Aihe: HS: Levykauppojen loppu lähellä
1 2 3 4 5
Klezberg
07.11.2008 20:14:18

Mikä on runkoääni?

Ääni joka johtuu kiinteässä aineessa.

Siis onko tämä sarkasmia tai jotain? Kuulokkeillahan on se etu ettei kuuntelutila vääristä ääntä.Näin on kertoneet mulle monet asiasta perillä olevat.Taisinpa sen aikoinaan Hifi-lehdestäkin lukea.

Tässä taitaa olla kyse siitä, että kun äänitteet on normaalisti miksattu kaiuttimilla, ts. tilanteessa jossa kumpikin kanava kuuluu kumpaankin korvaan, miksaus ei kuulosta alkuperäiseltä kun sitä kuunnellaan kuulokkeilla jossa tuota sekoittumista ei tapahdu.

Asia olisi toisin jos äänitys olisi esim. tehty livenä keinopään avulla. Se olisi sitten luonnollinen vain kuulokkeilla.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
Bonham
07.11.2008 21:05:43
Ennen kuin alatte poteroita kaivamaan, niin muistattehan, että äänen toistaminen on aina kompromissi.

Kuten sen äänen tekeminenkin
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Klezberg
07.11.2008 21:17:41

Ennen kuin alatte poteroita kaivamaan, niin muistattehan, että äänen toistaminen on aina kompromissi.

Mä en pysy missään poteroissa hetkeäkään. Kuulokkeillahan mä enimmäkseen kuuntelen, miksaankin omat tekeleeni, jotka on sitten pakko kuunnellakin kuulokkeilla. Kuulokkeilla äänikuva on erilainen, kaiuttimia käyttäessä tila vaikuttaa. Ja ääni kuuluu enemmän ympäristöön ja päinvastoin.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
Musta Arkipyhä
08.11.2008 12:52:56
Mä en pysy missään poteroissa hetkeäkään. Kuulokkeillahan mä enimmäkseen kuuntelen, miksaankin omat tekeleeni, jotka on sitten pakko kuunnellakin kuulokkeilla. Kuulokkeilla äänikuva on erilainen, kaiuttimia käyttäessä tila vaikuttaa. Ja ääni kuuluu enemmän ympäristöön ja päinvastoin.

No kodin akustiikka vaikuttaa ja värittää ääntä myös eikä kuuntelukokemus tällöinkään välttämättä ole sama kuin äänitettä miksatessa.Sillä sitten voi spekuloida miten isoista asioista tässä loppujen lopuksi on kyse.

Itselle ei merkkaa se tuleeko ääni cd:ltä vai vinyyliltä,kuulokkeista vai kaiuttimista.Hyvä biisi,groovaava komppi tai tyylikäs kitarasoolo on mulle paljon tärkeämpiä asioita.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Klezberg
08.11.2008 13:53:57

No kodin akustiikka vaikuttaa ja värittää ääntä myös eikä kuuntelukokemus tällöinkään välttämättä ole sama kuin äänitettä miksatessa.Sillä sitten voi spekuloida miten isoista asioista tässä loppujen lopuksi on kyse.

Kantani ei tainnut tulla perille? Kirjoitin että "kaiuttimia käytettäessä tila vaikuttaa", siis juuri se kodin akustiikka. Kuulokkeissa ja kaiuttimissa on molemmissa puolensa ja kieltäydyin asettumasta mihinkään barrikaideille.

Itselle ei merkkaa se tuleeko ääni cd:ltä vai vinyyliltä,kuulokkeista vai kaiuttimista.Hyvä biisi,groovaava komppi tai tyylikäs kitarasoolo on mulle paljon tärkeämpiä asioita.

Kuten itse tuolla aiemmin asetin musiikin etusijalle verrattuna tallennusvälineseen.
Musta Arkipyhä
08.11.2008 21:26:49
Kantani ei tainnut tulla perille? Kirjoitin että "kaiuttimia käytettäessä tila vaikuttaa", siis juuri se kodin akustiikka. Kuulokkeissa ja kaiuttimissa on molemmissa puolensa ja kieltäydyin asettumasta mihinkään barrikaideille.

Joo en mä sulle tai oikeastaan kenellekään muullekaan varsinaisesti tota osoittanut.Kunhan kelailin yleisesti.Olen tällanen sekava.

Vanha pää ja huonoja sieniä :-)

Kuten itse tuolla aiemmin asetin musiikin etusijalle verrattuna tallennusvälineseen.

Ed.vastauksen loppuun viitaten :-D
Klezberg
08.11.2008 21:40:33

Joo en mä sulle tai oikeastaan kenellekään muullekaan varsinaisesti tota osoittanut.Kunhan kelailin yleisesti.Olen tällanen sekava.

On selkeämpää laittaa yleiset kommentit ilman lainausta. Lainauksen perää kirjoittaminen tulkitaan kannanotoksi siihen mitä lainaa.
kimurantti1
08.11.2008 22:03:21 (muokattu 08.11.2008 22:07:24)
Kuuroillahan on muut aistit sit herkemmät? Ne varmaa haistaa vaaran jo kaukaa.

Kuurot tietää ja ymmärtää olevansa kuuroja, minkä takia osaavat varoa ja vähän aktiivisemmin tarkkailla, että mitä ympärillä tapahtuu. Näin ei ole monillakaan liikenteessä musiikkia kuunteleville. Mä itsekin olen joskus joutunut pariin "läheltä piti" -tilanteeseen, kun kuuntelin liikenteessä kuulokkeilla musiikkia. En kuuntele enää.

Tohon kuulokkeet vs. kaiuttimet -juttuun en halua lähteä. Onhan se nyt itsestään selvää, että hyvillä hifi-kaiuttimilla saadaan parempi soundi kuin luureilla, mutta niin kauan kun musiikki on miellyttävää ja sitä tykkää kuunnella, on musta se ja sama, että mistä sitä kuuntelee. Toisaalta en ole tottunut oikeasti laadukkaiden laitteiden soundiin, niin olen vähän jäävi kovin lopullisia mielipiteitä lausumaan.

E: Pakko munkin todeta, että pitkään aikaan on tälläkin puolella ketju, jota oikeasti jaksaa seurata.
Ziggy Bubba
08.11.2008 22:35:09

Kuulokkeilla kuunteleminen ei oikeastaan oo musan kuuntelua, koska kuulokkeissa oikea ja vasen signaali ovat erilliset, ja sekoittuvat keskenään runkoäänenä pään sisällä eivätkä ilmassa kuten pitäisi. Kuulokkeilla kuunteleminen on musan elementtien kuuntelua, mikä voi olla ihan jees, mutta joka ei kunnioita yhtään sitä tekijöiden näkemystä, miten äänite on alunperin miksattu. Mutta kukin tavallaan, ja onhan se tapa tuokin.

Aikamoista hölynpölyä. Tuosta oikean ja vasemman oikeaoppisesta sekoittumisesta kun ei ole mitään "sääntöjä" - yhtälailla voisin "kuulokepuristin" roolissa haukkua kaiutinkuuntelun täysin vääristäväksi, koska tila vaikuttaa ääneen todella merkittävästi... Mutta enpä taida, kun ei löydy tuota purismin vikaa (ainakaan tässä asiassa) ;)

Mistäs muuten tiedät miten artisti on sen musiikkinsa tarkoittanut kuunneltavan? Tai mistä tiedät mikä on "tekijöiden näkemys" tai miten äänite on alunperin miksattu? Aikamoisia yleistyksiä, sori vaan.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
Hynkel
08.11.2008 23:55:15
Jännä nähdä, kuinka sitkeässä musafriikkien levyfetissi on.

Erittäin sitkeässä sanoisin. Mutta eipä "edistystä" voi oikeastaan poiskaan kammeta... joskus tietysti otetaan takapakkiakin, kuten ehdottomasti käy jos fyysiset äänitteet kokonaan katoavat. En oikein jaksa kuitenkaan uskoa että näin kävisi. Mun on vaikea omaa harrastustani ainakaan siirtää kokonaan kovalevyille - vaikeaa vaikka kuuntelen oikeastaan kaiken koneelta tai autostereoista. Levyt pitää silti olla metrin päässä hyllyssä jos himassa kuuntelee.

Tämä siis vain ajatuksena. Levyfetissi on ja pysyy, ainakin täällä. Divareista sitten jos uutena ei enää saa. Itse asiassa voisin luvata itselleni, että sitten kun AC/DC:n uusi levy ilmestyy pelkkänä tiedostona voin harkita. Will not happen.
"One has tried, one has failed, one can do no more." -Bertram Wilberforce Wooster
kivi
09.11.2008 07:24:18 (muokattu 09.11.2008 07:52:59)
Mistäs muuten tiedät miten artisti on sen musiikkinsa tarkoittanut kuunneltavan? Tai mistä tiedät mikä on "tekijöiden näkemys" tai miten äänite on alunperin miksattu? Aikamoisia yleistyksiä, sori vaan.

Mä olen ihan työkseni niitä tyyppejä, joilta tullaan kysymään kun halutaan tietää miten joku musatekninen juttu tehdään.

En mä yleistä. Mä ihan oikeasti tiedän tästä enemmän kuin sä
:-D

Mutta kuten ihan itse tuolla jo aiemmin sanoin, niin nykyään on markkinoilla sellaistakin musaa, joka on tarkoitettu kuunneltavaksi kuulokkeilla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Hynkel
09.11.2008 10:14:57
Mä olen ihan työkseni niitä tyyppejä, joilta tullaan kysymään kun halutaan tietää miten joku musatekninen juttu tehdään.

Etpä silti osannut vastata kysymykseen. Voitko valaista hieman lisää mikä ammattisi on, jotta voisin mahdollisesti kohdistaa kommenttiisi lisäkymysyksen?

Ymmärrän kyllä osan kirjoittajista pointin siinä mielessä, että onhan musiikki ihan eri kuuloista kuulokkeilla kuin ns. "oikeilla" vehkeillä. Ehdottomasti suosin ilmavallin läpi kuunneltavaa muotoa itsekin jos siihen tarjoutuu mahdollisuus kunnon laitteilla. Säädöt kohdalleen ja takaan että kuulostaa mahtavalta ja paremmalta kuin kuulottimilla. Aika pahasti vain särähtää silmiin etteikö muka lapuilla kuuntelu olisi musan kuuntelua - kantsii vähän harkita sanamuotojaan pidempään jos haluaa ettei täällä ala lapiot heilumaan. Hyviä kommentteja kylläkin ja hauska lukea pitkästä aikaa perusteltuja, hyviä kantoja.
"One has tried, one has failed, one can do no more." -Bertram Wilberforce Wooster
Klezberg
09.11.2008 10:24:14

Aika pahasti vain särähtää silmiin etteikö muka lapuilla kuuntelu olisi musan kuuntelua - kantsii vähän harkita sanamuotojaan pidempään jos haluaa ettei täällä ala lapiot heilumaan.

Tuossa lienee taustalla jotain semmoista että kun studioalan ammattilainen laittaa kuulokkeet päähänsä, hän nimenomaan haluaa erottelua, kuulla soittimet yms. erikseen eikä musiikkia kokonaisuutena. Turha siitä on hermostua.
Hynkel
09.11.2008 10:37:51
Tuossa lienee taustalla jotain semmoista että kun studioalan ammattilainen laittaa kuulokkeet päähänsä, hän nimenomaan haluaa erottelua, kuulla soittimet yms. erikseen eikä musiikkia kokonaisuutena. Turha siitä on hermostua.

Joo, näin on. Enkä minä ole hermostunutkaan, lapioiden heilumisellakin tarkoitin poteroiden kaivamista. Tällä palstalla on siistiä huomata aina se kun jossain nurkassa dinosaurus herää ja tarttuu lapioon, mahtava havainnoida kuinka periksi ei anneta!
Ziggy Bubba
09.11.2008 11:56:38 (muokattu 09.11.2008 11:59:35)

Aika pahasti vain särähtää silmiin etteikö muka lapuilla kuuntelu olisi musan kuuntelua - kantsii vähän harkita sanamuotojaan pidempään jos haluaa ettei täällä ala lapiot heilumaan.

Tätä kohtaa itekin just ihmettelin - ei auta vaikka olisi ammattina mikä. Ja tässähän puhutaan kuitenkin musan kuuntelusta eikä tekemisestä. Siihen eivät paljoa vaikuta ilmavirtojen heilahdukset tai vasen/oikea -jako, vaan ihmisten omat mieltymykset. Asiasta on paha sanoa siis mitään yleisesti pätevää.

Anyhoo, näkemyksiä on monia, mutta meikä jatkaa omalla linjalla; välillä kuunnellaan skobeilla, välillä luureilla :)

En mä yleistä. Mä ihan oikeasti tiedän tästä enemmän kuin sä
:-D

Höpsis. Kunkin immeisen "oikeasta" tavasta kuunnella musaa sä et tiedä yhtään sen enempää kuin minäkään, turha leijua ;)
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
kivi
09.11.2008 15:20:02 (muokattu 09.11.2008 15:27:40)

Höpsis. Kunkin immeisen "oikeasta" tavasta kuunnella musaa sä et tiedä yhtään sen enempää kuin minäkään, turha leijua

Hah, joo. Mä itse asiassa olin kirjoittanut aamuviideltä pidemmän selostuksen siitä, mitkä on levyjen miksaamisen vakiot ja kuinka niitä miksataan, mutta se vaikutti jotenkin liian niinku... että nimienpudottelulta ja sillai. Tiivistin sen sitten tuohon yhteen riviin, että mulle on kysymys työstä.

Mä luulin kans nuorena että "tää on mun oma tapa" on hyvä perustelu aina, mut ei se sitten oo jos puhutaan duunista. Yli 20 vuotta opettamassa yliopistoissa ja AMKK:issa, karsi aika hyvin tuon luulon, kun huomas kuinka vähän ihmiset yleensäkään miettii tekemisiään edes silloin kun tekemiset arvostellaan, ja kuinka heikoille jäille mennään heti jos ei ole tekemisessä myös filosofiset perusteet kunnossa.

Mä olen tehnyt vakavissani musaa sellaiset 30 vuotta, ja tuo 30 vuotta milloin pienemmissä milloin isommissa studiossa toi, vaikkei rikkautta, niin ainakin sen tiedon, ettei levyjä todellakaan voi miksata kuulokkeilla, vaikka kuulokkeita tietenkin käytetään miksauksen eri osa-alueissa työvälineinä.

Lukeekohan ihmiset kuinka tarkkaan näitä? Kun musta tuntuu, etten mä ole sanonut kuulokkeista muuta pahaa kuin että: "Kuulokkeilla ei voi miksata sellaista levyä jonka on tarkoitus toimia yleispätevästi kaikissa kajareissa" ja että "kuulokekuuntelu on useimmiten erilainen kuin se kuuntelu joka on ollut tuottajan ja miksaajan mielessä levyä tehdessä" ja joo, kuulokekuunteluun verrattuna se ghettoblaster, Anttilan stereot ja huippuluokan high end _on_ lähempänä toisiaan kuin kuulokkeita.

Itse en pysty musasta nauttimaan kuulokkeilla, koska mulla on sellainen ammatilllisesti ihan kätevä vika että kuulokkeet päässä kuulen vain yksityiskohtia, taimausta, taajuuksia ja nuottien kestoja. Mutta jos joku pystyy, niin kiva hänelle. Onnea vain.
:-)

Olisko se peace jo?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
maelstorm
09.11.2008 21:53:39

Olisko se peace jo?

lähinnä paikallaan voisi olla parin viikon ray-banaanit koko sakille tylsästä ja pitkäveteisestä offtopikkaamisesta. oisitte menny jonneen toiseen ketjuun huutamaan ja leijumaan.

" =-D "
Siivet.
kimmo
09.11.2008 23:35:49
Yhden levykauppiaan kommentti tähän väliin, niin päästään lähemmäs viestiketjun lähtöpistettä.

Yksinkertasimmillaan voisi ajatella ehkä näin:

- Niin kauan kuin levyillä on ostajia, niitä myös tehdään.

Tiedän, että julkaisemisen lisäksi niiden tekemisen pitää myös olla kannattavaa, että levyjä ylipäätään tehdään, mutta perusajatuksen ymmärtänette. Mikäli jotkut (lähinnä nimekkämmäimmät=isoimmat) levy-yhtiöt lopettavat fyysisten kakkaroiden julkaisun, joku sitä takuulla jatkaa. Siis mikäli ostajia piisaa.

- Niin kauan kuin levyjä myydään, on myös levykauppoja.

Ja sitten kun levymyynnillä ei saa edes vuokria maksettua, saatikka palkkaa itselleen, viimeisetkin levykaupat sulkevat ovensa. Vielä tämänkin jälkeen jatkuu levyjen myynti takuulla jossain muodossa.

Minulle kauppiaana on aivan selvää, että kaikki eivät tahdo enää musiikkia ostaa levyinä, ja tämän hyväksyn riemumielin. Toivon kuitenkin, että kuluttajat saavat tehdä itse päätöksen, siis ettei näillä jatkuvasti eri medioissa uutisoitavilla tulevaisuusspekuloinneilla koitettaisi johtaa musiikin lataamiseen levyjen oston sijaan. Onhan se levy-yhtiöille takuulla kannattavampaa, jos voi jättää musiikin myynnissä pois sekä jakeluyhtiön että kauppiaan. Niin ja myös sen painotehtaan, rahtifirmat ja mielellään myös verottajan. Itsehän niiden kannattaisi ne lataukset myydä.

Olen itse jo pidemmän aikaa sahannut oksaa altani toivomalla latausten yleistymistä joiltain osin, sillä onhan kai koko populaation etujen mukaista ettei aivan kaikkea musiikkia levyille asti saatettaisi. Useimpien sinkkujen julkaisu on MINUN MIELESTÄNI aivan turhaa roskaamista. Jotkut musiikki-ilmiöt kestävät vain hetken, niiden oikea kulutusmuoto on ladatut tiedostot. Tiedän, ettei ole minun tehtäväni arvioida mikä on roskaamista tai turhaa musiikkia pitkässä juoksussa, mutta niin kauan kuin tuhlaamme öljyä muoviin mikä päättyy tienposkiin, ikuisiksi ajoiksi kirpputoripöydille, kaatopaikoille ja kerääntymään läjäpäin divareihin, on minulla oikeus toivoa sen loppuvan. Niin kauan kuin musiikki antaa lohtua, iloa, energiaa, ajanvietettä, väriä, hupia ja muita elämää rikastuttavia tuntemuksia, niin annettakoon sen tekijöille mahdollisuus jakaa tätä luomistyönsä hedelmää meille kaikille siinä muodossa kuin olemme sen valmiit vastaanottamaan.
Musta Arkipyhä
10.11.2008 11:12:42
Lukeekohan ihmiset kuinka tarkkaan näitä? Kun musta tuntuu, etten mä ole sanonut kuulokkeista muuta pahaa kuin että: "Kuulokkeilla ei voi miksata sellaista levyä jonka on tarkoitus toimia yleispätevästi kaikissa kajareissa"

Hmm: "Kuulokkeilla kuunteleminen ei oikeastaan oo musan kuuntelua" (Kivi)

Toi -sinänsä asiayhteydestään irroitettu lause- varmaan on se joka eniten aiheutti närää.

"kuulokekuuntelu on useimmiten erilainen kuin se kuuntelu joka on ollut tuottajan ja miksaajan mielessä levyä tehdessä"

Varmaan on.Mutta niin voi poiketa kaikki kotikuuntelu siitä mikä on tuottajan ja miksaajan näkemys.Meidän demojakin äänittäjä kuunteli mahdollisimman monessa paikassa ,että se soundais siltä miltä pitäisi ja pyysi toki meitäkin tekemään samoin.Tarkoitushan on ,että homma pelittää kuten on tarkoitus mahdollisimman monelle kuulijalle ja ,että biisi ja artistin haluama näkemys välittyy toistovälineestä riippumatta mahdollisimman hyvin.Kompromissejahan toki tehdään.

Jos tällasen amatöörin kanssa pelataan noin niin varmaan se ammattilaislevynkin "raakamiksaus" kuunnellaan muuallakin kuin tarkkaamossa.

Ehkä jopa kuulokkeilla.

Olisko se peace jo?

Minun puolesta kyllä.Ja tarkoitus ei ole vähätellä sun ammattitaitoasi ja kokemusta - mikä aikakirjoihin merkittäköön.:-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)