Aihe: Sooloskabojen jälkipyykki III
1 2 3 4 551 52 53 54 55122 123 124 125 126
arppah8
19.11.2008 00:36:31

Ei sitten herneitä nenään, ihan huumorilla esitän seuraavaa:
Nyt kun tämä sooloskaba on mennyt musiikkikriitikkotouhuksi, jossa pitää olla verbaalista lahjakkuutta, että voi asettaa kitaristeja paremmuusjärjestykseen, niin eikö tasapuolisuuden vuoksi pitäisi myös saada osallistua sooloskabaan pelkästään kuvailemalla verbaalisesti, miten se soolo menee, kehittyy, mitkä saundien on tarkoitus olla ja mitä sanottavaa sillä on? :-D Juuri nyt tämä ajatus herätti jotain yhtymäkohtia myös tähän ketjuun.

No joo. Tämähän nyt riippuu taas siitä millaiseksi sooloskabojen funktion kokee. Minusta kun tuo sanallinen palaute on huomattavasti antoisampaa ja hyödyllisempää kuin pisteet. Siitä kun voi saada jopa ajattelemisen aihetta ja uutta perspektiiviä omaan soittamiseen. Eihän kitaransoitto nyt kuitenkaan loppujen lopuksi ole kilpalaji, eihän?

Minusta nuo pisteet voisi ennemmin heivata pois kuin kommentit. Vaikka saadut pointsit aina vähän egoa boostaavatkin.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
J.Hollström
19.11.2008 07:59:26
Ei sitten herneitä nenään, ihan huumorilla esitän seuraavaa:
Nyt kun tämä sooloskaba on mennyt musiikkikriitikkotouhuksi, jossa pitää olla verbaalista lahjakkuutta, että voi asettaa kitaristeja paremmuusjärjestykseen, niin eikö tasapuolisuuden vuoksi pitäisi myös saada osallistua sooloskabaan pelkästään kuvailemalla verbaalisesti, miten se soolo menee, kehittyy, mitkä saundien on tarkoitus olla ja mitä sanottavaa sillä on? :-D Juuri nyt tämä ajatus herätti jotain yhtymäkohtia myös tähän ketjuun.

Välillä tuntuis, että niillä joilla on sana hallussa, ei toi oma soitto oo niinkään hyvässä kuosissa ja vice versa.

Muistuu vaan mieleen velsa, joka ei kirjallisilla taidoillaan loistanut, mutta sooloillaan pyyhki täällä lattiaa lähes kaikilla.
kivi
19.11.2008 10:33:41
Välillä tuntuis, että niillä joilla on sana hallussa, ei toi oma soitto oo niinkään hyvässä kuosissa ja vice versa.

Muistuu vaan mieleen velsa, joka ei kirjallisilla taidoillaan loistanut, mutta sooloillaan pyyhki täällä lattiaa lähes kaikilla.

Ai täällä pitikin päteä? No, sit mä käsitin ihan väärin. Mä luulin että soitetaan siks, että se on nastaa eikä sitä oo pakko tehdä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
J.Hollström
19.11.2008 11:45:40 (muokattu 19.11.2008 12:30:33)
Ai täällä pitikin päteä?

Kuka pätee milläkin osa-alueella. Aikamoista keulimista ja narsistista itsetunnon pönkitystä tää touhu täällä paikoitellen on (koko foorumi siis).

Mun havainto vaan on, että nää tiedolliset ja taidolliset osa-alueet ei välttämättä kulje käsi kädessä, eikä toki tarttekaan, hienoa että ihmisillä on erilaisia vahvuuksia. Toki poikkeuksiakin löytyy joilla on homma kokonaisvaltaisesti hallussa.

En nyt ole sanomassa sitä etteikö noita sooloja saisi analysoida ja kriitikon tavoin ruotia. Niinkuin sanottu, monelle se kirjallinen palaute on mielekkäämpää ja kehittävämpää kuin pelkät pisteet. Toiset taas elää niistä pisteistä ja saa niistä kiksinsä. Kaikilla ei vaan ole kyvykkyyttä / kiinnostusta analysoida sen enempää kuin roiskimalla pisteitä.

Mutta kun kitaransoittamisesta puhutaan, niin itse arvostan sitä äänellistä osuutta enemmän kuin sitä että saa monta rivii tekstiä ruodittua esim. jostain soolosta tai soundista. Oma vahvuus on enemmän tuolla analyysipuolella. Soittopuoli on ihan harrasteosastoa.
BigPapa
19.11.2008 11:51:54 (muokattu 19.11.2008 11:58:40)

Kuka pätee milläkin osa-alueella. Aikamoista keulumista ja narsistista itsetunnon pönkitystä tää touhu täällä paikoitellen on (koko foorumi siis).

Mun havainto vaan on, että nää tiedolliset ja taidolliset osa-alueet ei välttämättä kulje käsi kädessä, eikä toki tarttekaan, hienoa että ihmisillä on erilaisia vahvuuksia. Toki poikkeuksiakin löytyy joilla on homma kokonaisvaltaisesti hallussa.

En nyt ole sanomassa sitä etteikö noita sooloja saisi anylosoida ja kriitikon tavoin ruotia. Niinkuin sanottu, monelle se kirjallinen palaute on mielekkäämpää ja kehittävämpää kuin pelkät pisteet. Toiset taas elää niistä pisteistä ja saa niistä kiksinsä. Kaikilla ei vaan ole kyvykkyyttä / kiinnostusta analysoida sen enempää kuin roiskimalla pisteitä.

Mutta kun kitaransoittamisesta puhutaan, niin itse arvostan sitä äänellistä osuutta enemmän kuin sitä että saa monta rivii tekstiä ruodittua esim. jostain soolosta tai soundista. Oma vahvuus on enemmän tuolla analyysipuolella. Soittopuoli on ihan harrasteosastoa.

Juurikin näin, sitten on vielä välliinputoajia esim. mie ite. Mun sanallinen anti ei oo kovin kaksista, mutta vastaavasti soitto sitten taas onkin onneksi tosi heikkoa tasoa....
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
J.Hollström
19.11.2008 12:05:56
Juurikin näin, sitten on vielä välliinputoajia esim. mie ite. Mun sanallinen anti ei oo kovin kaksista, mutta vastaavasti soitto sitten taas onkin onneksi tosi heikkoa tasoa....

Älähän kehtoo hössöttee. Omassa genressään toimivaa settiä. Eikai sitä vahingossa harjailla kisoja kotiin.
WanhaWetäjä
19.11.2008 17:10:58

Kainz kommentoi :

Heh.. kuuntelitko läpi kaikki soolot ja valkkasit niistä parhaat ideat? :D Hämmästyttävän paljon samaa ideaa löytyy kuin muissa sooloissa: vrt. alun Juccizen "Another Day" fiilis, 0:20 elektrick, 00:43 allekirjoittaneen kehitelmä jne. =)
Lienee ollut sattumaa, mutta hauskoja sattumia hehe. Kokonaisuutena toimiva veto, fraasit toimii, fraseeraus toimii, soolo kantaa eteenpäin ja kestää kuuntelua koko kaarensa ajan. Hieman jää kuitenkin semmonen lattea ja "varman päälle" fiilis, hieman enemmän fiilistä ja persoonaa mukaan! =)

Juu ei...mä en koskaan kuuntele muitten sooloja ennenkuin oma on vedetty...oisko toi taustan alku niin liki tuota "Another Day"-osastoa että se on monelle tullut ekaksi mieleen?

Oikeassa olet tuon mun soiton latteuden ja fiiliksen suhteen, mä oon aika/liian harkitseva soittaja, fiilistä musta saa hakemalla hakea, mm sen takia oon varmaankin livena aika paska, ja kun on oma tausta niin siihen kyllästyy jo sitä tehdessään ja varsinaisesta vedosta jää sitten se paras puhti pois ;-)
OMB:t pitäs lailla kieltää
kivi
19.11.2008 17:53:17
ja kun on oma tausta niin siihen kyllästyy jo sitä tehdessään ja varsinaisesta vedosta jää sitten se paras puhti pois ;-)

No, katoppas *lausutaan Härski Hartikaisen äänellä* soitat ensin soolon, sitten teet siihen taustan, ja sitten mykistät sen soolon siksi aikaa kuin muutat taustan .mp3:seksi
;-D

Kyllä sitten ihmetellään, miten hillitön näkemys löytyy kertaheitolla. Varsinkin jos se alkuperäinen soolo (ja sitä kautta tausta) on ihan kukkamultaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
19.11.2008 18:07:07 (muokattu 19.11.2008 18:07:55)
Kiitoksia Kainzille hienoista analyyseistä. Sitäpaitsi, ne todisti että (toisin kuin joku täällä epäili) puhetaito ja soittotaito voi asua samassa ruumiissa, mullakin on siis vielä mahdollisuus oppia soittamaan kitaraa.

Itse asiassa, mä voin ihan kuvitella, kuinka (tätä ajatusta soveltaen) esimerkiksi Big Papa ei höpötä turhia, mutta sitten kun se puhuu niin jokainen sana tulee napakasti, puhtaana ja kauniisti lausuttuna.

Muuten, mitä sointuihin tulee, niin kyllä mä ne kuulen... mutta on olemassa joku syy siihen miks Neil Young, Marc Ribot, Tom Verlaine, Robert Quine, Robert Fripp ja muut "soinnusta-ulos-soittajat" saa parempaa liksaa ja enemmän arvostusta - ne tekee jotain sellaista oikein, mitä mä en ihan osaa.
:-D
(Handsome Dick Manitoba)
Jucciz
19.11.2008 20:09:16 (muokattu 19.11.2008 20:11:49)
Kokonaisuutena mielenkiintoinen, mutta kuulostaa hieman sitä niinkuin yrittäisit tehdä jotain, josta et oikeasti juuri mitään tiedä. Genren estetiikkakäsitys on hieman hataralla pohjalla, mutta toisaalta parodiaahan tämä (ainakin toivottavasti hehe) oli ja tietyllä tavalla tällainen "sotkuinen" veto istuu paremmin ko. olevaan taustaan - eihän taustakaan proge estetiikkaa edusta. Mutta kuten sanoin, en minä tästä pisteitä viitsi antaa.

Kiitos analyysistä. Pari juttua:

1) En sano tätä ylpeillen, mulla on valitettavasti jonkin verrankin käsitystä siitä, mitä parodioimassani tyylissä kitaristi keskimäärin soittaa - mulla ei vaan tekniikka riitä alkuunkaan niihin juttuihin, joten joudun "turvautumaan" omalla tavallani soittamiseen - ajoittain "sinne päin", ajoittain ei lähellekään ja ajoittain taas en edes yritä. Pää pelais paljon pidemmälle, mut sormet ei. Tiedossa on ja harmittaahan se.

2) Proge-sanan väärinkäyttö, mikäli sillä viitataan hevimusiikkiin, jossa soittotekniikka on keskeisenä elementtinä esillä. Petruccit sun muut on kovia kitaristeja omalla tontillaan, mutta näillä kavereilla on havaintojeni mukaan valitettavan vähän tekemistä progen kanssa - tai sen, mitä proge mulle (ja aika monelle muullekin, kysytty ja keskusteltu on) edustaa. Tosin me kaikki asianomaiset ollaankin kalkkiksia, joiden mukaan progea tehtiin karkeasti 60-luvun loppupuoliskolta 70-luvun loppupuoliskolle, jolloin uusi aalto, punk yms. iskivät progea tauluun niin, että tuntui.

Eli ei ollut tausta progea eikä soittokaan vastaavasti yrittänyt olla: tausta oli mun korviin half-time shufflea ja soolo puolestaan huonoa pikajuoksua - räikeä yhdistelmä, joka on tyylitajuinen paketti vain kieroutuneimpien mielestä. ;)

Tämä mahdollisimman neutraalina ja toivottavasti ketään ärsyttämättömänä kommenttina.
Kainz
20.11.2008 20:07:33
No jopas, kiitoksia kaikille vaan =)

Meillä on nyt tässä tosin seuraavan skaban suhteen pienoinen ongelma:

Ensinnäkin en ikinä voinut kuvitellakaan, että moisella räpellykselläni olisin voittanut ja toiseksi olen lähdössä lomailemaan muutamaksi päiväksi. Takaisin palailen varmaankin aikaisintaan sunnuntai iltana.

En tiedä miten tiuhaan skaboja on yleisesti pystyssä pidetty, mutta itse en kykene uutta skabaa siis toviin pystyttämään. Jos jollain on valmis tausta tms., niin heittäkää vaan ihmeessä uutta kisaa pystyyn! Voin puolestani vetää sitten vaikka seuraavan skaban - tai sitten vaihtoehtoisesti odottelette muutaman päivän, että pääsen takaisin sorvin ääreen.
atimoc
20.11.2008 22:04:02

Viikonlopuksi voisi olla ihan jees saada uutta skabaa pystyyn?
"These songs are long... and there are fast parts... so that automatically means that they're good!"
Lennu
21.11.2008 12:03:52

Kunhan vaan osallistumisaika jatkuu viikonlopun ylikin, sillä viikonloppu menee saunoessa enkä näin ollen pääse osallistumaan silloin.

Joo sama. Ja firman pikkujoulut. Pitää juoda viinaa ja tapella, ei ehi.
Minen tiedä mitään, minussa on matoja!
blaekie
21.11.2008 14:21:10

Joo sama. Ja firman pikkujoulut. Pitää juoda viinaa ja tapella, ei ehi.

eiks teillä haukuta pomoja, ja pyydetä sen perään lisää liksaa ollenkaan ? :D)
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
ravensoul
21.11.2008 19:42:05
eiks teillä haukuta pomoja, ja pyydetä sen perään lisää liksaa ollenkaan ? :D)

Ei ku nykyään niitä vedetään samantien tauluun ja pyydetään sit lisää liksaa.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
MadMatt
21.11.2008 20:22:39

Muistakaa ottaa painitrikoot mukaan pikkujouluihin.
Nothin' but the blues
blaekie
21.11.2008 20:31:13

Ei ku nykyään niitä vedetään samantien tauluun ja pyydetään sit lisää liksaa.

joo se on tää nykyajan finanssitilanne, jossa homma pitää hoitaa noin :)
Satu ja Tuija
21.11.2008 20:44:55
Tuli tässä mieleen, kun muija sano mulle, että muusikot on ihan liian tyhmiä tajutakseen mistään kansantaloudellisista tilanteista yhtään mitään, kun niillä on se joku GÄÄS, mihinkä ei vaikuta mikään mitenkään. (vaikeaa oli, mutta pokka piti)

;D
blaekie
21.11.2008 20:54:51

Tuli tässä mieleen, kun muija sano mulle, että muusikot on ihan liian tyhmiä tajutakseen mistään kansantaloudellisista tilanteista yhtään mitään, kun niillä on se joku GÄÄS, mihinkä ei vaikuta mikään mitenkään. (vaikeaa oli, mutta pokka piti)

;D

kyllä ne mammat on viisaita, onneks mä en oo muusikko :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)