Aihe: TÄNNE PIKAKYSYMYKSET (jelppikerho)
1 2 3 4 561 62 63 64 65141 142 143 144 145
Ianuarius
10.11.2008 07:35:28

Tästäpä juuri. Hän kiittää.

E: Eikös se vire oo alennettu E?

Siitä en tiiä. Youtubesta vaan kuuntelin ton alun.
Animate-Inanimate
zesar
12.11.2008 16:51:05
Joskus vaan olin kuulevinani, että KW käytti Eb-virettä. Silloin se Dm pitäis paikkansa, vaan eipä vireellä väliä. Soinnut on tärkeimmät.

Ei se sointu siitä mihinkään muutu jos on eri vire vaan ote=)
"Joo siis voimasta tulee nopeutta...Niinku He-Man!"
M4ss3 m/
13.11.2008 11:50:32 (muokattu 13.11.2008 11:51:04)
Miten te teette biisejä?
Keksittekö jonkun riffin vain ja alatte keksiä sille jatkoa?

Edit: Joo aika turha kysymys oli vaan pakko kysyä.
Slipknot!
--Roller--
13.11.2008 14:45:38
Hmh.... Kaverin kanssa musaluokkaan, kaveri pistää vähän biittiä rummuilla ja siihen sitten kitaralla mukaan. Tai sitte toisinpäin, ja soolot improvisoidaan aluksi ja siitä sitten kehitellään eteenpäin. Kaikki tarpeellinen kootaan paperille.

TAI

Otat kotona soittimen käteesi(tai jos olet rumpali niin.... you know...x))ja alat kehittelemään riffiä -> paperille.

TAI

Kehittelet sanat: Joko fiiliksen mukaan tai sitten jostakin aiheesta. Oikeastaan tällä ei ole niinkään rajoja, lauluja voi tehdä mistä vain. ;) Sitten kun on sanat, rakentelet niille hyvänkuuloisen soinnutuksen. Kun on soinnut selvillä, voi kehitellä vielä niihin perustuvan riffin.

Tärkein sääntö on: Tee se tunteella!
Numb
13.11.2008 16:45:20

Miten te teette biisejä?

Vaihtelee. Joskus siten, että rämpyttelen ja laulan jotain. Siitä sitten pikkuhiljaa löytyy hyvä sointukierto, johon syntyy melodia; tai sitten löytyy kiva melodia, johon haen soinnut. Joskus ei tapahdu kumpaakaan.

Joskus ajelen autolla sieltä mistä olen tulossa sinne minne olen menossa, ja biisin osa tulee mieleen. Kehittelen sitä, kunnes olen paikassa jossa voin taltioida sen.

Toisinaan lähden riffipohjalta, mutta yleensä melodia edellä.
A waist is a terrible thing to mind.
Bugi
13.11.2008 17:51:43
Mites nämä laukkakompit ja palm mutingit? Yleensä jos laukataan,käytetäänkö palmia,esimerkkinä Megadethin Devils island?
Se mitä ei osata kunnolla,vedetään aseneella.
E.Keskipörhölä
13.11.2008 17:56:44
Ei se sointu siitä mihinkään muutu jos on eri vire vaan ote=)

Tätä tarkoitin kyllä. En vain saanut sitä ruudulle.
Ilmoja pidelly, säitä sattunu.
Numb
13.11.2008 19:55:22

Mites nämä laukkakompit ja palm mutingit? Yleensä jos laukataan,käytetäänkö palmia,esimerkkinä Megadethin Devils island?

Palm mutea? Yleensä juu, jos kitara soittaa laukkakomppia särösoundilla, ja tempoa on pikkaisenkin. Ei siitä muuten saa mitään selvääkään.
--Roller--
13.11.2008 21:12:53
Mikä on laukkakomppi??^_^
Swan
13.11.2008 21:16:22
Mikä on laukkakomppi??^_^

Koppoti koppoti koppoti koppoti.
I am the terror that flaps in the night, I am the jailer who throws away the key, I am... feeling really stupid!
>-)))> #26
S.M.A.K.
elekuku
15.11.2008 13:00:26
Koppoti koppoti koppoti koppoti.

pikkaat alas alas ylös nii kuulostaa kuin hevonen laukkais
AsdMon
16.11.2008 16:21:42
Apuah!

Jostai syyst näppäilin aikani kuluks akustista ja sit yhtäkkii tuli tännönen pätkä mielee:

e-6--6--6------------------
B-----------9--7--6--7--7-
G---------------------------
D---------------------------
A---------------------------
E----------------------------

Mistä biisistä vois olla? tai miten jatkuu, veikkaisin et ennen tota kolmea lyöntiä alimmalle nauhalle pitäs jostai saada bassoääntä, mut en oikeen saanu sitäkää nyt päähän. :/
taggu
18.11.2008 16:12:50
Yritin haulla etsiä sointutaulukkoo jossa, kaikki yleisimmät soinnut selvästi näkyvissä järjestykessä. Help me!?!?
Numb
18.11.2008 16:16:02

taggu
18.11.2008 16:51:05
Kiitos tostakin mutta, se oli paljon lyheympi ja "selvempi". Siinä oli muistaakseni aina jokaisesta perusvariaatiot normi, molli, barre yms..
taggu
18.11.2008 16:54:19
Mikko_
20.11.2008 21:20:30
Mikä neuvoksi? Olen soittanut kitaraa nyt noin vuoden ja pari kuukautta. Soittointoa löytyy ja tekniikoita olen pyrkinyt kehittämään tasapuolisesti, mutta minulla on eräs ongelma: soittaessani alternate-picking harjoituksia (enimmäkseen 16-osa juoksutuksia), en saa kaikissa harjoituksissa nostettua tempoa yli 115 BPM vaikka kuinka jankkaisi niitä viikko - ja kuukausitolkulla. Aivan kuin 115 ja 120 BPM välissä kulkisi kyseisissä harjoituksissa jokin "maaginen" raja. Kun soitan edellämainittuja harjoituksia tempolla 115 BPM, ei ole mitään ongelmaa, mutta kun yrittää nostaa siihen 120 BPM, niin jokos alkaa tökkiä. Näin tosiaan on käynyt jo pitkän aikaa vaikka kuinka paljon niitä reenaisi.
Ianuarius
21.11.2008 10:04:34

Millä tavalla se alkaa tökkiä?

Mä oon vähän kuullu että siinä 120bpm:ssä kulkee se maaginen raja kun peräkkäisiä nuotteja ei enää soitetakaan yksitellen vaan sellaisena sarjana. Eli se liike ei ole ylös-tauko-alas-tauko, vaan ylösalasylösalas.

Jos tota jälkimmäistä tyyliä treenaa ensin hitaammilla tempoilla ja sitten alkaa pikkuhiljaa nopeuttaan, niin siitä luulis olevan jotain apua. Lähe siis jostain 60bpm ja siitä kiihdytä, ja keskity siihen, että se sarja on yhtenäinen ja plektra koko ajan liikkeessä. Koeta pitää plektran liike mahdollisimman pienenä, mutta kuitenkin niin, että saat tarpeeksi voimakkaan soundin.
Animate-Inanimate
kamikazee
25.11.2008 16:44:30
Terve taas pitkästä aikaa...

Tuli tälläinen juttu mieleen katsellessani iron maidenin fear on the dark- kappaletta, että miksi ihmeessä niillä on hikinauhat ranteissaan? Onko se vain coolia käyttää vai estääkö kenties hien virtaamasta käsiin ja plektraan?
...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)