Aihe: Peltien demppaus
1 2 3 4 5 6
Cimble
14.11.2008 19:25:35 (muokattu 14.11.2008 19:48:06)
Hevirokkia ravintolasalissa. Siltikin voi lyödä hiljempaa, se on ison treenin takana mutta kyllä se onnistuu hevimmässäkin menossa. Fiilistähän se ei haittaa, itse heilun rumpujen takana kuin pieni eläin, liikkeet on isoja ja meininki näyttävä. Ennen volat karkasi kun moista harrastin, nykyisin ei.

Niinhän se menee ja tiedän tämän. Ehkä tässä vaiheessa tuleekin sitten välinekysymys, että miten isot pöntöt, pellit, kapulat ja paksut kalvot on ja miten voimakas tyyli on lähtökohtana. Ja tietty rumpujen virekireys vaikuttanee vähän yleisvolaan. Olen joskus tilanteen pakosta soittanut niin sievillä seteilläkin, ettei niistä edes saa mitään ongelmakovaa saundia irti.

Kontrolli on homman nimi. Demppaaminen voluumin laskemiseksi on laiskoille amatööreille. ;)

No, aivan! En minä turhaan puolla demppaamista mieluummin kuin aikaa ja vaivaa vaativaa tilanteen mukaista ja monipuolista ammatillisen kuivaa soittovalmiutta ja varustelutasoa. :) Olen jo suunnan antaneen nuoruusvaiheen ohittanut laiska, vain fiilis- ja draivihakuinen ikääntyvä amatööri. Ja jos joku asia vaatii kunnon harjoittelua tai tyylinmuutosta eikä se tule itsestään tai jo olemassa olevilla edellytyksillä, vahvuuksilla tai rutiinilla, se saa jäädä... ;)

Positiivistä on kuitenkin se, että kehityn joskus edelleen soiton jämäkkyydessä ja myös tyylitajuineni. Tai voi olla, että ainakin uskon niin. :)
Ei Venäjästä selviä hengissä...
Jupi57
14.11.2008 21:11:23 (muokattu 14.11.2008 21:12:36)
Äs. Vitusti jesseä vaan.

Jesse saa painua ....uun : )
Akan vanhat sukkahousut vaimentaa sopivasti ja onpa keikalla (harjoituksissa) mukana hyvä t.....u.
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
MK73
14.11.2008 22:13:58
Itse olen soittanut pienissä paikoissa "riisikepeillä". Soittotuntuma ei ole tietenkään niin hyvä kuin kapuloilla, mutta vaimentaa kyllä kummasti.

Jep. Olen soittanut bändin kanssa hevi-rockia pienessä treenikopissa ja hääkeikoilla olohuoneeseen verrattavassa kartanon salissa, johon mahtuu vain muutama kymmenen ihmistä. Homma toimi loistavasti, dempata ei tarvinnut, eikä äänenvoimakkuuden suhteen ollut ongelmia. Alkuillasta aina hissuteltiin, mutta kun kello lähestyi puoltayötä ja vanhempi juhlaväki oli lähtenyt, niin johan yleisöstä huudettiin "soittakaa Paranoid!.... Eissareita!" Pitihän maksavalle asiakkaalle tarjota sitä mitä tilataan :-)

Tuuraavan rumpalin kanssa oli vaikeampaa, hän kun ei suostunut riisikepeillä läpsyttelemään. Minusta soittotuntumakin on riisikepeillä totuttelun jälkeen ok.
Cimble
14.11.2008 22:29:32 (muokattu 14.11.2008 22:48:46)
Äs. Vitusti jesseä vaan.

Jesse, alias jeesusteippi (oletan), elikäs oikein äännettynä "tzesi", on kyllä puoltonsa ansainnut. Ihan vinkkinä, jos joku kokemattomampi lukija saa tästä toimivan säännön vaikkapa peltien ja rumpujen demppaukseen. Jeesus rules, älä tunnusta muita teippejä. Esim. ruskea pakkausteippi voi usein jättää "imeytyneet liimajämät" peltiin tai rumpukalvoon ja niitä on ikävä ottaa sitten pois. Harmaa jeesus ei petä sinua näin. Sitten taas joku tavallinen "invisible" teippi ei oikein pidä otettaan ja demppimytty irtoaa kesken hetken, jolloin juuri pääsit oikein lämpimäksi. Lisäksi rumpukalvolta irrotessaan "invisible" sotkeutuu usein kapulaan. Mainittavaa on myös, että jesse katkeaa helposti käsin ilman mitään pakottavia teräaseen etsimisiä.

Jeesusteippi tunnetaan joskus myös putkiteippinä, liekö ollut putkimiesten suosiossa..? Juuri vähän aikaa siten mietittiin eräällä porukalla, että mistä johtuu nimi "jeesusteippi". Onko se siinä, että tuolla teipillä voi tehdä monesti ihmeitä hädän hetkellä?
Bobana
15.11.2008 01:10:35
Jesse, alias jeesusteippi (oletan), elikäs oikein äännettynä "tzesi", on kyllä puoltonsa ansainnut. Ihan vinkkinä, jos joku kokemattomampi lukija saa tästä toimivan säännön vaikkapa peltien ja rumpujen demppaukseen. Jeesus rules, älä tunnusta muita teippejä. Esim. ruskea pakkausteippi voi usein jättää "imeytyneet liimajämät" peltiin tai rumpukalvoon ja niitä on ikävä ottaa sitten pois. Harmaa jeesus ei petä sinua näin. Sitten taas joku tavallinen "invisible" teippi ei oikein pidä otettaan ja demppimytty irtoaa kesken hetken, jolloin juuri pääsit oikein lämpimäksi. Lisäksi rumpukalvolta irrotessaan "invisible" sotkeutuu usein kapulaan. Mainittavaa on myös, että jesse katkeaa helposti käsin ilman mitään pakottavia teräaseen etsimisiä.

Jeesusteippi tunnetaan joskus myös putkiteippinä, liekö ollut putkimiesten suosiossa..? Juuri vähän aikaa siten mietittiin eräällä porukalla, että mistä johtuu nimi "jeesusteippi". Onko se siinä, että tuolla teipillä voi tehdä monesti ihmeitä hädän hetkellä?

Moon sitä mieltä että pitäis järjestää jokavuotiset Jesse-teippi Festivaalit.

Siellä sitte esiteltäisiin jessen parhaimpia puolia ja haukuttaisiin kilpailijoita. Evans olisi suurin sponsori koska heidän kalvonsa eivät soi tyydyttävästi ilman Jesseä.

Sitten olisi sellaiset lempeämmät kekkerit kuin: Etno-Jesse Festarit.
Siellä kaikki olisivat yhtä ja samaa mieltä. Jesse tarttuu kalvoon kuin kalvoon ja hoitaa hommansa myös putkiukkojen tarpeisiin.

*Plop* Mitä vitt.... Nukahdinko minä...?
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Kailis
15.11.2008 05:18:33 (muokattu 15.11.2008 05:21:52)

Yhtäkkiä keksi uuden innovaation. Hyvää jeesusta vetää koko pellin leveydeltä niin että kaksinkerroin pellin alueelle ettei tartu. Kysykää lisää jos ette tajua

EDIT

Olen Kansallisteatterissa duunissa joten operoin äärimmäisen kestävien teippien kanssa =D
Nolte
15.11.2008 10:16:56
Yhtäkkiä keksi uuden innovaation. Hyvää jeesusta vetää koko pellin leveydeltä niin että kaksinkerroin pellin alueelle ettei tartu. Kysykää lisää jos ette tajua

No juma, tätä olen mielessäni pyöritellyt viikkokausia, mutta en osannut sitä tuolla lailla sanoiksi pukea. Samaa mieltä! Kiitos! ;)
meiän bändin paras rumpali
fifehole
15.11.2008 17:17:33

EDIT

Olen Kansallisteatterissa duunissa joten operoin äärimmäisen kestävien teippien kanssa =D

Oon ihmetellytkin miten se pysyy kasassa!
[Ja se onko bokserit vai tangat, ihan erilainen rebingo bongo.]
hansakemanelius
15.11.2008 17:31:08

Oon ihmetellytkin miten se pysyy kasassa!

On se Kailis saanut vääntää aikaa monta rullaa narulle ennenkuin sai tämänkin valmiiksi... http://www.kansallisteatteri.fi/ohjelmisto/index.php?we_objectID=166
Joo nej ....
Kailis
15.11.2008 18:01:17

On se Kailis saanut vääntää aikaa monta rullaa narulle ennenkuin sai tämänkin valmiiksi... http://www.kansallisteatteri.fi/ohjelmisto/index.php?we_objectID=166

V.........n lavastus. Tuossa oikeaa soraa lattialla joka pölisee pystytyksessä ihan perkeleesti. Hengityssuodin koko pystytyksen ajan. Ei kivaa, mutta vähemmän kivaa on kivipöly keuhkoissa.
Kailis
15.11.2008 18:09:43 (muokattu 15.11.2008 18:10:45)

Välillä ihmettelee millainen kuva joillakin on rockbändin volumetasosta. Soitettiin Villa Salinissa Lauttasaaressa, hääkeikka. Ihan tekijämiehiä, kitaroissa Puka Oinonen ja Kai Järvinen, bassossa Esa Lehtopuro.

http://www.naisunioni.fi/index.php?k=13628

Kysyin sulhaselta varmaan kolme kertaa, onko sopinut lähinaapurien kanssa asiasta. Ei sitten ollut, koska kesken setin tulee poliisit paikalle. Käyttäytyivät ihan hienosti, mutta humalainen sulhanen meinasi karata päälle. Joutui toimimaan sitten sulhasmuurinakin.

On käynyt muutenkin aika usein että tilaaja on ihan ihmeissään soundcheckissä. "Tuleeko se noin lujaa? Eihän täällä voi edes puhua normaalilla äänellä!" Ai, ihan totta?!?!
Youni
15.11.2008 18:12:53
On käynyt muutenkin aika usein että tilaaja on ihan ihmeissään soundcheckissä. "Tuleeko se noin lujaa? Eihän täällä voi edes puhua normaalilla äänellä!" Ai, ihan totta?!?!

Joo, vähän tuntuu välillä, että eikö kukaan ole käynyt rock-konsertissa tai nähnyt livebändiä? Jotkut luulevat, että se hiljaa soittaminen on tosi helppo nakki. Porukka on liikaa tottunut radioon ja levyltä tulevaan musaan. Ei ole livebändissä volumepotikkaa. Sähkörummut äänentoistollahan on aina vaihtoehto, mutta onhan se eri asia.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
hansakemanelius
15.11.2008 18:14:09

Hääkeikat ne kaikkein tyrmistyttävimpiä ovat. Ei koskaan tiedä mitä on tulossa.
Välillä on meno täyskymppi ja välillä tosiaan jo soundcheckin aikana alkaa valitus...
voisitteks te se soittaa vähän hiljempää kun meillä on näitä vanhoja sukulaisia paikalla
eikä ne oo tavannu kahteenkymmeneen vuoteen......
Joo nej ....
fifehole
15.11.2008 20:32:26

Eihän täällä voi edes puhua normaalilla äänellä!" Ai, ihan totta?!?!

Olin miksaamassa Järvi-yhtyettä ja jossain vaiheessa keikkaa tuli yksi paikallinen patruuna tivaamaan, "voisitko laittaa tota bändiä hiljemmalle että voidaan jutella tuossa pöydässä". Mitä hittoa? Ensin maksetaan 8€ liput ja sitten bändi pitäisi laittaa mutelle että herrasväki saa keskustella rauhassa? Alakerrassa toinen baari, jossa melu ei olisi häirinnyt. Ihime porukkaa ja ei ollut vielä edes pikkujoulut! ;)
[Ja se onko bokserit vai tangat, ihan erilainen rebingo bongo.]
Einherjar
16.11.2008 04:14:31
Jos rumpali haluaa johonkin sen syttyvän crashilyönnin, niin siitä lähtee desibelejä, deal with it.

Kyllähän bändi sillä pärjää, mutta sanoppa tuo sille tilaajalle, joka naama punaisena ohjastaa hiljentämään...
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Niq
16.11.2008 09:27:26

Mä järkkään pääasiassa noita mun eri bändien keikkoja ja aina varmistun että tilaaja ymmärtää mitä on ottamassa keikalle. Siis jos hevirokkibändiä pyytää 20m2 pubiin ja "baaritiskillä pitää pystyä juttelemaan" niin sanon että ei tulla. Tarjoan tilalle poppipändiä akustisesti jos sitäkään. Tommoset paikat on perseestä sekä soittaa että kuunnella bändiä.

Tossa hiljattain yks tuttu ravintoloitsija vaatimalla vaati bändiä (Mojo Plant) sen suht. pieneen kuppilaan soittamaan. Olin asiaa vastaan mut se vaan halus ja oli valmis maksamaan jopa hieman korkeamman taksan. Niinpä mentiin. Tila oli onneksi todella hyvin akustoitu, joten rummutkin soi pelkästä hipaisusta. Voluumista kertoo hyvin se, että yhden rokimman biisin kertsissä kuulin kun salin vastakkaisella seinustalla olevassa pöydässä jätkäporukka jutteli, toki semmoisella nousuhumalavoluumilla mutta kuitenkin.

No, ravintoloitsija itse pyysi pariin kertaan että laittakaa hiljemmalle, vaikka yleisö oli tyytyväisenä, jotkut jopa "lavan" edessäkin. Liekö unohtunut työkuulonsuojaus jonnekin, alkoholihan tunnetusti vaikuttaa siihen kuinka lujaa pystyy kuuntelemaan ettei ota korviin. Teki kyllä mieli sanoa sille ravintoloitsijalle "mitäs minä sanoin" kun tuli voluumista valittamaan.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Cimble
17.11.2008 10:11:30 (muokattu 17.11.2008 10:44:12)
Moon sitä mieltä että pitäis järjestää jokavuotiset Jesse-teippi Festivaalit.

Siellä sitte esiteltäisiin jessen parhaimpia puolia ja haukuttaisiin kilpailijoita. Evans olisi suurin sponsori koska heidän kalvonsa eivät soi tyydyttävästi ilman Jesseä.

Sitten olisi sellaiset lempeämmät kekkerit kuin: Etno-Jesse Festarit.
Siellä kaikki olisivat yhtä ja samaa mieltä. Jesse tarttuu kalvoon kuin kalvoon ja hoitaa hommansa myös putkiukkojen tarpeisiin.

Niin ja Jesse-festareille saisivat tulla kuokkimaan mm. Jehovan todistajat ja lestadiolaiset yms. kaikki mahdolliset eri tavoin Jesseä antaumuksellisemmin tunnustavat ryhmittymät. Näiden ryhmittymien mielikuvitus-eroista ja minä olen viisaampi ja ainoa totuus-asenteiden yhteentörmäyksestä syntyneet vammat korjattaisiin sitten Jesse-teipillä. Samoin kaikki nämä oikeassa olijat voitaisiin teipata sulaan ja tiukkaan sopuun Jessen avulla. Nämä kokoukset voitaisiin sijoittaa suoraan Jesse-festarien ensiaputelttaan, jossa tarjoiltaisiin kofeiinitonta teetä ja yritettäisiin manipuloida liian pienillä ja hiljaisilla seteillä soittavia kevyen musiikin rumpaleita muuttamaan elämänkatsomustaan ja turvaamaan rohkeasti rock-musiikin kautta Jessen armoon. Jesse pelastaa kaikki ja antaa turvallisen sekä dempatun elämän hankalissa paikoissa.

Kaikki laiskimmat rumpalit, eli kokeneimmat demppaajat, olisivatkin sitten aivan lärveissään viereisessä kaljateltassa odottamassa kaikilla mahdollisilla festareilla aina esiintyvän Apulannan vetoa katon nurkassa olevasta kuvamonitorista. Itse lavalle asti he eivät kehtaa kävellä, koska demppaavat mieluummin. Apiksen Sipe ei lyö kovin kovaa rumpuja ja soittaa aina niin isoilla lavoilla, että hänen ei tarvitse koskaan miettiä demppausta. Onneksi massiivisella äänentoistolla Apiksenkin anti saadaan jyräämään melkoisesti. Jopa niin melkoisesti, että Jesse-festarien kaljateltan katon nurkassa oleva kuvamonitorikin värähtelee. Onneksi sen on teipannut kiinni Jesseäkin lujemmalla tarranauhalla itse Kansallisteatterin Kailis. :)

Summa summarum, tietenkin myös rumpali on aina ristiriidattomampi ja vapaampi ilman Jesseä. Ja siihen on myös pyrittävä. Mutta jos tulee tilanne millaisia tuossa aikaisemmin kuvailtiin, että volaa pitäisi saada pienemmäksi... Silloin voisi ennen vetoa miettiä Jessen oikaisua. Onhan se ikävää vetää jos puolet porukasta sekä naapurit eivät siedä niin kovaa melua. Soitapa siinä setti loppuun vaikeissa ja negatiivisissa olosuhteissa. Joskus ongelmatilanteita sattuu ja sitten on vaikka turvauduttava Jesseen ja vedon jälkeen huis helvettiin. Eri asia mitä Jesse siitä osoitteesta tykkää...

Paras lähtökohta ajatuksellisesti onkin ettei jeesusteippiä ole olemassa. Siten ei tarvitsisi käydä henkisiä taistelujakaan saundien kanssa.
hansakemanelius
17.11.2008 10:41:47

Niin ja Jesse-festareille saisivat tulla kuokkimaan mm. Jehovan todistajat ja lestadiolaiset yms. kaikki mahdolliset eri tavoin Jesseä antaumuksellisemmin tunnustavat ryhmittymät. Näiden ryhmittymien mielikuvitus-eroista ja minä olen viisaampi ja ainoa totuus-asenteiden yhteentörmäyksestä syntyneet vammat korjattaisiin sitten Jesse-teipillä. Samoin kaikki nämä oikeassa olijat voitaisiin teipata sulaan ja tiukkaan sopuun Jessen avulla. Nämä kokoukset voitaisiin sijoittaa suoraan Jesse-festarien ensiaputelttaan, jossa tarjoiltaisiin kofeiinitonta teetä ja yritettäisiin manipuloida liian pienillä ja hiljaisilla seteillä soittavia kevyen musiikin rumpaleita muuttamaan elämänkatsomustaan ja turvaamaan rohkeasti rock-musiikin kautta Jessen armoon. Jesse pelastaa kaikki ja antaa turvallisen sekä dempatun elämän hankalissa paikoissa.

Kaikki laiskimmat rumpalit, eli kokeneimmat demppaajat, olisivatkin sitten aivan lärveissään viereisessä kaljateltassa odottamassa kaikilla mahdollisilla festareilla aina esiintyvän Apulannan vetoa katon nurkassa olevasta kuvamonitorista. Itse lavalle asti he eivät kehtaa kävellä, koska demppaavat mieluummin. Apiksen Sipe ei lyö kovin kovaa rumpuja ja soittaa aina niin isoilla lavoilla, että hänen ei tarvitse koskaan miettiä demppausta. Onneksi massiivisella äänentoistolla Apiksenkin anti saadaan jyräämään melkoisesti. Jopa niin melkoisesti, että Jesse-festarien kaljateltan katon nurkassa oleva kuvamonitorikin värähtelee. Onneksi sen on teipannut kiinni Jesseäkin lujemmalla tarranauhalla itse Kansallisteatterin Kailis. :)

Summa summarum, tietenkin myös rumpali on aina ristiriidattomampi ja vapaampi ilman Jesseä. Ja siihen on myös pyrittävä. Mutta jos tulee tilanne millaisia tuossa aikaisemmin kuvailtiin, että volaa pitäisi saada pienemmäksi... Silloin voisi ennen vetoa miettiä Jessen oikaisua. Onhan se ikävää vetää jos puolet porukasta sekä naapurit eivät siedä niin kovaa melua. Soitapa siinä setti loppuun vaikeissa ja negatiivisissa olosuhteissa. Joskus ongelmatilanteita sattuu ja sitten on vaikka turvauduttava Jesseen ja vedon jälkeen huis helvettiin. Eri asia mitä Jesse siitä osoitteesta tykkää...

Paras lähtökohta ajatuksellisesti onkin ettei jeesusteippiä ole olemassa. Siten ei tarvitsisi käydä henkisiä taistelujakaan saundien kanssa.

Heja Närpes! Sulla on hyvin toimiva kynä.....
Joo nej ....
Cimble
17.11.2008 10:59:25 (muokattu 17.11.2008 11:01:45)
Heja Närpes! Sulla on hyvin toimiva kynä.....

Tack. Tosin ei taaskaan riittävän hyvä, koska pitää tarkentaa:

Paras lähtökohta ajatuksellisesti onkin ettei jeesusteippiä ole olemassa. Siten ei tarvitsisi käydä henkisiä taistelujakaan saundien kanssa. Tarkoitin: ...siten ei tarvitsisi käydä henkisiä taistelujakaan jeesusteipin käytöstä aiheutuneiden saundiongelmien kanssa. Yleiset saundiongelmathan ovat monesti silti olemassa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)