Aihe: Kaularauta rikki
1
JaS
03.11.2008 01:08:45
Rikoin tässä kaularaudan tai niin ainakin luulin. Yritin löytää jotain neuvoa tähän ongelmaan täältä, mutta en löytänyt, joten ajattelin jakaa kokemukseni tästä.

Tässä pari viikkoa sitten kiristelin kaularautaa ja kuusiokolo-avain yllättäen pyörähti tyhjää. Otin avaimen pois kolosta ja huomasin, että se oli hieman pyöristynyt. Tarkasteltuani kaularaudan koloa, huomasin, että tuo kolokin oli pyöristynyt.

Alkuun tämä ei häirinnyt hirveästi, koska luulin saaneeni kaulan hyvään asentoon. Basso on kuitenkin mahonkia ja tuppaa elämään aika paljon, joten kaulaa täytyy säätää aina silloin tällöin. Nyt kun on ollut kostea ja kylmä ilma, niin kaula on taas elänyt ja kaipaa säätöä.

Yritin uudella avaimella, mutta sekään ei auttanut. Pahimmillaanhan tämä voisi tarkoittaa sitä, että otelauta pitää irrottaa ja kaularauta vaihtaa kokonaan. Pienen tuskanhien jälkeen otin googlen kauniiseen käteen ja lähdin etsimään tietoa aiheesta.

Kaularautoja on olemassa ainakin kolmea eri sorttia: 1-toiminen, 2-toiminen ja Rickenbackerin käyttämä tuplakaularauta.

1-toiminen kaularauta tarkoittaa käytännössä sitä, että sillä ei voi muuta kuin suoristaa kaulaa. 2-toimisella voi ilmeisesti suoristamisen lisäksi käyristää kaulaa. Tuplakaularauta tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, että kaulassa on kaksi erillistä kaularautaa. Tämän etu on se, että voidaan jossain määrin korjata ns. propellikaulaa.

Hetken pohdinnan jälkeen tulin siihen lopputulokseen, että omassa bassossani on 1-toiminen. Tämä oli hyvä, sillä ainakin muutaman artikkelin mukaan se on helpoiten korjattavissa tämän kaltaisessa tilanteessa.

Näin yksinkertaistettuna yksitoiminen kaularauta koostuu kolmesta osasta: jousesta, kaularaudasta ja mutterista. Kaularauta on siis vähän niinkuin pitkä pultti ja tuo osa jota väännetään on itseasiassa mutteri. Jousi taas taipuu kaarelle kiristäessä ja pakottaa kaulan suoristumaan. Tämä oli positiivinen tieto, koska se tarkoittaa sitä, että nyt voin itse korjata bassoni.

Sain varovaisesti nylpytettyä tuon mutteriosan irti ja huomenna menen katsomaan, josko jostain musiikkikaupasta löytyisi uutta.

Komentoikaahan, jos tässä oli jotain asiavirheitä tai jos teillä on jotain täydennettävää. Olisi myös kiva kuulla, jos jollain on ollut jotain vastaavia ongelmia, ja miten on selvinnyt.
MPU
03.11.2008 09:47:47
Luulisin muttereita löytyvän. Laita uuteen mutteriin kierteisiin jotain vaseliinia tms. voiteluainetta tulevaisuuden varalle. Mutta ei muualle kuin kierteisiin. Ja hommaa siihen uuteen mutteriin jämäkästi käypäinen avain. Kun säädät kaularautaa niin auta kädellä painamalla se kaula oikeaan asentoon ja vasta sitten kiristä mutteri.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
03.11.2008 10:38:35
MOI

Bondhusin kk avaimet ovat laadukkaita ja toleranssit kohdallaan: vielä reilun 15 vuoden jälkeenkin kaikki avaimet ovat ehjiä, eikä ole ruuveissa juuri kolojen pyöristymistä tapahtunut. Kielten löysääminen ennen säätöä voipi myös helpottaa.
JaS
03.11.2008 12:35:12
Millbrookin musiikista pitäisi ainakin löytyä noin 3€ hintaan muttereita. Toi vaseliini vois tosiaan auttaa, että ei olis niin jäykkä. Kädellä oon yleensä vähän avittanut kaulaa suoremmaksi samalla ku oon kiristäny. Ja tosiaan hyvä pointti, jos joku tekee samaa, niin muistakaahan löysätä ne kielet, ettei kaula katkea. :D

Veikkaisin, että mulla oli just niin, että käytin tuumakokosia ja millisiä ristiin. Oli vaan tullut tuo avain sen basson mukana. Toisaalta soitin on halpis ja käytettynä ostettu, joten mitään varmuutta asiasta en koskaan voi saada. Veikkaisin, että itse mutterikin oli aika huonolaatuinen.
UncleFester
03.11.2008 16:18:10
Yhdessä omassa bassossani oli sama juttu. Edellisen käyttäjän jäljiltä kaularaudan kulmat olivat pyöristyneet eikä sitä voinut säätää.

Jos mahdollista niin koita saada se raudan säätöosa sieltä kokonaan irti, sitten pistät sopivat avaimen siihen koloon ja hakkaat vasaralla sen sinne. Sitten vain otat avaimen pois. Pitäisi tullat uudet urat sinne niin menee taas normaalisti säätää. Omassani tämä toimi ainakin.
Rock'n'roll ain't no riddle, man
pekezu
03.11.2008 19:47:12

MOI

Bondhusin kk avaimet ovat laadukkaita ja toleranssit kohdallaan: vielä reilun 15 vuoden jälkeenkin kaikki avaimet ovat ehjiä, eikä ole ruuveissa juuri kolojen pyöristymistä tapahtunut. Kielten löysääminen ennen säätöä voipi myös helpottaa.

Samat löytyy täältä. Koko setti 14e paikallisesta kaupasta, on pallopäät ja kestää.

Tuo kaulan pakottaminen haluttuun suuntaan auttaa. Itselläni oli suht. iso onkkelma saada kaularautaa löysemmälle, ilmeisesti kierteet olivat vain jämähtäneet, mutta koska oman kaularautani kuusiokolo on pikkuisen väljä avaimelle, en kehdannut käyttää väkivaltaa. Käänsin tuota warwickin pesäpallomailaa aika rankasti ja löysäsin ja onnistui paremmin. Vielä pitäisi nuo kierteet rasvailla.
"Ei mielipiteit välttämättä tarvii perustella, riittää kun on vaan jotain mieltä!!!1!" -Tuntematon teini IRC-Galleriasta
JaS
04.11.2008 18:22:16
Nyt on taas basso kunnossa. Kävin hakemassa sieltä Millbrookista uuden mutterin. Siinä oli vain pieni ongelma. Mutteri oli hiukan liian paksu sinne koloon. Koska en omista metallisorvia, niin ratkaisin tämän poralla ja hiekkapaperilla. Mutteri kiinni pulttiin ja pultti kiinni poraan. Sitten vain jurnuttelin mutteria hiekkapaperia vasten, kunnes mutteri oli sopivan levyinen. Sitten vain hiukan rasvaa kierteisiin ja mutteri paikalleen. :D
MPU
08.11.2008 09:47:44
Mielestäni jokaisen soittajan pitäisi tutustua oman soittimensa toimintaan ja rakenteeseen sen verran, että säätämiset ja pikku huollot osaa tehdä itse. Ei ole kovinkaan vaikeaa eikä vaadi yleensä mitään ihmetyökaluja. Kaularaudan, kielten korkeuden ja intonaation säätö vähintään pitäisi jokaisen soittajan osata tehdä.
Neuvoja ja ohjeita on kirjat ja keskustelupalstat pullollaan.
Marko
JaS
12.11.2008 02:49:38
Kannattaa useimissa asioissa antaa ammattimiehen tehdä hommat eikä yrittää olla "tee se itse" mies..tulee usein halvemaksi eikä tarvitse voivotella että mitä nyt meni pieleen ;) Instrumentit ovat hyvin "herkkiä" väärille virityksille ja niiden korjaaminen voi usein olla tuskallista.

Pakollinen huomautus unohtui... Kiitoksia! :D

Itse olen huoltanut soittimeni aina itse. Johtuu varmaan siitä, että ovat aina olleet joko halpoja tai ilmaisia. Tuntuu typerältä viedä puhkisoitettua ilmaista kitaraa liikkeeseen.
Karlsson
12.11.2008 09:52:17
Mielestäni jokaisen soittajan pitäisi tutustua oman soittimensa toimintaan ja rakenteeseen sen verran, että säätämiset ja pikku huollot osaa tehdä itse. Ei ole kovinkaan vaikeaa eikä vaadi yleensä mitään ihmetyökaluja. Kaularaudan, kielten korkeuden ja intonaation säätö vähintään pitäisi jokaisen soittajan osata tehdä.
Neuvoja ja ohjeita on kirjat ja keskustelupalstat pullollaan.
Marko

Toistan usein itseäni:

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=610
Tonnin jenkkipeli.
MPU
12.11.2008 10:49:32
Toistan usein itseäni:

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=610

Etkä turhaan. Kerrassaan hyvät ohjeet.
Marko
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)