Heps vaan kaikille kanssakitaroijille! Aattelin tässä aikani kuluksia osallistua ensimmäistä kertaa tähän touhuun. Muutamia kysymyksiä heräsi tuossa matkan varrella: Onko tarkoituksena soittaa siis soolo siinä mielessä, että kuunnellaan homma kerran tai pari ja sitten vedetään jotain siihen päälle senkummempia suunnittelematta? Itse ainakin lähdin tälle linjalle; soolon pitää olla improttu soolo virheineen päivineen (mikäli niitä sinne nauhalle eksyy)! =) Toisaalta joku ilmeisesti suunnitellee hommaa hieman tarkemmin ja "säveltää" biisiin soolon/melodian? Vai onko näillä yleensäkkään mitään merkitystä; eli kaikki vetäköön omalla tyylillään? =) |
Lennu 15.11.2008 18:48:26 | |
---|
Mä kyllä aina improon. Yleensä osallistun, kun oon ottanu kotona olusta ja sooloskaba sattuu olemaan sopivasti päällä ja siinä muutenkin soittelee. Mukavaa ajankulua, tervetuloa. Minen tiedä mitään, minulla on matoja! |
Mustikkamuffinssi 15.11.2008 19:30:22 | |
---|
Musta ainakin ihan sama miten kukin oman soolonsa tuottaa. Jos haluaa paneutua ja alkaa sooloaan "säveltämään" niin ei siinä musta mitään kiellettyä tai huijaamista ole. Jos toiset saa parhaan fiiliksen sooloon improomalla niin sitten niin. Eli ihan mikä hyvältä tuntuu, ei kannata stressata :) Hyvän soolon soitit btw. |
blaekie 15.11.2008 20:06:06 | |
---|
Heps vaan kaikille kanssakitaroijille! Aattelin tässä aikani kuluksia osallistua ensimmäistä kertaa tähän touhuun. Muutamia kysymyksiä heräsi tuossa matkan varrella: Toisaalta joku ilmeisesti suunnitellee hommaa hieman tarkemmin ja "säveltää" biisiin soolon/melodian? Vai onko näillä yleensäkkään mitään merkitystä; eli kaikki vetäköön omalla tyylillään? =) Varsin tatsikkaan ja hyvän soolon vedit sitten "ensikertalaiseksi" :-) On hyvä että täällä kuulee välillä uusiakin "naamoja". Varo vaan että et voita 8) Noita soolon synnytystapoja taitaa olla täällä niin monta erilaista, kuin on soittajiakin, yhtäkaikki hyväksyttäviä menetelmiä. Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. |
BigPapa 16.11.2008 21:17:51 (muokattu 16.11.2008 21:18:05) | |
---|
-KK- on osannu miksata järjellä, että kuuluu minkä päälle sitä soitetaan. #1 (no Lennu kans) Monilla hirmu kiiru ja kuunneltu liikaa Steve Why:n miljoonan tunnin wörkouttia. Ja sit toi sama saundi joka toisella. Yök. Yhtään hienoa melodiaa ei ollut, mutta jos ois valinnu urakseen 110m pika-aidat, niin monikin ois pärjänny. ;D (paitsi se joka suhisi ja rähisi jo ennen starttia, sen jälkeen näkynykkään kun sormiharjoituksia.) Hieno meininki...... Would you hold my hand
If I saw you in heaven,
Would you help me stand
If I saw you in heaven,
I'll find my way, through night and day
Cause I know I just can't stay
Here in heaven |
Satu ja Tuija 16.11.2008 22:19:24 | |
---|
Hieno meininki...... No joillain oli. |
Kainz 16.11.2008 23:01:39 | |
---|
Ite ainaki ihan tietosesti nostin miksauksessani ton saundin tohon pinnalle. Kuulee paremmin mitä sielä tapahtuu. Kuitenki kyseessä soolo "skaba" eikä miksauskisa. |
Satu ja Tuija 17.11.2008 10:36:26 | |
---|
Ite ainaki ihan tietosesti nostin miksauksessani ton saundin tohon pinnalle. Kuulee paremmin mitä sielä tapahtuu. Kuitenki kyseessä soolo "skaba" eikä miksauskisa. No joo, ei tota kommenttia kannata tosissaan ottaa. Katoin just ensin ikävä kyllä Idolssin...ja sen jälkeenhän ei voi kelvata mikään muu kuin maailman paras. ;) Mutta toisaalta eka pätkä minkä noista kuuntelin, niin en kuullu taustasta juuri muuta kun jotain pellin iskuja. Ja siten oli mukava sitten kuulla taustatkin, ja siihenhän ne soolot on kai tehtykkin. Tai kait se on makuasia kuinka asiaa haluaa lähestyä, noin itte en koe että soolon tulisi olla jokin irrallinen taustastaan riippumaton musiikillinen superelementti, vaan osa kokonaisuutta. No mut hienoja vetojahan siellä oli, mukavampi oli vaan kuunnella noita missä oli balanssit enempi kohdillaan lähinnä levytyyliin. Peace. :) |
WanhaWetäjä 17.11.2008 13:57:25 (muokattu 17.11.2008 13:57:52) | |
---|
Ite ainaki ihan tietosesti nostin miksauksessani ton saundin tohon pinnalle. Kuulee paremmin mitä sielä tapahtuu. Kuitenki kyseessä soolo "skaba" eikä miksauskisa. Joo....meni jotensakin persiilleen tuo taustan miksaus, varsinkin rummut on ihan viturallaan kun en jaksanut säätää niitä eri raidoille, pellit tuli tosi kovalle yms...jollain kompura/limitteri/eq/stereo spread tms -osastoilla taustasta saa vähän paremmin kuuluun noita sointusoittimiakin. OMB:t pitäs lailla kieltää |
friikki 18.11.2008 02:43:04 | |
---|
Anteeksi tyhmyyteni mutta mistä toi pohja tuli jonka päälle noi soolot on soitettu? Onko ideana että jostain impataan pohja ja sitten duunataan sen päälle soolo? Kivahan noita sooloja oli kuunnella, tiedä miten sitä vielä vanhakin innostuu aiheesta... |
Lennu 18.11.2008 13:38:06 | |
---|
Anteeksi tyhmyyteni mutta mistä toi pohja tuli jonka päälle noi soolot on soitettu? Onko ideana että jostain impataan pohja ja sitten duunataan sen päälle soolo? Kivahan noita sooloja oli kuunnella, tiedä miten sitä vielä vanhakin innostuu aiheesta... Jotkut tekee ite ja jotkut laittaa jonkun valmiin taustan jostain. Edellisen kisan voittaja päättää. Minen tiedä mitään, minussa on matoja! |
WanhaWetäjä 18.11.2008 14:20:13 | |
---|
Anteeksi tyhmyyteni mutta mistä toi pohja tuli jonka päälle noi soolot on soitettu? No se on mun väsäämä, se on muunnettu sitten mp3 -muotoon ja sen voi ladata mikseri.netista, siihen on tuo linkki skaban aloitusjutussa. Onko ideana että jostain impataan pohja ja sitten duunataan sen päälle soolo? Joo, valmiita taustoja saa netista, ongelma on vaan siinä että osa on mahdollisesti jo ollut skaboissa... Kivahan noita sooloja oli kuunnella, tiedä miten sitä vielä vanhakin innostuu aiheesta... Wanha ja wanha, mä olen 51 v.........mukaan vaan :-) OMB:t pitäs lailla kieltää |
kivi 18.11.2008 18:35:35 (muokattu 18.11.2008 18:38:53) | |
---|
Jucciz (arvosteluketjussa 148): Todella rouhea soundi. Jostain syystä sain kovat fiilikset tuosta 1:03-1:06 -välisestä jankkauksesta. Sulla on hiipinyt mukaan Neil Young -diggailu. Vähän jokaisella tuntui olevan ongelmana, miten keksiä loppuhuipennus tuohon taustaan. Mun ratkaisuni oli kiertää volyymi kokonaan auki vikaan osaan tultaessa, ja miettiä mitä Neil-setä tässä tilanteessa tekisi. Odota vaan, kohta alat "virittää" kitaran heiluttelemalla sitä vibrakammesta kiinni pitäen. Ja sitten ollaankin kaiken sävellajiajattelun tuolla puolella, ja pitää pistää suosaappaat jalkaan jos mieli päästä vastarannalle. :-D Kiitoksia. |
Jucciz 18.11.2008 18:50:22 | |
---|
Sulla on hiipinyt mukaan Neil Young -diggailu. Mää oon kyllä Neil Youngia diggaillu jo pitkään. Se tietynlainen koruttomuus ja rehellisyys puhuttelee mua paljon. Mainioiden biisien ohella tietenkin. Vähän jokaisella tuntui olevan ongelmana, miten keksiä loppuhuipennus tuohon taustaan. Mun ratkaisuni oli kiertää volyymi kokonaan auki vikaan osaan tultaessa, ja miettiä mitä Neil-setä tässä tilanteessa tekisi. Toimiva ratkaisu. Mä taas koitin samastua siihen, mitä John-setä tekisi. Tämähän ei ollut oma sooloni, vaan puhdasta parodiaa. Aiheesta voi lukea tarkemmin Under a Glass Moon -ketjusta. :) Odota vaan, kohta alat "virittää" kitaran heiluttelemalla sitä vibrakammesta kiinni pitäen. Ja sitten ollaankin kaiken sävellajiajattelun tuolla puolella, ja pitää pistää suosaappaat jalkaan jos mieli päästä vastarannalle. :-D Ei muutakuin Bigsby-paulia tilaukseen. Nyt Cinnamon Girlin soolo soimaan. |
WanhaWetäjä 18.11.2008 21:58:41 | |
---|
Jos osallistuja ei äänestä ja asiallisesti kommentoi vähintään äänestämiään sooloja, hänen mahdollisesti saamiaan pisteitä ei lasketa. Mutta hänen antamansa pisteet muille kuitenkin lasketaan, eikö...? BTW, herra Anselmi83 kommentoi muut soolot asiallisesti, mun vetoa ei ollenkaan...ei mitään väliä, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn että miksiköhän näin? OMB:t pitäs lailla kieltää |
friikki 18.11.2008 22:08:30 | |
---|
Jos joku väsää midillä pohjat, siis sointukierrot ja bassot niin nopsaanhan siitä sovittelee hitusen erityyliä versiota pohjabiisiksi. Sitten jokainen voisi valita mille pohjalle soittaa soolonsa. Olisko tässä mitään järkeä vai teettääkö vain lisää duunia? Ajattelin tässä lähinnä sitä kun soittotyylejä on niin moneksi |
kivi 18.11.2008 22:11:00 | |
---|
Jos joku väsää midillä pohjat, siis sointukierrot ja bassot niin nopsaanhan siitä sovittelee hitusen erityyliä versiota pohjabiisiksi. Sitten jokainen voisi valita mille pohjalle soittaa soolonsa. Olisko tässä mitään järkeä vai teettääkö vain lisää duunia? Ajattelin tässä lähinnä sitä kun soittotyylejä on niin moneksi En kannata, kun eiks idea oo just se, että sillä tyylillä mihin pohja antaa mahdollisuudet, tai sitten ei ollenkaan. Sehän just on hauskaa, että joutuu sovittamaan sitä omaa soittoa. |
Lennu 18.11.2008 22:13:10 | |
---|
En kannata, kun eiks idea oo just se, että sillä tyylillä mihin pohja antaa mahdollisuudet, tai sitten ei ollenkaan. Sehän just on hauskaa, että joutuu sovittamaan sitä omaa soittoa. Juu, tätä mieltä mäkin olen. Niitä oman tyylin juttujahan voi vedellä muutenkin vaan. Minen tiedä mitään, minussa on matoja! |
arppah8 18.11.2008 22:18:04 | |
---|
En kannata, kun eiks idea oo just se, että sillä tyylillä mihin pohja antaa mahdollisuudet, tai sitten ei ollenkaan. Sehän just on hauskaa, että joutuu sovittamaan sitä omaa soittoa. Juuri näin. Tossa kiteytyy ainakin mulle koko sooloskaban idea ja hauskuus että tulee astuttua ulos sieltä omalta "mukavuusalueelta". Saattaa vahingossa vaikka oppiakin jotain. Kunhan saisi taas joskus osallistuttua kun on muka aina niin kiire. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. |
jyrki_i 19.11.2008 00:23:34 | |
---|
Ei sitten herneitä nenään, ihan huumorilla esitän seuraavaa: Nyt kun tämä sooloskaba on mennyt musiikkikriitikkotouhuksi, jossa pitää olla verbaalista lahjakkuutta, että voi asettaa kitaristeja paremmuusjärjestykseen, niin eikö tasapuolisuuden vuoksi pitäisi myös saada osallistua sooloskabaan pelkästään kuvailemalla verbaalisesti, miten se soolo menee, kehittyy, mitkä saundien on tarkoitus olla ja mitä sanottavaa sillä on? :-D Juuri nyt tämä ajatus herätti jotain yhtymäkohtia myös tähän ketjuun. |