Aihe: Naiskitaristit, onko heitä?
1 2 3 4
BigPapa
26.10.2008 10:50:49

No vaikka tää Tracy Conover:

http://www.youtube.com/watch?v=A5PNN3Z1670
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
johnsmith1
26.10.2008 18:14:15
Becky Barksdale, hyvä kitarahenkilö ja laulaja.

http://www.youtube.com/watch?v=fwQz1-TAI18

http://www.beckybarksdale.com/
Artist
26.10.2008 18:57:17 (muokattu 26.10.2008 18:57:42)
Naiskitaristeja löytyy paljonkin indie & alternative kuvioista. Se, että naisia harvemin tunnetaan ns. kitarasankareina liittynee heidän kokonaisvaltaisempaan taidekäsitykseensä tai edustamaansa musagenreen, jossa se kitaransoitto on vaan väline, eikä itseisarvo. Näin ainakin itse näkisin.
"Don't say you're happy, out there without me, I know you can't be 'cause it's no good"
johnsmith1
26.10.2008 20:16:54 (muokattu 26.10.2008 21:20:05)
..kokonaisvaltaisempaan taidekäsitykseensä tai edustamaansa musagenreen, jossa se kitaransoitto on vaan väline, eikä itseisarvo. Näin ainakin itse näkisin.

Sierra Casady ja Cocorosie tulee tuosta mieleen hyvänä esimerkkinä.

Naisillako kokonaisvaltaisempi taidekäsitys? Kenellä minkäkinlainen, huomio kiinnittyy ehkä eri asioihin kuin miehillä ensin.
asna
14.11.2008 18:16:23
Soitan kitaraa kuudetta vuotta nyt, ja syy siihen miksi olen näin kauan jaksanut on se että oikeasti tykkään soittaa.

On totta että meitä on vähemmän kuin miehiä, koska yleensä kitaransoitto mielletään miesten hommaksi. Se onkin varmaan yksi syy siihen miksi naiset väsyy soittamiseen. Oon esimerkiksi huomannut että monet usein ajattelee automaattisesti että en voi olla hyvä, tai että olen ainakin aloittelija, koska olen nainen. Tähän sukupuoleen kiinnitetäänkin sitten enemmän huomiota kuin itse soittamiseen. Naisten soittamista katsotaan jotenkin eri lailla kuin miesten. Kun tohon törmää melkein aina niin alkaa se oikeasti jo raivostuttaa.

Naisilla ei myöskään ehkä ole niin kovaa pätemisen tarvetta, ainakaan mulla. Soittaminen on mulle hauskanpitoa eikä niinkään todistelua. Siksi naiset jääkin joskus varjoon mieskitaristeihin nähden.

Nämä on nyt vain mun omakohtaisia kokemuksia, mutta juuri se juttu tässä on, että kun ei oteta tosissaan niin ei myöskään huvita soittaa.
Metalrock
15.11.2008 13:00:03
Pande
15.11.2008 14:50:14 (muokattu 15.11.2008 14:51:13)

Tähän sukupuoleen kiinnitetäänkin sitten enemmän huomiota kuin itse soittamiseen. Naisten soittamista katsotaan jotenkin eri lailla kuin miesten. Kun tohon törmää melkein aina niin alkaa se oikeasti jo raivostuttaa.

Toisaalta jos on hyvä mieskitaristi ja yhtä hyvä naiskitaristi niin jälkimmäinen on useimpien mielestä jo harvinaisuutensa vuoksi käytännössä paljon kovempi juttu. Tällaisena "taitavana naiskitaristina" on myös helpompaa tulla esiin massasta, mikä on luullakseni myös varsin oleellinen seikka jos uraa aikoo kitaristina luoda.

Naisilla ei myöskään ehkä ole niin kovaa pätemisen tarvetta, ainakaan mulla. Soittaminen on mulle hauskanpitoa eikä niinkään todistelua. Siksi naiset jääkin joskus varjoon mieskitaristeihin nähden.

Päätellen pätemisen tarpeesta muilla aloilla se on molemmilla sukupuolilla jokseenkin yhtäläinen. Naiskitaristeja on vähemmän jolloin kaikki ääri-ilmiöt ovat myös luonnollisesti harvinaisempia. Naisia keskimäärin ei vaan niin paljon kiinnosta kitaransoitto sinänsä, vaan ennemminkin se perinteinen säestäminen. Se miksi ei onkin sitten syvällisempi kysymys...
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
asna
16.11.2008 13:12:43
Toisaalta jos on hyvä mieskitaristi ja yhtä hyvä naiskitaristi niin...

Hyviä pointteja tuossa kirjoituksessa.

Yksi syy tyttöbändien yleisyyteen on se että tytöistä on helpompi löytää soittokavereita, kun ollaan tavallaan samassa tilanteessa. Monet ihan varmasti soittaisi mielellään myös muunlaisissa bändeissä, mutta harvemmin tällaisia tilaisuuksia tulee. Bändit voi ehkä pelätä imagonsa kärsivän tai vastaavaa jos niillä olisi naiskitaristi. Ja kitaransoitto on miesten keskuudessa niin yleistä että harvemmin kitaristia tarvitsee naisten joukosta hakea.

Tyttöbändeissä voi enemmän keskittyä siihen olennaiseen eli soittamiseen, kun toisiin suhtaudutaan samalla tavalla. Ja ei meihin naiskitaristeihin muutenkaan tarvisi "suhtautua" mitenkään, soittaa vaan niinkuin muidenkin kanssa.
Jinxed
21.11.2008 15:38:58 (muokattu 21.11.2008 15:39:35)
Nyt on ketjun aloittamisesta testattu 1 naiskitaristikokelas ja homma jäi siihen, että hän joko aina "jäätyi" harkoissa (ei pystynyt soittamaan juuri mitään) tai sitten ei jostain muusta syystä biisit luonnistuneet käsillensä. Näin vaikka koitettiin pitää ilmapiiri rentona ja edettiin iisisti.

Jostain syystä Joensuussa ja sillä suunnalla Suomea yleensäkin tuntuisi täysi-ikäisten naiskitaristien lukumäärä olevan huomattavasti suurempi kuin pk-seudulla vaikka toisin voisi kuvitella, onhan paikkakunnilla kuitenkin selvästi kokoeroa populan määrän suhteen.

Viimeinen toivo tällä hetkellä on pop/jazz-konservatorio. Mietin vain olisiko parempi viedä paperi-ilmoitus ilmoitustaululle vai lähettää sähköpostia kaikille pää- ja sivutoimisille kitaraopettajille, että informoivat oppilaitaan hausta ja voivat välittää yhteystiedot kiinnostuneille.

edit: Asna, ilmoita jos joskus päädyt pk-seudulle vailla bändiä :D
"What a tool!"
Karipiirto
21.11.2008 15:56:58

Tämmöseen törmäsin tossa hetki sitten.

http://www.youtube.com/watch?v=nAWn_HztpdE

"Yllättäen" japsilandiasta. ;)
ui ssaatana jätkät mulla oli äsken viis-kolme drawback ja kuus breikkii ja sit kolmebybää pelissä ja kahen tunnin päästä tokavikalla afterflushilla tuli prime-card ja kahen kilon siika!
asna
21.11.2008 21:38:40
edit: Asna, ilmoita jos joskus päädyt pk-seudulle vailla bändiä :D
Jos näin sattuu käymään nii salettiin ilmoitan! :D

Pääkaupunkiseudulla on niin paljon muuta tekemistä ettei monilla tule mieleen tarttua kitaraan. Heh, no en tiedä.
Ilmoitus seinällä tavoittaa varmaan enemmän soittajia, soittajien ystäviä ja tuttuja jne. Toisaalta suoraan oppilailta kysymällä voi useammat kiinnostua ihan kunnolla.. Onnea teille etsintään!

Mun oma suosikki on Allison Robertson:
http://www.youtube.com/watch?v=ahBG8vbUofg
http://www.youtube.com/watch?v=r8_IzkZ-OSs
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)