Aihe: G-kieli "poksahtaa" epävireeseen 1 | |
---|---|
![]() 19.11.2008 15:30:11 | |
Osaisiko joku selvänäkijä sanoa tämän foorumin kautta, mistä johtuu, että kitarani G-kieli poksahtaa aina epävireeseen yrittäessäni virittää sitä? Viritysmittarilla virittäessäni yritän saada "neulan" mahdollisimman tarkasti osoittamaan suoraan ylöspäin, mutta kun väännän viritysnuppia (vai mikä lie), niin kieli yllättäen poksahtaa epävireeseen. Samalla kitarasta lähtee ääni "PING" ja sitten kieli on rutkasti ylä- tai alavireessä. Voisiko ongelma olla itse "tallapalassa" (kuten hienosti wikipediasta katsoin, englanniksi "bridge") vai sitten siellä kaulan ja lavan välisessä raossa, jonka läpi kieli menee? Tämä ärsyttää suuresti, sillä soitan kitaraa paljon ja joudun joka toinen sekunti bendin jälkeen virittämään G-kielen uudelleen. Ongelma ei ilmene heti kielisetin vaihdon jälkeen, vaan vasta sitten kun kitaralla on soitettu jo vähän aikaa. Voiko tämä johtua siitä, että erään tyypin neuvomana olen pitkän aikaa vaihtanut kitaraan kielet niin, että otan kaikki kielet ensin yksitellen pois, puhdistan kitaran pölyistä, ja sitten laitan uudet kielet yksitellen kitaraan? Saako niin edes tehdä? :D | |
![]() 19.11.2008 15:33:54 | |
Mulla taitaa olla sama ongelma, onko G-kieli lisäksi vapaana soitettuna kumisen/kuivan kuuloinen? Olen soittanut kitaraa 7...päivää. | |
![]() 19.11.2008 15:35:42 (muokattu 19.11.2008 15:35:59) | |
Mulla taitaa olla sama ongelma, onko G-kieli lisäksi vapaana soitettuna kumisen/kuivan kuuloinen? Eihän se mulla ainakaan oo. | |
![]() 19.11.2008 15:38:20 | |
Sulla on G-kielen satulaura liian kapea. Levennä sitä ohkasella viilalla pikkuisen. | |
![]() 19.11.2008 15:38:26 | |
Osaisiko joku selvänäkijä sanoa tämän foorumin kautta, mistä johtuu, että kitarani G-kieli poksahtaa aina epävireeseen yrittäessäni virittää sitä? Satula kinnaa. Lyijykynästä grafiittia uraan. Jos sekään ei auta, täytyy satulan uraa isontaa. Voiko tämä johtua siitä, että erään tyypin neuvomana olen pitkän aikaa vaihtanut kitaraan kielet niin, että otan kaikki kielet ensin yksitellen pois, puhdistan kitaran pölyistä, ja sitten laitan uudet kielet yksitellen kitaraan? Saako niin edes tehdä? :D No ei voi johtua tästä. Hankalaahan sitä kitaran esim. otelautaa on puhdistaa, jos kielet ovat paikoillaan. A waist is a terrible thing to mind. | |
![]() 19.11.2008 15:41:28 | |
Satula kinnaa. Lyijykynästä grafiittia uraan. Jos sekään ei auta, täytyy satulan uraa isontaa. No ei voi johtua tästä. Hankalaahan sitä kitaran esim. otelautaa on puhdistaa, jos kielet ovat paikoillaan. No niin aattelinki että miten meinaat sitte mikit vaihtaa jos ei kerran kaikkia kieliä voi irti ottaa. Mutta ku toiset sanoo että saa vapaasti ottaa ja iteki oon enemmän sillä kannalla ja toiset että EHDOTTOMASTI EI saa ottaa sillä kitaran jännite blablaablaa. Mutta kiitos :D | |
![]() 19.11.2008 15:51:41 | |
No niin aattelinki että miten meinaat sitte mikit vaihtaa jos ei kerran kaikkia kieliä voi irti ottaa. Mutta ku toiset sanoo että saa vapaasti ottaa ja iteki oon enemmän sillä kannalla ja toiset että EHDOTTOMASTI EI saa ottaa sillä kitaran jännite blablaablaa. Mutta kiitos :D höpöhöpö pelottelujuttuja joita tarinoivat tuntevat itsensä hetken tärkeämmäksi :=) samaa mieltä, satulaura ahistaa. Kielten ja varsinkin G:n huono sointi yleistä ja oikein säädetyssä kitarassa usein johtuu kuluneesta/kuolleesta kielestä. Joskus näitä tulee aivan uusissakin seteissä vastaan, kannattaa vaihtaa niitä kieliä riittävän usein. Sama homma myös vireen pitävyydessä. Tunteella päin vittua. | |
![]() 19.11.2008 15:54:11 | |
Kielten ja varsinkin G:n huono sointi yleistä ja oikein säädetyssä kitarassa usein johtuu kuluneesta/kuolleesta kielestä. Joskus näitä tulee aivan uusissakin seteissä vastaan, kannattaa vaihtaa niitä kieliä riittävän usein. Sama homma myös vireen pitävyydessä. Ei voi johtua tuosta. Tämä sama juttu tapahtuu AINA joka ikisellä kielisetillä ja noin puolen tunnin soittelun jälkeen juuri vaihdetuilla kielillä. Eli enköhän sitten ota lyijykynän käteen ja hinkkaa sillä sitä satulan rakoa. Kiitos! | |
![]() 19.11.2008 16:03:16 | |
Mistäköhän omalla kohdallani mahtaa johtua tuo G-kielen kuollut/kuminen/kuiva ääni, on jo kolmas kielisetti menossa, ja aina G-kieli ihan tunnoton, ainut mitä muistuu kieliä asennettaessa, että kun kieltä kiristää niin poksahdus kuuluu ja kieli menee löysäksi. Olen soittanut kitaraa 7...päivää. | |
![]() 19.11.2008 16:08:45 (muokattu 19.11.2008 16:09:53) | |
Mistäköhän omalla kohdallani mahtaa johtua tuo G-kielen kuollut/kuminen/kuiva ääni, on jo kolmas kielisetti menossa, ja aina G-kieli ihan tunnoton, ainut mitä muistuu kieliä asennettaessa, että kun kieltä kiristää niin poksahdus kuuluu ja kieli menee löysäksi. Sä et oo vetäny kieltä sieltä stop barista (tai vastaavasta) kovin skarpisti, se pallukan punos ottaa sopivasti kiinni reiän reunaan. Sitten kun kiristät tarpeeksi, niin jossain vaiheessa se punos antaa periksi ja pallo asettuu oikeaan kohtaan. Tämä on melko yleinen syy myös siihen, että punos menee rikki ja pallo karkaa päästä. Jotkut luulee kielen katkeavan tallapalan kohdalta, vaikka edellä mainittu tapaus olisikin kyseessä. Eli huolellisuutta peliin, kieli kireälle heti alusta pitäen. | |
![]() 25.11.2008 22:09:08 | |
Sellaista itsestäänselvyyttä tässä ei ole vielä tullut sanottua, että monesti kielet menevät päällekäin virityskoneistossa. Tämän seurauksena saattaa kielet virittäessä hypehdellä pitkänkin aikaa ja vialta välttyy laittamalla kielet tarkasti niin, että yksikään kieli ei virityskoneistossa kulje toisen kielen ylitse. Myös jos kieltä on kiertänyt virityskoneiston ympärille liian vähän, kitka ei riitä pitämään kitaran kieltä kireällä, minkä seurauksena vire laskee kunnes kieli lähtee irti. Ennen kuin alkaa viilalla sahata tai taltoilla korjailemaan tallojen asentoa, kannattaa vilkaista olisiko vika näinkin yksinkertainen. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)