Aihe: Fonilla treenaamisen jälkeen? 1 2 | |
---|---|
![]() 02.10.2008 13:51:36 | |
Kuinka tulisis mentellä? Putsataanko fonin sisältä ja muista osista treenaamisen jälkeen mahdolliset kosteudet pois? Ja miten se tapahtuu ja kuinka muuten menetellä treenaamisen jälkeen? | |
![]() 02.10.2008 14:40:35 | |
Kierrätykseen. Siihen pyttyyn, missä lukee romumetalli. No ei vais - tuolla on ainaskin jotakin: http://www.yamaha.co.jp/edu/english/soho/cl/index.html "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner | |
![]() 03.10.2008 15:57:24 | |
Kierrätykseen. Siihen pyttyyn, missä lukee romumetalli. Kiitti.. :D Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä.. | |
![]() 06.10.2008 20:08:35 | |
Tuolla ainakin jotain http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ts.php?c=46&t=106630&co=120 Lisäksi ainakin minusta on kiva huuhtaista suukappaleesta ja lehdestä räät pois. Saman asian tiimoilta, onko kenelläkään hyviä vinkkejä baritonifonin kuivaamiseen, räkäläpän käytön lisäksi tietysti? Pitkä naru, raskas paino sekä liina ja pyöritellään torvea kuin jenkkisotilas kivääriä paraatissa kunnes saadaan naru menemään läpi? Jonkinlainen taipuisa rassi voisi ehkä myös toimia yläkiekuralle, muovipäällysteisestä vaijerista tms.? Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 08.11.2008 10:21:32 | |
Kuinkas suukappaleen kanssa menetellään, voiko sen jättää foniin kiinni vai olisiko parempi irroittaa siksi ajaksi kun ei soittele? Tuli vaan mieleen että onkohan korkille haittaa jos suukapula on jatkuvasti paikoillaan. Entäs lehdykkä, se varmaan voi olla suukappaleeseen kiinnitettynä silläkin ajalla kun ei soitto soi? Itse ensimmäisen saksofonin juuri hiljattain hankkineena olen lähes täysi ummikko näissä asioissa, mutta nettiä on tullut selattua ja luettua jo jonkin verran että edes vähän karttuisi tietoa fonilla soittamisesta ja soittimesta huolehtimisesta. Täytyy kyllä sanoa että on mukava peli soitella tuo foni.. jos sitä nyt vielä soittamiseksi voi kutsua. Muutamat biisit joita olen pikkuhiljaa treenaillut ovat jopa ihan tunnistettavissa, lähinnä joitakin jazz-tyyppisiä kipaleita kun sellaiset innostavat kaikkein eniten soittelemaan :) Autumn leaves, The shadow of your smile, Lullaby of birdland, yms. hienoja klassikoita. | |
![]() 08.11.2008 10:33:35 | |
Semmonen mielikuva on, että ottavat vonistit sen suukapulan irki. Korkki kun on luonnonmateriaali, niin sehän "elää" - eli palautuu tai vastavuoroisesti krymppääntyy, jos sen en anneta välillä palautua. Eli ottaisin irti, ettei väljisty. Tosin isot pojathan tuppaa sanomaan, että "Vaikka tiukka on ihana, ei oo väljän voittanutta." "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner | |
![]() 08.11.2008 14:00:18 | |
Ota vaan suukappale pois ja vielä lehtikin irti suukappaleesta, sekä huuhtaise molemmat puhtaaksi ja kuivaa kaula ja itse foni sopivilla läpivetoliinoilla. Säilyy hygieenisempänä eikä lehti homehdu tai lahoa eikä kerry karstaa torven sisään. Myös tyynyt kestävät kuulemma pidempään kun kosteus poistetaan soiton jölkeen. Monet myös säilyttävät lehtiä erillisessä kosteuspussissa- tai rasiassa ettei kuivu välillä liikaa. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 08.11.2008 14:10:47 | |
Monet myös säilyttävät lehtiä erillisessä kosteuspussissa- tai rasiassa ettei kuivu välillä liikaa. Ainakin yks mun ammattifonistikaveri säilyttää päreitään pilleripurkissa, missä on vettä. Olikoos viä niin, että se on ne jo oikein valmiiks valkannu, testannju ja "valmistellu".... "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner | |
![]() 08.11.2008 23:52:08 | |
Kiitoksia hyvistä neuvoista, tuollaiset on erittäin tarpeellista tavaraa tällaiselle vasta-alkajalle. Aina silloin tällöin on tuo suukapula tullutkin irroitettua mutta lehdykän olen jättänyt paikoilleen. No nyt olen taas vähän viisaampi tuossakin asiassa :) Ihmettelin tässä kuluneella viikolla kun soitto tuntui melkein päivä päivältä aina vaan hankalammalta ja hankalammalta. Vaikka kuinka yritin pitää ansatsin sellaisena kuin sen netin ja saksofonin soitto-opaskirjojen avulla olen oppinut ja omaksunut, niin silti foni ei soinut enään samalla tavalla kuin aiemmin. Eilen sitten laittaessani lehdykkää suukappaleeseen (Yamaha 4C), lipesi ote siitä sen verran että lehti hieman vaurioitui toisesta reunastaan. No ei muuta kun uusi lehti (Rico Royal 2, kuten edellinenkin) vesilasiin muutamaksi minuutiksi ja sen jälkeen kiinnitys suukappaleeseen. Yllätys oli melkoinen ja mieluinen kun huomasin fonin soivan nyt taas oikein mukavasti ja paljon helpommin kuin edellisellä lehdellä. Tuo aiempi lehti oli ollut käytössä parisen viikkoa, ja lähes päivittäin on tullut treenailtua puolesta tunnista tuntiin. Muutaman minuutin kostutus vesilasissa kerran päivässä aina ennen soittelun aloittamista. Muistan jostain lukeneeni että lehdellä soittelisi kauemminkin kuin vain tuon 2 viikkoa, jonka jälkeen se alkoi soida selvästi huonommin kuin uutena. Luulin soiton ja saundin huonontumisen tietenkin johtuvan omasta puutteellisesta soittotekniikastani, mutta lehdessä se suurin syy sittenkin oli :) Sen toki tiedän että samastakin paketista otetuissa lehdissä voi hyvinkin olla eroja keskenään, mutta kun ei tässä parissa viikossa vielä ole ehtinyt muodostua "pers-tuntumaa" siitä mikä on hyvä ja mikä taas vähän kehnompi lehti. Mutta eiköhän sekin asia tässä pikkuhiljaa foni-harrastuksen edetessä ala tulemaan tutuksi. | |
![]() 09.11.2008 11:06:01 | |
Aina silloin tällöin on tuo suukapula tullutkin irroitettua mutta lehdykän olen jättänyt paikoilleen. No nyt olen taas vähän viisaampi tuossakin asiassa :) ... Ihmettelin tässä kuluneella viikolla kun soitto tuntui melkein päivä päivältä aina vaan hankalammalta ja hankalammalta. ... Yllätys oli melkoinen ja mieluinen kun huomasin fonin soivan nyt taas oikein mukavasti ja paljon helpommin kuin edellisellä lehdellä. Yksi syy on varmaan tuo lehden pitäminen suukappaleessa koko ajan. Jatkuva jännite voi vaikuttaa lehteen. Ja muutenkin varsinkin talvisaikaan lehdet olisi hyvä säilyttää kosteina. Kun kostea lehti kuivuu menee sen reuna aallolle. Toinen voi olla että uudella lehdellä ei pitäisi soittaa alkuun kuin lyhyitä aikoja kerrallaan. Käytössä olisi hyvä olla useampi lehti. Itselläni on silti klarinetin kanssa ihan samanlaisia ongelmia, lehdet soi hyvin paketista mutta lakkaa sitten viikon sisällä soimasta, enkä ole oikein löytänyt syytä siihen. Mahtaako niihin päästä korkkirasvaa vai kaareutuuko pohja niin että ilma vuotaa sieltä alitse, en tiedä. Fonin kanssa ei ole ollut samaa ongelmaa. Ongelma ei kuitenkaan riipu suukappaleesta. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan | |
![]() 09.11.2008 22:18:49 | |
Yksi syy on varmaan tuo lehden pitäminen suukappaleessa koko ajan. Jatkuva jännite voi vaikuttaa lehteen. Ja muutenkin varsinkin talvisaikaan lehdet olisi hyvä säilyttää kosteina. Kun kostea lehti kuivuu menee sen reuna aallolle. Täytyypä irrottaa vastaisuudessa lehti suukappaleesta ja ostaa joku säilytys aski jossa jonkinlainen kosteuden ylläpito systeemi. Onkos jollakin teistä hyviä ehdotuksia/kokemuksia rasioista jotka olisi tuohon tarkoitukseen passeleita, mielellään sellaisia jotka ei kuitenkaan maksaisi aivan tolkuttomasti? | |
![]() 09.11.2008 22:28:29 | |
Täytyypä irrottaa vastaisuudessa lehti suukappaleesta ja ostaa joku säilytys aski jossa jonkinlainen kosteuden ylläpito systeemi. Onkos jollakin teistä hyviä ehdotuksia/kokemuksia rasioista jotka olisi tuohon tarkoitukseen passeleita, mielellään sellaisia jotka ei kuitenkaan maksaisi aivan tolkuttomasti? Ei ole oikein hyviä kokemuksia mistään. Ricolla on muovipussi jossa pidetään heidän myymäänsä kostutuspussia mukana. Muovipussiksi kelpaa minigrip yhtä hyvin. Sitten Ricolla on muovinen säilytysrasia joka myös kaipaa kostutuspussin. Rasia ei tainnut olla tarpeeksi tiivis kun kostutuspussi kuivahti viikossa, vaikka olisi pitänyt kestää pari kuukautta. Nyt minulla on Vandorenin kallis muovirasia, jossa on kosteusmittari ja kaikki. Vesi laitetaan pipetillä erillään olevaan sieneen, mutta se tuntuu pääsevän vuotamaan lehtien joukkoon ja ne sitten homehtuvat. Vähintään yhtä hyvin luulisi siis pärjäävän litran minigripillä, johon lehdet laitetaan suojuksissaan ja kosteutta antamaan pieni minigrip, johon on pistelty pieniä reikiä ja sisälle kostea, mutta ei vettä valuva sienenpala. Pelkkä minigrip-pussikin auttanee jos lehdet laittaa sinne kosteina. Mutta pussi pitää sitten olla tiiviisti kiinni. Ricon pussin idea lienee siinä miten se sulkeutuu tiiviisti. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan | |
![]() 09.11.2008 22:52:10 | |
Tai sitten voi käyttää muovikieliä ;) Ceci n'est pas une signature | |
![]() 11.11.2008 12:59:21 (muokattu 11.11.2008 13:00:36) | |
Kierrätykseen. Siihen pyttyyn, missä lukee romumetalli. Muistit Jussi väärin. Toi on se vaskien hoito-ohje, ei se käy puupuhaltimille. :D Tai sitten voi käyttää muovikieliä ;) Jonka jälkeen tenorikin kuullostaa suurinpiirtein fagotilta. :P Barskassa ei ero ole niin korvaanpistävä, mutta mitä pienempi pilli niin sitä enemmän se kuttaperkka siinä soudissa kuuluu. Ja taas kysellään että "olisko jossain jotain kivaa suukappaletta, mistä lähtisi rohea soundi?". Kun nyt tunnutte jynsäävän noita pillejänne kovin ahkerasti niin miettikääpä seuraavaa. Kastuuko sormet, valuuko vesi läpille? Se töhnä siellä rännin sisällä ohjaa sen veden sinne soittimen pohjalle siten ettei tyynyt kastu. En kamalasti ole fonejani putsaillut, mutta soittelenkin kuivin sormin. Yhteenkään foniin ei ole vielä vaihdettu ensimmäistäkään tyynyä. Mitähän nuo ovat.. viitisentoista vuotta vanhoja taitaa olla vanhemmasta päästä. Aika-ajoin otan koko töötin mukaan suihkuun. Varmaan tarvikekauppias myy teille vaikka minkälaista luutua.. Pikkupilleissä joskus joutuu pyyhkimään gis-läppää.. joku laittaakin siihen sätkäpaperin säilytyksen ajaksi niin ei tartu kiinni. Suukappaleen/päreen kanssa on tietty sitten hygieniankin kannalta toinen juttu. Ei paljon viitsisi homeista käikälettä suuhunsa pistää.. :P Päreen kosteana pitäminen on oiva alusta kaikenmaailman pöpöille. Minä ainakin annan kuivua.. pian sen suussa liottaa. Täysillä sisään ja paareilla ulos. | |
![]() 11.11.2008 13:43:59 (muokattu 11.11.2008 13:47:12) | |
Uskaltaisin jopa tiivistää soulmanin neuvon yleispäteväksi lausahdukseksi "soitetaa hei ensin, ja jos jokin rupee falskaa nii katotaa sit et mitä pitäis niiku tehdä". Turha noista asioista on stressata niin kauan ne ei omalle kohdalle satu. Mutta tässä hyvä neuvo niille ketkä haluavat säilyttää messinkisen soittimensa kiiltelevinä: johnsonin huonekalujen suojalakka. Siistii pinnan ja ehkäisee lian tarttumista. E: tosiaan, mullakin yks pilli jossa vielä lukee "Made in West Germany", kaikki osat alkuperäisiä. Suukappaleista pesen ylimääräiset skeidat pois, mut ei siinä kummempaa. "Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?"
-Frank Zappa
http://www.myspace.com/hammeroflove | |
![]() 11.11.2008 18:28:12 (muokattu 11.11.2008 18:30:06) | |
Suukappaleen/päreen kanssa on tietty sitten hygieniankin kannalta toinen juttu. Ei paljon viitsisi homeista käikälettä suuhunsa pistää.. :P Päreen kosteana pitäminen on oiva alusta kaikenmaailman pöpöille. Minä ainakin annan kuivua.. pian sen suussa liottaa. Nämä on kyllä hirveän suhteellisia kysymyksiä. Jos pitää päreet talvellakin siinä kosteudessa joka huoneessa on kesäaikaan, niin tuskin siinä isoa riskiä on. Aloittelijan löysä päre kun kuivahtaa kunnolla niin sehän on ihan kiharalla. Vielä kun sen jättää suukappaleeseen kiinni niinkuin tässä oli kysyjällä lähtökohtana. Riippuu sitten siitäkin onko muuten ilmankostutinta. Muttei märkänä pidä pitää. Tosin tuntuisi että klarinetti on paljon tarkempi kuin foni, joka tuntuu soivan päreellä kuin päreellä ja päre kuivanakin. Klarinetti on sitten vielä itsekin pidettävä sopivan kosteana. Aki205dg:n periaatteesta olen samaa mieltä. Mutta tässähän kysyjällä lakkasi lehti soimasta. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan | |
![]() 11.11.2008 22:15:31 | |
Aki205dg:n periaatteesta olen samaa mieltä. Mutta tässähän kysyjällä lakkasi lehti soimasta. mitäs hauskaa olisi keskustelussa jos se ei ajautuisi sivupoluille?:) btw onpa mulla ruma nick... "Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?"
-Frank Zappa
http://www.myspace.com/hammeroflove | |
![]() 12.11.2008 08:19:56 | |
Aloittelijan löysä päre kun kuivahtaa kunnolla niin sehän on ihan kiharalla. Tosin tuntuisi että klarinetti on paljon tarkempi kuin foni, joka tuntuu soivan päreellä kuin päreellä ja päre kuivanakin. No mä soittelen nykyisellään kolmosella, töötti kuin töötti. Kokemukseni mukaan lurukeppi on tosiaan tarkempi. Ennenvanhaan vedin tiukalla soittokunta-ansatsilla huuleni verille. Hammaslääkäri huomasi rikkoutuneen alahuulen ja teki hammassuojuksen. Sitä ei saa säilyttää kuivana. Joten siihen veteen pitää lisätä suolaa homeen estämiseksi. Sen bakteerihomman takia. Jo siitäkin voi päätellä jotain. Täysillä sisään ja paareilla ulos. | |
![]() 13.11.2008 23:06:10 | |
Vähintään yhtä hyvin luulisi siis pärjäävän litran minigripillä, johon lehdet laitetaan suojuksissaan ja kosteutta antamaan pieni minigrip, johon on pistelty pieniä reikiä ja sisälle kostea, mutta ei vettä valuva sienenpala. Pelkkä minigrip-pussikin auttanee jos lehdet laittaa sinne kosteina. Mutta pussi pitää sitten olla tiiviisti kiinni. Ricon pussin idea lienee siinä miten se sulkeutuu tiiviisti. Tuollainen Minigrip viritelmä täytyykin tehdä lehtien säilyttämiseen soittokuntoisina. Kiitoksia vinkistä! | |
![]() 14.11.2008 18:07:55 | |
Itselläni on silti klarinetin kanssa ihan samanlaisia ongelmia, lehdet soi hyvin paketista mutta lakkaa sitten viikon sisällä soimasta, enkä ole oikein löytänyt syytä siihen. Mahtaako niihin päästä korkkirasvaa vai kaareutuuko pohja niin että ilma vuotaa sieltä alitse, en tiedä. Fonin kanssa ei ole ollut samaa ongelmaa. Ongelma ei kuitenkaan riipu suukappaleesta. Lehdykän pohja kaareutuu, jos kiristintä pitää liian kireällä. Voihan sitä löysätä aina säilyttämisen ajaksi, mutta itse kun pidän usein lehteä kiinni suukappaleessa (soiton jälkeen irrotan ja kuivaan liinalla ja asetan takaisin paikalleen) en ole huomannut sen aiheuttavan ongelmia. Kokeile ''hioa'' lehden alapuolta (joka usein viikon soiton jäljiltä on töhnäinen ja hieman rosoinen. Laita puhdas A4 paperi tasaista pintaa vasten ja paina lehdykkää tasaisesti joka puolelta ja ''hio'' pyörittäen. Näin soitonopettajani minua neuvoi herättämään ''kuolleet lehdet'' (heh). 'Jos eduskunta olisi musiikkia, se olisi varmaankin jazzia.' -Eduskunnan esittelyvideo | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)