Aihe: Nauhojen liimaus
1
wedevirtanen
08.11.2008 21:13:46
Olis teräskielinen akustinen, jossa nauhat repsottavat pahasti eli ovat irronneet jonkin verran koloistaan.

Miten kannattaa 'tee se itse menetelmällä' korjata? Ne täytyisi ilmeisesti irrottaa ja laittaa liimaa ja koputella paikoilleen, ehkä hioa sen jälkeen?

Mitä työvälineitä tarvitsen ja mikä liima olisi parasta tähän tarkoitukseen.

Varmaankin vasara ja viila, mutta minkalaiset?

Ammattilaiset ottavat tällaisesta työstä sen verran paljon, että varsinkin kun kitara ei ole kovin kallis alunperinkään, niin voisin yrittää tässä tapauksessa tehdä itse tai antaa sen puoliammattilaiselle harrastelijalle halvempaan hintaan tehtäväksi.
Peace and love brothers and sisters!
Juniper
08.11.2008 22:32:59 (muokattu 08.11.2008 22:34:14)
Nauhoja ei tarvitse välttämättä irrottaa. Nauhojen päät puristetaan sopivalla palikalla otelautaa vastaan ja lasketan pikaliimaa nauhauraan. Tämä on hyvin helppoa jos kitarassa ei ole reunalistoja. Reunalistalliset kitarat saa hoidettua siten, että nauhan päät vaan liimataan.
Jos tämä konsti ei onnistu/ ei ole mielekäs ja päätyy repimään nauhat pois, niin ei kannata vanhoja nauhoja laittaa uudestaan kiinni. Uudet nauhat kun maksaa alta 20€...
wedevirtanen
10.11.2008 23:48:30
Nauhoja ei tarvitse välttämättä irrottaa. Nauhojen päät puristetaan sopivalla palikalla otelautaa vastaan ja lasketan pikaliimaa nauhauraan. Tämä on hyvin helppoa jos kitarassa ei ole reunalistoja. Reunalistalliset kitarat saa hoidettua siten, että nauhan päät vaan liimataan.
Jos tämä konsti ei onnistu/ ei ole mielekäs ja päätyy repimään nauhat pois, niin ei kannata vanhoja nauhoja laittaa uudestaan kiinni. Uudet nauhat kun maksaa alta 20€...

Täytyykö hommata puristin vai pystyykö narulla kiristämään nauhat siten, että ne jäävät hyvin kiinni.

Kitarassani on reunalista. Nostanko siis nauhan päätä sen verran, että saisin liimaa ujutettua sisään ja sen jälkeen puristaisin nauhat yhteen? Vai millä noin pieneen tilaan (lähes tilattomaan) saa liiman puristettua. Ilmeisesti normaali pikaliima käy, joten nauha kerrallaan edettäneen?

Vielä pikakysymys? Onko tiedossa luotettavaa, edullista luisten tallojen ja satuloiden myyjiä verkossa tai muualla? Miksei nauhatkin voisi samalla tilata, josta poikiikin lisäkysymys: Miten ne kannattaa irrottaa kaulasta, ettei vahingoita kitaran kaulaa?
route31
11.11.2008 11:54:39
Katselkaas kitaransäätäjät noita sivuja.

http://www.frets.com/
wedevirtanen
18.11.2008 02:53:54
Katselkaas kitaransäätäjät noita sivuja.

http://www.frets.com/

Ei löytyny sieltä ainakaan apuja nauhaongelmaan.

Nauhoissahan on varmaan jonkinlaiset 'lipat' niiden päissä ja nämä lipat ovat voisivat olla väärässä asennossa ja ne täytyisi suoristaa. Onnistuisikohan naputtamalla. Ei nauhoissa muutoin tunnu vikaa olevan, joten siinä mielessä tuntuisi turhalta vaihdattaa niitä kokonaan.

Onkohan noita paljonkin eri materiaaleja mitä käytetään nauhoihin. Ilmeisesti. Voiko joku materiaali vääntyä helpommin 'ylös' nauhojen päistä.

Auttakaa toverit!
wedevirtanen
20.11.2008 00:15:43
Tässä äjonkulainen linkki nauhojen limaukseen: http://www.frets.com/FRETSPages/Lut … tTrouble/CALooseEnd/calooseend.html

Samaa tapaa voi käyttää reunalistoilla varustettun kitaraan. tuota tapaa suositelen kokeilemaan ensimmäiseksi.
Jos nauhan joutuu irroittamaan niin samalla pitää nauhaura putsata ja melkeinpä parempi on laittaa uusi nauha kuin yrittää vanhaa saada istumaan hyvin. Tämä siksi, että vanhan nauhan joutuu melkeinpä varmasti liimaamaan, etä pysyy hyvin.

Kiitos vinkistä!

Taidanpa tilata jostain noita nauhoja, mutta kun olen ensimmäistä kertaa kitaran huoltoa tekemässä itse, niin kysynpä taas pari kysymystä:

Kitaran kaulahan on eri levyinen eri kohdista kaulaa. Siispä nauhoja ei varmaankaan saa ostettua, just kaulaan sopivia, vaan ne on ilmeisesti katkaistava sopivan mittaisiksi. Millähän tuo katkaisu onnistuisi?

Osaako joku suositella kohtuu hintaista settiä, jolla hoituisi uuden satulan teko sekä nämä nauhahommat ja minkälaiset nauhat kannattaisi tilata ja onko suositella nettimyymälää, josta ne voisi hankkia?

Jos laittaa uudet nauhat, niin niitä ei ainakaan tuon linkin jutun perusteella kai tarvitse liimata.

Jutussa mainittiin cyanoacrylate, joka on ilmeisesti liimaa. Osaako joku selventää tätä?
Puavali
20.11.2008 07:44:27
... Jutussa mainittiin cyanoacrylate, joka on ilmeisesti liimaa. Osaako joku selventää tätä?

Syanoakrylaattia ovat nuo pikaliimat. Pikaliimat ovat syanoakrylaattia. Suurimmilta osin.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Juniper
20.11.2008 17:20:19
Kiitos vinkistä!

Taidanpa tilata jostain noita nauhoja, mutta kun olen ensimmäistä kertaa kitaran huoltoa tekemässä itse, niin kysynpä taas pari kysymystä:

Kitaran kaulahan on eri levyinen eri kohdista kaulaa. Siispä nauhoja ei varmaankaan saa ostettua, just kaulaan sopivia, vaan ne on ilmeisesti katkaistava sopivan mittaisiksi. Millähän tuo katkaisu onnistuisi?

Osaako joku suositella kohtuu hintaista settiä, jolla hoituisi uuden satulan teko sekä nämä nauhahommat ja minkälaiset nauhat kannattaisi tilata ja onko suositella nettimyymälää, josta ne voisi hankkia?

Jos laittaa uudet nauhat, niin niitä ei ainakaan tuon linkin jutun perusteella kai tarvitse liimata.

Jutussa mainittiin cyanoacrylate, joka on ilmeisesti liimaa. Osaako joku selventää tätä?

Minä olen aina ostanut nauhamatskun tankotavarana (n. 60cm pätkä) ja taivuttanut sen sopivaan radiukseen. Otelautaan kuluu tavallisesti 2 pätkää.
Katkaisu onnistuu hyvin katkaisupihdeillä(teroitetut hohtimet)/sivuleikkureilla.
Reuanlistallisessa kitarassa pitää vielä tängiä katkaista/viilata reunalistan kohdalta, muuten nauha tehdään pari milliä hieman liian pitkäksi.
Nauhat voi laittaa vasralla tai prässillä. Itse suosin prässiä, koska sillä nauhat saa paljon tasaisemmin paikoilleen jolloin jää vähäemmän tasoitettavaa.
Nauhojen laiton jälkeen sitten viilataan nauhaojen päät ja tasoitetaan kaikki nauhat oikeaan korkeuteen sekä lopuksi kruunataan nauhat( homma helppoa jos omistaa tähän tarkoitukseen tehdyn erikoisviilan).
Nauhamatskua sekä satulan tekotarvikkeet saa esim. musiikkikaupoista, sp-elektroniikasta tai vaikka ameriikasta stewmaciltä.
wedevirtanen
23.11.2008 01:50:56
Minä olen aina ostanut nauhamatskun tankotavarana (n. 60cm pätkä) ja taivuttanut sen sopivaan radiukseen. Otelautaan kuluu tavallisesti 2 pätkää.
Katkaisu onnistuu hyvin katkaisupihdeillä(teroitetut hohtimet)/sivuleikkureilla.
Reuanlistallisessa kitarassa pitää vielä tängiä katkaista/viilata reunalistan kohdalta, muuten nauha tehdään pari milliä hieman liian pitkäksi.
Nauhat voi laittaa vasralla tai prässillä. Itse suosin prässiä, koska sillä nauhat saa paljon tasaisemmin paikoilleen jolloin jää vähäemmän tasoitettavaa.
Nauhojen laiton jälkeen sitten viilataan nauhaojen päät ja tasoitetaan kaikki nauhat oikeaan korkeuteen sekä lopuksi kruunataan nauhat( homma helppoa jos omistaa tähän tarkoitukseen tehdyn erikoisviilan).
Nauhamatskua sekä satulan tekotarvikkeet saa esim. musiikkikaupoista, sp-elektroniikasta tai vaikka ameriikasta stewmaciltä.

Paria asiaa täytyisi selventää, ennenkuin olisin valmis nauhan vaihtohommiin.

Radius tarkoittanee, jonkinlaista kaarevuutta. Mikä on sopiva 'radius' ja miten sen teet. Taivutat tangon käsin sopivaan radiukseen, mikä se lieneekään?

Miten nauhojen tasoitus suoritetaan ja mitä on kruunaus?
Puavali
23.11.2008 10:19:19
Paria asiaa täytyisi selventää, ennenkuin olisin valmis nauhan vaihtohommiin.

Radius tarkoittanee, jonkinlaista kaarevuutta. Mikä on sopiva 'radius' ja miten sen teet. Taivutat tangon käsin sopivaan radiukseen, mikä se lieneekään?

Miten nauhojen tasoitus suoritetaan ja mitä on kruunaus?

Radius on otelaudan kaarevuus sivusuunnassa. Sopiva kaarevuus nauhassa on sama kuin otelaudassa. Nauhaa taivutetaan käsin tai pihdeillä tai millä tahansa niin, että se ei jää irvistämään mistään kohti, kun se laitetaan paikalleen nauhauraan.

Nauhat tasoitetaan pitkällä hienolla viilalla, kunhan kaula on säädetty suoraksi, pitkillä vedoilla kaulan suuntaisesti. Kun kaikissa nauhoissa näkyy hieman jälkeä koko kaulan leveydeltä, niin nauhat ovat samankorkuiset. Jos nauhaan ei ole tullut jälkeä, viereiset nauhat ovat sitä korkeammat, eli tarvitaan lisää viilausta. Tasoitetut nauhat viilataan mieluiten nauhaviilalla muotoonsa, niin että tasoitusviilauksen jäljet häviävät. Tämän jälkeen nauhat olisi hyvä kiillottaa hienolla teräsvillalla.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Anders L
29.11.2008 17:41:00
Tarvitset nauhamateriaalia, radiusveivin ( tällä saa tasaisen radiuksen, muuten ei toimi)
, , hyvät hohtimet, fret tang nipperit, nauhaprässin radius asetteineen+ pylväsporakone/nauhaprässi, hyvän ( ehkäpä timanttisen) viilan, nauhanpäiden pyöristysviilan ( kolmionmuotoinen käy josta kulmat smirklattu sileiksi) sekä nauhan "selän" pyöristysviilan, hiomapaperit 600 ja 1200 , ja teräsvillaa tai micro meshia.

sen lisäksi joudut luultavasti tekämään jotakin satulalle jonka urat ovat nyt eri suhteessa ensimmäiseen nauhaan kuin aiemmin, eli luultavasti nauhaviilat jokaiselle kielen paksuudelle kannattaa ostaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)