Aihe: EQ:n säädöt
1
IJarro
12.11.2008 18:11:31
Vinkkejä? Kokemuksia? Tyrmäyksiä?

Yleensä väännän lavasoundin miellyttämään omaa korvaani ja sellaseks etkuulen itteni hyvin lavalla. Miksaaja(olin se sitten minä itse tai joku muu) sit voi rauhassa ruuvata PA-soundin miellyttämään omaa korvaansa.

Eli ei varsinaisia kikkoja. Korva on ehkä se kikka. Usein PAkalusto ja vahvistinkalusto vaihtelee, ni ei semmosia varmoja kikkoja oo paljoa tullu opittua...
Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei...
Jooba
12.11.2008 20:39:39
Eikös se soundin pidä olla sellainen, mikä palvelee bändiä hyvin. Itse käytän samoja asetuksia joilla olen nauhoittanut aina levylle bassot. Ellen päätä tietysti vaihtaa soundia jostain kumman syystä suuntaan tai toiseen.
bize
12.11.2008 22:55:44
Tilan jälkikaiunta-aika määrää tuon jälkisoinnin pituuden, eikä sen suhteen ole mitään tehtävissä vahvistimesta käsin. Yleensä kiviseinäisissä rakennuksissa tuo aika on vielä matalilla taajuuksilla pidempi. Middlesoundi ratkoo tätä ongelmaa, mutta ihan toinen asia on että sopiiko se bändiin ja omiin mieltymyksiin.

Yleisöä kannattaa raahata paikalle mahdollisimman paljon, se demppaa tehokkaasti. :) Toinen kova on soittaa vähemmän ääniä.
"Because, for me, the less faders you have to deal with, the better it sounds. You don't need 90 faders to make it happen." -C. Lord-Alge
Johannes_t
13.11.2008 08:55:44

Eikös se soundin pidä olla sellainen, mikä palvelee bändiä hyvin. Itse käytän samoja asetuksia joilla olen nauhoittanut aina levylle bassot. Ellen päätä tietysti vaihtaa soundia jostain kumman syystä suuntaan tai toiseen.

Seuraava on tarkoitettu pelkällä hyvällä:

Tuossa ei ole mitään järkeä.

Ja perustelut: jokainen tila on erilainen.

Sivuhuomautuksena, eihän nauhoitussoundia voi käyttää referenssinä mihinkään. Jos bassoraitaa itsessään ei jostain syystä ekuteta/kompuroida/tiesmitä, niin masternauhalle noi tehdään varmasti.
Cornflake
13.11.2008 10:31:08
Johannes_t:
Sivuhuomautuksena, eihän nauhoitussoundia voi käyttää referenssinä mihinkään. Jos bassoraitaa itsessään ei jostain syystä ekuteta/kompuroida/tiesmitä, niin masternauhalle noi tehdään varmasti.

Jep. Ja se vahvistimesta kuuluva ökä ei nauhoitustilanteessa usein ole kuin 50, tai alle, prosenttia siitä soundista joka levyllä kuuluu. Loppu tulee linjasta. Eli se kaapista pukkaava mökä on vain osa sitä soundia. Saattaa olla ettei kaappisoundi itsekseen kuulosta lähellekään siltä miltä basso sillä masterilla kuulostaa.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
absqua
13.11.2008 11:33:25 (muokattu 13.11.2008 11:35:12)
Mun mielestäni tässä olisi tärkeää erotella kolme eri tilannetta, eli a) tuleeko basso vain backlinesta (eli vedetäänkö ns. laulukamoilla) vai b) tuleeko basso myös PA:sta siten että vahvistin on mikitetty vai c) tuleeko basso myös PA:sta siten että vahvistin ei ole mikitetty.

Vaihtoehdossa a) voi joutua tekemään aika rajujakin korjauksia tilan akustiikan mukaan, yleensä juurikin alapään leikkaamista. Mitään nyrkkisääntöä en ainakaan mä osaa antaa, mutta henk.koht aika harvoin lähden ihan hulluna ruuvaamailemaan equa vaikka tila vähän paskempikin olisi.

Vaihtoehdossa b) kannattaa vahvistimen soundi ruuvata sen mukaiseksi, mikä omasta mielestä parhaalta kuulostaa ja ko. musassa parhaiten toimii ja suhteuttaa vahvistimen vola sitten omiin soittomieltymyksiin ja miksaajan toiveisiin.

Vaihtoehdossa c), jossa siis vahvistin on lavalla vain soittajan omaa monitorointia varten, EQ-käppyrän voi vääntää ihan huoletta sen mukaiseksi millaista muminaa kulloinkin haluaa kuunnella, millä soundilla erottuu hyvin muun möykän seasta jne.

Vaihtoehto d) on musta pekka, eli ei vahvistinta ollenkaan, vaan basso vedetään suoraan linjaan ja musikantti kuuntelee korvamonitoreista omaa soittoaan.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
pekezu
13.11.2008 12:17:20

Itselläni on yleensä ala- ja ylätaajuudet siinä "origossa", eli ei korostettu eikä leikelty. Riippuen equsta, joskus saatan leikata graafisen 30Hz tai 50Hz pönikästä jokusen desiippelin. Sitten ala- ja ylämiddlelle korostusta oman maun mukaan. Tällä hetkellä Warresta on basso ja treble tuossa 0:ssa, alamiddle +2 ja ylämiddle +3. Molemmat mikit ja tone auki + MultiDrive. Jytkii mun mielestä mainiosti.
Joskus sitä vain herää jonkun muun väärällä jalalla. Sen lisäksi että vituttaa, ei kengätkään istu mukavasti.
Jooba
13.11.2008 12:51:51
Seuraava on tarkoitettu pelkällä hyvällä:

Tuossa ei ole mitään järkeä.

Ja perustelut: jokainen tila on erilainen.

Kyllä kyllä, siis ei se vahvistinsoundi ole se lopullinen levy soundi. Siihen voidaan lisätä ties mitä miksauksessa tai ottaa pois. Mutta siis, että se lähtösoundi on aina sama itsellä joten miksaaja toivon mukaan livenä saa siitä jotenkin samantapaisen kuin levyillä vaikka samassa tilanteessa ei levysoundiin pystytäkkään. Mie en ossoo selittää tai sitten olen elänyt vuosia omassa väärässä tiedossa =)
Johannes_t
13.11.2008 12:59:35

Mutta siis, että se lähtösoundi on aina sama itsellä...

Siinähän se ongelma juuri tuleekin. Jotta saisit eri paikoissa samankaltaisen soundin, ei EQ:n namiskoita voi "liimata" paikalleen. Eri mestoissa kun eri taajuudet korostuu.

...joten miksaaja toivon mukaan livenä saa siitä jotenkin samantapaisen kuin levyillä

Tämä toteutuu periaatteen tasolla ainakin, varsinkin jos bändillä on oma miksaaja jonka kanssa on soundipoliittiset asiat käyty läpi.

Mutta lähinnä tuota omaa kuuntelua/soundimaailmaa käsittelen, ei mua niin kiinnosta mitä se mikki suoraan kartiosta poimii ;)
Osmonautti
13.11.2008 18:48:10
Itse olen myös huomannut sen, että yhdet mukavimmista keikoista on ollut kun bändin kanssa soitettiin kuuntelijaystävällisillä voluumeilla JA että bändi oli puisen korokkeen päällä. Tämä sai aikaan kaikukopan basarille ja bassolle ja combovaffarinikin sai yhtäkkiä bottnea paljon lisää. Tuolloin sai equa säätää melkein miten päin vain ja kuulosti melko hyvältä... toinen asia tietysti on se miten yleisöön kuuluu.

Joskus olen yrittänyt saada soittoa erottumaan myös nostamalla tonea hieman mutta kun se saundi vain kärsii siinä niin paljon omaan korvaani. Sitten päädyn soittamaan aika pehmeällä saundilla joka taas suorakaiteen muotoisessa tilassa kaikuu miten sattuu ja ärsyttää kun mölisee. Lähinnä tähän ongelmaan haluaisin löytää jonkun nyrkkisäännön vaikka se kenties mahdotonta onkin. Lavamonitorointi tietysti auttaa omaan korvaan mutta kokonaisuudesta ei taas tiedä jos vetää pa:n kautta. Kenties ongelma onkin silloin miksaajan, mutta vedettäessä pelkällä backlinellä en ole kovin montaa keikkaa soittanut keskikokoisessa salissa siten että olisin täysin tyytyväinen ollut.
Heikki L.
13.11.2008 21:56:57

EQ-hommissakin kannattaa funtsia vääntäkö sillä saundia vai "miksaako" esim. tilan puutteita paremmaksi. Perusbassonupin säädöillä ei yleensä voi tehdä molempia.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
IJarro
13.11.2008 23:07:24 (muokattu 13.11.2008 23:08:05)
edit. ja paaskat. ei mitään =)
Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)