Renki 10.11.2008 11:51:36 | |
---|
Terve Tilasin tänään viimeistelöttämän djemberungon Saksasta ja ajattelin jo ruveta aloittelemaan valmistelut. Ensinnäkin pitäisi löytää jokin hyvä opaskirja djemberummun rakentamisesta netistä. Oisko jollakkin heittää jotakin luotettavaa lähdettä? Nahan vaihdosta ja naruttamisesta mulla jo on hieman kokemusta kun olen niitä joutunut väsäämään. Pari kalvoa onnistuin saamaan pilallekin tässä syksyn aikana kun yritin niitä vaihtaa, mutta ajattelen ne maksettuina oppirahoina. Kukaan ei ole seppä syntyessään jne. Eniten mua jäi askarruttamaan toi reunaviistejuttu, mistä nuo settirumpalit aina höpisevät. Siis olenko nyt ymmärtänyt oikein, että esim. Tomiin taikka Virveliin ajetaan rungon päähän sisäpuolelle viiste. Ja tämä viiste tekee kalvosta helpommin reagoivan vaikuttaa soundiin jne? Tehdäänkö käsillä soitettaviin rumpuihin tälläistä sisäviistettä? Ainakin jossakin kuvissa djembejen reuna on täysin suora, mutta uskon ettei niissä laatukaan ole mikään hyvä. Ulkopuolen koveruus on mulle taas aika selvä juttu eli siitä mulla on haju mitä haluan. Mutta toi viistejuttu tässä hämää nyt kaikken eniten. Kertokaas viisaammat, valaiskaa mua! Kiitti! http://www.djemberenki.com/ |
Simbe 10.11.2008 11:57:38 (muokattu 10.11.2008 11:59:39) | |
---|
Tässä tulee mutua: Mitä paksumpi runko sulla on, sen enemmän se demppaa sen kalvon sointia. Sillä viisteellä saadaan siitä paksuudesta pois siinä kalvon kosketuskohdassa. Vintagerummut kuulostaa lämpöisemmiltä sen takia, että se viisteen ja kalvon kosketuskohta on laajempi, viiste on pyöreämpi. Myös sen reunan olisi varmaan djembessäkin lisäksi hyvä olla tasainen, ja rummun pyöreä (pyöreys ei niin tärkeää käsin asennettavilla nahkakalvoilla). Iso hiottu kivitaso ja hiekkapaperi voisivat olla esimerkiksi avuksi tasoitukseen. Älä ny hautuumaalle sentään mene kiviä kaatelemaan... |
Youni 10.11.2008 12:26:06 | |
---|
Iso hiottu kivitaso ja hiekkapaperi voisivat olla esimerkiksi avuksi tasoitukseen. Älä ny hautuumaalle sentään mene kiviä kaatelemaan... Lasi- tai akryylimuovilevy vois toimia hautakiven sijasta...? "Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä."
-Moderaattori |
Renki 10.11.2008 12:43:19 | |
---|
No hei, en mä ala nyt mitään hautakiviä kaadella. Aikuinen mies sentään ja kaikkee, mitä se mummokin oikein sanois :) Rumpujen anatomiasta mulla ei sinänsä ole hirveästi tietoa, niin maalaisjärjellä täälläkin on ihan pelattu. Miäs ajattelen että tuo sisäviisteen ajaminen saattais vaikuttaa aikasta paljonkin avoimen reunalyönnin terävyyteen ja kirkkauteen. Avoin reunalyönti kuulemani mukaan käyttää muodostuakseen enemmänkin kalvoa kuin suljettu lyönti, joka ottaa ominaisaundin rungosta. Eiks se niin olisi, että mitä vähemmän reuna demppaa sen korkeampi ja terävämpi olisi tämän piiskamaisen iskun ääni. Entäs sitten jos ajaa liian leveän viisteen kärsiikö suljetun äänen soundi. Mikä olisi kultainen keskitie? Kun saan asiat selvitettyä ajattelin tehdä tämän proggiksen kunnolla. Voisin laittaa tännekin jotakin tarinaa ja kuvia jos kiinnostaa. http://www.djemberenki.com/ |
Oisko kellään heittää HYVÄÄ JA PERUSTEELLISTA linkkiä "rummunrakennuksen perusteisiin"? Siis nyt käy jutut ihan settirummuista, käsirummuista what ever... http://www.djemberenki.com/ |