Aihe: Huhheijaa
1
rääpivä
11.11.2008 18:25:45
Mulla on vähän ongelmia noitten sävellajien kanssa. Täältä olen opetellut noita duuri- ja molliasteikoita ja käytännössä kokeillut ja pohtinut ja aika ajoin jopa oppinut niitä!

Mutta, mistä sävellajista menee Apulannan PVC-unelmia tai Jarkko Martikaisen jos mulla menisi todella huonosti? Netistä olen napannut sointukartat noihin ja vaikkapa tuossa Apulannan biisissä ovat soinnut H, A, C#m säkeessä ja kertsissä näiden lisäksi F# ja F#m. Eli muuten laskeskelin niin että biisi menee E-duurissa, mutta tuo kertosäkeen Fis sointu tuo mukanaan myös A# sävelen. Tai Bb sävelen. Ja se sekottaa mun pään täysin :D

Sama tuossa Martikaisen biisissä. Siinä soinnut ovat C,G,Gm,A,Dm,D(ja se celsius-aste tuohon yläkulmaan),Em ja kertsissä lisää tulee F,Am. Eli muuten menisi kai.. Eikun hetkinen. Minkä ihmeen asteikon mukaa tää menee? :D
Jermakki
11.11.2008 18:32:31
Vaikutaako asioihin mitenkään että kitaristilla on 7 kielinen kitara..?
rääpivä
11.11.2008 18:58:33
Mitä tekemistä sillä on sävellajien kanssa?
hapan
11.11.2008 19:00:36
Ootko koskaan ajatellu, että biisin ei tartte mennä minkään asteikon mukaan?
ekikoo
11.11.2008 19:03:23
Ei biisit aina mene 100% jossain sävellajissa, jos sävellajiin kuulumattoman soinnun lainaaminen jostain toisesta saa biisin kuulostamaan siltä miltä säveltäjä haluaa, niin paskaax siinä. Modulaatiotkin, eli sävellajin esim. nostaminen, ovat myös melko yleisiä...
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
rääpivä
11.11.2008 19:20:51
Ootko koskaan ajatellu, että biisin ei tartte mennä minkään asteikon mukaan?

Oon! Mut se kuulosti turhan kapinalliselta. Ja sitte kaikki menis NIIIN vaikeeks ku sääntöjä rikottais.

Eli siis tuo PVC menisi eestä mutta siinä on vähän lainailtu ja Martikaisen biisi ei mene mistään sävellajista? pirrrr
sepisti
11.11.2008 19:43:26
PVC unelmia menee C#-mollista
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Sergei Fallinen
11.11.2008 20:29:18
informatiivisin otsikko taas vähään aikaan. joo vali vali meen pois.
rääpivä
11.11.2008 21:13:31 (muokattu 11.11.2008 21:19:52)
PVC unelmia menee C#-mollista

Cismollihan on eeduurin rinnakkaissävellaji, niin onko sillä väliä kummasta sen sanoo menevän? Vai?

No tota sävellajin vaihtamista ajattelin kyllä! Mutten tiennyt että se on modulaatio :D Entä miten sävellajin vaihtamiset toimii? Kai siihenkii jotain yleispäteviä sääntöjä on?
sepisti
11.11.2008 21:39:25
Cismollihan on eeduurin rinnakkaissävellaji, niin onko sillä väliä kummasta sen sanoo menevän? Vai?

Totta puhut rinnakkaissävellajien suhteen. Mutta onhan mollilla ja duurilla kuitenkin ratkaisevasti erilainen luonne.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
ekikoo
11.11.2008 22:10:28 (muokattu 11.11.2008 22:32:05)
Entä miten sävellajin vaihtamiset toimii? Kai siihenkii jotain yleispäteviä sääntöjä on?

Eipä siinäkään juuri sääntöjä ole, mikä kuulostaa parhaimmalta. Sen voin sanoa, että iskelmässä (loppu)modulaatiot stimuloivat oksennusrefleksiä.
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
rääpivä
11.11.2008 23:46:05
Totta puhut rinnakkaissävellajien suhteen. Mutta onhan mollilla ja duurilla kuitenkin ratkaisevasti erilainen luonne.

Miten se sitten määräytyy että kummasta on kyse? Tai kummasta puhutaan? Sen tiiän että nuottiviivastolta sen näkee siitä alusta, meneekö mollista vai duurista ja mistä sävellajista.

Ja muuten, miten nuottiviivastolta näkee meneekö biisi aamollista vai ceeduurista kun kumpaakaan ei tule korotusta eikä alennusta?

Teoriaakin on mukava opetella, mut kun sitä opettelee itteksee kirjoista ja muunmuassa täältä niin jää jonkuu verran aukkoja kun ei oo ketään siinä vieressä vääntämässä rautalangasta. Kirjoissa ja muualla se on luonnollisesti hieman vaikeaselkosempaa kuin jos olis ihan lihaa ja verta vieressä opettamassa.
sepisti
12.11.2008 00:19:19
Ei siitä nuottiviivaston alusta (etumerkinnästä) mollin ja duurin eroa pysty näkemään. Hyvin useasti kappaleen viimeinen sointu (toisinaan myös ensimmäinen sointu) kertoo, kummasta on kyse. Jokatapauksessa sen kuitenkin kuulee melodiasta ja soinnuista.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)