Aihe: Mikä 4x12 kaappi klassiseen rokkiin?
1 2 3 4 5
koponen
18.11.2008 00:33:36 (muokattu 18.11.2008 00:44:42)
E: Vai oiskohan siinä marsun kaapissa sittenkin G12T-75:t. Tietääkö kukaan?

Jos on originaalissa kuosissa "JCM800 Lead Series" kaappi niin taitaa olla muutamakin vaihtoehto, joista yksikään ei kyllä ole M tai H Greenback.

1. 1960A/B, JCM800, Lead 4x12" 300W, Celestion G12T-75
2. 1960AV/BV JCM800, Lead 4x12" 280W, Celestion G12 Vintage 30
3. 1982A/B JCM800, Lead 4x12" 320W/400W, jotkut mitkälie Celestionin ämyrit. Tähän loppui meikäläisen tieto näin hatusta.

1960AC/BC (classic) olisi sitten ladattu Celestion G12M-25 Greenbackeilla ja tehonkestoa vain 100W

Noissa tyypeissä A on siis angled, eli taitettu kaappi ja B on suora, eli kai sitten bottom tai base tai jotain vastaavaa.

Henk.koht sanon sen verran että G12T-75 ladattu marsun 1960-kaappi on ehkä maailman paras allaround peli. Hillittömän hyvä komero jolla mikään nuppi ei kuulosta huonolta. Niitä ei voi ihmisellä koskaan olla liikaa :)
I'm endorsed by Marshall
Jucciz
18.11.2008 01:18:52 (muokattu 18.11.2008 01:24:09)
E: Vai oiskohan siinä marsun kaapissa sittenkin G12T-75:t. Tietääkö kukaan?

Nepä ne hyvin todennäköisesti. Tympeän ja pahvisen kuuloiset Celestionit. Kokeilepa G12H:ta tai G12M:ää, jos pystyt ja kerro sen jälkeen tuntemuksiasi. Silloin ymmärrät, mistä puhun. Kyllä noilla toki soittelee, mutta kun ekaa kertaa kuuli Greenbackejä T75:n jälkeen, oli se aikamoinen kulttuurishokki - hyvässä mielessä. Otsikossa kun ollaan, perinteiseen ja klassiseen rockiin se on vaan huomattavasti T75:ä parempisoundinen kaiutin.
Kivijalka
18.11.2008 08:08:34
3. 1982A/B JCM800, Lead 4x12" 320W/400W, jotkut mitkälie Celestionin ämyrit. Tähän loppui meikäläisen tieto näin hatusta.

G12H100.

Virhe! Jne...
A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
koponen
18.11.2008 10:01:28 (muokattu 18.11.2008 10:27:26)
Tympeän ja pahvisen kuuloiset Celestionit.

Itse olet tympeä ja pahvinen
I'm endorsed by Marshall
F_Lame
18.11.2008 11:00:17 (muokattu 18.11.2008 11:04:09)
Nepä ne hyvin todennäköisesti. Tympeän ja pahvisen kuuloiset Celestionit. Kokeilepa G12H:ta tai G12M:ää, jos pystyt ja kerro sen jälkeen tuntemuksiasi. Silloin ymmärrät, mistä puhun. Kyllä noilla toki soittelee, mutta kun ekaa kertaa kuuli Greenbackejä T75:n jälkeen, oli se aikamoinen kulttuurishokki - hyvässä mielessä. Otsikossa kun ollaan, perinteiseen ja klassiseen rockiin se on vaan huomattavasti T75:ä parempisoundinen kaiutin.

Saatat olla oikeassakin, mutta nyt on tullu aika selväks että T75 on kohtuullisen varma valinta ja yleispätevä. Näin ollen tuo saattaa olla valintani koska, sillä pääsen ainakin melko lähelle tavoittelemaani ja saan perus paskan soundin korvattua perus hyvällä ja toimivalla. Sen jälkeen on sitten hyvä perustaso määritelty ja voi lähteä joskus tekemään persoonallisempia kokeiluja jos on tarvetta. Ainakin Koposen puheet ymmärsin niin, että T75:sta saa melko hyvän vertailupohjan tulevaisuuden varalle, joten joskus se on testattava kuitenkin.

Kaikki vaiheet on käytävä läpi että voi joskus tietää mistä puhutaan :) En todellakaan menisi takuuseet että edes kuulisin eroa T75:n ja Greenbackin välillä tällä hetkellä saati sitten, että voisin tunnistaa ne muiden elementtien seasta.

E: sitä paitsi nyt olen ainakin todennut että nuo t75:t toimii powerballin kanssa, joka (sanokaa mitä sanotte :) ) on oikean kaapin kanssa melko hyväsoundinen nuppi. Kaikki nupit ei kuitenkaan toimi kaikkien kaappien kanssa jne.
"Arguing over internet is like competing in paraolympics - even if you win, you're still retarded."
BBHendrixon
18.11.2008 11:37:45
Hieno nuppi, ansaitsee parasta alle.

Minä laittaisin sille kaveriksi marsun kaapin, varustettuna G12H- tai G12M (eli ns Greenback) -elementeillä. G12M mielestäni parempi, kumpiakin olen kokeillut.

Tässä mun ykkösuositus jos vaan ahteri kestää:

http://www.thomann.de/fi/marshall_mr1960tv.htm

EDIT: Tossa toinen oivallinen valinta:

http://www.thomann.de/fi/marshall_mr1960ax_gitarrenbox.htm

Oon täysin samaa mieltä. Itselläni on 1960bx, enkä voisi parempaa rokkikaappia toivoa. No okei, Alnico Bluet on erittäin kivoja kajareita, mutta sitten mennäänkin jo Voxeihin :)
All the songs are already written ;)
Riku Rotten
18.11.2008 12:03:39
http://www.soundslive.co.uk/product … l-Vintage-Series-1960BX~ID~1703.asp

Jonkin verran mukavampi hinta kuin saksan tompalla. Suomeen rahti maksaa satkun verran.

Ulkonäöllisesti BX on henk koht suosikki.
Jucciz
18.11.2008 12:14:34
Itse olet tympeä ja pahvinen

Saatan olla, mutta ei nuo T75:t yhtään paremmaksi pistä. :)
baba o riley
18.11.2008 12:30:24
Tilaa Reevesin 412. Siinä vintage purple elementit, elementeillä 75w kipale tehonkestoa. Eminencen tekemät replikat Fane purplebackeistä. Niitä ei muistaakseni saa irtotavarana ostaa, vain reevesin kaappejen yhteydessä. Siinä on vintagebrittisoundia. alle 1000 taalaa, eli halvempi kuin hyväkuntoinen vintage Hiwatti. Jos ei itsellä olis orkkis hattiwattikaappia niin iskisin kynteni saman tien tuollaiseen. Kun pätäkkää riittää niin isken varmaan anyway toiseks kaapiks.

Marsun kaapit on aika leikkikaluja ihan jo rakenteeltaan, ja on olemassa huomattavasti mielenkiitoisempia ja parempisoundisia elementtejä kuin greenbackit, v30 tai mitkäyahansa jokapojan celestionit.
koponen
18.11.2008 12:48:28 (muokattu 18.11.2008 12:49:47)
Oon täysin samaa mieltä. Itselläni on 1960bx, enkä voisi parempaa rokkikaappia toivoa. No okei, Alnico Bluet on erittäin kivoja kajareita, mutta sitten mennäänkin jo Voxeihin :)

Kyllä on Greenbackit ja Alnico Bluet kivoja jos toivoo aikaista pierua. Muuten kannattaa kyllä hankkia jotain ihan muuta.
I'm endorsed by Marshall
BBHendrixon
18.11.2008 12:49:08 (muokattu 18.11.2008 12:50:10)
Tilaa Reevesin 412. Siinä vintage purple elementit, elementeillä 75w kipale tehonkestoa. Eminencen tekemät replikat Fane purplebackeistä. Niitä ei muistaakseni saa irtotavarana ostaa, vain reevesin kaappejen yhteydessä. Siinä on vintagebrittisoundia. alle 1000 taalaa, eli halvempi kuin hyväkuntoinen vintage Hiwatti. Jos ei itsellä olis orkkis hattiwattikaappia niin iskisin kynteni saman tien tuollaiseen. Kun pätäkkää riittää niin isken varmaan anyway toiseks kaapiks.

Marsun kaapit on aika leikkikaluja ihan jo rakenteeltaan, ja on olemassa huomattavasti mielenkiitoisempia ja parempisoundisia elementtejä kuin greenbackit, v30 tai mitkäyahansa jokapojan celestionit.

On olemassa myös mielenkiintoisempia vahvistimia, kun Marshall Super Bass -71, mutta onhan se silti tajuttoman kova vehje ihan törkeällä "mojolla". Mun pointti on siis puolustaa Marsuja, ei käydä v-ttuilemaan :) Niitä on monilla, mutta miksiköhän? Eikä Celestionitkaan ihan vahingossa ole päätyneet muutamien tunnettujenkin levyjen äänityssessioihin. Noo, tajuan mitä Baba tarkoittaa, mutta ei ne Marsut kyllä ihan leikkikalujakaan ole.
Some men throw their gifts away on a life of mediocrity, great men throw everything they have into their gifts and achieve a life of success. Siitä oppia ;)
BBHendrixon
18.11.2008 12:52:59
Kyllä on Greenbackit ja Alnico Bluet kivoja jos toivoo aikaista pierua. Muuten kannattaa kyllä hankkia jotain ihan muuta.

Haluaisitko täsmentää? :) Mua oikeasti kiinostaa kuulla, mikä niiden soundimaailmassa sitten voisi olla sitä "aikaista pierua"?
Some men throw their gifts away on a life of mediocrity, great men throw everything they have into their gifts and achieve a life of success. Siitä oppia ;)
koponen
18.11.2008 13:10:55
Haluaisitko täsmentää? :) Mua oikeasti kiinostaa kuulla, mikä niiden soundimaailmassa sitten voisi olla sitä "aikaista pierua"?

Helposti säröytyviä elementtejä siis. Early break up, kuten maailmalla sanoisivat.
I'm endorsed by Marshall
BBHendrixon
18.11.2008 13:36:49
Helposti säröytyviä elementtejä siis. Early break up, kuten maailmalla sanoisivat.

Aivan kiitos, täällähän oppii uutta! :) Niin ne tosiaan tekee ja kaikkihan ei moisesta diggaile. Sen verran palaan vielä aiemmin kirjoitettuun, että oon itse tuutannut omia greenbackejä 100 wattisen nupin kautta jonkin verran ja ihan onnellisin lopputuloksin. Ei tietenkään ihan täysillä kannata, mutta kyllä mulla on hyvin kestänyt reilulla masterin käytöllä.

Eikös ne halutut vintagekaapitkin pidä olla kunnolla luukutettuja? :) Jos jotain The Gear Pagen vintagethreadeja on uskominen, niin kaiuttimia pitää huudattaa 30 vuotta, enenkuin ne alkaa saavuttaa parhaan soundinsa :D Kertokaa joku totuus tähän?
Vicious
18.11.2008 14:11:35

Itellä on tuo 1960 A johon on ladattu 2 V30 ja 2 G12T75 ristiin ja toimii hyvin hevi- ja rokkihommissa.
In Grind We Crust
Terry Pantheras
18.11.2008 14:24:57 (muokattu 18.11.2008 14:27:45)
Itellä on tuo 1960 A johon on ladattu 2 V30 ja 2 G12T75 ristiin ja toimii hyvin hevi- ja rokkihommissa.

Mulla taas 1960B:ssä G12T-75:t ja Eminencen Wizardit ristissä ja Wizardit lienee jonkin asteen sekoitus V30:iä ja Greenbackeja, mutta suuremmalla tehonkestolla. Eli ilman tuota mainittua pierua... :D Pelkät G12T-75:t tuntuivat häviävän bandmixiin, mutta kun lisäsin Wizardit, niin alkoi precenceä löytymään. Mutta T75:issa on kyllä mukavan tukeva ja selkeä botne ja siihen sitten eturintamaan Wizardien keskiääntä viidakkoveitsiksi.

Muox: niin, soitamme raskasta riffirockia ála Black Sabbath/High On Fire...
Höpsis töppöseen!
gtrhead
18.11.2008 15:11:43

+1

Tuollaisten Engl-tyylisten modernien vahvistimien kanssa toimii aika usein paremmin hieman modernimmat ja jämäkämmät kaiuttimet tyyliin V30, G12-65, Classic Lead 80, G12T-75, Electro Voice..

Nuo Greebackit, Bluet, G12H:t yms. jättäisin itse enemmän perinnevahvistinkäyttöön yllämainitusta syystä.

Mutta niinkuin aina: "opinions are like assholes, everybody's got one".
Terry Pantheras
18.11.2008 21:07:58
MUTTA kyllä vaan Screameriin sopii Greenbackit ihan törkeen hyvin. Opin todella inhoamaan sitä riipivää soundia, mikä siitä lähti V60:llä. Sitten vaihdoin kaappia Marsuun ja melkein jopa harkitsin Screamerin pitämistä. Sitten kuitenkin myin sen, enkä ole katunut. Se on niin kiinni siitä, mitä oman bändin musa ja biisit vaatii.

Joo ja Framus Cobrankin kaappi tulee tehtaalta Greenbackeillä, vaikka onkin täysverinen metallivahvistin.
Höpsis töppöseen!
F_Lame
18.11.2008 21:34:09
Okei, ensinnäkin pyydän hölmöilyäni anteeksi, luin kyllä aiemmin käytyä keskustelua mutta jotenkin onnistuin skippaamaan sen faktan, että ollaan hypätty Engleihin. Pitää skarpata.

Minä sen taisin tehdä, kun topicin alotuksesta on melkein puoli vuotta ja aloittaja hommasi jo kaappinsa. Kelasin että keskustelu oli mennyt sen verran yleiselle tasolle elementeistä, että sotkin oman lusikkani soppaan. Sain ainakin hyvä vastauksia :)
"Arguing over internet is like competing in paraolympics - even if you win, you're still retarded."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)