Aihe: Basson kielten siistiminen
1 2 3 4
Boxeri
06.09.2007 19:44:30
Keitin juuri Jatsarin tehdaskielet astianpesuainevedessä n 30 min. Tuntuivat hieman aukeavan. Muutaman päivän päästä ne ovat taas tumput.
Oon joskus liuottanut kieliä suksivoiteen poisto aineessa.. Pudistuvat näkyy siinäkin ainakin rasva lähtee veks.

Tuo käsien puhtaana pito varmasti edes auttaa asiaan, mutta esim. keikalla hikoillessa kieletkin paskottuu tuplasti kotisoittoon verrattuna ja liinalla hierominen ei tunnu oikein auttavan. Kielet pitäs varmaan pestä heti tuoreeltaan kun paska ja hiki ei ole kuivanut pintaan.
One too many wasted sunsets
trackson
07.09.2007 07:12:14
Sanon tämän taas kerran: Käyttäkää DR'n Hi-beam tai lo-rider kieliä. Niiden päälle voit vaikka vääntää tortut, eikä mene soundi tumpuksi. Nyt jo 1,5 vuotta kiinni, eikä vieläkään tumputa.
"Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen
kassper
07.09.2007 11:05:58

Sanon tämän taas kerran: Käyttäkää DR'n Hi-beam tai lo-rider kieliä. Niiden päälle voit vaikka vääntää tortut, eikä mene soundi tumpuksi. Nyt jo 1,5 vuotta kiinni, eikä vieläkään tumputa.

Niissä onkin aika metallinen ominaissointi, mutta kyllä mulla meni tukkoon jo parissa kuukaudessa, kun soitin paljon. Käytän edelleen noita DR:n lo-ridereita, koska tykkään soundista, mutta kyllä tuoreet DR:t ja pari kuukautta soitetut kuulostaa jo ihan erilaisilta.

Sillon tällön tulee keiteltyä kieliä, jos jostain syystä haluaa kuulla kirkkaampaa soundia. Nyt on kyllä jo pari vuotta vanhat kielet kiinni ja ne on just sopivan tunkkaset sellaseen tahmeaan funk-vääntöön.
Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa. Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs Times change and theres no point being so dogmatic that youre just pissing into the wind
Kallekorvola
07.09.2007 19:07:48
jos, ja kun, haluan kilinää kieliin, keitän ne. 10min kattilassa, puhtaassa vedessä, ja HYVÄ KUIVAUS ennen soitantaa. kosteana soitettuna tumppuuntuvat nopeasti.
TeroPee
10.11.2008 15:36:34
Mites tää legenda et kattilalla ei voi enää laittaa safkaa kielten keittämisen jälkeen, irtoaa muka jotain myrkkyjä? Just noi vaijerit tuol suolaliemessä kiehuu, meikän ainoossa kattilassa saatana!!
roots, rock, reggae
hemmo
10.11.2008 15:37:47

Mites tää legenda et kattilalla ei voi enää laittaa safkaa kielten keittämisen jälkeen, irtoaa muka jotain myrkkyjä? Just noi vaijerit tuol suolaliemessä kiehuu, meikän ainoossa kattilassa saatana!!

Voi keittää. Kielet antaa makua vaan lisempää safkoihin.
calster
10.11.2008 16:39:57
Keittäminen on mun juttu. Jonku muutaman nimuutin keitän ja se on siinä, mulla ainaki irtoo siinä ajassa kaikki rasva ja paska, ja ja käsien pesu kans ennen soittoa ni ei oo mitään hesemajoneesia valmiina käsissä.
JA kattilaa voi edelleenkin käyttää, senhän voi pestä :).
..antaa mennä vaan ilman paniikkia...
kassper
10.11.2008 17:37:44

Niin, sen kattilan voi tosiaan pestä. En usko, että siinä keittelyn aikana mitään sen kummempaa elektrolyysiä tapahtuu, joten raskasmetallijäämien hidas liukeneminen kielistä kattilaan ja kattilasta safkaan tuskin on kovin olennainen huolenaihe...
Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa. Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs
J.Nikkanen
10.11.2008 19:57:48
Ohje minkä minä olen saanut kun oli poikanen oli seuraava:

-Keitä minimissään 15 min mahdollisimman miedolla lämmöllä, kuitenkin niin että vesi kokoajan kiehuu
-Ravista irtovesi pois ja aseta hetkeksi talouspaperille kuivumaan
-Lopullinen kuivaus uunissa alhaisella lämmöllä seuraavanlaisesti: Lämmitä uuni 100 asteeseen, kielet foliovuokaan, folio päälle johon on tökitty toistakymmentä reikää haarukalla, kielilaatikko uuniin, uunitus 15-20 min.
-Asennus kun kielet jäähtyneet

Kokeillut joskus muutaman kerran. Ennen uunitusta on tärkeää se, että kaikki lika on irronnut keittovaiheessa, muuten lika palaa kieliin kiinni. Tiedä sitten, nykyään ostan uudet kielet kun alkaa olla liian tumput.
J.Hollström
10.11.2008 20:15:01

-Keitä minimissään 15 min mahdollisimman miedolla lämmöllä, kuitenkin niin että vesi kokoajan kiehuu
-Lopullinen kuivaus uunissa alhaisella lämmöllä seuraavanlaisesti: Lämmitä uuni 100 asteeseen, kielet foliovuokaan, folio päälle johon on tökitty toistakymmentä reikää haarukalla, kielilaatikko uuniin, uunitus 15-20 min.

Kokeillut joskus muutaman kerran. Ennen uunitusta on tärkeää se, että kaikki lika on irronnut keittovaiheessa, muuten lika palaa kieliin kiinni. Tiedä sitten, nykyään ostan uudet kielet kun alkaa olla liian tumput.

Tähän kuluvalla energialla ostaa jo uudet.
calster
10.11.2008 20:42:09

En väitä etteikö toimisi, mutta henk. koht. huomannut että ei tarvii ku hetken keittää(muutaman nimuutin). Sen jälkeen lätkäsee kielet sängylle ja siitä paikkaan. Toimii itellä niin kauan kunnes on paskarasvaa taas kielet täynnä. Olen noita samoja kieliä ny keittäny jonku ööööh, ehkäpä 5 kertaa ja perkeleen hyvät on edelleenkin!
eikä ne o tumpuuntunu mitenkään nopeempaa tai hitaamminkaan.
leksi-B
10.11.2008 20:50:25
En väitä etteikö toimisi, mutta henk. koht. huomannut että ei tarvii ku hetken keittää(muutaman nimuutin). Sen jälkeen lätkäsee kielet sängylle ja siitä paikkaan. Toimii itellä niin kauan kunnes on paskarasvaa taas kielet täynnä. Olen noita samoja kieliä ny keittäny jonku ööööh, ehkäpä 5 kertaa ja perkeleen hyvät on edelleenkin!
eikä ne o tumpuuntunu mitenkään nopeempaa tai hitaamminkaan.

Samoin, itse keittelen kieli kerralla pari minuuttia fairy vedessä ja hyvin soi ja tuoksuukin.
"Vanitas Vanitatum"
J.Nikkanen
11.11.2008 20:22:24
Tähän kuluvalla energialla ostaa jo uudet.

Totta töriset, ja niin nykyään teenkin. Tolla uunittamisella oli kai se tarkoitus, että vesi haihtuisi nopeasti pois punoksesta ettei tulisi mitään kosteuden aiheuttamia hapettumia tai esim. kalkkikertymiä.
hemmo
11.11.2008 20:43:03

Toiset rakastavat melko tuoreiden, Fairyssä keitettyjen bassokielten hajua. Itsehän rakastan napalmin hajua, varsinkin aamuisin.
hemmo
11.11.2008 20:45:50

Tästä sitaatista napsahti asiaton plussa, ole hyvä! +

Viime Soundista nappasin sen. Kuka lie skribentti.
JudeJude
11.11.2008 21:15:19
Joku viikko takaperin kokeilin liotella tärpätissä... Hyvinhän noista liat lähtivät, vaan niinpä tuoksui asuntokin vaikka parvekkeella liottelin. Naapuritkin varmaan tykkäsivät :)

Meillä puoliso punoo vanhoista kielistä lampunvarjostinta, tulee nekin hyötykäyttöön.
Jude? Jutska, juttu...
JaS
13.11.2008 02:08:35
Kyllä pienet naurut irtosi. Täähän kuulostaa jo tosi moniammatilliselta, kokki-kemisti-basistit vaihtaa reseptejä. Parasta antia oli tuo bassonkielivuoka, joka toi heti veden kielelle.

Itte kokeilin elixirejä tossa viime keväänä ja saundi on vieläkin kohtalainen. Pinnoteet hapsottaa, mutta eipä se soittoa haittaa.

Itse mieluiten jätän pari sunnuntaikaljaa juomatta ja ostan sillon tällön uudet kielet. Jos ne on liian kirkkaat, niin väännän basson tonepotikkaa. Uusisssa kielissä on vaan mun mielestä se botneki parempi.

Smak sak sano ruottalainen.
UncleFester
13.11.2008 07:40:18
Itse teen näin

1. Kielet suolaliemeen yön yli
2. Keitän niitä aamulla 2h
3. Ulos kuivumaan kolmeksi päiväksi (häkin sisään ettei linnut noki)
4. Kielet sisälle, lämmitä uuni 225 asteeseen ja hauduta vielä voidellussa vuo'assa n. 30min
5. Tarjoile

Kastikkeeksi sopii Cafe de Paris -tyyppinen currykastike.
Rock'n'roll ain't no riddle, man
calster
13.11.2008 13:02:11
Kannattaa ostaa vuoan rasvaukseen vuokaspreytä. Se on kätevää ku saa sumutettu sen rasvan. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)