Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Peltien demppaus
1 2 3 4 5 6
tohtorinne
13.11.2008 20:50:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens!
 
Osaiskohan kukaan kertoa joitain hyviä keinoja dempata tuota kilinkolin-osastoa(crash,ride)? Itse soitan kitaraa, eli bändin rumpalille tässä keräilen vinkkejä. Näitä yritettin ehdotella, mutta niissä kuulemma soittotuntuma kärsii liikaa.
http://www.thomann.de/fi/hq_percussion_socym_sound_off_daempfer.htm
 
Eli ongelmana meillä on se, että kun soitetaan treeniksellä tai pikkubaarikeikkoja, niin volumet täytyy pitää turhan kovalla koska noi pellit jyrää muuten liikaa.
 
Löytyisikö jotain kikkakolmosia, uusia peltivaihtoehtoja vai onko kaikki kuitenkin kiinni vain soittotekniikasta?
 
Kiitos.
 
passe
13.11.2008 21:05:21 (muokattu 13.11.2008 21:07:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyisikö jotain kikkakolmosia, uusia peltivaihtoehtoja vai onko kaikki kuitenkin kiinni vain soittotekniikasta?
 
Kyllä se soittotekniikka on avainsana. Peltiä kannattaa "pyyhkäistä" pyöreällä liikkeellä, ei lyödä siitä "läpi" (suoraan alaspäin). Jos pellille antaa liikaa kenkää, niin se menee itseasiassa tukkoon, eikä soi niin hyvin kuin pitäisi/voisi.
 
Mutta jonkinlaisena nyrkkisääntönä, mitä isompi pelti sitä lujempaa ja kauemmin se soi. Jos symbaaleita lähtee demppailemaan, niin soundi kyllä eittämättä muuttuu huonommaksi. Kannattaa myös testailla erilaisia peltejä, toiset soi lujemmin, toiset hiljempaa. Rumpalin oma maku kuitenkin yleensä ohjaa loppupeleissä siinä vaiheessa, kun aletaan latoa niitä satasia kassalla.
 
Sometimes more is more
Kailis
13.11.2008 22:01:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halkaisijaltaan pienet, ohuet ja laadukkaat symbaalit. Bosphorukselta esim. thinit tai ohuemmat New Orleansit. Niissä on jätetty osa sorvaamatta (ns. spiraalitekniikka) joka osaltaan myös demppaa. Ja se lyöntitekniikka kuntoon.
 
Niq
13.11.2008 22:42:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyisikö jotain kikkakolmosia, uusia peltivaihtoehtoja vai onko kaikki kuitenkin kiinni vain soittotekniikasta?
 
Demppaaminen aiheuttaa vaan sen että sitä peltiä pitää lyödä kahta kauheammalla voimalla että lähtee soimaan. Ohutta käsinvasaroitua B20-peltiä vaan peliin mukaan ja soi hipaisemallakin. Halpojakin löytyy, kuten Stagg DH.
 
Ja sit tää perinteinen; Peltorit ja keltaiset korvatulpat huis hemmettiin ja hifitulpat musakaupasta tilalle. Edellämainitut vaimentaa ylätaajuudet jolloin ei symbaalin sointia kuule ja paiskoo lujempaa.
 
Laittakaa muut kamat niin hiljaiselle että rumpali joutuu hiljentämään kuullakseen muiden soittoa.
 
Tekniikkatreenikään ei ole pahasta, kun kontrolli paranee, niin pystyy kontrolloimaan (yllätys!) voluumiakin. Rudimenttiä kehiin, siis. :)
 
"I have a cunning plan" -Baldrick
Hene79
14.11.2008 08:44:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi tuttu neuvoi joskus että voi kokeilla ottaa tavallisen käsipyyhepaperin ja laittaa sen siihen pellin päälle ennen kuin laitaa pehmusteen ja ruuvin. Demppaa kuulemma yllättävän paljon muttei syö saundia liikaa. Itse en ole kokeillut kikkaa joten en osaa sen tarkemmin sanoa asiasta.
 
fifehole
14.11.2008 09:02:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen soittanut pienissä paikoissa "riisikepeillä". Soittotuntuma ei ole tietenkään niin hyvä kuin kapuloilla, mutta vaimentaa kyllä kummasti.
 
[Ja se onko bokserit vai tangat, ihan erilainen rebingo bongo.]
Strumbali
14.11.2008 10:31:57 (muokattu 14.11.2008 10:32:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittelin yhden keikan korkeakattoisessa, ei kovin dempatussa, kokoushuoneessa, puku päällä. Vähän niinku ihan oikea muusikko. Kokeilin eka riisikeppejä, mutta päädyin kuitenkin normaalia hieman ohuempiin keppeihin. Tuli karvan verran rokimpi ote soundiin. Mielestäni onnistuin ihan kohtuullisen hyvin tuossa äärihiljaa soitossa. Jätkät oli sitä mieltä, että symbaalit ei tulleet yli.
 
Jouduin pitämään toisen korvan ilman korvamonitoria, että pystyin kontrolloimaan volyymia. Sen verran vähän mulla on kokemusta tuonkaltaisesta soitosta. Yleisöstä yksi sanoi, kun kysyin, että yhdessä biisissä meinas tulla vähän yli, mut se olikin setin kliimaksi kohta. ;)
 
Niin, en dempannut.
 
tahdissa vaan.. ;)
koera
14.11.2008 10:59:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen demppaillut aina tilan ja tilanteen mukaan crashejä ja ridea pienellä palalla jeesusteippiä. Ihan pikkunen 4cm X 4cm palanen (tai vaikka pienempikin) syö jo hyvin pahinta diskanttikihinää pellistä. Liian iso palanen sit kyl vetää pellin aivan tukkoon, myös teipinpalan sijoittelu vaikuttaa suuresti. Kannattaa testailla.
 
I'm on seafood diet: I see food, I eat it.
rymy
14.11.2008 11:01:54 (muokattu 14.11.2008 11:33:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän se oikea ongelma ole erilainen käsitys peltiäänien volumetasosta sun (siis ketjun aloittajan) ja rumpalin välillä. Ei siihen taida "tekniset" kikat auttaa.....
 
Ei se oo ny niin v...n tarkkaa.
Roberto
14.11.2008 11:20:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on tulpat päässä niin ne ensin pois. Loppu riippuukin sit pitkälti ymmärryksestä.
 
Kailis
14.11.2008 11:28:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun käsitys peltien volumetasosta poikkeaa 99,5 % toisten ihmisten käsityksistä. Joten pakko siinä on jotain kompromisseja pienemmissä paikoissa tehdä.
 
Cimble
14.11.2008 13:11:26 (muokattu 14.11.2008 13:27:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se soittotekniikka on avainsana. Peltiä kannattaa "pyyhkäistä" pyöreällä liikkeellä, ei lyödä siitä "läpi" (suoraan alaspäin). Jos pellille antaa liikaa kenkää, niin se menee itseasiassa tukkoon, eikä soi niin hyvin kuin pitäisi/voisi.
 
Jos pelti menee tukkoon, rumpali todellakin lyö liian kovaa, tai sitten sillä on vain liian hentoinen pelti soittotyyliin nähden. Mutta itse soitan usein sellaisilla pelleillä, joita ei juuri saa tukkoon edes napakalla iskulla. Minun mielestä sitä lyöntiliikettä ei kannata pyyhkäistä, vaan suhteuttaa juuri tuo pellin vahvuus ja soittotatsi balanssiin. Itse lyön suht lujaa musiikista riippuen eikä pellit mene ikinä tukkoon, jos ne on riittävät. Mutta en osaa sanoa ketjun aloittajan ongelmasta tapauskohtaisesti. Jotkut vähemmän kehittyneet rumpalit tiettty joskus vain räiskivät ilman sen kummempaa dynamiikkaa tai herkkyyttä. En tiedä, mutta en usko siellä olevan tuota ongelmaa.
 
Mutta jonkinlaisena nyrkkisääntönä, mitä isompi pelti sitä lujempaa ja kauemmin se soi. Jos symbaaleita lähtee demppailemaan, niin soundi kyllä eittämättä muuttuu huonommaksi. Kannattaa myös testailla erilaisia peltejä, toiset soi lujemmin, toiset hiljempaa.
 
Toden totta. Mutta peltien akustisesti ongelmaisessa tilanteessa ratkaisee niin monen asian yhtälö.
 
1. Minkä verran on valmis keventämään onnistuneinta soittotyyliään?
2. Voiko käyttää hiljaisempia/pienempiä peltejä?
3. Haittaako ohuemmilla kapuloilla soitto?
4. Minkä verran voi/haluaa dempata pitäen pellin saundin silti vielä siedettävänä?
 
Itse en haastavassa tilanteessa vaihda ainakaan kapuloita ohuempiin ja pienempien peltien varallapito on rahallisesti kannattamatonta. Soittotyyliä voin hiukan keventää jos on pakko, mutta ensijaisesti demppaan peltejä. Laitan hiukan käsipyyhe- (jota keikkapaikoilla usein saatavana) tai vaikkapa wc-paperia pellin alle roudarinteipillä. Alla se ei juuri näy. Pääsääntöisesti kauemmas pellin keskipisteestä laitettu paperi demppaa enemmän ja siinä on näin ollen portaaton säätö. Myös jo ihan hiuksenhienot erot paperin paksuudessa, määrässä ja pinta-alassa vaikuttavat vaihtelevasti pellin soinnin sammumiseen, volaan ja saundiin. Paperia ei yleensä tarvitse paljoa jos sen sijoittaa kauemmas keskipisteestä. Näin saa hyvin helposti ylimääräisen kohinan ja volaa pois pellistä.
 
Noh, hifistit ovat tietysti tarkkoja heidän 1000 euron, Turkkilaisella vuoristopajalla 70-luvulla käsintaotun keräilyharvinaisuus-jazzpellin soinnista ja sen tunturipuromaisesta poreilusta, jossa kuuluu oivallinen kaakkoistuuli mukaillen musiikin teoreettisia lainalaisuuksia kevyessä soitossa aina pellin iskun yhdistyessä kvinttiympyrän taitteessa bassokuvioon. Mutta minun mielestä se pellin hieno-ominaisen saundin vaisuus ei pitäisi haitata livetilanteessa, jos rumpusetti muuten tulee balanssissa esiin siinä yhteissoitossa. Ei sitä sitä peltiä kukaan niin tarkkaan kuuntele, kunhan se vähän soi ja sopivalla volalla.
 
Tuo demppausongelma tulee akustisesti haastavissa paikoissa esiin myös sitten itse rumpujen kanssa. Niissä pätee usein samat jutut kuin pelleissä.
 
1. Minkä verran on valmis keventämään onnistuneinta soittotyyliään?
2. Voiko käyttää hiljaisempia/ohuempia kalvoja?
3. Haittaako ohuemmilla kapuloilla soitto?
4. Minkä verran voi/haluaa dempata pitäen rummun saundin silti vielä siedettävänä?
 
Tässäkin tilanteista riippuen harjoittelu/kokemukset auttaa ja helpointa on dempata rumpuja. Itse olen muutaman kerran onnistunut ihan hyvin demppaamaan sekä rumpuja, että peltejä tilanteeseen hyvin toimivaksi tinkimättä silti yhtään omasta soittotatsista ja tyylistä. Mitä sitten jos ne eivät jossain pikkupaikan livetilanteessa soi täydellisesti tai studiokelpoisesti. Pääasia että ne ja soitto istuvat siihen aktiin ilman, että joku häiriintyy metelistä tai sen puutteesta.
 
Paljolti nämä ovat myös maku- ja mielipideasioita. Mutta ei niitä asioita aina voi niin ajatella, että hyvä rumpali soittaa aina paikan mukaan. Vaan hyvä rumpali myös soittaa aina omalla tyylillään paikassa kuin paikassa ja saa sopimaan sen sinne.
 
Ei Venäjästä selviä hengissä...
Niq
14.11.2008 13:33:49 (muokattu 14.11.2008 14:05:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä demppaus ei vaikuta voluumiin juurikaan, vaan se ainoastaan se, että kuinka kovaa lyöt.
 
Demppauksella olen joskus säätänyt soinnin pituutta/herkkyyttä, kun on pitänyt isosta crashista tehdä hissuttelukeikalla ride, mutta en ole vielä kertaakaan huomannut sen vaikuttavan voluumiin, yleensä dempatusta nätti sointi häviää ja se klangi-kolina-dingg pysyy. Eli just se mikä korvaan ottaa eniten ainakin mulla...
 
EDIT: Ja mun crashit on kaikki maksanut alle sata euroa kappaleelta, käsin taottuja kyllä kiinalaisten toimesta. Että mistään snobbailusta ei ole kyse...
 
"I have a cunning plan" -Baldrick
tohtorinne
14.11.2008 13:40:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei helv.. närpiö :D:D
 
Kiitos näistä, loistavaa settiä. Eiköhän noista apu löydy.
 
Kailis
14.11.2008 13:47:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja snarehan on se äänekkäin. Jos on valmis virittämään hieman alemmas ja demppaa, käyttää ohuempejä keppejä ja tinkii pahimmista rimshoteista ollaan jo voiton puolella.
 
Cimble
14.11.2008 14:34:01 (muokattu 14.11.2008 14:51:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä demppaus ei vaikuta voluumiin juurikaan, vaan se ainoastaan se, että kuinka kovaa lyöt.
 
A) tapellaanko, B) mitataanko desibelimittarilla, C) annetaanko asian olla. ;)
 
Heh, mutta siinäpä sitä ollaan jos sulla on vaikka pitkään soiva ja jytäkkä 18" crash, niin sinun on lyötävä siihen edes jonkun verran että se syttyy. Et voi lyödä liian hiljaa tai se ei toimi. Asiaan tietysti vaikuttaa soitatko hissuttelujazzia olohuoneessa vai hevirokkia täydessä ravintolasalissa. Tosin tässä taas tulee esille se, että hevirokkiakin voi toisaalta soittaa hennommalla pellillä ja karsien tyyliään. Mutta menettääkö tulkinta ja draivi sitten voimiaan... makuasioita, makuasioita...
 
Demppauksella olen joskus säätänyt soinnin pituutta/herkkyyttä, kun on pitänyt isosta crashista tehdä hissuttelukeikalla ride, mutta en ole vielä kertaakaan huomannut sen vaikuttavan voluumiin, yleensä dempatusta nätti sointi häviää ja se klangi-kolina-dingg pysyy. Eli just se mikä korvaan ottaa eniten ainakin mulla...
 
Tässäkin vaikuttaa paljolti se, mikä on bändin genre, yleisvola ja meininki. Hissuttelukeikalla ridetikutus crashiin on melko sievää eikä demppaus ole kovin merkittävässä roolissa. Mutta jos soitetaan rokkia rokkimeiningillä, niin jo lähtökohdat ovat erilaiset ja perusmelu kovempi. Siinä on varaa jo dempata enemmän jos akustiikka vaatii. Ja kyllä minun mielestä se pellin vola pienenee dempatessa kohinan vähenemisen, voimakkaan soinnin lyhenemisen sekä vaimenemisen ja iskujen räjähtävyyden pienenemisen myötä. Vaikkakin pellin sointiominaisuudet huononevat dempatessa, niin yleisesti saundipuoli paranee koko showssa kun "räiskintää" saadaan tarvittaessa vähemmän kaaosmaiseksi akustiikaltaan huonossa ja kaikuvassa tilassa. Se on tietysti erikseen jos akustiikka on huono ja rummut joudutaan mikittämään. Silloin pitäisi tietysti saada PA:han mahdollisimman hyvä saundi, jolloin ei välttämättä kannata niin dempata. Silloin kai parempi olisi vähän eristää rumpusettiä tarkoitukseen soveltuvalla pleksiseinällä. Jos taas pellit huutaa treenikämpällä, voi vielä miettiä pehmusteita seiniin. Sekin voi auttaa.
 
Itse tarkoitan nämä lähtökohdasta, että tuollainen huono akustiikka ja demppauksen tai vaimentamisen tarve on poikkeustilanne. Siinä voi sitten vähän tinkiä itse pellin saundin täydellisyydestä, kunhan vola saadaan balanssiin tilan, soittotyylin ja muun bändin kanssa. Varsinkin jos kyse on liverockista.
 
Anteeksi jaaritus. Lyhyemmin sanottuna kannattaa hommata sähkörummut. :)
 
Ei Venäjästä selviä hengissä...
Cimble
14.11.2008 15:10:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja snarehan on se äänekkäin. Jos on valmis virittämään hieman alemmas ja demppaa, käyttää ohuempejä keppejä ja tinkii pahimmista rimshoteista ollaan jo voiton puolella.
 
Snare on usein ongelmallisin kyllä ja se määrää paljon. Itse olen sen verran rajoitteinen, että kapuloiden vaihtaminen ohuempiin voi vaikuttaa tekniikkaan, tatsiin ja soittosaundiin riippuen ihan materiaalin voimasta tai herkkyydestä. Ja sitä kautta fiilikseen. Virvelin vireen tiputtaminen taas saattaa vaikuttaa yleisesti koko bändin kuulostavuuteen ja myös jo pelkästään rumpalin tatsin hienosäätöön. Virvelihän on kingi ja minkään muun yksittäisen lyötävän osan vaihtaminen settiin ei muuta niin paljoa koko setin luonnetta. Virvelin virekorkeuden selvä muutos tekee myös sitä. Mutta voihan näitä kikkoja aina kokeilla yhdessä tai erikseen. Siis sen demppauksenkin kanssa.
 
Mm. Kailista tässä vähän neuvon, kun noita aloittelijoita on tuettava heidän tutustuessaan uuden harrastuksen saloihin... ;)
 
Ei Venäjästä selviä hengissä...
hansakemanelius
14.11.2008 15:23:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snare on usein ongelmallisin kyllä ja se määrää paljon. Itse olen sen verran rajoitteinen, että kapuloiden vaihtaminen ohuempiin voi vaikuttaa tekniikkaan, tatsiin ja soittosaundiin riippuen ihan materiaalin voimasta tai herkkyydestä. Ja sitä kautta fiilikseen. Virvelin vireen tiputtaminen taas saattaa vaikuttaa yleisesti koko bändin kuulostavuuteen ja myös jo pelkästään rumpalin tatsin hienosäätöön. Virvelihän on kingi ja minkään muun yksittäisen lyötävän osan vaihtaminen settiin ei muuta niin paljoa koko setin luonnetta. Virvelin virekorkeuden selvä muutos tekee myös sitä. Mutta voihan näitä kikkoja aina kokeilla yhdessä tai erikseen. Siis sen demppauksenkin kanssa.
 
Mm. Kailista tässä vähän neuvon, kun noita aloittelijoita on tuettava heidän tutustuessaan uuden harrastuksen saloihin... ;)

 
Konsteja on monia. Viime keikalla jouduin tilanteeseen jossa akustiset olot (kovat seinät) vaikuttivat sillä tavalla, että virveli mäiski kaiken läpi ja yli.
Sattui olemaan fleece-pusero messissä ja teippasin sen puolikuun muotoisesti virvelin ympärille roikkumaan, selkäpuoli saliin päin, ja tämäpä paransi tilannetta huomattavasti. Jopa virvelin mikkikanavaa nostettiin hieman ja soundi oli kuulemma salin puolella oikein hyvä. Crash-pellit kohosivat myös pinnalle noissa oloissa ja kevyemmällä huitaisulla sekin ongelma korjaantui.
 
Joo nej ....
Niq
14.11.2008 15:51:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiaan tietysti vaikuttaa soitatko hissuttelujazzia olohuoneessa vai hevirokkia täydessä ravintolasalissa.
 
Hevirokkia ravintolasalissa. Siltikin voi lyödä hiljempaa, se on ison treenin takana mutta kyllä se onnistuu hevimmässäkin menossa. Fiilistähän se ei haittaa, itse heilun rumpujen takana kuin pieni eläin, liikkeet on isoja ja meininki näyttävä. Ennen volat karkasi kun moista harrastin, nykyisin ei.
 
Kontrolli on homman nimi. Demppaaminen voluumin laskemiseksi on laiskoille amatööreille. ;)
 
"I have a cunning plan" -Baldrick
Bobana
14.11.2008 18:28:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äs. Vitusti jesseä vaan.
 
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «