Aihe: Kitaransoiton opettaminen
1
-Lassi-
11.11.2008 17:22:23
Elikkäs lupauduin opettamaan yhtä 8-vuotiasta pikkumiestä pääsemään alkuun sähkökitaransoitossa. Aikaa on puoli tuntia viikossa. Mistä mun kannattais lähteä liikkeelle? Mitkä biisit olisivat helppoja soittaa sekä melodisesti että soinnuilla kompaten?

Kertokaa kaikkea mitä teille tulee mieleen. Itse olen ensin opetellut itse soittamaan sähkistä ja vasta sen jälkeen mennyt tunnille, joten minulla ei ole omakohtaista kokemusta siitä mistä kannattaa lähteä liikkeelle.

Kiitos jo etukäteen.
"kitaristi joka parhaiten palvelee taidettaan on mahdollisimman taitava ja ollakseen taitava täytyy kyetä olemaan nopea." -kruise
tohveli
11.11.2008 18:14:43
Nuottien lukemisesta ainakin minun kohdalla aloitettiin. Klassisen kitaran puolella tosin olen mutta eiköhän sama päde siihen sähkikseenkin ;)
kimurantti1
11.11.2008 18:18:59 (muokattu 11.11.2008 18:21:01)
Ei 8-vuotiaalle musta kannata yrittääkään opettaa vielä sointukomppausta. Yhdellä kielellä melodioita ja sen sellaista. Opetustyyli tietenkin niin, yrittää tehdä siitä soittamisesta hauskaa, niin ettei se kovin paljoa muistuttaisi läksyjen tekoa tai hammaslääkärissä käyntiä. Kyllä alle 10 vuotiaiden soittotunnit on suurimmaksi osaksi vähän leikin tapaista, ja enemmän musiikkileikkikoulua muistuttavaa. Ongelma on se, ettei tuon ikäisellä raajat ja motoriikka pelaa vielä niin hyvin kuin voisi, joten mitään lastenlauluja kummempaa on yksinkertaisesti lähes mahdotonta soittaa. Sitten on tietty ne YouTuben kaksi ihmistä kuudesta miljardista, jotka soittavan 10 vanhana Paganinia, mutta ne voidaan tietenkin jättää omaan arvoonsa.

Hal Leonardin Kitarakoulu toimii lähes varmasti, jos ylipäätään mikään teos on toimiakseen. Se on niin looginen, että sitä luulisi ymmärtävän, kunhan vaan käydään tarpeeksi kauan yhtä kohtaa, niin että oppilaalle oikeasti jää se olennainen sisältö päähän.

Oikeassa suhteessa kehumista ja neuvoja. Tuon ikäiset eivät tietenkään osaa oikeasti ja kunnolla harjoitella. Siispä tunnilla harjoitellaan oikeasti, ja kotona käytetty aika rinnastuu suurimmaksi osaksi muistelemiseen, että mitä on oikeasti tehty. Kannattaa ja pitää selittää aivan kaikki, mikä tuntuu aivan tuskallisenkin itsestään selvältä ja loogiselta, ja selityksissään kannattaa miettiä juuri sitä, että mitä itse sen asian ymmärtäisit parhaiten JOS olisit 8-vuotias.
-Lassi-
11.11.2008 18:41:43
Kiitoksia kimurantti. Elikkä mikäli siis yhden kielen melodioita käydään läpi, niin voin hyvin käyttää vanhaa kirjaani, jota opiskelin 6-vuotiaana klassisella?
"kitaristi joka parhaiten palvelee taidettaan on mahdollisimman taitava ja ollakseen taitava täytyy kyetä olemaan nopea." -kruise
Karipiirto
11.11.2008 18:51:21

Itse aloitin koulun musatunneilla joten ensimmäisenä käytiin läpi avoimet perussoinnut. Melkein siis sanoisin että lähde ainakin niistä liikkeelle.
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
kimurantti1
11.11.2008 19:53:04
-Lassi-:
Kiitoksia kimurantti. Elikkä mikäli siis yhden kielen melodioita käydään läpi, niin voin hyvin käyttää vanhaa kirjaani, jota opiskelin 6-vuotiaana klassisella?

En tiedä, mikä se sun kirjasi on?

Karipiirto:
Itse aloitin koulun musatunneilla joten ensimmäisenä käytiin läpi avoimet perussoinnut. Melkein siis sanoisin että lähde ainakin niistä liikkeelle.

Aloititko kahdeksan vanhana soittamaan?
Jucciz
11.11.2008 20:08:53
Itse aloitin kuuden vanhana yksinkertaisilla, aluksi pelkistä avoimista kielistä koostuneilla melodioilla ja "perussoinnuilla". Kova juttu pienelle pojalle oli saada F-duuri (xx3211-sormituksella) soimaan lopulta puhtaasti. Tämän jälkeen muistan ainakin opetelleeni lisää sointuja ja sen jälkeen rupesin komppaamaan yksinkertaisia biisejä - siinä sai hyvää harjoitusta sointuotteesta toiseen vaihtamiseen.
Kainz
11.11.2008 20:20:38 (muokattu 11.11.2008 20:23:12)
Henkilökohtaisesti olen muutamia ala-asteikäisiä soittajanalkuja opettanut. Sinänsä mitään virallista koulutusta en ole asiaan saanut, mutta kokemuksestani ponnistaen katsoisin tärkeimmäksi asiaksi motivaation ylläpitämisen; tee soittamisesta hauskaa puuhaa! Se mitä tämä käytännössä tarkoittaa, vaihtelee suurestikin eri oppilaiden kesken. Tutkaile hieman mistä oppillaasi pitää ja miksi hän ylipäätään on (kitaran)soittamisesta kiinnostunut ja sovella tältä pohjalta jotain mielekästä. Pääasia kuitenkin on, että motivaatio pysyy yllä ja tätä kautta soittamista harrastetaan muulloinkin kuin ainoastaan se pakollinen puolituntia viikossa soittotunnin yhteydessä. Loppupeleissä tuon ikäiselle ei ole niin väliä mitä hän soittaa, kunhan soittaa. Varmista toki, ettei mitään pahoja tekniikkavirheitä tms. tulevaisuuden kannalta haitallisia ja myöhemmin hankalasti korjattavia seikkoja pääse kehittymään.

Myös musiikin perusteisiin ja käsitteisiin olen oppilaitani tutustuttanut. Läpi kannataa käydä ihan perusasioita, kuten sävelistöä, nuotteja jne. Pilko asiat kuitenkin tarpeeksi pieniksi palasiksi! Ei siis mitään "tässä on meillä käytettävissä olevat 12 säveltä" -tyylisiä ratkaisuja, vaan paljon paljon pienempiä kokonaisuuksia.
-Lassi-
11.11.2008 21:00:54 (muokattu 11.11.2008 21:05:37)
En tiedä, mikä se sun kirjasi on?

Se on muistaakseni Muron alkeiskirja. Siinä on suuret ja selkeät nuotit, se on helppolukuinen ja näin. Siinä on jotain helppoja, yhden kielen melodian omaavia biisejä, niin onko niitä hyvä opettaa?

sitte vasta vuoden parin päästä alat puhumaan nuoteista ja asteikoista ja sävellajeista

Tässä on tarkoituksena nyt saada kaveri oppimaan alkeita ja antaa ns. vauhtia. Elikkäs mitään monen vuoden lukujärjestystä on nyt turha ruveta tekemään (: Kiitos silti sinullekin neuvoista.
-Lassi-
11.11.2008 21:04:36 (muokattu 11.11.2008 21:05:20)
tuplat
kimurantti1
11.11.2008 23:12:29
Se on muistaakseni Muron alkeiskirja. Siinä on suuret ja selkeät nuotit, se on helppolukuinen ja näin. Siinä on jotain helppoja, yhden kielen melodian omaavia biisejä, niin onko niitä hyvä opettaa?

En valitettavasti tiedä ko. teosta, mutta jos se on idioottimaisen looginen, niin silloin sen luulisi toimivan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)