Aihe: VOX AC-30 standby-valo ei syty (eli ei toimi)
1
Vebu
17.11.2008 20:56:22 (muokattu 18.11.2008 09:16:38)
Heipä hei! Tossa yks ilta rakas voxini pimeni. Kämppikseni epäili, että sulake olisi palanut putken kärähtämisen myötä. Sulake oli tosiaan musta, ja uusikin paloi heti. Otettiin toi "moduuli" sitten irti, että päästään putkiin käsiksi, ja kokeiltiin, miltä näyttää kun virrat ja standbyn lyö päälle yhtäaikaa. Isoimman GZ34-putken sisällä leimahti kipiniä ja ääni oli aika epämiellyttävä. Otettiin kyseinen putki irti ja laitettiin virrat päälle, sulake ei enää palanut, eli vika oli irrotetussa putkessa.

Noh, kävin ostamassa uuden putken ja laitoin paikoilleen. Virrat päälle ja jeps kaikki putket hehkuivat niin kuin pitikin, myös tää GZ34/5AR4 (valmistaja tosin eri kuin edellisellä putkella). Annoin hetken lämmetä, ja kokeilin standbyä laittaa päälle, mutta ei. Ei syty valoa.

Kokemuksia, vinkkejä?
OH7HHI
17.11.2008 22:42:22
Voxin sisällä on muistaakseni B+-jännitteelle oma sulake, eli kannattaa tarkistaa myös se.

Niin..Plexi-palace foorumilla neuvottiin, että voxissa ei kannattaisi käyttää sitä standby-kytkintä ollenkaan, koska kun standby kytketään on-asentoon, niin se aiheuttaa mahdollisesti virtapiikin joka pahimmassa tapaukessa polttaa sen tasuriputken.

Itse käytän voxiani siten, että kun laitan virran päälle, niin standby-kytkin on ON-asennossa eli toisin sanoen en käytä ko. kytkintä ollenkaan. GZ34-putkessa (ja varmaan muissakin tasuriputkissa) on "sisäänrakennettu soft-start", eli se alkaa johtamaan sähköä vasta kun se on lämmennyt (n.10 sekuntia käynnistämisestä).
Vebu
18.11.2008 07:18:36 (muokattu 18.11.2008 07:53:25)
Mistäköhän kyseisen sulakkeen voisi löytää? Avasin jo ton pohjankin, nyt näkyy putkien kannat yms.

EDIT: nyt löyty 2 sulaketta, mutta onko palanut sulake aina mustunut? Noi näyttäis ihan ok..

http://img217.imageshack.us/img217/7590/vox1gs7.jpg
http://img232.imageshack.us/img232/508/vox2la6.jpg
duc
18.11.2008 08:09:50
Mistäköhän kyseisen sulakkeen voisi löytää? Avasin jo ton pohjankin, nyt näkyy putkien kannat yms.

EDIT: nyt löyty 2 sulaketta, mutta onko palanut sulake aina mustunut? Noi näyttäis ihan ok..

http://img217.imageshack.us/img217/7590/vox1gs7.jpg
http://img232.imageshack.us/img232/508/vox2la6.jpg

Ei sitä aina päältä näe, yleismittari kaveriksi.
Janne19691
18.11.2008 08:10:48 (muokattu 18.11.2008 08:22:44)

Mikä AC30 malli on kyseessä?

Jos se on AC30CC2 niin siellä on vielä yksi vastus R188 joka toimii led ja mosfet piireille sulakkeena, kandee tsekata että se on ehjä (ja se ei välttämättä siis päälle päin näy). Vastus sijaitsee lähellä virtajohtoa ja on isompi metallioksidivastus ja jätetty reilusti irti piirilevyn pinnasta.

Tuossa PlexiPalacen forumin keskustelu aiheesta:

http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?t=72500

PlexiPalace on ihan ykköspaikka tällä planeetalla mitä tulee Vox keskusteluun.

Tosiaan niinkun edellä mainittiin laittakaa suosiolla joku Weber Copper Cap tasuri sinne tai älkää käyttäkö Standby kytkintä, nyky GZ34:set ei ainakaan kestä siellä kauaa.
Rule #1: There are no rules.
Broadcaster
18.11.2008 08:41:26 (muokattu 18.11.2008 08:42:43)
edittiä

Näyttää olevan cc2X profiilin perusteella.
Vebu
18.11.2008 09:12:18 (muokattu 18.11.2008 09:22:31)
Kiitos tähänastisista kommenteista, jätän terveisiä tekniikan gurulle (kämppis), jahka se herää. Itse menossa nukkumaan. Joo ajauduin googlettamalla juuri kyseiselle vintageamps.com foorumiille ja lueskelin Lyle Caldwellin threadia juurikin tuosta standby-kytkimestä ja siitä, että sitä ei tulisi käyttää. En aio siihen mitään asentaa, en vain aio jatkossa käyttää kytkintä. Threadissa tuli Lyleltä yks pointti, joka saattais viitata tähän mun tapaukseen:

http://vintageamps.com/plexiboard/v … asc&highlight=stand&start=0

Sometimes its a lot of fun when the spike/surge causes the rectifier tube to actually arc weld itself. You get a light show and a funky smell. The light show is over fast, but that smell lingers. And sometimes it takes out other parts of the power circuit! Yay!

jlummaa, tuossa sun linkittämässä tapauksessa ilmeisesti kumpikaan valo ei palanut? Mulla siis kyllä virta kulkee, kaikki putket hehkuu, mutta standbyvalo on synkkänä.
SURf
18.11.2008 10:18:45
Niin..Plexi-palace foorumilla neuvottiin, että voxissa ei kannattaisi käyttää sitä standby-kytkintä ollenkaan, koska kun standby kytketään on-asentoon, niin se aiheuttaa mahdollisesti virtapiikin joka pahimmassa tapaukessa polttaa sen tasuriputken.

Joo näin voi käydä, mulla tussahti yks putki mutta sitten vahvainmies laittoi siihen jonkun suojakytkennän tätä ehkäisemään, ei ole ollut ongelmia sen jälkeen.
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
Janne19691
19.11.2008 08:06:30 (muokattu 19.11.2008 08:06:55)

jlummaa, tuossa sun linkittämässä tapauksessa ilmeisesti kumpikaan valo ei palanut? Mulla siis kyllä virta kulkee, kaikki putket hehkuu, mutta standbyvalo on synkkänä.

Jep, mulla kumpikaan led ei palanut mutta "virta kulki" sikäli että putkien hehkut toimi ja putket sai normaalit toimintajännitteensä. Mun ongelma oli tuo piiri josta fetit ja ledit saa virtansa. Virta voi kulkea toisaalla ja toisaalla taas ei.
Janne19691
19.11.2008 08:10:51

Sometimes its a lot of fun when the spike/surge causes the rectifier tube to actually arc weld itself. You get a light show and a funky smell. The light show is over fast, but that smell lingers. And sometimes it takes out other parts of the power circuit! Yay!

Siis tuossa Lyle kuvailee tasuriputken kuolemaa joka lopulta johtaa sulakkeen palamiseen. Itsellä noin on käynyt kaksi kertaa kunnes kyllästyin ja laitoin Copper Capin sinne. No problems since.
Kiinankeisari
19.11.2008 11:13:02
Siis tuossa Lyle kuvailee tasuriputken kuolemaa joka lopulta johtaa sulakkeen palamiseen. Itsellä noin on käynyt kaksi kertaa kunnes kyllästyin ja laitoin Copper Capin sinne. No problems since.

jännää, mulla meni kyllä se orkkistasuri ehkä vuoden sisään mutta nyt JJ:n rööri on kestänyt siinä varmaan lähemmäs kaks vuotta (tosin vähemmän aktiivista käyttöä).
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
Vebu
19.11.2008 20:20:23
Kiitoksia kiitoksia! Voxi toimii taas :), ratkaisu oli yllättävän helppo. Sulakkeet linkittämässäni kuvassa olivat ok, mutta se 0,5A sulake virtatökkelin vasemmalla puolella (joka vasta nyt tajuttiin löytää) oli palanut. Kokonaisuudessaan vika oli 1 paska putki ja 2 palanutta sulaketta. Taitaa jäädä standby-kytkimen käyttö vähemmälle.
Janne19691
19.11.2008 21:11:22

Mistä weber copper cappeja saa Suomesta / Helsingistä? Onko asennus ammattilaisen hommaa?

Custom Sounds tuo maahan Weber tuotteita, tosin itsekin niitä joskus kyselin enkä tiedä tuliko niitä sitten lopulta. Tilasin itse suoraan Weberiltä ja tuli ~viikossa.

Asennuksen voi tehdä itse, kunhan saa vain vahvistimen chassiksen ulos. Tasuriputki pois, Copper Cap tilalle.
VMM
19.11.2008 21:13:04
Custom Sounds tuo maahan Weber tuotteita, tosin itsekin niitä joskus kyselin enkä tiedä tuliko niitä sitten lopulta. Tilasin itse suoraan Weberiltä ja tuli ~viikossa.

Asennuksen voi tehdä itse, kunhan saa vain vahvistimen chassiksen ulos. Tasuriputki pois, Copper Cap tilalle.

Kiitoksia ja plussaa erinomaisesta vox-avusta!
Janne19691
19.11.2008 21:13:12

jännää, mulla meni kyllä se orkkistasuri ehkä vuoden sisään mutta nyt JJ:n rööri on kestänyt siinä varmaan lähemmäs kaks vuotta (tosin vähemmän aktiivista käyttöä).

Mulla ei ketänyt JJ GZ34:kään mutta vahvistin on aktiivikäytössä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)