Aihe: Laskuttaminen FAQ
1 2 3 4 5
Qsine
14.11.2008 21:00:23

Tässä on nyt semmoinen tilanne, että parikin tilaajaa ei ole kunnioittanut sekä toisen tekemää työtä että laskujeni eräpäiviä. Olen joustanut "päivä sinne, toinen tänne" -periaatteella, mutta siinä vaiheessa kun kuulin yhden laskuni ei vain "unohtuneen pöydälle", vaan joutuneen peräti paperikoriin, rupesi näkökenttä punehtumaan.

Mitä yksityinen laskuttaja (Y-tunnus tai toinimini) saa tiukan paikan tullen tehdä? Mitä hänen täytyy tehdä? Tuskinpa tässä raastupiin kannattaa mennä heti kun eräpäivä umpeutuu.

Karhuja? Karhumaksuja? Lisälaskutuslisiä? Viivästyskorko juoksemaan? Miten perintähomma menee?

Toinen ym. tapauksista on onneksi kirjallisella sopimuksella, jossa maksamisten deadlinet on selvästi määritelty. kröhsalonteatteriöhöm!

Saattaapi olla, että tästä on jo ketju. Jos, niin johdattaos meidät, kitoos!
"Ensi kuun alussa minä lähden Puolaan, ja jään sinne, siksi aikaa kun asiat sitä vaativat".
Rantsu
14.11.2008 21:04:45
Mulla on sellainen käsitys, että jos maksaja on yksityinen tai toiminimi, niin jotain perintähommaa voi olla jopa tehtävissä. Mut jos on osakeyhtiö tai vastaava isompi firma niin sit ei oikein mitään. Oikaiskoon joku paremmin tietävä, jos oon väärässä.
Kerran meinasi olla hyvä meininki, mutta siitä on jo aikaa...
Fuzzy Boner
14.11.2008 21:11:55 (muokattu 14.11.2008 21:14:03)
Tässä on nyt semmoinen tilanne, että parikin tilaajaa ei ole kunnioittanut sekä toisen tekemää työtä että laskujeni eräpäiviä. Olen joustanut "päivä sinne, toinen tänne" -periaatteella, mutta siinä vaiheessa kun kuulin yhden laskuni ei vain "unohtuneen pöydälle", vaan joutuneen peräti paperikoriin, rupesi näkökenttä punehtumaan.

Mitä yksityinen laskuttaja (Y-tunnus tai toinimini) saa tiukan paikan tullen tehdä? Mitä hänen täytyy tehdä? Tuskinpa tässä raastupiin kannattaa mennä heti kun eräpäivä umpeutuu.

Karhuja? Karhumaksuja? Lisälaskutuslisiä? Viivästyskorko juoksemaan? Miten perintähomma menee?

Toinen ym. tapauksista on onneksi kirjallisella sopimuksella, jossa maksamisten deadlinet on selvästi määritelty. kröhsalonteatteriöhöm!

Saattaapi olla, että tästä on jo ketju. Jos, niin johdattaos meidät, kitoos!

Mä just tänään soitin taas erääseen isoon firmaan että miks ihmeessä ette maksa poppareiden laskuja. Mulla siitä firmasta ollu laskut yhteensä myöhässä tänä vuonna yli 170 päivää. Tää viimesimmän eräpäivä oli elokuun lopussa ja tänään ne vannoi maksavansa. Tää on ollu tänä vuonna aika yleinen show, käynyt monelle kolleegalle kans.. Melkein aina tosin ton saman firman kanssa. Laman merkit tai jotain...
Fuzzy Boner
14.11.2008 21:12:33
Mulla on sellainen käsitys, että jos maksaja on yksityinen tai toiminimi, niin jotain perintähommaa voi olla jopa tehtävissä. Mut jos on osakeyhtiö tai vastaava isompi firma niin sit ei oikein mitään. Oikaiskoon joku paremmin tietävä, jos oon väärässä.

Kyllä käsittääkseni perintätoimiston (vaik Intru vaimikäseoli) voi laittaa perimään keneltä vaan
EP
14.11.2008 21:19:48
Mulla kävi joskus sellainen juttu kanssa, että maksua ei vaan tullut, ei vaikka kuinka yritti.. :/

Lasku oli sen verran "iso", että pisti miettimään vaihtoehtoja lopulta äkkäsin.
Vein sen laskun tämän ihmisen yritykseen joka oli asiakaspalveluyritys ja työntekijöitä hällä muutama.
Laskun laitoin avonaiseen kirjekuoreen ja marssin sisään (tiesin, että tämä ko. henkilö ei ole paikalla, heh heh..)
Annoin sen kuoren eräälle näistä työntekijöistä ja sanoin, että: "Rouva X :llä on ollut tällainen lasku jo pitkään maksamatta, voisitteko toimittaa sen hänelle?"

Tämä ainakin toimi ja rahat tulivat melko nopeasti tilille.. :D
Qsine
14.11.2008 21:22:57

No nyt kun nuo perintätoimistot mainittiin, niin pakko mainita, että juuri tuo toinen oma tapaukseni, jossa lasku joutui roskikseen, on perintätoimisto kröhlindorffhrm!

Siis - mykistävän uskomaton tapaus.
"Ensi kuun alussa minä lähden Puolaan, ja jään sinne, siksi aikaa kun asiat sitä vaativat".
Ukko
14.11.2008 21:27:09

Kyllä käsittääkseni perintätoimiston (vaik Intru vaimikäseoli) voi laittaa perimään keneltä vaan

Igor kamuineen vois olla tehokkaampi :/
COVS jäsen nro 6
Rantsu
14.11.2008 21:36:20

No kelle se perintäyhtiön kirje sinne osakeyhtiöön osoitetaan? Laskuja työkseen maksavalle sihteerille vai pääjohtajalle? :)

Siinä on just se. kun ne vastuukysymykset on aika paljon monimutkaisempia. Sen takia on nää kauppalehden ja muut trattalistat, jonne ensin joutuu, jos on maksamattomia suorituksia, ja jos sun vaikka mitä, ennen konkurssiuhkauksia.
walttoni
14.11.2008 21:48:13 (muokattu 14.11.2008 21:49:07)
No kelle se perintäyhtiön kirje sinne osakeyhtiöön osoitetaan? Laskuja työkseen maksavalle sihteerille vai pääjohtajalle? :)

Siinä on just se. kun ne vastuukysymykset on aika paljon monimutkaisempia. Sen takia on nää kauppalehden ja muut trattalistat, jonne ensin joutuu, jos on maksamattomia suorituksia, ja jos sun vaikka mitä, ennen konkurssiuhkauksia.

Oy:n osoitteella ne perintälaskut laitetaan,samaan paikkaan kuin muutkin laskut. Oy:n sitoumuksista vastaa toimitusjohtaja ja hallitus jne. Joskus jopa omalla omaisuudellaan.

Vaikeampi jotain pikkupuljua, tai yksityishenkilöä on saada peukaloruuviin, kun usein vastuuhenkilö katoaa ku kusi lumeen. Jo pelkän haasteen perillesaaminen saattaa kestää todella kauan.

Perintäyhtiöt on tehokkaita, sen alan ammattilaisia.Vieläkin tehokkaammiksi perinnän saa argumentilla:"Peri omat kulusi velalliselta"!.

Keikkalaskujen perintä taitaa vaatia käräjäoikeuden tuomion, ennenkun esim. voudin saa liikkeelle.
COVS2.
jape2
14.11.2008 21:59:01
Salon teatterit vois vaikka yhdistyä yhdeksi ammattiteatteriksi!
baron
14.11.2008 22:24:34 (muokattu 14.11.2008 22:27:17)

Mun ymmärtääkseni on mahdollista saada laskua maksamattoman lafkan nimi Kauppalehden trattalistalle tai mikä se on (?), joka saattaa häiritä niitten luottotietoja.
Joku viisaampi voi korjata tai täydentää?

Toistaiseksi mulle on riittänyt uhkaus että en tuu toiste teille soittamaan.
(Ja nyt ette sano, mitä luulette lafkan sanoneen maksun vastikkeeksi)
Rantsu
14.11.2008 22:32:14
Mun ymmärtääkseni on mahdollista saada laskua maksamattoman lafkan nimi Kauppalehden trattalistalle tai mikä se on (?), joka saattaa häiritä niitten luottotietoja.

Mulla on sellainen käsitys, että sekin on verraten pitkä ja hankala juttu, eikä siis vielä takaa välttämättä sitä, että saisi rahansa.

Multa jäi joitain vuosia sitten yksi lasku saamatta eräältä musiikkituotantofirmalta. Ehtivät laittaa konkurssihakemuksen, ja oli niin isoja velkojia että pienet jäi nuolemaan näppejään.
EP
14.11.2008 22:36:01
Joskus voi olla vaikeata jälkeenpäin osoittaa, että laskulla on peruste, eli siis sellainen keikka on tehty.
Siksi kannattaa aina laittaa "mustaa valkoiselle", ellei ole tilaajasta aivan varma.
Perintätoimistoi ja käräjille ei yleensä kannata lähteä, saattaa tulla vaan itselle harmia.. :/
baron
14.11.2008 22:39:21

Mulla on sellainen käsitys, että sekin on verraten pitkä ja hankala juttu, eikä siis vielä takaa välttämättä sitä, että saisi rahansa.

Multa jäi joitain vuosia sitten yksi lasku saamatta eräältä musiikkituotantofirmalta. Ehtivät laittaa konkurssihakemuksen, ja oli niin isoja velkojia että pienet jäi nuolemaan näppejään.

Mun tuttu oli aikoinaan jonkun ison lafkan rahoitusjohtaja ja se sanoi että vittumaisinta oli kun piti pienille alihankkijoille valehdella kaikenlaista miksi niitten laskuja ei maksettu, vaikka todellinen syy oli se että iso lafka itse oli persaukinen ja pikku alihankkijaperheyritys oli todella kusessa kun oli tehnyt isot duunit eikä saanut rahaansa sovitussa ajassa.
walttoni
14.11.2008 23:02:28
Joku viisaampi voi korjata tai täydentää?

Toistaiseksi mulle on riittänyt uhkaus että en tuu toiste teille soittamaan.
(Ja nyt ette sano, mitä luulette lafkan sanoneen maksun vastikkeeksi)

Mun käsitys on että Kauppalehti julkaisee vain velkomustuomiot.
COVS2.
EP
14.11.2008 23:08:10
Mun käsitys on että Kauppalehti julkaisee vain velkomustuomiot.

Mulla on yksi tuttu jolla on aina silloin tällöin siellä joku "juttu", se on sellainen luonne, että tykkää tehdä kiusaa jos ei joku suostu odottamaan kun se maksaa ..päästää ne sinne asti ja maksaa vasta sitten.
Ei ole kuulemma yhtään haitannut liiketoimia, päinvastoin. HOHO!
walttoni
15.11.2008 12:54:25
Lueskelin noita perintätoimistojen sivuja. Jokainen näytti pyrkivänsä velallisen kanssa vapaaehtoiseen maksuun. Samoin jokainen väitti olevansa asiantuntija oikeuden kautta haettavissa velkomustuomioissa.

Olisko jollakin ihan faktatietoa, miten riidaton selvä saatava on tehokkaimmin perittävissä?

Jotkut saatavathan saa ulosottoonkin ilman käräjäoikeuden tuomiota, mutta keikkalaskut eivät ole niitä.
COVS2.
Pula-Aho
15.11.2008 13:37:39
Olisko jollakin ihan faktatietoa, miten riidaton selvä saatava on tehokkaimmin perittävissä?

Ei tuohon ole mitään sääntöä. Riippuu tapauksesta.

En jaksa nyt kirjoittaa asiasta enempää mutta asiasta kiinnostuneet voivat lukea haastehakemuksesta täältä. http://www.oikeus.fi/5829.htm
ja http://www.lakiopas.com/asiakirjamallit/haastehakemus_riidaton/

Niitä voi tehdä itse tai laittaa perintätoimisto asialle.

Lisätietoa perinnästä voi hakea hakusanoilla "perintälaki", "perintä" tai "haastehakemus" . Tarttee mennä.
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
Riksteri
15.11.2008 15:51:45
Ei ihan suoraan liity tähän ongelmaan, mutta kannattaa aina yrittää saada asiakas maksamaan jo ennen tavaran toimitusta. Se on aina heikommalla, joka joutuu pyytämään rahoja perästäpäin. Ainakin suosituimmilla orkestereilla luulisi olevan tämä ennakkomaksun mahdollisuus käytettävissään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)