -overdrive on mielettömän monipuolinen hyvien ja moninaisten säätöjensä ansiosta, ja overdrive -nimestä huolimatta gainia irtoaa, jos nyt ei ihan mörköperkelesmetalliin saakka, niin hyvinkin pomppumetallimeininkeihin saakka.

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
LassiÖ
22.11.2008 17:44:14
Boostaamalla et kuitenkaan isommin särön luonnetta saa muutettua.

Sitähän se mun mielestä nimenomaan tekee. Boostaamalla särö tiukentuu ja muhevoituu, muuttuu tavallaan hevimmäksi kuin samalla särömäärällä pelkästä vahvarista. Omassa marshallissa ainakin särön luonne muuttuu huomattavasti hi-gainimmaksi boostaamalla bad monkeylla. Siis jos vahvistimesta on aluksi pelkkä oma särö vaikka kasilla ja sitte sitä boostaa jollain ja laittaa vahvarista säröä pienemmälle, on soundi muuttunut luultavasti juuri siihen suuntaan mitä Krice tässä ajaa takaa. Näin siis omien kokemuksien ja vahvistimien pohjalta.
nikander
22.11.2008 18:01:47
Sitähän se mun mielestä nimenomaan tekee. Boostaamalla särö tiukentuu ja muhevoituu, muuttuu tavallaan hevimmäksi kuin samalla särömäärällä pelkästä vahvarista.
Kyllähän näinkin käy, mutta saadaanko näin aikaan haluttu lopputulos? Kun ei edelleenkään tiedetä, minkälaista saundia aloittaja haluaa tarkalleen kamojensa syöksevän. Saundiinhan vaikuttaa käsittääkseni myös monet muut muuttujat: pääteasteen rakenne, kaiutinratkaisut. Esim. jos joku tavoittelee Petruccin saundia ja tyrkkää jonkun Triaxiksen Peavey Classic 30:n returniin niin tuskin sillä saataisiin aikaan mitään kovin ihmeellistä. Eri asia varmaan olisi jos tuo Triaxis laitetaan kiinni johonkin jämerämpään päätteeseen ja siitä johonkin 4x12" kaappiin.
Krice
22.11.2008 19:59:47

Kun ei edelleenkään tiedetä, minkälaista saundia aloittaja haluaa tarkalleen kamojensa syöksevän.

Hevisäröä, sellaista erottelevaa ja terävää, mutta ei ohutta sirkkeliä. EHX metal muff on siinä lähellä, vielä enemmän voisi tietysti olla massaa ja hyvät eq-säädöt. Itse asiassa isossa Muffissa on enemmän säätöjä kuin tuossa micro-versiossa, joten.. toisaalta esim. Jemini voisi olla hauska, tai Hardwire Heavy metal, tai..
PuNkKi
22.11.2008 20:05:02
Luulen, että tuo isompi metal muff (top boost) malli tarjoaa jopa lionheartin kanssa sen, mikä siitä jää uupumaan.
siis jos koitetaan raskaimpia/hevisäröjä masiinasta tuottaa pihalle.. itse pohdiskelin samaan tarkoitukseen lionhearttia
tuon metal muff top boost:in kanssa, mutta se sitten jäi. ei kuitenkaan kerrostaloon viitsinyt 20w nuppia hankkia.
ja comboa ei enään tule.
Se mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti.
Terry Pantheras
22.11.2008 20:56:54
Mun on jotenkin vaikea kuvitella Lionheartia jonkun metallisärkijän kanssa... Itse käytän Fulltonen Fulldrive 2:sta ja se toimii mielestäni mainiosti puhtaan kanavan päälle ja boostamaan samoilla säädöillä särökanavan crunchia; se lisää mukavasti keskiääniä varsinkin sooloihin. Myös Fulltonen OCD:tä voisin kuvitella Lionheartin kanssa, tai vaikka jotain muuta laadukkaampaa overdriveä joka korostaa vahvistimen omaa hyvää pohjasoundia... Muutenkin Lionheart on mielestäni aivan loistava malliesimerkki perinne-poprock-soundista 70-luvun tyyliin ja ihqun kuulakkaasta ja kellomaisesta puhtaasta kanavasta. Hintalaatusuhteeltaan mieletön peli.
Höpsis töppöseen!
Terry Pantheras
22.11.2008 20:59:22
Hevisäröä, sellaista erottelevaa ja terävää, mutta ei ohutta sirkkeliä. EHX metal muff on siinä lähellä, vielä enemmän voisi tietysti olla massaa ja hyvät eq-säädöt. Itse asiassa isossa Muffissa on enemmän säätöjä kuin tuossa micro-versiossa, joten.. toisaalta esim. Jemini voisi olla hauska, tai Hardwire Heavy metal, tai..

MI Audion Crunch Box distortion voisi olla hakemasi: boostattua marsusoundia pikkuboxista...
Höpsis töppöseen!
LepakonNahka
23.11.2008 00:48:48
Mun on jotenkin vaikea kuvitella Lionheartia jonkun metallisärkijän kanssa... Itse käytän Fulltonen Fulldrive 2:sta ja se toimii mielestäni mainiosti puhtaan kanavan päälle ja boostamaan samoilla säädöillä särökanavan crunchia; se lisää mukavasti keskiääniä varsinkin sooloihin. Myös Fulltonen OCD:tä voisin kuvitella Lionheartin kanssa, tai vaikka jotain muuta laadukkaampaa overdriveä joka korostaa vahvistimen omaa hyvää pohjasoundia... Muutenkin Lionheart on mielestäni aivan loistava malliesimerkki perinne-poprock-soundista 70-luvun tyyliin ja ihqun kuulakkaasta ja kellomaisesta puhtaasta kanavasta. Hintalaatusuhteeltaan mieletön peli.

Tuo on kyllä aivan turhaa GAS -peikon herättelyä! Aikasemminkin jo tullut Lionheartia kuolattua ja sitten täällä vielä pidetään palopuheita... Ärkhelemhh...
JuSu
23.11.2008 01:28:21 (muokattu 23.11.2008 01:32:39)
Sitähän se mun mielestä nimenomaan tekee. Boostaamalla särö tiukentuu ja muhevoituu, muuttuu tavallaan hevimmäksi kuin samalla särömäärällä pelkästä vahvarista. Omassa marshallissa ainakin särön luonne muuttuu huomattavasti hi-gainimmaksi boostaamalla bad monkeylla. Siis jos vahvistimesta on aluksi pelkkä oma särö vaikka kasilla ja sitte sitä boostaa jollain ja laittaa vahvarista säröä pienemmälle, on soundi muuttunut luultavasti juuri siihen suuntaan mitä Krice tässä ajaa takaa. Näin siis omien kokemuksien ja vahvistimien pohjalta.

Jep. Mutta se on edelleen buustattu _Marshall_. Ei siitä Mesaa tule.

Eli kyllä se vahvaimen perusluonne on ja pysyy. Mun mielestä, saatat kokea toisin.

Ja mitä tulee Crunch Boxiin, niin vaikka oiva säristin onkin, ja massaa ja gainia löytyy, niin mun mielestä se ei ole mikään metallisuristin. Se tekee sen minkä yrittää ihan hyvin, eli matkii putket sulamispisteeseen ajettua marsua, mikä ei ole mikään tiukka soundi. Tosin itsellä voipi johtua osin myös vahvistimesta.

En sitten tiedä, voisi se olla ihan hyväkin alkuperäiselle kysyjälle. Tarttis varmaan testata... =)

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
Krice
23.11.2008 12:58:57

Rocktron Metal Planet kuulostaa yllättäen ihan hyvältä tässä vahvistimessa. Sehän on pyöriskellyt nurkissa jo kauan ja olen yrittänyt myydäkin sitä. Vaati vain hieman sitä kuuluisaa ruuvausta kun säätövaraa riittää. Onhan se hieman tunkkainen tosin, mutta jotenkin ryhdikkäämpi kuin Metal Muff. Pehmeämpi soolosoundi irtoaa kätevästi vaihtamalla drive-kanavalle.
Terry Pantheras
23.11.2008 14:36:43 (muokattu 23.11.2008 14:39:08)
Tuo on kyllä aivan turhaa GAS -peikon herättelyä! Aikasemminkin jo tullut Lionheartia kuolattua ja sitten täällä vielä pidetään palopuheita... Ärkhelemhh...

Hehe... Pahoittelen!

Unohdin eilen mainita myös, että clean boostereilla voisi saada ehkä aloittajan haluamia tuloksia aikaan... Ite käytän juurikin Lionheartin kanssa Barge Conseptsin DB-2 boosteria, jossa on kaksi kanavaa ja master. Se ei siis väritä vahvistimen soundia juuri nimeksikään, mutta boostaa Lionheartin särön tarvittaessa high gain-osastolle asti, ilman, että vaikuttaa muihin taajuuksiin, vaikka tiukentaakin yleissoundia metkasti.

Muox: Niin ja tuo JuSun mainitsema MI Audion Tube Zone on myös loistava, Crunch boxia tiukempi ja ahdetumpi...
Höpsis töppöseen!
McNulty
23.11.2008 17:24:59
Muox: Niin ja tuo JuSun mainitsema MI Audion Tube Zone on myös loistava, Crunch boxia tiukempi ja ahdetumpi...

Tube Zonen volume-potikka on mielenkiintoinen tapaus. Sen säätely todellakin vaikuttaa pedaalin luonteeseen kovastikin. Itse löysin Tube Zonesta ihan 15min testillä useita erilaisia, mutta todella toimivia särösoundeja. Jopa fuzzahtavan sirinän tai pörinän (tonea ja bright-potikkaa ruuvaamalla). Samoin itsenäinen middle-potikka on hyvä idea säröpedaaliin, sen soisi löytyvän jokaisesta säristimestä.

Miulla tosin Lionheart on enempi "perinnehenkinen" vahvistin modernien ominaisuuksien kera, eikä tule kauheasti säristimiä käytettyä. Ehkäpä jonkin sortin T-Rexiä tahi TS10 (tai silver TS9) joskus boostina. Jos haluaa jotain rankempaa niin sitten Rilogilla :)
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
hiihtoliiton kamaa kaupan
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)