Aihe: Dingo
1 2 3 4 5 6 7 8 918 19 20 21 22
StJerky
13.10.2008 15:33:21
En tosin seuraa nyky-Dingon hommia millään muotoa, ellen sitten kuule radiosta tai telkkarista.

En silloin 80-luvulla nähnyt valitettavasti. Myöhemmin olen sattumoisin nähnyt kolmesti (pahemmin yrittämättä).

1994 (kun Pave Maijanen oli mukana)
joskus 1998 tienoilla kun oli ns. legendaarisin kokoonpano taas
2004 kun oli Neumann ja Eve.

Keskimmäinen keikka oli paras.
StJerky
13.10.2008 15:34:25
Dingoa oli pakko inhota jos oli vähän yli parikymppinen mies (kuten esimerkiksi minä). Salaa tuli kuitenkin kuunneltua näitä kahta ekaa levyä aika tiheään tahtiin

Sama päti Paul Oxley's Unitiin. Salaa ostin niiden kasetin ja kuuntelin kotona...
Atomic Cafe
13.10.2008 15:52:05
Vaikka Neumannin nykyinenkin livekunto on hyvin heiluva, oli miehen luotsaamalla 80-luvun Dingolla selkeästi keskitasoa parempaa popockia ja karismaa. Varsinkin mitä tulee sanoihin, melodioihin ja musan persoonallisiin fiiliksiin. Tuo 80-luvun tuotanto pesee kirkkaasti valtaosan vielä 2000-luvunkin suomalaisesta poprock-bändien tuotannosta.

Olen täysin samaa mieltä, itse olen aina arvostanut eniten Veli-Pekka Nuotion kosketinsoittimia, ne olivat iso osa Dingon musiikkimaisemaa.
Atomic Cafe
13.10.2008 16:06:47 (muokattu 13.10.2008 17:43:04)
Sama päti Paul Oxley's Unitiin. Salaa ostin niiden kasetin ja kuuntelin kotona...

Lisää komeropoppia :) pakko tunnustaa että pidin minä näistäkin. Living In The Western World (1981) on edelleenkin ihan tutustumien arvoinen levy (myi hetkessä platinaa). Kaksi brittiä ja kolme tammisaarelaista tekivät ihan kelvollista radiopoppia oman lyhyen aikansa (3vuotta ja kolme LP:tä). Se on kuitenkin sanottava että kyllä Dingo oli näistä kahdesta huomattavasti monipuolisempi ja särmikkäämpi ryhmä.
Cimble
13.10.2008 16:11:51 (muokattu 13.10.2008 16:19:08)
Olen täysin samaa mieltä, itse olen aina arvostanut eniten Veli-Pekka Nuotion kosketinsoittimia, ne olivat iso osa Dingon musiikkimaisemaa.

Aivan totta. Nuo Peten saundit ei ole yhtään kulahtaneemmat kuin nykyajan vempeleilläkään vetäistyt. Niissä on semmoista fiiliksellistä syvyyttäkin aika mukavasti. Tiedän suurinpiirtein Neumannin laulutaitojen ja äänenkäytön tason, mutta kun kuuntelee vanhaa Dingoa niin onhan se sielukkaasti istuvaa laulua juuri siihen juttuun. Saundipuolellakin oli hyvin tuotettua ja iskevää jälkeä, ilmeisesti suurin kiitos taustavoimille, mm. Pave Maijaselle.

Itse rumpuharrastajana olen joskus kritisoinut Quupan rumpalointia, vaikka symppiksen oloinen jätkähän se oli. Ja kyllähän se Dingoon istui, vaikka välillä soitto oli vähän innostunutta grooven kustannuksella. Miehen Keith Moon-vaikutteet kyllä kuuluvat, mm. sellaisia innostuneen äkkinäisiä tai tiheitä perusfillejä ei niin peruspaikkoihin.

Kun puhutaan suurista suomalaisista biisin tekijöistä, mainitaan usein esim. Juice tai Hanhiniemi. Neumann ei ehkä niin usein yllä mainittavaksi, vaikka paljon on tehnyt ehkä soitannollisesti simppeleitä mutta oivallisia teoksia sanoineen.

Neumann muuten väitti eilen Arto Nybergin ohjelmassa, että biisit syntyy hyvin usein 5-10 minuutissa. Ja että jos puoli tuntia täyttyy, homma jää siihen. Väitti kivenkovaan että 80's hititkin tuli ihan hetkessä. Minua epäilyttää. Mies lienee tarkoittanut, että biisin perusidea ja mielessä tai muistissa ollutta sanaa on väännetty paperille hetkessä. Mutta että "biisi valmistuu 5-10 minuutissa"... Eihän se kerkee edes hahmottaa kunnolla sitä kokonaisuutta tuossa ajassa biisinosien suhteen ja kirjoittaa sointuja ja sanoja ylös.
Ei Venäjästä selviä hengissä...
duane
13.10.2008 18:34:55
Neumann muuten väitti eilen Arto Nybergin ohjelmassa, että biisit syntyy hyvin usein 5-10 minuutissa. Ja että jos puoli tuntia täyttyy, homma jää siihen. Väitti kivenkovaan että 80's hititkin tuli ihan hetkessä. Minua epäilyttää. Mies lienee tarkoittanut, että biisin perusidea ja mielessä tai muistissa ollutta sanaa on väännetty paperille hetkessä. Mutta että "biisi valmistuu 5-10 minuutissa"... Eihän se kerkee edes hahmottaa kunnolla sitä kokonaisuutta tuossa ajassa biisinosien suhteen ja kirjoittaa sointuja ja sanoja ylös.

Kyllä se aika kovasti on mm elämänkerrassaan väittänyt, että biisit tulee "purkauksina", ikään kuin aika valmiina tavarana..
katellaan...
Atomic Cafe
13.10.2008 18:58:36 (muokattu 13.10.2008 20:05:59)
Hämähäkkimies on syntynyt alle viidessä minuutissa :) mutta edelleenkin odotan Remun tulkintaa tästä biisistä.
Cimble
13.10.2008 20:25:26
Hämähäkkimies on syntynyt alle viidessä minuutissa :) mutta edelleenkin odotan Remun tulkintaa tästä biisistä.

Hämähäkkimiehessä on mielenkiintoinen melodia. Sanoista en nyt ihan heti muista kaikkea, vähän hämärät enkä ole tainnut ikinä hiffata mitä siinä voidaan tarkoittaa. Eli sopii hyvin Remun suuhun. ;) Pitänee joskus perehtyä taas biisiin, ei löydy edes youtubesta kunnollisena kun joskus ihan etsin. Itse kuitenkin odotan kuulevani Marco Hietalan Nahkatakkisen tytön, siinä on aika voimakas ja aito artisti. Ja siihen kun lisätään vähän dramaattiset sanat niin a vot.
Kilgore Trout
13.10.2008 23:23:53
kaksi aiempaa on niin hyviä, jonkun muun bändin kohdalla sen tasoinen lätty (= Pyhä Klaani, lain.huom.) olis helposti varmaan yhtyeen paras levy, jonkun Yön tai Popedan tai Eppujen :))

Yön Varieteesta on vaikea pistää paremmaksi. Muutenkin Yö ja Dingo turhan usein lasketaan samaan kategoriaan. Ovathan ne toki molemmat Porista, mutta muusikilliset vaikutteet ja tyyli aivan eri. Yö nojasi punkkiin ja Dingo syntsapoppiin.

Eipä sillä, Dingohan oli 80-luvulla aivan loistava omassa lajissaan ja itsellekin tärkeä bändi, sellainen musiikillinen herättäjä siinä 6-7 vuoden iässä. Beatles-diggailu vaihtui Dingo-diggailuun kun näin Levottoman Tuhkimon Levyraadissa.

Vieläkin kuuntelen kolmea ensimmäistä silloin tällöin, eikä hävetä tippaakaan. Nuo uudemmat taas kuulostavat melko väsyneiltä. Ei irtoa Neumannilta enää yhtä tarttuvia kertosäkeitä ja muutenkin uusi Dingo kuulostaa jotenkin väkisin väännetyltä. Samalla yksinkertaisella reseptillä yritetään mennä, mutta kokin melodia- ja koukkutaju taisi jäädä sinne 80-luvulle.
Raha ei tee onnelliseksi, mutta uusi soitin tekee.
yellow
06.11.2008 19:43:12
No onkos joku ostanut/ostamassa tuota "Dingon" uutta levyä? Yhden biisin olen kuullut ja se oli Skorpioninainen. Jotain ideaa oli, mutta munatonta tuotantoa. Vähän sellaista iskelmämenoa. No kai tämä onkin suunnattu naisväelle.
lukeman
10.11.2008 12:17:39 (muokattu 10.11.2008 12:18:46)
Näin viikonloppuna lehdessä Dingon keikkamainoksen jossa "koreili" enää Nipa yksin kun toinen Dingo Eve ei kait enää remmissä ole mukana. Nyt oisi ehkä aika vaihtaa bändin nimeksi esim. Pertti Nieminen & Saumattomat. Jotenkin tökkii tuo asia. Tai ymmärrettävää sinänsä toki vanhalla nimellä ratsastelu on jos sillä saa euroja enemmän, mutta kuitenkin jotenkin huvittaa että Nipa=Dingo.
Eikös tuo Yö ole bändi eikä pelkästään Olli Lindholm? Hohhoijaa...

Edit. Lisäys.
Ostan EMG PJ-mikkisetin potikoineen, piuhoineen sekä patteriklipsin kera.
Cimble
10.11.2008 15:39:37 (muokattu 10.11.2008 15:48:07)
Tai ymmärrettävää sinänsä toki vanhalla nimellä ratsastelu on jos sillä saa euroja enemmän, mutta kuitenkin jotenkin huvittaa että Nipa=Dingo.
Eikös tuo Yö ole bändi eikä pelkästään Olli Lindholm? Hohhoijaa

No melkein sama asia Yöllä kuin Dingolla. Rock-bändi Yö tuli tunnetuksi kauan kauan sitten Likaisine Legendoineen yms. Joutsenlauluineen. Yön nykyveivaus ei ole rokkia nähnytkään eikä Yössä ole ollut enää vuosikymmeniin muita yhtyettä pinnalle nostaneita muusikoita. Ellei sitten kulissien takaa bändiä hiteillään pystyssä pitävää biisintekijää Jussi Hakulista lasketa. Yö on siis suurelle yleisölle vain yhtä kuin Olli Lindholm. Ja Dingo on Neumann. Ei ketään enää kiinnosta ketä muita siinä on. Se vaan että Neumann on tehnyt lähes yksinoikeudella kaikki Dingon biisit, kun taas lähinnä vain pelkkänä äänenä toiminut Lindholm on tarvinnut aina apua, varsinkin suosion mahdollistavien hittien osalta. Siinä mielessä melkein soisi Neumann-Dingolle melkein enemmän suosiota kuin Lindholm-Yölle. Vaan toisinpa on musiikkiteollisuuden rouva Fortuna nykyään antiaan jakanut. Mutta Neumann on Lindholmia paljon merkittävämpi persoona/tekijä suomalaisessa musiikissa, vaikka nyky-Dingon touhu on mitä on. Ja nyky-Yö sen kun kylpee kaupallisessa suosiossa.

Sittenhän on vielä se Ässät, joka sekin on porilainen bändi. Liekö sekin vain ratsastaa muinaisella legendaarisuudellaan, vaikka kokoonpano on muuttunut aika rajusti koko ajan..? :)
Terry Pantheras
10.11.2008 15:44:06
Näin viikonloppuna lehdessä Dingon keikkamainoksen jossa "koreili" enää Nipa yksin kun toinen Dingo Eve ei kait enää remmissä ole mukana. Nyt oisi ehkä aika vaihtaa bändin nimeksi esim. Pertti Nieminen & Saumattomat. Jotenkin tökkii tuo asia. Tai ymmärrettävää sinänsä toki vanhalla nimellä ratsastelu on jos sillä saa euroja enemmän, mutta kuitenkin jotenkin huvittaa että Nipa=Dingo.
Eikös tuo Yö ole bändi eikä pelkästään Olli Lindholm? Hohhoijaa...

Edit. Lisäys.

Huokaus. Kuulostaa jo Axl Rosen puuhilta... Seuraavan levyn nimi vois ollakin "Porilainen Demokratia".
Iso D
10.11.2008 22:28:53
Uusi levy on parasta Dingoa sitten 80-luvun. Nimibiisi on etenkin jotain yllättävää ja uutta Neumannin Pertiltä. Tulee jotenkin etäisesti Police mieleen. Kannattaa ehdottomasti kuunnella.
Nestekaasukitara kun ois
Booombox
13.11.2008 08:25:06
Huokaus. Kuulostaa jo Axl Rosen puuhilta... Seuraavan levyn nimi vois ollakin "Porilainen Demokratia".

++ :DD
Virhe! Tyhjä tai liian porilainen kirjoitus!
"Cannot the Kingdom of Salvation Take Me Home"
peetu
14.01.2009 22:15:15
Uusi levy on parasta Dingoa sitten 80-luvun. Nimibiisi on etenkin jotain yllättävää ja uutta Neumannin Pertiltä. Tulee jotenkin etäisesti Police mieleen. Kannattaa ehdottomasti kuunnella.

Vähän vanha ketju, mutta onpa bändikin(tai ainakin nimi), joten uskalsin vastata..Viimein sain kaverin kautta kyseisen lätyn käsiini. Pääosin sellaista minkä olisi ehkä saanu jäädä tekemättä, eli biisien aiheet yms. aika lailla on vanhojen lämmittelyä. Mutta on siellä kyllä pari helmeäkin seassa. "Humisevan harjun paluu" on varsin komea veto, vaikka Nipan ääni ei enää samalla tapaa toimikaan kuin aikoinaan. Myös levyn päättävä "Mustan koiran majatalo" on hieman erilainen biisi, mutta toimii. Makuasioita..Sen verran on mainittava, kun tuossa Dingon keikkakunnosta puhuttiin. Viime juhannuksena kyseisen orkesterin näin, en voinut välttää myötähäpeää. Eli ainakin se keikka oli todella heikko, toivottavasti oli yksittäistapaus. 90-luvun loppupuolella näin bändin vanhassa kokoonpanossa, lukuunottamatta Nuotiota, jonka tilalla oli muistaakseni Pave Maijanen. Meno oli silloinkin vielä ihan toisenlaista, puhumattakaan niistä livetaltioinneista mitä 80-luvulta on jäänyt. Bändi oli parhaimmillaan varsin hyvä rokkikonekin. Ehkä nyt olisi syytä kuitenkin Dingo-nimenä jo haudata, toivottavaa kuitenkin on että Neumann jatkaa uraansa vielä ja pitkään. Hän on aika paljon suomalaiselle musiiikkielämälle jo antanut.
-Mickill-
16.01.2009 17:18:36
Vieläkin kuuntelen kolmea ensimmäistä silloin tällöin, eikä hävetä tippaakaan. Nuo uudemmat taas kuulostavat melko väsyneiltä. Ei irtoa Neumannilta enää yhtä tarttuvia kertosäkeitä ja muutenkin uusi Dingo kuulostaa jotenkin väkisin väännetyltä. Samalla yksinkertaisella reseptillä yritetään mennä, mutta kokin melodia- ja koukkutaju taisi jäädä sinne 80-luvulle.

Juuri näin.
Itse olen aina tykännyt Dingosta juuri noiden tarttuvien kertsien takia, ja näitä uusia biisejä kuunnellessa huomaa että "se" jokin on tosiaan kadonnut. Introt ja verset kuulostaa vielä ihan hyvältä ja sitten kun sitä mennään kertsiä kohti ja alkaa odottaa että kohta sieltä räjähtää, niin vitut sieltä mitään tuu muutaku suhnu.
Ite en oo nähnyt Dingon kuin kerran livenä, 2000 ankkarokissa joka oli tällä ns. oikealla kokoonpanolla. Keikka oli hyvä, mikäs sen hienompaa kuin nousuhumalassa tanssia ja hoilata festareilla Dingon hittien parissa.
There's nothing left to say but fuck you anyway.
Boyakasha
16.05.2010 17:47:09
Huom! Olen kirjoittamassa yli 484 päivää vanhaan ketjuun!

Jotain horinaa perjantain 14.5.2010 Vantaan Tulisuudelman keikasta Rumba-lehden verkkosivuilla:
http://www.rumba.fi/miten-nipa-voi- … -dingo-ja-vantaan-tulisuudelma-7537
LyraB
20.03.2012 11:30:43
Huom! Olen kirjoittamassa yli 673 päivää vanhaan ketjuun!

Löyty aika mielenkiintoinen videoaudio. Autiotalo, ja sen englanninkielinen versio "The house without a name" yhteen miksattuna. Kuunnelkaas. Pala suomirockin historian mielenkiintoisimpia moumentteja joista ei paljoa ole puhuttu. Olisikin menestynyt kansainvälisesti!

http://www.youtube.com/watch?v=Y3P4fHa7ZAM
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)