Aihe: Viulun jousen valinnasta - mitä pieni hintaero kertoo?
1
Alessia
06.11.2008 22:08:08
Olen hankkimassa parempaa jousta kuin aloittelujouseni, jonka sain eBaysta n. 35 eurolla. Se on opettajani mukaan ihan ok, mutta hän suositteli silti vähän laadukkaamman (ja hintavamman) hankkimista.

Thomannin verkkokaupasta katsoen on vaikea nähdä eroa hintaluokaltaan 150-200 euron jousissa, koska kuvaukset ovat lyhyet ja kaikki kuvat näyttävät lähestulkoon samalta.

Yli kahdensadan euron jouseen ei tällä hetkellä ole varaa, mutta toisaalta en ole myöskään niin taitava viulisti, että tarvitsisin mitään erityistä ja tosi kallista.

Mietinkin vain, onko tuossa hintaluokassa niin suuria eroja laadussa, että muutamaa kymppiä kalliimpi olisi välttämättä edullisempaa parempi, tai päinvastoin? Jos laatu on lähestulkoon yhtäläinen, eikö ole sama säästää sekin muutama kymppi muuhun käyttöön, vai kannattaako näinkin pienen rahan investointi kalliimpaan?

Vastaako Thomannin kahdensadan jousi kalliimpaa vai saman hintaluokan jousta musiikkiliikkeestä ostettuna? (Olen ymmärtänyt, että tuolta tilaamalla saa vastaavan tuotteen Suomen hintoja edullisemmin.)

Toivoisin kovasti kokemuksia Thomannin tämän hintaluokan jousia tilanneilta ja kokeilleilta. Itse kaupasta olen kuullut lähinnä positiivista palautetta, mutta viulunjousista en mitään.

Suuret kiitokset jo etukäteen!
aimotuska
06.11.2008 22:16:44
Vastaako Thomannin kahdensadan jousi kalliimpaa vai saman hintaluokan jousta musiikkiliikkeestä ostettuna? (Olen ymmärtänyt, että tuolta tilaamalla saa vastaavan tuotteen Suomen hintoja edullisemmin.)

Ei pidä paikkaansa (enää) ainakaan sähköllä toimivien vehkeiden kans. Ja tuskinpa tilanne on yhtään sen kummempi akustisten soittimien kohdallakaan.

Mitä tahansa akustista kamaa olisinkaan ostamassa, niin kyllä mä haluaisin hipelöidä sitä itse liikkeessä ja todeta vehkeen laatu, enkä vaan sokkona tilais jotain laudanpätkää arvalla nettikaupasta. :)
Alessia
07.11.2008 00:52:41
Kiitos nopeasta vastauksesta!

Ehkä se sitten voisi olla viisaampaa kierrellä liikkeissäkin - täällä vain ei oikein ole sellaista, jossa olisi erityisen asiantuntevan oloisia viuluntuntijoita. Pitää katsoa jos joskus reissun päällä ollessa onnistaisi paremmin.

Saa mielihyvin suositella myös tiettyjä jousia tai musiikkiliikkeitä, joissa myyjän asiantuntemus olisi luotettava ja hinnat suht järjissään.

Sitä vain on tottunut netistä tilaamaan, enkä varmaan osaisi valita jousta mitenkään erityisesti, kun en tiedä eroja. Ajattelin, että tuonne Thomannille sentään pystyisi palauttamaan, ellei tuote miellytä.

Kertokaa toki muutkin kokemuksianne ja mielipiteitänne! :)
aimotuska
07.11.2008 09:00:30
Saa mielihyvin suositella myös tiettyjä jousia tai musiikkiliikkeitä, joissa myyjän asiantuntemus olisi luotettava ja hinnat suht järjissään.

Jos pystyt mitenkään raottaan sun ilmansuuntaa, niin varmaan joku pystyiskin suositteleen. Jäsenkuvaukseen kun pistät niin ei tartte olla aina kysymässä.

Sitä vain on tottunut netistä tilaamaan, enkä varmaan osaisi valita jousta mitenkään erityisesti, kun en tiedä eroja.

Etkä varmaan ikinä tule tietämäänkään, jos sokkona netistä tilailet. Musaliikkeissä kuitenkin on osaamista enemmän ja pystyvät suosittelemaan jopa yksittäiskappaleita -- liikkeestä riippuen. Thomannilla myyjä istuu kubikkelihelvetin keskimmäisessä kubiikissa luuri kourassa koko päivän, eikä näe myymiään tuotteita välttämättä ikinä. Varastomies sitten vaan kaivaa sulle ekan tikun, mikä käsiin tarttuu ja pistää teipit päälle.

Ajattelin, että tuonne Thomannille sentään pystyisi palauttamaan, ellei tuote miellytä.

Thomann ei oo suomalainen firma, joten sitä ei velvoita tuo suomalaisten 30pv palautusoikeus. Sinne saa kyllä palauttaa, mutta AFAIK sää maksat postikulut molempiin suuntiin.
Alessia
11.11.2008 21:20:37 (muokattu 11.11.2008 21:23:34)
Kiitos vastauksista ja rohkaisusta, pitää sitten vain lähteä etsiskelemään musiikkiliikkeistä. :)

Kuten jo mainitsinkin, en ole suuremmin kokenut näissä asioissa ja siksi neuvoa kysyinkin ennen kuin lähdin suin päin mitään tilailemaan. (En ole tilannut netistä myöskään sähköistä oheiskamaa, lähinnä ihan muuta tavaraa Amazonilta, eBaysta ym, ja oikein hyviä kokemuksia on kohdalle sattunut.) Laiskuudesta ei ole kyse, ennemminkin rahansäästöstä, joskin tässä sitten ilmeisesti ei ole oikea paikka säästöyritykselle. Autoa ei ole, eikä tule usein etäämmäs matkusteltua, joten sekin rajoittaa satojen kilometrien päähän ostoksille lähtemistä. ;)

Helsingissä tosin tulee toisinaan käytyä; osaatteko suositella sieltä musiikkiliikettä, jossa olisi asiantuntemusta ja hinta-laatusuhde kohdallaan? Voisin ensi kerran käydessä vaikka siellä tutkia jousitilannetta.
Teijo K.
11.11.2008 23:59:03

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Ehkä se sitten voisi olla viisaampaa kierrellä liikkeissäkin - täällä vain ei oikein ole sellaista, jossa olisi erityisen asiantuntevan oloisia viuluntuntijoita. Pitää katsoa jos joskus reissun päällä ollessa onnistaisi paremmin.

Sitä vain on tottunut netistä tilaamaan, enkä varmaan osaisi valita jousta mitenkään erityisesti, kun en tiedä eroja. Ajattelin, että tuonne Thomannille sentään pystyisi palauttamaan, ellei tuote miellytä.

Kertokaa toki muutkin kokemuksianne ja mielipiteitänne! :)

Mikä toi täällä sit oikein on? Joku voi hyvinkin tietää ostopaikan.

Talvella ostin avovaimolle uuden jousen alttoviuluun, ja paikallinen soitinrakentaja sai myytyä hiilikuitujousen vähän alle pariinsataan. Sanoi että jos puujousissa haluaa mekaanisesti yhtä hyvän löytää niin täytyy pistää semmonen 1500 euroa peliin suurinpiirtein.
moder
12.11.2008 17:48:44
Haisee vähän kauppiaan mainospuheelta ....
Teijo K.
12.11.2008 21:48:09

Haisee vähän kauppiaan mainospuheelta ....

Fiksu kauppias tosiaan kun asiakas on varautunut ostamaan 500-600 euron jousen ja myy sit parinsadan. ;)

Kuten kaikille sisälukutaitoisille tulikin jo tosta selväksi, niin en puhunut siitä _kauppiaan_ kanssa.
mindcircus
05.12.2008 17:53:10

Ei noi hiilikuitujouset enään oo niin iso juttu ku joskus 5-7 vuotta sitten. Itellä on pari 200egen jousta ja yks tonnin jousi,ni kyllä sen eron huomaa. Ite en ikinä lähtis tilaamaan,jos joutuisin jousen pitämään ilman kokeilua. Soitinlaineelta saa himaa kokeiltavaksi erilaisia jousia,nopeaa ja opiskelija-alennuskin kuuluu asiaan.
Rockilla ei ole alkua eikä loppua, sillä on vain elämänsyke
cokekola
07.12.2008 21:33:15
Thomann ei oo suomalainen firma, joten sitä ei velvoita tuo suomalaisten 30pv palautusoikeus. Sinne saa kyllä palauttaa, mutta AFAIK sää maksat postikulut molempiin suuntiin.

Tässä on nyt puurot js vellit menneet todella pahasti sekaisin.
1. Suomalaisesta myymälästä ostaessa ei ole mitään lian velvoittamaa palautusoikeutta, ellei liike sitä täysin vapaaehtoisesti erikseen myönnä.
2. Etämyynnistä ostaessa on lakisääteinen 14 päivän palautusoikeus.
3. Thomann myöntää kaikille ostoksille 30 päivän palautusoikeuden ilman kuluja, ts. Thomann maksaa postimaksut kumpaankin suuntaan.
aimotuska
08.12.2008 08:39:22 (muokattu 08.12.2008 08:41:05)
Vellit on housuissas.

3. Thomann myöntää kaikille ostoksille 30 päivän palautusoikeuden ilman kuluja, ts. Thomann maksaa postimaksut kumpaankin suuntaan.

Oisko tästä pistää jotain linkkiä, missä asia kerrotaan selvästi? Mua ainakin v*tutti jokunen vuosi sitten palautella omilla kustannuksilla heidän lähettämiään täysin vääriä tuotteita. Kyllähän ne rahat niinsanotusti takaisin sai, mutta vain siten, että he lähetti sitten lähetyskulusummaa vastaavan tuotteen. No luonnollisestikaan sitä lähetyskulua ei saa täysin natsaamaan jonkun heidän tuotteen hinnan kanssa, joten siinä pitää maksaa taas muutama euro välejä. "Ilman kuluja" oli vähän mielenkiintoinen käsite.
JPQ
17.03.2009 00:03:26

hjunnila: Vellit on housuissas.

Oisko tästä pistää jotain linkkiä, missä asia kerrotaan selvästi? Mua ainakin v*tutti jokunen vuosi sitten palautella omilla kustannuksilla heidän lähettämiään täysin vääriä tuotteita. Kyllähän ne rahat niinsanotusti takaisin sai, mutta vain siten, että he lähetti sitten lähetyskulusummaa vastaavan tuotteen. No luonnollisestikaan sitä lähetyskulua ei saa täysin natsaamaan jonkun heidän tuotteen hinnan kanssa, joten siinä pitää maksaa taas muutama euro välejä. "Ilman kuluja" oli vähän mielenkiintoinen käsite.

Kyllä ne tilille luvanneet hyvittää minusta jos väärän lähettävät ja sain ihan kiltisti takuuvaihtoon menneen lähetyskulut noin ja hyvityksenä postikulut pois seuraavasta tilauksesta kun edellisessä kämmivät (lähetin kaiken mitä sanovat eli ohjekirjankin hukkasivat paketin omaan piikkiinsä toimittivat sentään laser tulosteet ohjekirja pdfästä ja sanoivat tuosta hyvityksen pyytämisestä). ja sanoisin eri merkeillä erilainen kate ainakin muissa taide tavaroissa luulempa että nämäkin on ihan sama juttu. Joskus tehtaitakaan ei ole monia kuten CDR levyjä ei tee niin moni tehdas kuin merkkejä on.
ps. luultavimmin viimeinen tilaus oli tuo jälkimäinen kiitos itellan. Eli ei näemmä enään yrityksiltä postiennakolla.
kivi
20.03.2009 18:06:24
hjunnila: Oisko tästä pistää jotain linkkiä, missä asia kerrotaan selvästi? Mua ainakin v*tutti jokunen vuosi sitten palautella omilla kustannuksilla heidän lähettämiään täysin vääriä tuotteita. Kyllähän ne rahat niinsanotusti takaisin sai, mutta vain siten, että he lähetti sitten lähetyskulusummaa vastaavan tuotteen. No luonnollisestikaan sitä lähetyskulua ei saa täysin natsaamaan jonkun heidän tuotteen hinnan kanssa, joten siinä pitää maksaa taas muutama euro välejä. "Ilman kuluja" oli vähän mielenkiintoinen käsite.

Kyllä multa on aina onnistunut lähettäminen "vastaanottaja maksaa" -periaatteella kun homman kerran vastaanottajan kanssa sopii ja pakkaukseen laittaa selkeästi nimen ja sisällön.

Oma ongelmasi se mun nähdäkseni on, jos sä haluat maksaa palautuksen ja sitten saada siitä rahat takaisin, sillä teet vaan asian kaikille monimutkaiseksi. Se on vähän kun menis kadulle seteli kädessä ehdottamaan, että "Tässä on kaksikymppinen, pidä sitä vähän aikaa mut palauta se sitten".

Muutenkin sulla _on_ puurot ja vellit sekaisin, koska ei se Thomann ollut suomalaisasiakkaille "saksalainen kauppa" kuin ekat puoli vuotta, sen jälkeen Suomen-myynti kasvoi niin isoksi että säännöt on samat kuin kotimaisillakin kaupoilla, ja hinnoissa Suomen ALVit.

Ei millään pahalla, mutta tuollainen että sitten uhotaan kun on tehty omia tyhmyyksiä ei jotenkin ilahduta yhtään.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
aimotuska
28.03.2009 21:28:46 (muokattu 28.03.2009 21:29:40)
Ei millään pahalla, mutta tuollainen että sitten uhotaan kun on tehty omia tyhmyyksiä ei jotenkin ilahduta yhtään.

Ihan kuule soittelin sinne henkilökohtaisesti ja kovasti sieltä sanottiin, että _OMALLA RAHALLA_ pitää lähettää väärät tuotteet takaisin ja he sitten hyvittää tuotteilla. Oma on häpeäs jos et usko.

Tottakai tilanne voi nykyisin olla toinen, koska tämä on käynyt mulle muutama vuosi sitten. Vai luulekko sää tosissas, että mä oon ehdoin tahdoin HALUNNUT maksaa itte ne palautukset? Jos tässä jotakuta tyhmäksi haukutaan, niin ole hyvä ja kattele sinne oman paitas sisälle vaan. Nimenomaan sitä mä heiltä kyselin, että miten sen vehkeen saa palautettua siten, ettei siitä tulis mulle mitään kuluja. Eivät pystyneet eikä kyenneet.

Mutta hienoa, jos tilanne on nykyisin toinen. Turhaan tässä kukaan suutansa aiheesta enää pieksää ja pidentää miehuuttaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)