Jonix 16.11.2008 17:26:32 (muokattu 17.11.2008 17:58:26) | |
---|
Kun se vaan on niin vaikea päätös. Kumpi noista mikkä on otsikossa? 3 etutomia ja 1 lattiatomia on mun mielestä helpompi soittaa kun taas 2 etutomia ja 2 lattiatomia. (Se näyttääkin siltä) oon jo kuullu joiltain että 2 etutomia ja 2 lattiatomia olis paremmat mut kun se on vaikeeta :( Mut viä se että pidän sitä rideä siinä lattia-tomin "päällä" eikä se mua haittaa. |
Progressor 16.11.2008 17:32:29 | |
---|
Riippuu vähän siitä, millaisia rumpusoundeja haluat. Jos pidät matalasta vireestä ja jytinästä, niin kaksi lattiatomia voi olla parempi ratkaisu. Kolme etutomia toiminee paremmin silloin, jos pidät korkeista tomisoundeista ja "melodisista" tomifilleistä. Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. S.M.A.K. |
fifehole 16.11.2008 17:56:53 | |
---|
Hommaa sellainen setti jossa on 3 etutomia ja 2 lattiatomia, sillähän siitä selviää. 8, 10, 12tt, 14/16 tai 16/18ft. [Ja se onko bokserit vai tangat, ihan erilainen rebingo bongo.] |
Nolte 16.11.2008 18:59:29 (muokattu 16.11.2008 19:03:40) | |
---|
Kun se vaan on niin vaikea päätös. Kumpi noista mikkä on otsikossa? 3 etutomia ja 1 lattiatomia on mun mielestä helpompi soittaa kun taas 2 etutomia ja 2 lattiatomia. (Se näyttääkin siltä) oon jo kuullu joiltain että 2 etutomia ja 2 lattiatomia olis paremmat mut kun se on vaikeeta :( Kysy kaikki kysymyksesi yhdessä ketjussa. Vaikka siinä "Kumpi tomi?" -ketjussa. Älä avaa jokaiselle kysymyksellesi uutta ketjua. Mutta hei, jos sinusta itsestäsi tuntuu mukavimmalta 3 etutomia ja 1 lattiatomi, niin osta ihmeessä sellainen setti. Itsehän sen parhaiten tietää, mistä tykkää. Ei noissa ole mitään paremmuusjärjestystä, vaikka monet suosittelevatkin 2+2 -systeemiä. 3+1 on myös hyvä. Makuasioita nämä. meiän bändin paras rumpali |
arse 16.11.2008 19:03:23 | |
---|
oon jo kuullu joiltain että 2 etutomia ja 2 lattiatomia olis paremmat mut kun se on vaikeeta :( Elämä on. Mihin ylipäänsä tarttet tollasta tomimäärää? http://www.youtube.com/watch?v=FH5cK_qk_TE |
Juise -67 16.11.2008 19:38:13 | |
---|
Kun se vaan on niin vaikea päätös. Kumpi noista mikkä on otsikossa? 3 etutomia ja 1 lattiatomia on mun mielestä helpompi soittaa kun taas 2 etutomia ja 2 lattiatomia. (Se näyttääkin siltä) oon jo kuullu joiltain että 2 etutomia ja 2 lattiatomia olis paremmat mut kun se on vaikeeta :( Sole poka mikhän ku ostat vaan niin paljo kannuja kun rahkhet antaa myöte ja testaa sitte eri settauksia..son siinä |
Foe mounier 16.11.2008 19:57:24 | |
---|
0+4 on miehen valinta. |
kimizu 16.11.2008 21:18:43 | |
---|
|
Kato tuosta Posion Terolta mallia, siinä riittää valinnanvaraa... http://www.terrybozzio.com/setup.html Posion Tero on HÄRKÄ! Vie koko instrumenttia aivan uusiin sfääreihin ja myy salin täyteen konserttiin, jossa veivataan vain rumpusettiä! Siihen sitten vielä päälle ehkä alan tunnistettavin oma tyyli ja soundi (jota sitäkin on haettu ihan tosissaan), niin ei voi muuta kuin tehdä aaltoliikettä. Respect! Mutta tosiaan, en ehkä lähtisi ihan ton kokosella setillä aloittelemaan. Yhdellä tomilla vähemmän pärjäilisin varmasti mainiosti. Sometimes more is more |
hollmi-5 17.11.2008 00:17:13 | |
---|
Kun se vaan on niin vaikea päätös. Kumpi noista mikkä on otsikossa? 3 etutomia ja 1 lattiatomia on mun mielestä helpompi soittaa kun taas 2 etutomia ja 2 lattiatomia. (Se näyttääkin siltä) oon jo kuullu joiltain että 2 etutomia ja 2 lattiatomia olis paremmat mut kun se on vaikeeta :( Se on ihan henkilökohtaista. Joidenkin seteissä on vain yksi FT. Toisilla niitä on kaksi tai kolme. Mikä tuntuu itselleen parhaalta, se valittakoon. Soundit, piuhat ja kajarit. |
Kailis 17.11.2008 02:07:21 | |
---|
Vaikea on tähän neuvoa antaa. Käy kokeilemassa mikä tuntuu hyvältä. Joku tuossa jo sanoikin, että kolmella etutomilla ääniala on korkeampi, mistä itse pidän. Jos sitä maksimaalista jytinää haet, niin kaksi lattaria. |
K.Suninen 17.11.2008 07:58:56 | |
---|
Ite hankin ton uuden settini sillä mielellä, että kaks edessä ja kaks lattiatomii: se on hiukan monipuolisempi, 10" tomista saa sen korkean pään ja 16" tarjoaa matalat jytinät. Ja vielä tod näk olen joskus hankkimassa ihan ilokseni vielä 8" tomin. meikän mielestä se vaan ei tule olemaan kauhean tarpeellinen joka paikassa, vähän turhankin pieni.. niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et? |
Kailis 17.11.2008 11:49:48 | |
---|
Nyt totuttuani 8" olen hyvinkin tyytyväinen siihen. Ei se jalkoihin jää, ja kummasti maustaa juttuja. |
Speedy 17.11.2008 12:00:39 | |
---|
Kolmella etutomarilla joudut myös peltien, erityisesti riden asettelussa tyytymään vähempiin sijoittelu mahdollisuuksiin kuin kahdella.. (jos en selittäny vielä tarpeeksi epäselvästi niin yritän myöhemmin uudelleen) "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
Kailis 17.11.2008 12:23:44 | |
---|
Joo, mulle kävi just niin että jouduin sen riden siirtämään. Oli aina lojunut saatanan matalalla ja suorassa puoliksi basarin päällä. Ei ole enää paluuta, eikä ikäväkään sen puoleen. |
Cimble 17.11.2008 12:49:45 (muokattu 17.11.2008 12:58:17) | |
---|
Kolmella etutomarilla joudut myös peltien, erityisesti riden asettelussa tyytymään vähempiin sijoittelu mahdollisuuksiin kuin kahdella.. Kahdella etutomarilla joudut myös peltien, erityisesti riden asettelussa tyytymään vähempiin sijoittelu mahdollisuuksiin kuin yhdellä... ;) Itse olen aloittanut ja soittanut hyyyvin pitkään yhdistelmällä 2+1. Sittemmin kokeilin ja vaihdoin yhdistelmään 1+2. Ja juurikin siksi että saan riden kätevän lähelle, ettei sen tarvitse olle kurotuksen päässä tai liian sivulla. Lisäksi näin saan crash-osastolle lisää tilaa, koska tapanani ei ole pitää peltejä kovin korkealla. Tykkään myös jytisevämmästä menosta, joten kahdella lattiatomilla (14" + 16") sitä saa. Tuon kokoisia etutomeja kun ei järkevyyden nimissä saa mihinkään. No, onhan Tarotin Cinnarillakin 15" etutomi, mutta vain yksi. Lattialla sitten 16" ja 18". Sillähän oli joskus 2 x 16" edessä, mut se oli 80-lukua. Sitä ei lasketa. ;) Lattiatomimäärän mennessä kahteen tietysti varsinkin hyvin nopeassa soitossa tyyliään voi joutua muuttamaan, koska isoin lattiatomi on jo sen verran ergonomisestikin sivummalla. Ketjun aloittajan kannattaa siis miettiä miten lähtee vetämään, haluatko korkeampia tomisoundeja ja nopeaa sekä tiheää tomikikkailua. Silloin kannattaa laittaa pääpaino eteen. Jos taas haluat jo mainittua jytinää ja tanakasti potkivia fillejä, pistä 2 lattialle ja vain yksi eteen. En tiedä minkä verran olet soittanut, mutta jos olet alkutaipaleella suosittelen max yht. kolmea tomia. Sillä tavoin varmuus, ytimekkkyys ja tanakkuus kehittyy parhaiten soitossa. Hirveää katsella kun suht aloittelijat hommaavat isin rahoilla liian moniosaisia settejä. Siitä saattaa kehittyä sellainen tyylitön, häiritsevä ja yliampuva räpellystyyli hyvin pitkäksi aikaa. Itse rankaisen välillä itseäni tiputtamalla tomimäärän kahteen (1+1). Virkistää kummasti rutinoituneita ja siksi jumineita filliratkaisuja. Niin se Kuoppiskin vetää miloin vaan ja mitä vaan kahdella tomilla. Minunkin mielipiteeni on, että mitä vähemmillä tomeilla hallitsee soittoaan saaden sen toimimaan, sitä varmemmalla pohjalla homma on. Yli kolmea (ehdottomasti max neljää) tomia ei tarvitse kuin sen tyylistä kikkamusaa soittavat taitavat rumpalit. Ei niille vaikkapa 4-8 tomille oikeasti ole välttämätöntä käyttöä edes vaikkapa Iron Maidenilla, vaan ne ovat usein vain visuaalisista syistä. Yksi kaikkein hauskimmista esimerkeistä oli Kiss 80-luvulla. Jos kuuntelee sen levyjä, ei voi ymmärtää miksi piti olla sellainen rumpusetti..? Näistä kahdesta tosin McBrain yleensäkin soittaa tomejaan ja persoonallisesti. Tulisi sekin silti toimeen puolta vähemmällä, jos soittaisi silleen "muusikommin". Ei Venäjästä selviä hengissä... |
Cimble 17.11.2008 13:05:50 (muokattu 17.11.2008 15:20:00) | |
---|
Joo, mulle kävi just niin että jouduin sen riden siirtämään. Oli aina lojunut saatanan matalalla ja suorassa puoliksi basarin päällä. Ei ole enää paluuta, eikä ikäväkään sen puoleen. Itsellä kun siis oli joskus tuo 2+1 yhdistelmä ja vaihdoin sitten 1+2:een peltien asettelumahisten takia, niin sen jälkeen ride on osittain bassarin päällä. Se on taas mulle sopiva systeemi ja osittain riden päälle saa vielä crash-tilaa. Ainut joskus rasittava juttu on isomman lattiatomin "kaukaisuus", mutta iskutan tuota isompaa lattiaa niin paljon harvemmin kuin rideä ja crashejä, että pienempi paha. Ja jostainhan on aina tingittävä. Nyt totuttuani 8" olen hyvinkin tyytyväinen siihen. Ei se jalkoihin jää, ja kummasti maustaa juttuja. Heh, itse en voisi ottaa kasia, tai edes kymppiä. Nykyinen 1+2 menee että 12", 14" ja 16". Minä, soittotyylini ja varusteluni tykätään vähän matalemmmasta, jytäkämmästä ja usein musakin on sellaista, missä en mielellään nauttisi noita mausteita jogurttipurkista, vaan on oltava jo kattila. ;) Tiedän silti mitä tarkoitat ja uskon että maustamisesikin on loistavaa. Taitaa olla niin, että minä en vain osaisi hyödyntää kunnolla noin pienten tomien ominaisuuksia. Ei Venäjästä selviä hengissä... |
Youni 17.11.2008 17:27:37 | |
---|
Kolmella etutomarilla joudut myös peltien, erityisesti riden asettelussa tyytymään vähempiin sijoittelu mahdollisuuksiin kuin kahdella.. (jos en selittäny vielä tarpeeksi epäselvästi niin yritän myöhemmin uudelleen) Mä haluan pitää riden hyvässä paikassa, en kolmea etutomia laittaisi. Pakko tehdä kompromisseja. Enemmän niitä iskuja rideen kuin etutomeihin mulla tulee. Makuasia aivan täysin. "Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä."
-Moderaattori |
Analuuk 17.11.2008 18:35:19 (muokattu 17.11.2008 18:35:55) | |
---|
Mieti, mikä näyttää parhaalta. Ei muulla ole väliä! Itse luotan kaksijalkaisten "musiikinystävien" hankinnassa yhteen pikku- ja kahteen lattiatomiin. http://youtube.com/watch?v=U2w4ZVWb3_Y |
jazzmies 17.11.2008 18:37:21 | |
---|
Mä haluan pitää riden hyvässä paikassa, en kolmea etutomia laittaisi. Mä tilasin rumpuhini soipivan 13" etutomin kolmanneksi. Kerran sitä kokeilin, mutta kylläpä se haitsu meinas karata metsähallituksen puolelle ja jalat spagatiin. Myytävänä Gretsch 13"x9" stop sign badge tomi. Väri Black Nitron. Mukaan myös sille sopiva Rimsin kaltainen kehäpidike. Eli vastaukseni: 10" ja 12" bassarin päällä sekä 14" ja 16" lattialla bilesetissä. Jazzsetissä puolestaan 12" edessä ja 14" lattialla. Mul tällanen kikotusmusa aiheuttaa aina valtavaa sisäistä raivoa. Sama merenque-hommat, verenpaine nousoo. -Roberto - |