Aihe: Phantom
1
zelmi
20.11.2008 17:47:40
Mikserimme (Soundcraft Spirit FX16) syöttää phantom-virtaa vain kaikkiin kanaviin tai ei ollenkaan. Aiemmin sitä ei ole käytetty, mutta nyt olemme hankkineet konkkamikin, joka tarvitsee phantomia.

Dynaamiset mikit eivät phantomista häiriinny, mutta miten on muiden laitteiden kanssa? (Langattomien mikkien vastaanottimet, bassovahvistimien sisäänrakennetut DI:t jne.) Näiden laitteiden käyttöohjeissa ei puhuta phantomista mitään.
Sami_T
20.11.2008 22:04:36

Pääsääntöisesti jos vehkeestä tulee ulos balansoitua signaalia niin se ei häiriinny phantom-virrasta. Tyypillisimpiä poikkeuksia tähän on halvat tai wanhat laitteet. Tällöinkin harvemmin laitteet hajoaa, ne vaan ei ehkä toimi ihan toivotulla tavalla.

Kaikista varmin tapa yrittää saada phantomilla tuhoa aikaiseksi on liittää (tyypillisesti RCA- tai plugiliittimillä) varustettu laite adapteripiuhalla mikserin XLR-liittimiin.
Älä osta T-kaupasta B-laitetta.
stnprkl
20.11.2008 22:20:48
Pääsääntöisesti jos vehkeestä tulee ulos balansoitua signaalia niin se ei häiriinny phantom-virrasta. Tyypillisimpiä poikkeuksia tähän on halvat tai wanhat laitteet. Tällöinkin harvemmin laitteet hajoaa, ne vaan ei ehkä toimi ihan toivotulla tavalla.

Kaikista varmin tapa yrittää saada phantomilla tuhoa aikaiseksi on liittää (tyypillisesti RCA- tai plugiliittimillä) varustettu laite adapteripiuhalla mikserin XLR-liittimiin.

Pioneerin DJ-mikserit päästää rutinaa ulos jos niihin XLR-linjoihin syöttää phantomia. Ykskään moinen mikseri ei tietääkseni oo kuitenkaan hajonnu siihen.

Alkuperäiseen kysymykseen niin jos haluaa pelata varman päälle niin laittaa noihin linjoihin, mistä ei oo varma, D.I.boksit väliin.
Viltsu audiokantaja
rintapek
20.11.2008 22:27:24

Alkuperäiseen kysymykseen niin jos haluaa pelata varman päälle niin laittaa noihin linjoihin, mistä ei oo varma, D.I.boksit väliin.

Tai jos on vain se yksi mikki, joka fantomia kaipaa niin sille erillinen etunen, jossa fantom. Kumman ny katsoo helpommaksi/paremmaksi/kustannustehokkaammaksi konstiksi.
One kind of music only - the good kind
miffe
21.11.2008 00:59:41
Pioneerin DJ-mikserit päästää rutinaa ulos jos niihin XLR-linjoihin syöttää phantomia. Ykskään moinen mikseri ei tietääkseni oo kuitenkaan hajonnu siihen.

Toinen dj-kikostin, joka ei mustanaamiosta tykkää on Rane Empath. Ei sekään ny hajoa, mutta eipä tule ääntäkään kunnolla ulos.

Lexicon pcm-sarjan koneet taasen saattavat kuolla ihan kokonaan (todistettavia tapauksia löytyy).
turkulainen
Curvin
21.11.2008 01:46:05
Dynaamiset mikit eivät phantomista häiriinny, mutta miten on muiden laitteiden kanssa? (Langattomien mikkien vastaanottimet, bassovahvistimien sisäänrakennetut DI:t jne.) Näiden laitteiden käyttöohjeissa ei puhuta phantomista mitään.

Periaatteessa jos vehkeheen ulostulo on muuntaja-balansoitu, niin se ei ole moksiskaan mustanaamiosta. Mut elektronisella balansoinnilla olevat vehkeheet käyttäytyy joko oikein tai vähemmän oikein, saattavat jopa hajotakin phantomista.

Mulle on tullu vastaan erinäisiä yksilöitä bassovaffareista, joitten sisäinen "DI" (lue: XLR ulostulo) on kärvähtänyt phantomista. Vieläpä erimerkkisiä vaffareita. Langattomien kanssa ihan sama homma. Langattomien kans XLR-plugi adapteria kehiin, langaton linjatasoiseksi ja tiskin line-inniin olis turvallisin vaihtoehto. Tai voihan sitä askarrella itse phantom suodatus-adapterin parista ylimääräisestä XLR-liittimestä ja sopivista konkista (Tosin itse en hatusta nyt muista hyviä konkkien arvoja tuohon DC:n suodatukseen, ehkäpä multipaavo tai miffe vois muistaa)

Tai hyvänä vaihtoehtona Viltsun mainitsema. DI-boxia väliin. JOS vähänkään epäilyttää.
Jaa Jaa,... ,että Jaa Jaa...
Wescu
21.11.2008 13:24:28
Kuten jo todettua, RCA- ja plugi (=jakki) -lähtöiset eivät usein ainakaan arvosta mustanaamiota. Monta sellaista keyboard-asiaa on tullut vastaan, jotka ovat jossain vaiheessa elämäänsä saaneet phantomia ulostuloihinsa ja sen seurauksena suurilla ulostulotasoilla tahtoo signaali aina säröytyä.

Eli noiden kanssa kannattaa olla tarkkana. Fiksua kysyä, ennenkuin kytkee! :)
"Kyllä se vielä eilen toimi!"
Sami_T
14.12.2008 13:34:02 (muokattu 14.12.2008 13:46:21)

Pioneerin DJ-mikserit päästää rutinaa ulos jos niihin XLR-linjoihin syöttää phantomia

Tuli tälläinen tilanne vastaan juurikin eilettäin. Siinä meni hetki ihmetellessä mutta sitten tuli mieleen että "jokuhan kirjoitti just netissä että..."

Pistän oluet jos joskus törmätään.

Mä oon jotenkin aina ollu vähän huono laittamaan DJ-mikserille di-bokseja (poislukien balansoimattomat vehkeet).

Tein joskus pari keikkaa missä oli jotain reggae-meininkiä missä DJ soitti taustat ja siihen sitten joikhattiin päälle. Jotenkin kuulosti vähän tuhnuselta se touhu, di-boksit pois niin tuli sellanen fiilis että olisi soinut paremmin? Ehkä luulen vaan. AR-133:lla muistaakseni vedeltiin.
Älä osta T-kaupasta B-laitetta.
miffe
15.12.2008 22:26:29
Tein joskus pari keikkaa missä oli jotain reggae-meininkiä missä DJ soitti taustat ja siihen sitten joikhattiin päälle. Jotenkin kuulosti vähän tuhnuselta se touhu, di-boksit pois niin tuli sellanen fiilis että olisi soinut paremmin? Ehkä luulen vaan. AR-133:lla muistaakseni vedeltiin.

Tos boksis on yläpääs aika reilu korostus kuten Klarkeissakin, jotka mittausten perusteella ovat keskenään vaihtokelpoisia. Sitten on taas Countryman, joka leikkelee yläpäätä pois ja menee särölle vähän kaikenvahvuisilla signaaleilla. Ja sit on ne Radialit, jotka taas ei väritä ääntä minnekään suuntaan.

Noiden lisäks mulle kelpaa SCV/LA Audio, joka on mittausten perusteella melkolailla samaa luokkaa Klark/BSS kanssa, mutta ovat vähän herkempiä hajoamaan kaltoinkohtelusta. Loppupelissä taidan tykätä noista jopa enemmän kuin Countrymanin tuotteista, jotka ovat sikahintaisia verrattuna muihin.

Jossain määrin puolueellisen testin voi lukea osoitteesta http://www.radialeng.com/pdfs/Radial-BlueReport-on-DIs.pdf

Toisaalta, nuo mittaukset ovat jokaisen toistettavissa ja ainakin särön, vaiheen ja taajuusvasteen osalta nuo pitävät kutinsa toleranssien rajoissa.
turkulainen
Terttu
17.12.2008 03:38:04

Sitten on taas Countryman, joka leikkelee yläpäätä pois ja menee särölle vähän kaikenvahvuisilla signaaleilla.
No nyt mä ymmärrän miks se kuulostaa maailman parhaalta akustisen skeban kanssa...
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
miffe
17.12.2008 11:13:46
No nyt mä ymmärrän miks se kuulostaa maailman parhaalta akustisen skeban kanssa...

Juu, Klarkit ja BSS saa kontaktimikkien huonouden esille korostamalla juuri väärästä paikasta. Kantripoika leikkaa sitä sirkkeliä pois.

Ton boksin ehkä suurin ongelma on, ettei sitä voi korjata - jos se kuolee, niin se kuolee (se epoksivalu on aika kovaa).
turkulainen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)