Aihe: Huuliharpun soitto.
1 2 3 4 518 19 20 21 2246 47 48 49 50
andets
09.11.2008 15:54:46
Sain avattua ton loppujen lopuksi, ja kuutos kielestä näyttäisi puutuvan palanen.
Topa-
12.11.2008 18:41:41 (muokattu 12.11.2008 18:47:05)
Sanokaapas vielä harpistinerot, että onko tämä 'starter set' mistään kotoisin, vai kannattaako ostaa yksi kerrallaan kalliimpia harppuja. (http://www.thomann.de/fi/hohner_blues_starter_set.htm)
Ennestään löytyy jo Marine Band C ja Blues Harp D.

Edit: Niin ja A:lle, E:lle ja G:lle olisi tarvetta.
Sergei Fallinen
12.11.2008 18:55:55
Sanokaapas vielä harpistinerot, että onko tämä 'starter set' mistään kotoisin, vai kannattaako ostaa yksi kerrallaan kalliimpia harppuja. (http://www.thomann.de/fi/hohner_blues_starter_set.htm)

en ole tota testannut, mut luulisi noilla jotain tekevän kun harley bentonitkin menettelee ja niitten setissä yhelle harpulle tulee kuitenkin jotain puolet vähemmän hintaa.
Teijo K.
12.11.2008 21:52:47

en ole tota testannut, mut luulisi noilla jotain tekevän kun harley bentonitkin menettelee ja niitten setissä yhelle harpulle tulee kuitenkin jotain puolet vähemmän hintaa.

Ei se pelkkä hinta mitään kerro. Mulla on niitä harley bentoneita jokunen ja ihan hyviä harppuja ovat, mutta sitten on Hohnerin halpismalli ja se on ihan kurja.
Sergei Fallinen
12.11.2008 21:55:58
Ei se pelkkä hinta mitään kerro. Mulla on niitä harley bentoneita jokunen ja ihan hyviä harppuja ovat, mutta sitten on Hohnerin halpismalli ja se on ihan kurja.

ok. itellä ei siis ole hohnerin halpiksista minkäänlaista kokemusta joten mua on turha kuunnella.
KimmoH
13.11.2008 09:08:58 (muokattu 13.11.2008 09:11:00)

Kun harppuilua tuli aloiteltua niin puhaltelin vanhaan Hohnerin Marine Bandiin (D), sitten hommasin tuon Hohnerin Starter setin Thomannilta ja aluksi setin harput tuntui aivan sairaan hyviltä tuohon vanhaan harppuun verrattuna mutta nälkä kasvoi syödessä ja löysin Hohnerin Marine Band Deluxen ja sille tielle jäin. Muutamia perus Marine Bandejä on tullut ostettua paikallisesta liikkeestä kun on ollut kiire saada joku tietty harppu mutta Deluxen ei ole toistaiseksi voittanutta mutta niitä en ole mistään lähikaupoista löytänyt.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastaus, tuo Hohnerin starter setti on ihan jees aloituspaketti ja sillä pääsee edullisesti kiinni "kaikkiin" harppuihin. Harley Bentonin starter paketti on käsittääkseni lähes vastaava, ainakin tenaville ostamani HB:n halpis harput ovat lähes yksi yhteen nuiden Hohnerin sarjan harppujen kanssa, nelivuotiaskin mistään mitään tietämättä bendailee HB:n halpiksella...

Mutta jos hyviä harppuja haluaa niin suosittelen kokeilemaan tuota Marine Band Deluxe linjaa, yksin ostettuna taitaa T-kaupassa olla jotain 37e/kpl. mutta mielestäni on hyvinkin hintansa väärti.

Niin ja jos tämä linkki (http://www.cumberlandcustomcases.com/ ) ei ole vielä harpisteille tuttu niin kannattaa vilkaista, loistavia nahkakoteloita, yms. harpuille, tuolta tuli tilattua vyöpidike harpulle niin kulkee yksi harppu aina mukana kätevästi ;)
KimmoH
13.11.2008 21:31:07 (muokattu 13.11.2008 21:32:00)
Oon aina halunnu tietää mitä eroa tuolla Marine Band Deluxe versiolla on eroa normaaliin Marine Bandiin. Kun hintaakin yli kymppi enemmän..

Suurin ero on äänessä, soi paremmin ja huomattavasti kovemmin pienemmällä puhkumisella, mielestäni huomattavasti helpompi soitettava kuin muut kokeilemani harput.

Runkomateriaali on erilaista, tavallisen Marine Bandin "puu" tuntuu rispaantuvan ja elävän välillä haitaksikin asti kun tuo Deluxe mallin runko pysyy kuosissaan ja rispaantumatta, esim. tuossa pöydällä mulla on viime talvena ostettu Deluxe (Key C) millä on tullut soitettua todella paljon ja päälle päin se näyttää iskemättömältä kun taas loppu kesästä ostettu perinteinen Marine Band (Key A) alkaa olla jo tiensä päässä vaikka sillä ei ole soitettu murto osaakaan tuon Deluxen soittomäärästä.

Deluxe mallit ovat mielestäni myös siistimpiä ulkoasultaan, ei niin kirveellä veistetyn näköisiä kuin perus Marine Bandit. Niin ja Deluxe malli on kasattu avattavilla "pulteilla/ruuveilla" eli saa tarpeen vaatiessa helposti ja siististi osiksi mahdollista huoltoa tai sisuskalujen vaihtoa varten.

Tästä ei nyt pidä ymmärtää että perus Marine Band olisi kauheaa roskaa vaan että perus Marine Band on hyvä harppu mutta Deluxe on vielä karvan verran parempi ;) Itsellä tuppaa olla periaate että huonot vehkeet tappaa hyvän harrastuksen joten muutaman kympin lisäinvestoinnin tekee hyviin vehkeisiin mielellään.
Mr.Crest
13.11.2008 21:35:24
Suurin ero on äänessä, soi paremmin ja huomattavasti kovemmin pienemmällä puhkumisella, mielestäni huomattavasti helpompi soitettava kuin muut kokeilemani harput.

Runkomateriaali on erilaista, tavallisen Marine Bandin "puu" tuntuu rispaantuvan ja elävän välillä haitaksikin asti kun tuo Deluxe mallin runko pysyy kuosissaan ja rispaantumatta, esim. tuossa pöydällä mulla on viime talvena ostettu Deluxe (Key C) millä on tullut soitettua todella paljon ja päälle päin se näyttää iskemättömältä kun taas loppu kesästä ostettu perinteinen Marine Band (Key A) alkaa olla jo tiensä päässä vaikka sillä ei ole soitettu murto osaakaan tuon Deluxen soittomäärästä.

Deluxe mallit ovat mielestäni myös siistimpiä ulkoasultaan, ei niin kirveellä veistetyn näköisiä kuin perus Marine Bandit. Niin ja Deluxe malli on kasattu avattavilla "pulteilla/ruuveilla" eli saa tarpeen vaatiessa helposti ja siististi osiksi mahdollista huoltoa tai sisuskalujen vaihtoa varten.

Tästä ei nyt pidä ymmärtää että perus Marine Band olisi kauheaa roskaa vaan että perus Marine Band on hyvä harppu mutta Deluxe on vielä karvan verran parempi ;) Itsellä tuppaa olla periaate että huonot vehkeet tappaa hyvän harrastuksen joten muutaman kympin lisäinvestoinnin tekee hyviin vehkeisiin mielellään.

Kiitoksia, tätä hainkin. Seuraavaksi sitten tommonen tilaukseen thomannilta. :)
Mr.Crest
16.11.2008 21:52:41 (muokattu 16.11.2008 21:54:01)
Muuten, miten saa hyvän huuliharppusoundin? Niinku Little Walterilla. Testasin tommotteella gretchin electromatic kitaravahvistimella ja uudella superluxin uudella harppumikillä muttei tuu semmosta minkä haluaisin.
KimmoH
17.11.2008 10:21:15
Muuten, miten saa hyvän huuliharppusoundin? Niinku Little Walterilla. Testasin tommotteella gretchin electromatic kitaravahvistimella ja uudella superluxin uudella harppumikillä muttei tuu semmosta minkä haluaisin.

Kesällä hommasin Fenderin Super Champ 600:sen eli se pikkuinen 5W putkivahvari ja kaverina Hohnerin Blues Blaster, tuolla pikku fenkulla saa sopivasti säröäkin mukaan ilman kiertämis ongelmia, ainut mitä olen kaivannut on sopiva delay tuon kaveriksi. Muutamaa halpis delaytä olen kokeillut mutta niillä ei ole tehnyt mitään, pitää varmaan hommata tuollainen Lone Wolfin harppukäyttöön suunniteltu delay. Youtubesta löytyy jotain 600:sen ja harpun esittelyvideoitakin ja on aika liki ainakin sitä soundia mitä itse olen hakenut.

Alunperin tuolla pikku superilla oli tarkoitus vain jammailla kotioloissa mutta tuossa riittää hönkä hyvin bändihommiinkin, treenikämpillä tuolla olen vedellyt kitaran, rumpujen, laulun ja bassojen päälle ilman mitään ongelmia vaikka aika kovalla välillä volumetkin on.

Onkos tuo Gretch Electromatic sellainen 5W pikku putki vehje ?
Mr.Crest
17.11.2008 14:27:52
Onkos tuo Gretch Electromatic sellainen 5W pikku putki vehje ?

On se. Pelkkä volume. Pitäs varmaa pistää särkijä välii.
KimmoH
18.11.2008 08:46:10
On se. Pelkkä volume. Pitäs varmaa pistää särkijä välii.

Mitäs jos vääntää nupin kaakkoon, tuolla pikku fenderilläni saa just sopivan särön aikaiseksi kun vääntää volumenupin johonkin kympin hujakoille ja loput kontrolloi sitten mikin volumepotikasta. Parilla transistorivahvarilla on tullut myös kokeiltua ja särkijänkin kanssa mutta silloin tulee hillittömiä kiertämisongelmia ja äänessä ei pääse lähellekkään tuota putkivehjettä. Ainut mitä tosiaan jää uupumaan tuon pikku fenderin kanssa on tuo sopiva delay ja soundi olisi aika liki sitä mitä nuilla vanhoilla sedillä.

Tuo pikku fenderi olis selvää Spinal Tap kamaa, volumeasteikko on kahteentoista saakka ;)
KimmoH
18.11.2008 20:02:17
Pitikin mennä kehumaan Marine Bandin Deluxe mallia, tänään sain sitten uuden Deluxe harpun missä kakkosreikä ei toimi imiessä :( Sattuu näitä maanantai kappaleita näköjään arvokkaampiinkin harppuihin.
Mr.Crest
19.11.2008 15:22:00
Pitikin mennä kehumaan Marine Bandin Deluxe mallia, tänään sain sitten uuden Deluxe harpun missä kakkosreikä ei toimi imiessä :( Sattuu näitä maanantai kappaleita näköjään arvokkaampiinkin harppuihin.

Hohoo.. Taidan pysyäkki näissä 5 euron muoviharpuissa.. No ei nyt, on mulla normi marine bandejä suurin osa. Mutta ei vaa tuu mitenkää särösaundii tosta gretschin vahvarista. Testasin sitä että volume täysil jne.
antibiootti
30.11.2008 23:38:04
Tää ei liity soittamiseen sinänsä, mut onko noita diatonisia bluussiharppuja mollissa ja duurissa erikseen vai pystyykö yhellä C harpulla soittamaan molli ja duuripiisejä?
Teijo K.
01.12.2008 10:48:59

Tää ei liity soittamiseen sinänsä, mut onko noita diatonisia bluussiharppuja mollissa ja duurissa erikseen vai pystyykö yhellä C harpulla soittamaan molli ja duuripiisejä?

On, voi, rinnakkaismollista.
KimmoH
04.12.2008 09:57:53

Tiistaina tuli takuisiin uusi Deluxe harppu tilalle ja saa blues soi ilman riitasointuja ;)
harpist
05.12.2008 02:39:20
Muuten, miten saa hyvän huuliharppusoundin? Niinku Little Walterilla.

Täytyy muistaa - se harppusoundi jonka me kuulemme/miellämme tänä päivänä "Walter" soundina - on Chessin studiossa äänitettyä tallenne materiaalia. Tuskin kukaan meistä on kuullut sitä aitoa pure "Walter" soundia.

Chessin studiossa nuo "delay ja reverb" efektit tehtiin mitä ihmeellisimmin keinoin. Nauhakaiku teki vasta tulojaan ... kekseliäästi kaikua/dynamiikkaa lisättiin siis joko äänittämällä toisesta huoneesta, hallin päästä, putken läpi ... tai jopa hissikuiluista. Tämä levyiltä korviimme kantautuva "Walter" soundi on siis ikäänkuin feikkiä - äänityssession tuottamaa levysoundia.

Tuolla joku on paneutunut oikein syvällisesti asiaan:

http://www.littlewalter.net/LWequipment.html

... ainut mitä olen kaivannut on sopiva delay tuon kaveriksi. Muutamaa halpis delaytä olen kokeillut mutta niillä ei ole tehnyt mitään, pitää varmaan hommata tuollainen Lone Wolfin harppukäyttöön suunniteltu delay.

Nuo kitaristeille tarkoitetut Delayt ovat ohmisovituksiltaan harppumikeille vääränlaiset. Eivät tahdo toimia - vaativat sen sisäänmeno-modauksen. Eikä harppu kaipaa sitä ikuisen pitkää rautalanka/surf häntää ... häntää ... häntää. Sekoittaa vain jos tempo ei osu repeatin kanssa kohdalle. Lyhyt dynaaminen ..."falat" kaiku/delay soiton perässä riittää tuomaan sitä puuttuvaa botnea. Toisista styrkkareista sekin lähtee ikäänkuin itsestään - silloin kun "putket laulaa". Mulla on pari noita Lone Wolf Harp Delaytä - vakio ja customoitu. Joidenkin styrkkarien kanssa toimivat hienosti ok - toisten kanssa ei lainkaan. Ovat melko tummasävyisiä - muuttavat harpun soundia - hyvä vaiko huono .... " joskus on "

DanEcho DE-1 modattuna harpulle toimii melkeimpä paremmin "yleis-delaynä" - sopii ainakin useampiin styrkkareihin suoraan ilman ongelmia eikä tule yllätyksiä.

Jos väsää itse modauksen:

http://www.e-basteln.de/harp/

Ja tekeehän tämä mies homman Hesassa 30 € ( suosittelen )

http://music.norteq.com/

jeps ... ja taisin kirjoittaa juuri tähän topiciin joskus aiemmin noista harppusoundeista vähän laajemmin (?)
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
trunkki
08.12.2008 16:31:39
Onko aivan normaalia, että 7-10 väleistä saadut äänet on selvästi kovemman puhkumisen takana kuin alempien? Varsinkin jos imee eikä puhalla. Melkein täysiä täytyy 8,9 ja 10:stä imeä että ääni kuuluu.
Miten sitä saisi helpotettua, itse olen jo irrottanut metallikuoren ja niitä metalliläppiä paperin avulla hieman raottanut enemmän että äänen pitäisi kuulua enemmän. Varmaan pitäisi vielä enemmän kun ei eroa oikein huomaa.. No, jos jotain vastausta olisi saako jotenkin muuten helpotettua äänen tuottamista kys. rei'ist'.

Omistan Hohnerin Blues Harpin, F-duurista. Pitäisi ostaa piakkoin C-duurista. Ikääkin alkaa olla jo kymmenisen vuotta. Kaapista löytyi pari päivää sitten ja innostus alkoi saman tien :)

Sry, omaa selitystä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)