KoskPaavo 13.11.2008 10:35:42 | |
---|
Kyllä tuo " Muistojen Bulevardi" meneekin ainkin mulla sinne ranskisvalssikategoriaan, samoin kuin " Tallinnan illat" ja " Oi tuntematon". " Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä"
Aleksis K. |
Kyllä tuo " Muistojen Bulevardi" meneekin ainkin mulla sinne ranskisvalssikategoriaan, samoin kuin " Tallinnan illat" ja " Oi tuntematon". Brusselin pitsiä on myös tuonne "musettevalssiosastoon" hyvä jatke. COVS2. |
EP 13.11.2008 11:15:48 | |
---|
Pelti ja virveli/ pelkkä virveli ..riippuu vähän valssista. Ei aksentteja eikä bassorumpua juurikaan. |
humppahanuristi 13.11.2008 11:56:15 | |
---|
Pelti ja virveli/ pelkkä virveli ..riippuu vähän valssista. Ei aksentteja eikä bassorumpua juurikaan. Eikö? Eikö edes ykköselle bassorumpua? No mutta rumpalihan on muutenkin turha? Humpasta rautalankaan... |
mack the knife 13.11.2008 13:29:39 | |
---|
Eikö? Eikö edes ykköselle bassorumpua? No mutta rumpalihan on muutenkin turha? Ei tule ykköselle bassorumpua. Kuuntele vaikka joku Junkkarisen valssi sieltä 70 -luvulta, ei siellä mitään bassaria jytkähdä ykköselle. Voi vittu mä mielessäni taas muistelen, kun jotkut rumpalit vetää valssia niin, että tietysti joka ykkösellä bassari, joka ykkösellä pelti. Vielä vuoron perään vasen crash, oikea crash, vasen, oikea... Sitten siihen vielä kapulavirveli niin, että kakkoselle isku ja kolmoselle se kapula pudotetaan kalvolle. COVS n:o 1. |
humppahanuristi 13.11.2008 13:46:34 (muokattu 13.11.2008 13:58:12) | |
---|
Ei tule ykköselle bassorumpua. Kuuntele vaikka joku Junkkarisen valssi sieltä 70 -luvulta, ei siellä mitään bassaria jytkähdä ykköselle. Voi vittu mä mielessäni taas muistelen, kun jotkut rumpalit vetää valssia niin, että tietysti joka ykkösellä bassari, joka ykkösellä pelti. Vielä vuoron perään vasen crash, oikea crash, vasen, oikea... Sitten siihen vielä kapulavirveli niin, että kakkoselle isku ja kolmoselle se kapula pudotetaan kalvolle. Ei nyt satu olemaan Erkki Junkkarisen parhaat kokoelmaa saatavilla tähän hätään. Enkä ole ajatellut sen kummemmin mutta tuo kuvaamasi tapa soittaa valsseja (rumpaleiden toimesta) kuulostaa kyllä varsin tutulta. En ole muilla tyyleillä edes kuullut soitettavan, paitsi kerran mutta siitä ei voi muutenkaan vetää johtopäätöksiä, kun niitä basaripotkuja ei tullut edes niihin mihin olisi pitänyt. Aina sitä oppii uutta mutta ei taida siltikään niin ehdotonta olla tämä musiikki kuitenkaan. Humpasta rautalankaan... |
EP 13.11.2008 14:05:49 | |
---|
.. jotkut rumpalit vetää valssia niin, että tietysti joka ykkösellä bassari, joka ykkösellä pelti. Vielä vuoron perään vasen crash, oikea crash, vasen, oikea... Sitten siihen vielä kapulavirveli niin, että kakkoselle isku ja kolmoselle se kapula pudotetaan kalvolle. Niinpä, rytmistä tulee sellainen "hakkaava ja jyskyttävä" ja kaikki ilmavuus/ lennokkuus häipyy hevonvit.. :/ ..ja saattaa vielä haitaristi ja/tai kitaristikin kompata sitä samaa "puu-rat-taat puu-rat-taat.." :D |
Riksteri 13.11.2008 14:15:52 | |
---|
|
EP 13.11.2008 14:22:59 (muokattu 13.11.2008 14:33:02) | |
---|
Vaikka hesalainen Junkkarinen esiintyikin Hangosta Petsamoon, ei hänen tuotannostaan tarvitse mitään de facto stankkua tehdä. Jatsikomppia voisi hyvin tarjota valssiinkin: http://www.expertvillage.com/video/60572_drum-beginners-jazz.htm Helekutti! Mistäs tuollaisen löysit hienoa, tottakai joitakin valsseja voi noinkin soittaa. Tulee mieleen se vanha versio Eki Liikasen "Savonmuan Hilima", mutta mitähän tanssijat tykkää? |
mack the knife 13.11.2008 14:23:06 | |
---|
Vaikka hesalainen Junkkarinen esiintyikin Hangosta Petsamoon, ei hänen tuotannostaan tarvitse mitään de facto stankkua tehdä. Jatsikomppia voisi hyvin tarjota valssiinkin: http://www.expertvillage.com/video/60572_drum-beginners-jazz.htm No en mä sitä tarkoittanut. Kunhan valssikompista puhuin ja siellä on jotain esimerkkiä. COVS n:o 1. |
häläppääjä 13.11.2008 16:31:58 | |
---|
Hidas valssi " Moon river" 94 säv. Henry Mancini Oli muuten hienon kuulonen joskus kauon sitte ku Mertsi Mäntyniemi soitti haitarilla tuon kappaleen.Musette taisi olla yhtyeen nimi..
|
Johannes kurkunkastaja 13.11.2008 16:48:30 | |
---|
Tähän väliin totean, että kun olin v.1989 Junkka Ekin kiertueella basistina YTY-yhtyeessä, niin olipa mukavaa. Könös Kössi, Korhos Pertti Pirkkalais Piri sekä Johannes. Kesäillan valssikin taittui kaikin osin muutaman esityskerran jälkeeen jo ulkomuistista osineen, kuten muutkin ns. vanhan tananssimusiikin biisit tangoja myöten. Nyt ei ehkä osaltani taittuisi "koneisiinsekaantujaharjoittelijana", mutta nyky-kentälläolijoilta toki. |
AngryMouth 16.11.2008 22:12:27 (muokattu 16.11.2008 22:13:41) | |
---|
Millä tempoilla olette vetäneet? Muistojen Bulevardi Tallinnan illat Oi tuntematon Brysselin pitsejä |
KoskPaavo 17.11.2008 00:40:14 | |
---|
Millä tempoilla olette vetäneet? Muistojen Bulevardi Tallinnan illat Oi tuntematon Brysselin pitsejä No mulla 172, paitsi Brysseli ei taitu, ainakaan vielä. " Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä"
Aleksis K. |
Rivihemmo 17.11.2008 01:42:12 | |
---|
Pelti,virveli basari vai suti?...siinäpä vasta kymysys. Nuo sudit, on jumalan luoma lahja, niin muusikoille kuin tanssijoille/kuulijoille. Tuota jumalan lahjaa ei vain kunnioiteta tarpeeksi, varsinkaan keikkatilanteessa. Törkeää pilkkaa noita korkeimman luomia suteja kohtaan, on mikittää virppa niin, että kapulakomppi kuuluu kuulijoille (kanssamuusikot/tanssijat), mutta sutisoitto ei. Finkuilla esmes. kuuluu Jussin sutisoitto, siihen on santsattu selvästi, ainakin taannoin jollain kuulemallani keikalla. Siinäpä oppia bändien miksaajille, jotka eivät kunnioita tuota ihmekeksintöä, nimeltä suti. Soitappa vaikka latosaaressa sudeilla virveliin, jonka mikitys on säädetty kapuloiden ehdoilla...harakoille menee koko rumpalin sudeilla lyömä taiteellinen tuotos, sitä ei kuule bändiläiset kunnolla, tanssijat ei ollenkaan. Ihan turhaa on tutkia(saivarteluksi menee), millä levytyksillä on suteja tai kapuloita käytetty ja ottaa se ohjenuoraksi keikkasoittoon, kun keikkatilanteessa yleensä pätee sääntö, ettei sudit kuulu yleisön korviin, joten kepulat käteen vaan, niin Turiskin kuulee rumpalin tarkoittaman rytmin. Hanuristi-sovittajat yleensä sovittavat valssit käsitykseni mukaan valssit/tangot soitettavaksi sudeilla(esim Freeman), jotta hanurin roolin kuuluvuutta ei söisi levytytuotoksessa tukeva kapulakomppi. "Oikeat" sovittajat, esim Jaakko Salo, (pianistiksi luokittelen hänet soittajana, vaikka pianohaitariakin soitti) sovitti useimmiten valssi-/tangokompin rumpalin osalta soitettavaksi kepeillä, ellen sitten ole kuunnellut ihan väärin. Basarin lyönnin ykköselle, määrää kai basistin taito soittaa ykköset tarpeeksi tanakasti? Jos mä soitan valssia basistin kanssa, jolla ei ole atakkia tarpeeksi soitossaan (se tehdään soittotekniikalla, ei volume-nappia säätämällä isommalle), poljen ykköset ponnekkaammin basarilla, että tanssiyleisökin kuulee ykkösen syttymishetken selkeästi. Hyvän basistin kanssa soittaessa, voi jättää valsseissa tai tangoissa basarin lähes kokonaan soittamatta, tai soittamalla sen hiljaa. |
isojussi 17.11.2008 10:40:27 | |
---|
No mulla 172, paitsi Brysseli ei taitu, ainakaan vielä. Mä oon ton biisin vallan missannu - voisin ottaa siähen laput, jos löytyy. Toi bassari-pelti-suti-kapula-haiska-asia on kyllä kaikkea muuta, kuin yksiselitteinen. Taimi ja saundipolitiikka on kaiken A ja O. Sekä basson että rumpujen. Ja paljon vartijana on sekin "harmonisti", joka plätkii kakoskolmoset. Mitä "moternimmat sauntit" sen huonommin pelaa IMHO. Taimipuolikin on melkoinen "gridi"..... "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner |
mack the knife 17.11.2008 14:28:08 | |
---|
Tehkää ihan miten huvittaa. Aivan sama. COVS n:o 1. |
isojussi 17.11.2008 17:45:33 | |
---|
Tehkää ihan miten huvittaa. Aivan sama. Ai jaa. Ai sä otit nyt ton asenteen.... "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner |
mack the knife 17.11.2008 18:03:54 | |
---|
Ai jaa. Ai sä otit nyt ton asenteen.... No en mä jaksa tuosta sen enempää. Kaikkihan saa tehdä miten huvittaa, mähän oman mielipiteeni kerroin jo. COVS n:o 1. |
isojussi 17.11.2008 18:16:26 | |
---|
No en mä jaksa tuosta sen enempää. Kaikkihan saa tehdä miten huvittaa, mähän oman mielipiteeni kerroin jo. Juu juu - ei nyt mitenkään väärin ollu. Yks ihan toimiva tapa. Tekee varmasti valssista kevyen. Eri asia sitten, kuinka moni kopsuttelija malttaa olla sen ykkösen soittamatta / saa kompin pysymään kasassa ilman sitä. "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner |