Aihe: (Kiire) Minkäkokoinen ainoaksi kaapiksi?
1 2
SaBer
14.02.2004 11:57:06

Tilaamalla. Rahti maksanee helvetisti, mutta dollarin kurssi on edelleen niin heikko, että ALV ja tullimaksut kumoutuvat.

Edit: Enpä sitten tiedä, onko esim. Acmen 2x10" hyvä ainoaksi kaapiksi. Kyllähän se toistaa alas, mutta herkkyyslukema viittaisi vähän siihen, että lootasta ei lähde mitenkään tolkuttomasti meteliä. Acmen 4x10":llä luulisi kyllä pärjäävän, mutta tehosyöppö taitaa sekin olla.

Itseasiassa acmen 2x10" on maailmalla paljon suositumpi, kuin 4x10". Tuo alas asti toistaminen perustuu juuri tuohon huonoon herkkyyteen. Tämä taas korjautuu suurella vahvistimella. Päinvastoin kuin monet luulevat, on suurempi vahvistin parempi, eli vaikka 2x10" kestää 350W jatkuvaa, suositellaan sille 500W:n vahvistinta. Siitä kyllä lähtee ääntäkin.
Prowleri
14.02.2004 13:49:07 (muokattu 14.02.2004 13:52:51)
Kyllähän tuo Prowlerin suositus 2x12" toimii kanssa mutta siitä tulee jomnkunverran isompi. Olen itse aikeissa rakentaa 2x12" viistoistatuumasen kaveriksi.

Tuo oma 2x12-suositukseni perustuu juuri siihen että se on isompi kuin 2x10 - 2x10 jää monesti vähän turhan vaisuksi yksin, kun taas 2x12:ssa alkaa olla jo sit kaiutinpintaa aika hyvin ja se on myös 1x15:ta nopeampi. Kuitenkin 2x12 on, sanoisinko että ainakin yhtä roudattava kuin 1x15, ja huomattavasti roudattavampi kuin koko stäkki.

Tietty roudattavuus paranee jos sijoittaa tuohon mainittuun Ampeg Porta-212:een, sillä kun on painoa jotain 20kg ja sisältää ns. kaljakärry-tyyppisen roudausvälineistön, tai vaihtoehtoisesti kahteen kappaleeseen 1x12" kaappeja, jollainen on myös oma stäkkini.

Jos sitten taas pitäisi valita 2x10:n tai 1x15:n väliltä, menisin heti tsekkaamaan Hartken 115XL:n joka on aika arvostettu kaappi standalonena. Jotkut käyttävät jopa kahden tuollaisen stäkkiä ilman mitään kymppituumaisia, kun tykkäävät niin kovasti saundista.
Eläkeläiset Euroviisuihin!
sirdickyj
15.02.2004 11:09:47
Onko kenelläkään muuten kokemuksia (tai edes näkemyksiä) suppasen käytöstä basson kanssa.

Mulla on kokemusta, pelkkä subbanen on ollut parilla keikalla (1*15; 600w), kyllä se tömähtää, mutta semmosta tiettyä luonnetta jää kaipaamaan. Alakerta miellyttää kovastikkin korvaa.

Mielessäni on lähinnä tilanne, jossa ylempänä mainitussa Paavin stackissä (Warwick 211 ja 115) tuo 15-tuumainen korvattaisiin Warwickin aktiivisuppasella.

Juu, tuommonen on itelläkin käynyt mielessä, mutta sit pitäis olla jakosuodin ja sen semmosta, että taas menis virittelyks. Jos jaksaa säätää, niin varmasti saa hyvän lopputuloksen. Muistakaamme, että bassokamat= minikokoinen PA. Kerro, tuliko hyvä, jos joskus meinaat moisen pykätä

P.S. Muista olla ajamatta aktiivisubbasta kaiutinlähdöstä eh-eh...

Toimiiko? Onko parempi ja jos on niin millä tavalla?

Parempi kuin mikä?
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Silvio Dante
15.02.2004 18:26:05
Kiitos kaikille vastanneille! Tällä hetkellä mietiskeltyäni olen päätymässä kuitenkin 2x10" kaappiin sillä ajatuksella, että hommaisin tarvittaessa sitten 1x15" lisäkaapin.

Entäs kaappi joka valmiiksi pitää sisällään sekä 1x15" + 2x10" (tai 2x8") ja vielä ehkäpä jonkun ylä-ääni tweeterin. Siinähän on hieman tuota Mini-PA ajattelua...
Just when I thought I was out, they pull me back in!
Pahisguy
15.02.2004 21:22:07
Entäs kaappi joka valmiiksi pitää sisällään sekä 1x15" + 2x10" (tai 2x8") ja vielä ehkäpä jonkun ylä-ääni tweeterin. Siinähän on hieman tuota Mini-PA ajattelua...

Mulla on tuommonen Marsu, 15" + 2x10" että kyllä niitäkin löytyy. Rupesin vaan tätä lukiessa miettiin että mitäpäs jos veis siitä elementit ja tekis kaks erillistä kaappia ihan roudauksen takia. On aika iso möykky tuommonen. Ja omani ainakin melkoinen tehosyöppö, johtunee kaapin rakenteesta.
"Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka." Zuge 15 v. Pointsi-lehdessä 1972
Puavali
16.02.2004 00:11:17
Kohta tilaan Behringer Ultrabass-nupin (luulisin niin), ja tuo kaappihankinta on kans edessä. 4*10 on antanut aina kokeiltaessa hyvän saundin (sen toisen haluamani), mutta sellaista "afrikka"-saundia en ole kokeillut saada. Kaverin omatekoinen 1*15 antaa sellaisen saundin (ei klangia, vain pelkää matalaa jyminää, reggae-saundi?), mutta saako sitä myös 4*10:stä?

Roudauksen kannalta tuo 1*15 ja 2*10 olisivat ehkä parempi vaihtoehto... Me ei soiteta kovaa, eli mitä mää tartten? Riittääkö 2*12? Kenellä riittää hermot vastata?
Teijo K.
16.02.2004 08:52:35

Kohta tilaan Behringer Ultrabass-nupin (luulisin niin), ja tuo kaappihankinta on kans edessä. 4*10 on antanut aina kokeiltaessa hyvän saundin (sen toisen haluamani), mutta sellaista "afrikka"-saundia en ole kokeillut saada. Kaverin omatekoinen 1*15 antaa sellaisen saundin (ei klangia, vain pelkää matalaa jyminää, reggae-saundi?), mutta saako sitä myös 4*10:stä?

Roudauksen kannalta tuo 1*15 ja 2*10 olisivat ehkä parempi vaihtoehto... Me ei soiteta kovaa, eli mitä mää tartten? Riittääkö 2*12? Kenellä riittää hermot vastata?

Hmm, ehkä soundeissakin on enemmän kyse kaapin merkeistä, kuin tämä pelkkään tuumakokoihin keskittynyt pohdinta antaa ymmärtää. Minulla on tuo Workingman's 15' combo, ja kyllä siitä on minusta vaikeahkoa löytää sellaista reggaetumpahdusta. 15' kartiosta huolimatta. Toisaalta esim EBS 1*12' on kehuttu kovinkin luonnikkaaksi kaapiksi.

Ja kun basso, soittotekniikka ja vahvistin, joskus jopa kuun asento vaikuttavat siihen soundiin myös, on kysymys aika hankala. Että mikä kaappi on sinulle paras? Ei muuta kun kokeilemaan, mieluiten kokeilla sitten samalla nupilla, ja mahdollisismman samanlaisella bassolla. Siitä se sitten avautuu...
Be regular and ordinary in your life so that you may be violent and original in your work.

-Gustave Flaubert
Ylläri
16.02.2004 12:47:38 (muokattu 16.02.2004 12:55:36)
Jees, olen itse katsellut netistä tuota Warwickin Terminatoria (biampattava 2x15" + 2x10" + tweeter) mutta se pahus painaa 60 kg! Sattuu nyt jo selkään. Ehkä kuitenkin mieluummin kaksi erillistä 30 kg kaappia kuin yksi 60 kiloinen. Ja pienemmissä ei-niin-tärkeissä jutuissa saattaisi riittää pelkkä yläkaappi, jos vähän tinkii alapäästä.

Järkipuhetta. Varsinkaan kun tuommoinen megakomero tuskin soundillisesti juurikaan eroaa erilliskaapeista - uskoisin niiden kymppituumaisten olevan Terminaattorissakin omassa kotelossaan, erillään 15-tuumaisista.

Eikä näissä alapään asioissakaan kannata liikaa tuijotella numeroihin ja hertseihin, eihän tässä mitään kotiteatterifriikkejä olla ;-) Jonnekin 30 hertsiin pääseminen ei ole musiikissa useinkaan tarpeellista ja vie sitä paitsi julmetusti vahvistintehoa; monesti paperilla köykäinen pikkukaappi saattaa kuulostaa tuhdimmalta kuin joku iso ja löysä boksi. Ja varsinkin pienissä kuppiloissa ultramatalista taajuuksista on vain haittaa: seisovat aallot ja kumina tekevät pahimmillaan koko bändin soundista epämääräistä mössöä. Toki isot kaapit ja miehekkäät speksit kohottavat joidenkin itsetuntoa, mutta IMO soundin tiukkuus ja riittävä headroom on käytännön bänditoiminnassa olennaisempi asia kuin mahdollisimman alas ulottuva taajuusvaste.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Maisteri
16.02.2004 13:38:15
Itselläni on 4x12 ja olen kyllä pärjännyt kaikissa tilanteissa.
Suosittelen.

Marshallin 4x12 löytyy multakin ja suosittelen. Noitahan on vähän vähemmän tarjolla kuin esim. 4x10:ä. 4x12 omaa jo kovasti sitä isoa alapäätä, mutta nuo 12-tuumaiset toistaa myös tarvittaessa yläpäätä todella mukavasti ja selkeästi. Ainakin Ampegin ja Hartken 4x10 verrattuna sitä isoa bassoa ja headroomia tuntuis olevan enemmän. Ei tuosta ihan sellasta hifi-kihinää irtoa, vaan enemmän kallistutaan vintagepuolelle, kun ei ole pilliäkään, mutta sehän on vain hyvä asia, siis mielestäni. Miinuksena myös toki roudattavuus, mutta eikös se hyvä saundi paina..? Tokihan se hitusen arveluttaa kun joskus joutuu enemmänkin roudailemaan tuota n.35kg kaappia + n. 20 kg nuppia, mutta se kanniskelu käyköön sitten vaikka treenistä.

1x15 osalta yhdyn Niskamiehen mielipiteeseen. H&K BassForcessa on ehdottomasti ollut paras 1x15 ämyrin toistama saundi. Eihän siitä saa sellasta headroomia ja niin "isoa" ääntä, kuin esim. tuosta 412:sta, mutta todella hyvä saundi oli sekin.
sirdickyj
16.02.2004 13:52:05
Mulla on tuommonen Marsu, 15" + 2x10" että kyllä niitäkin löytyy.

Tolla Silviolla nyt ei oo noi Marshellit mitenkään hallussa, hyvä että kerroit sille.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
hatussa vika
26.03.2004 13:46:41
Mää taas oon pärjänny hyvin ebs fafnerilla jonka perässä
swr 2x10+pilli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)