Aihe: Hughes & Kettner Switchblade 100W
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Sawez
07.11.2008 14:34:23

Poisonblackin särösetti oli: H&K SB + Marsun JCM Lead 4x12" ja Engl Powerball + Englin 4x12" stanu (elementit V60). Tasantarkkaan en muista jaottelusta, mutta H&K:sta tuli middle puoli, kun se on sieltä tykimpi ku poweri. Tämä perustuu jorinointiin Jannen kans, en siis ite ollu kattelemassa että mitä ne siellä studiossa teki.

Powerballia kyllä itse voin lämpimästi suositella testattavaksi.

No tämä tieto tuli tarpeeseen! Kiitosta!
fox
07.11.2008 14:51:11

Switchblade ei kyllä mun mielestä ole mikään mallintava vahvistin vaikka siinä on noita digi efektejä ja se Gain ei taida olla digiä vaan kyll tuo ihan putkivehje on, tosin maustettu tietty digillä (chorus, flanger, tremolo) Reverb ja delay?, ja eihän tuossa ole muiden vahvistimien mallinnuksia kuten esim VOX Ad50VT etc. komboissa ;-)

Näin. Naapurikämpän bändin kitaristilla on tuollanen Swichblade, ja ihan on OK vahvistin, vaikka onkin putkivehe. ;)
Ja tottahan tuo Voima-pallo myös..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
trih
07.11.2008 17:47:27
Switchblade ei kyllä mun mielestä ole mikään mallintava vahvistin vaikka siinä on noita digi efektejä ja se Gain ei taida olla digiä vaan kyll tuo ihan putkivehje on, tosin maustettu tietty digillä (chorus, flanger, tremolo) Reverb ja delay?, ja eihän tuossa ole muiden vahvistimien mallinnuksia kuten esim VOX Ad50VT etc. komboissa ;-)

Putket mitä tosta löytyy ovat alla:

Poweramp 2x EL34
Preamp 2x 12AX7

Toisaalta en minä näistä mitään tiiä, soittelen tuolla ilokseni ja kyllä siitä ihan tarpeeksi lähtee metalliinkin soundia (nuo metallisounditkin ym. asiat jokainen mieltää eritavalla, toiset tykkää hemmetinmoisesta örinästä mahdollisimman kovilla tummilla tai terävillä soundeilla, osa sanoo, ette Fenderillä pysty metallia soittamaan jne., pääasia on että ite tykkää siitä mitä soittaa ja ostaa sellaset kamat jotka itseään miellyttää).

No valmistaja itse ilmoittaa että kyseessä on digimallintava putkivehje. Tosin mullakin on säröpedaali yhdellä putkella ja putkisäröä piisaa. Sitä vaan vertailin että tuossa on sama putkisetuppi kuin spidervalvessa (2x12AX7 ja päätteessä 4xEL34/4x6L6). Normi putkipeleissä jotka tuottaa särön etuasteputkissa on yleensä vähintään 3 x 12AX7 ja käsittääkseni yksi näistä on päätteen kanssa "yhteistyössä". Tästä voisi päätellä että esim säröt digiä ja vahvistus putkea.
Just.
Werihukka
07.11.2008 19:00:49

Normi putkipeleissä jotka tuottaa särön etuasteputkissa on yleensä vähintään 3 x 12AX7 ja käsittääkseni yksi näistä on päätteen kanssa "yhteistyössä". Tästä voisi päätellä että esim säröt digiä ja vahvistus putkea.

Mulla on omassa 'setupissa' eli ADA+peavey tasan 2 etuasteputkea ja säröä lähtee tarvittaessa enemmän kun liikaa.
Mikäpäs siinä riippuessa Hiidenkurkihirsipuussa Wolfhorde@mikseri.net
PappaSF
07.11.2008 21:47:18 (muokattu 07.11.2008 21:51:47)
No valmistaja itse ilmoittaa että kyseessä on digimallintava putkivehje. Tosin mullakin on säröpedaali yhdellä putkella ja putkisäröä piisaa. Sitä vaan vertailin että tuossa on sama putkisetuppi kuin spidervalvessa (2x12AX7 ja päätteessä 4xEL34/4x6L6). Normi putkipeleissä jotka tuottaa särön etuasteputkissa on yleensä vähintään 3 x 12AX7 ja käsittääkseni yksi näistä on päätteen kanssa "yhteistyössä". Tästä voisi päätellä että esim säröt digiä ja vahvistus putkea.

Kyllä tuo on putkivehje ja säröt eivät tule millään digitekniikalla (jos oikein asian ymmärrän, tosin olen aika noobi näissä asioissa vieläkin kun en ole tekniikan ihmelapsi).

Tuossa on toki digitekniikkaa mutta siis efektien suhteen, soundit pystyy tallentamaan, mutta tietoa tästä miten tuo tapahtuu en osaa kertoa millä tekniikalla tuo toteutetaan, onko digiä vai mitä.

Fasun sivulta tämä teksti:

50W täysputkivahvistin
1x12 tuuman Eminence Rockdriver-elementti
Clean, Crunch, Lead ja Ultra Lead-kanavat
Digitaaliefektit (2 erillistä prosessoria)
128 muistipaikkaa
MIDI-liitäntä
4-osainen jalkakatkaisin sisältyy hintaan

Switchblade on maailman ensimmäinen täysin ohjelmoitava putkivahvistin!

Lisää valmistajan sivulta englanniksi:

The Worlds first fully programmable Tube Amp with digital Multi-FX (efektit siis digiä)

For another first in guitar amp history, Hughes & Kettner has packed all the features guitarists have long been dreaming of into one amp: A genuine all-tube design and the boundless versatility of amp modeling. A bona fide tube amp. With tube-driven pre and power amps. And 4 channels that put the full arsenal of classic tones at your fingertips, from spine-tingling clean and crunch to singing lead and crushing ultra saturated sound. You dont need external effects, because reverb, delay and the most popular modulation effects are already on board in top-drawer digital quality. Best of all, you can store all amp and effect settings in up to 128 presets and activate them live on stage at the touch of a button. And that means your sounds perfectly matched to your songs. No more panicky button-pushing between numbers. And todays sweet-spot settings are saved many tomorrows to come.
Switchblade.
No compromises in features.
No compromises in handling ease.
And certainly no compromises in all-tube tone.

Kyllä tuo kaikki ylempänä oleva teksti mun mielestä tarkoittaa siis täys putkivehjettä jossa on digitaaliefektit eikä ns. "mallintavaa" vahvaria.

Esim. tekstikohta "A genuine all-tube design and the boundless versatility of amp modeling" jos nyt vähäänkään ymmärrän ja osaan englantia ei tuo tarkoita "mallintavaa vahvistinta" vaan enemmänkin tuodaan esille, että on putkivehje jossa on mallintavan joustavat ominaisuudet, esim. voidaan tallentaa soundit etc." (jos nyt saan näin karkeasti asian suomentaa).

Sinänsä tällä ei ole mulle väliä koska kyseinen vehje on omaan makuuni ja helvetin hyvä soundinen ja taipuu kyllä erinomaisesti eri musatyyleihin, myös metalliin. (tämä siis mun mielipide, joka ei ole välttämättä muiden fakta)

PS. tässä asiassa joku saa vääntää mulle rautalangasta, jotta olisin toistamieltä ;-D
trih
07.11.2008 22:05:36 (muokattu 07.11.2008 23:36:52)
No totta munassa tuo on täysputkivahvistin. Mun 5W harleybenttonkin on täysputkivahvistin vaikka lykkään mitä tahansa sinne sisään. Voin laittaa inputiin vaikka cd-soittimen ja se on silloinkin täysputkivahvistin kun kuuntelen musaa sen kautta. Musa tosin on digitaalista ja itse vahvistin vahvistaa sen digitaalisen soundin. Kuten myös tämä Switchblade tekee. Se mallintaa etuvahvistimen käytöstä. Neljällä eri ohjelmoinnilla jotka ovat nuo neljä kanavaa. Jos haluaa puhua neljäkanavaisista putkivahvareista niin taitaa keskustelun aiheena olla Mesa Road King ja Marshall JVM. Ja nekin "hivenen" erilailla toimivia pelejä. Jos haluaa verrata Switchbladea johonkin niin ainoa vertailu taitaa olla Line6 Spidervalve.

Edit ja esmes triamp joka on täysin putkisoundia ja toinen taas digitaalia putkilla vahvistettuna.

H&K Triamp II
Poweramp 4x EL34
Preamp 9x 12AX7

H&K Switchblade
Poweramp 4x EL34
Preamp 2x 12AX7
Mallinnukset:
Clean: Californian, Crunch: Classic British, Lead: British Hi Gain, Ultra: American Hi Gain. Näinhän ne on PODeissa ja V-Ampeissakin.

Mun pointti on vaan se että kukaan ei rupea kuvittelemaan digiputkarin olevan sama asia kuin oikea putkivahvistin. Ei ne siellä Mesalla ja Marshallilla ole turhaan niitä konkkia ja vastuksia ängenny niihin vahvareihin. Kyllähän nekin voisi softalla hoitaa mutta jotkut tietää miksi niin ei tehdä.
Just.
Kiinankeisari
08.11.2008 06:53:10
asiasta sen enempää tietämättä tuo pelkkien etuasteputkien lukumäärän tuijottaminen on aika turhaa (varsinkin kun triampissa on kolme eri etusta, eli joka kanavalle omat 3kpl röörejä) ainakin jos särön määrästä puhutaan. muistellaan nyt vaikka sitä jucciksen uraltone-clippiä jossa yhdestä etuasteputkesta revittiin kauniisti sanottuna ihan saatanasti säröä.
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
Tympee Huttunen
08.11.2008 08:36:34 (muokattu 08.11.2008 08:43:51)

Mallinnukset:
Clean: Californian, Crunch: Classic British, Lead: British Hi Gain, Ultra: American Hi Gain. Näinhän ne on PODeissa ja V-Ampeissakin.

Mun pointti on vaan se että kukaan ei rupea kuvittelemaan digiputkarin olevan sama asia kuin oikea putkivahvistin. Ei ne siellä Mesalla ja Marshallilla ole turhaan niitä konkkia ja vastuksia ängenny niihin vahvareihin. Kyllähän nekin voisi softalla hoitaa mutta jotkut tietää miksi niin ei tehdä.

Aika mielenkiintoista, en kyllä ihan heti uskoisi, että tuo on mallintava vehje minkään muiden kuin efektien osalta. Olen myös 100% varma, että nuo mainitsemasi konkat ja vastukset löytyy myös Switchbladesta:) Kaikki valmistajat eivät laita niitä konkkia töröttämään putkien viereen, vaan ne ovat piilossa kotelon sisällä. Eiköhän kyseessä ole ihan täysputkivahvistin, jossa on vain nuo digitaaliset efektit samassa. Jos kyseessä on kuitenkin jotain vahvistinmallinnuksia, niin olisi mukava saada jotain vedenpitävää tietoa aiheesta.

Joku voisi ottaa kuvan Switchbladen sisuskaluista. Varmasti sieltä piirejä ja trankkuja löytyisi, mutta löytyy jälkimmäisiä "point-to-point"-Budda-vahvareistakin.

Triamp ei muutenkaan ole oikein kelpo vertailukohde. Esimerkiksi Trilogy on lähempänä Switchbladea ja siinä on yksi maaginen putki enemmän.
trih
08.11.2008 10:28:53
Aika mielenkiintoista, en kyllä ihan heti uskoisi, että tuo on mallintava vehje minkään muiden kuin efektien osalta. Olen myös 100% varma, että nuo mainitsemasi konkat ja vastukset löytyy myös Switchbladesta:) Kaikki valmistajat eivät laita niitä konkkia töröttämään putkien viereen, vaan ne ovat piilossa kotelon sisällä. Eiköhän kyseessä ole ihan täysputkivahvistin, jossa on vain nuo digitaaliset efektit samassa. Jos kyseessä on kuitenkin jotain vahvistinmallinnuksia, niin olisi mukava saada jotain vedenpitävää tietoa aiheesta.

Joku voisi ottaa kuvan Switchbladen sisuskaluista. Varmasti sieltä piirejä ja trankkuja löytyisi, mutta löytyy jälkimmäisiä "point-to-point"-Budda-vahvareistakin.

Triamp ei muutenkaan ole oikein kelpo vertailukohde. Esimerkiksi Trilogy on lähempänä Switchbladea ja siinä on yksi maaginen putki enemmän.

Trilogyssa on 4 kpl etusputkia eli 2 enemmän kuin Switsarissa. Ei nyt tule mieleen kovin montaa 100W vahvaria joissa etuaste olisi toteutettu kahdella putkella. Switchblade ja Spidervalve. Lieneekö muitakin? Neljä kanavaa ja kaksi etusputkea hmmm. Miksi Mesan Roadsteriin on ängetty 6 kpl etusputkia kun neljä "täysputki"-kanavaa saa kahdellakin hoidettua. Hmmm...

Tarkoitin että jotkut tekee soundin putkilla, konkilla, vastuksilla eli täysin analogisesti. Jotkut taas tekee soundin nollista ja ykkösistä.
Just.
Tami
08.11.2008 10:45:44

Mun pointti on vaan se,että ennenkuin täällä keulii "putkista" ja niiden määrän vaikutuksesta säröön,soundiin jne jne ..niin kannattaa perehtyä asiaan hiukkasen...

Esmes jos pelkästään noita etusputkia tsekkaillaan niin kurkatkaapa vaikkas tuon roadkingin manuaalia.. Taitaapi tuo noista etusputkista käyttää siihen "särön tuottamiseen" maksimissaan kahta putkea eli V1:n molempia puoliskoja ja sitten puolikasta V3 ja V4 putkista... jne jne..

Toki on huomattava että osa soundista tulee sitten tuolta muusta kytkennästä, vaiheenkääntäjästä, päätteestä, tasurista jne jne...

Lopputulos mun mielestä: Etusputkien määrä ei suoraan ole tae särön määrästä ja laadusta. Ja toisaalta onko sillä mitään merkitystä jos laite kuulostaa hyvältä. Kukaan ei kuule eroa digillä tehdyn + putkilla vahvistetun särön ja putkisärön välillä... Tai jos luulee kuulevansa niin kannattaa tipahtaa sieltä takaisin maanpinnalle ja keskittyä täällä netissä kinastelun sijasta soittamiseen..
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
trih
08.11.2008 11:06:58
Mun pointti on vaan se,että ennenkuin täällä keulii "putkista" ja niiden määrän vaikutuksesta säröön,soundiin jne jne ..niin kannattaa perehtyä asiaan hiukkasen...

Esmes jos pelkästään noita etusputkia tsekkaillaan niin kurkatkaapa vaikkas tuon roadkingin manuaalia.. Taitaapi tuo noista etusputkista käyttää siihen "särön tuottamiseen" maksimissaan kahta putkea eli V1:n molempia puoliskoja ja sitten puolikasta V3 ja V4 putkista... jne jne..

Toki on huomattava että osa soundista tulee sitten tuolta muusta kytkennästä, vaiheenkääntäjästä, päätteestä, tasurista jne jne...

Lopputulos mun mielestä: Etusputkien määrä ei suoraan ole tae särön määrästä ja laadusta. Ja toisaalta onko sillä mitään merkitystä jos laite kuulostaa hyvältä. Kukaan ei kuule eroa digillä tehdyn + putkilla vahvistetun särön ja putkisärön välillä... Tai jos luulee kuulevansa niin kannattaa tipahtaa sieltä takaisin maanpinnalle ja keskittyä täällä netissä kinastelun sijasta soittamiseen..

No ei tässä säröstä ja sen määrästä ole kyse vaan siitä miten se soundi ylipäätään tehdään. Jos viitsii lukea niin kirjoitin jo omistavani megasärön yhdellä putkella. Mun mielestä se on harhaanjohtavaa markkinointia jos ne soundit tulee oikeasti prosessorista tms ja mainoksissa annetaan ymmärtää että on täysputkisoundi. Kylläpäs tämä pohdinta aiheuttaa närää. Mun kitara on remontissa joten mulla on aikaa kirjotella :D.
Just.
Tami
08.11.2008 12:43:33

No ei tässä säröstä ja sen määrästä ole kyse vaan siitä miten se soundi ylipäätään tehdään. Jos viitsii lukea niin kirjoitin jo omistavani megasärön yhdellä putkella. Mun mielestä se on harhaanjohtavaa markkinointia jos ne soundit tulee oikeasti prosessorista tms ja mainoksissa annetaan ymmärtää että on täysputkisoundi. Kylläpäs tämä pohdinta aiheuttaa närää. Mun kitara on remontissa joten mulla on aikaa kirjotella :D.

Näin on. Mutta edelleen ei se etusputkien määrä tee laitteesta sen enempää putkivehjettä kuin yhdellä putkella varustetusta vekottimesta, päätteen tehoista puhumattakaan. Sitä kytkentäähän siellä pitää kurkistella.

Mutta tässä switchbladen tapauksessa sinulla ja minulla ei ole hajuakaan tuosta signaaliketjusta. Se ratkeaa avaamalla ko. styrkan tai kysymällä asiaa suoraan mr H&K:lta. " the Switchblade takes a step backward in the sense that it uses digital technology solely for system control and effects generation, while leaving the heavy lifting part of the tonal equation to the tubes."

Sitten palataan aiheeseen: Mikä on putkivahvistin? Harlikka ei ole, koska sinä ei ole putkitasuria (Yäk), Marsun jcm 900 ei ole putkistyrkka, koska siinä särö klipataan osin diodeilla (Yäk), Mesa ei ole putkistyrkka silloin kun tasuri on diodiasennossa (Yäk), mikään styrkka jossa kaiku tai looppi ei ole putkilla väsätty jne jne.. Veteen piirretty viiva, josta tääll palstalla on nahisteltu jo ammoisista ajoista.
Yhtä kaikki => Mun silmissä lopputulos ratkaisee. Jos soundi on kohdallaan niin aivan sama.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Tympee Huttunen
08.11.2008 12:58:45

Onko sinulla 100% tietoa, että tuossa on jotain digitaalisia mallinnuksia? Jos tartuit tuohon mainoksen "modeling" sanaan, niin ei se tarkoita todellakaan automaattisesti digipiirejä. Kyllä noissa kaikissa jutuissa melko selvästi kerrotaan, että kyseessä on ihan aito putkivahvistin, jossa digitaalihässäköitä on efekteissä jne. Jos siis sinulla on parempaa tietoa, niin kerro ihmeessä:)
Suspensori
08.11.2008 13:11:33 (muokattu 08.11.2008 13:18:36)
Kukaan ei kuule eroa digillä tehdyn + putkilla vahvistetun särön ja putkisärön välillä...
Tai jos luulee kuulevansa niin kannattaa tipahtaa sieltä takaisin maanpinnalle ja
keskittyä täällä netissä kinastelun sijasta soittamiseen..

No.. testasin oikein asiaa:

kitara -> pod -> putkivahvistin
kitara -> putkipedaali -> putkivahvistin

Lopputulos: luulin kuulevani eron, väittäisin jopa oikeasti kuulleeni eron.
Kyseessä siis mesan pedaali, ja Line6:sen mesa mallinnus; ruuvasin niin samanlaisen kuuloiseksi kuin mahdollista (omasta mielestä yksi yhteen),
mutta kyllä se pedaalin kanssa vedetty vastasi rämpyttelyyn erilailla.
En ala kinaamaan kumpi parempi.. makuasia.

Eniten tulee soiteltua Tech21:sen vahvarilla, ei ne putket kuitenkaan itselleni
tuo taivasta maanpäälle :)

Yhtä kaikki => Mun silmissä lopputulos ratkaisee. Jos soundi on kohdallaan niin aivan sama.

Hienosti sanottu +

(edit: lievennetty ilmaisua)
Niin että eritteet lentää..
fox
08.11.2008 14:22:50

Aika mielenkiintoista, en kyllä ihan heti uskoisi, että tuo on mallintava vehje.

Juu, ei se mallinna mitään, eikä se oo edes hybridi.. Kun mun mielestä hybridit on joko trankku-etusella + putkipäätteellä tai sitten toisin päin.. :)
No, jos se ei sitten ole putkivaffistin, niin en usko että se tuota Pandaa kovin haittaa, kun saa siit sellaset soundit joita haluaa.. Mutta ihmetys on, jos ei putkietusella ja putkipäätteellä varustettu vahvistin olis putkivahvistin.. olkoonkin että siihen on integroitu joitain digipuolen modulaatioeffuja, niinku chorusta, flangeria ym.
Eipä Switchblade oikein taas mallintavakaan oo, mallintavahan on taas käsittääkseni sellanen vahvistin, josta saa leegion erimoisia vahvistinsimulaatioita kätevästi nappia painamalla. "Kas, tuli Jazz Chorus siitä! Noh, muuttu Mesapuukiks??" (tuohon tapaan siis)... 8)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Juicy
08.11.2008 14:24:39

Jos nyt vielä heitetään lisää bensaa nuotioon, niin mun käsityksen mukaan tuo asetusten ja efektien ohjaaminen (potikoiden asennot), niiden tallennus muistiin ja sieltä lataaminen on tehty "digitekniikalla".

Itse signaaliketjussa etuasteen ja pääteasteen välissä tapahtuu tapahtuu digiä siinä mielessä että siinä on "3 independant Digital-FX processors: Reverb, Delay, Modulation (Chorus, Flanger, Tremolo)". Eli vahvistin ei ole sen enempää mallintava kuin vaikka 5150 jossa on efektilenkissä läjä bossin pedaaleja :D

Tässä vielä H&K:n sivuilta napattua:

Poweramp: 4x EL34

Preamp: 2x 12AX7

Effects: 3 independant Digital-FX processors: Reverb, Delay, Modulation (Chorus, Flanger, Tremolo)

Effects Loop: serial/parallel

MIDI: built in

Footswitch/Stageboard: MIDI-Board FSM-432 included

Switching Functions: 4xPreset, Bank up, Bank down, Tap

Special Features: All Controls are fully programmable, included MIDI-Board

Tämä on nyt vain se, miten minä olen asian käsittänyt. En ole mikään sähkötekniikan enkä putkivahvistimien asiantuntija siinä mielessä että tietäisin sen enempää kuin perusrakenteen vahvistimissa. Yksittäisten komponenttien ja muiden nippeleiden kanssa olenkin sitten jo ihan hukassa.

Onko kellään muuten tietoa, missä järjestyksessä nuo sisäänrakennetut efektit on suhteessa efektilenkkiin, tulevatko ne ennen vai jälkeen sitä?
"Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene"
trih
08.11.2008 14:44:02
Onko sinulla 100% tietoa, että tuossa on jotain digitaalisia mallinnuksia? Jos tartuit tuohon mainoksen "modeling" sanaan, niin ei se tarkoita todellakaan automaattisesti digipiirejä. Kyllä noissa kaikissa jutuissa melko selvästi kerrotaan, että kyseessä on ihan aito putkivahvistin, jossa digitaalihässäköitä on efekteissä jne. Jos siis sinulla on parempaa tietoa, niin kerro ihmeessä:)

Ei ole parempaa tietoa ei :). Mutta en edelleenkään usko että voi tehdä 4-kanavaisen täysputkivahvarin kahdella etusputkella ja soundit on cleanista higainiin. Lisäksi joka kanavalle on oma buustinsa joka toimii joka kanavalle eri tavalla. Senhän voi tietenkin hoitaa neljällä eri trankkupiirillä kuten pedaaleissakin on. Joku putkiguru voisi valaista asiaa. Ehkä sen pystyykin rakentamaan tiedä häntä. Useita klippejä kävin kuuntelemassa niin digiltä kuulostaa mun korvaan.

Ja että puusilmätkin ymmärtää:

Mun mielestä kyseessä on täysputkivahvistin. Siis täysputkivahvistin. Ja tämä täysputkivahvistin vahvistaa digitaalista soundia. Käyttäähän hifistitkin täysputkivahvistimia CD-soittimien jatkeena koska putki tuo oman lisänsä digitaaliseen ääneen. Näin on mun mielipide "tutkimusteni" jälkeen. Tottakai voin olla väärässäkin :D. No offence.
Just.
Juicy
08.11.2008 15:16:49 (muokattu 08.11.2008 15:18:08)

tämä täysputkivahvistin vahvistaa digitaalista soundia.

Ai, minä kun luulin että kitarasta tulee analoginen signaali. Minä olen aina luullut, että "täysputkivahvistin" tarkoittaa putkilla toteutettua etu- sekä pääteastetta. :)

Ja jos oikein nussitaan pilkkua niin digitaalista ääntä ei voi vahvistaa ilman, että se muutetaan ensin analogiseksi. CD-soittimessakin on DA-piiri, joka muuttaa levyllä olevan datan analogiseksi signaaliksi, joka syötetään linjaulostuloon mahdollisen volumekontrollin läpi.

Digitaalisessa mallinnuksessahan kitarasta tuleva analoginen signaali muutetaan digitaaliseksi, joka sitten prosessoidaan (lyödään tiskiin mesa-mallinnukset, efektit sun muut), jonka jälkeen se muutetaan takaisin analogiseksi signaaliksi.

"it uses digital technology solely for system control and effects generation, while leaving the heavy lifting part of the tonal equation to the tubes."

En ole kyllä lukenut mistään muualtakaan, että tuossa olisi mallintavaa etuastetta.

Sitten mutua:

Minustakin tuo 4-kanavaisuus on harhaanjohtavaa, muistaakseni jossain videoarvostelussa mainittiinkin että siinä on kaksi versiota clean-kanavasta ja kaksi särökanavasta, valmistajahan siitä sitten myyntipuheisiin repii ne 4 kanavaa. Sitä en tiedä miten tuo on toteutettu, jos siinä sitten on sitä "digiä" mihin trih viittaa.

Näin on mun mielipide "tutkimusteni" jälkeen. Tottakai voin olla väärässäkin :D. No offence. Kuin myös ;)
"Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene"
Kainz
08.11.2008 16:01:12 (muokattu 08.11.2008 16:33:40)
Switchblade on täysin putkipeli. Siitä voidaan kyllä väitellä, onko kyseessä perinteisessä mielessä nelikanavainen putkipeli jossa jokaiselle kanavalle löytyy omat etuasteputkensa, vaiko jotain ihan muuta. Tässä mielessä Switchblade ei ole "aito" nelikanavainen putkivahvistin, mutta toisaalta minkään asteista mallinusteknologiaa tms. ei vahvistimesta löydy. Vertaaminen esim. Line 6:sen hybridipelehin ei ole perusteltua.

Aikoinani Switchbladeen perehdyin hieman tarkemmin ja kyseessä on systeemi, jossa samoja putkia käytetään jokaisessa eri kanavassa neljän erillisen etuasteputkison sijaan. Sinänsä ihan järkevää, koska eipä kukaan niitä neljää kanavaa kerralla päällä pidä. Kyseessä on joka suhteessa hieman perinteistä poikkeavaa suunnittelua, joten ei ihme että vahvistin hieman sekaannusta herättää.

Parhaiten homman tajuaa jos mieltää vahstimen nelikanavaiseksi putkiämyriksi, jossa kaikki (etuaste)kanavat jakavat samat putket ja samat potentiometrit. Perinteisessä designissä näin ei ole, vaan jokaisella kanavalla on omat putkensa ja treble/bass/drive jne. namiskansa. Vahvistimen käyttämä "digitaalinen hallinnointi" mahdollistaa tämän tyylisen designin. Ja kuten jo todettua, vahvistimen sisältämät putket riittävät luomaan erittäin high-gain saundeja ilman erillisiä digitaalisia härpäkkeitä. Ei niissä perinteisissä monikanavaisissa nupeissakaan niitä yhdeksää etuasteputkea kerralla ajeta, vaan niiden määrä selittyy vahvistimen kanavadesginilla; putkia täytyy olla monta, koska vahvarista löytyy rinnakkaisia toisistaan riippumattomia kanavia. Switchbladessa samaa putkistoa ajetaan siis tavallaan monilla eri layouteilla, joka perinteisessä designissä olisi melko hankala toteuttaa.

Kyseessä ei siis ole mallintava vahvistin, vaan alusta loppuun putkipeli. Digitaalista vahvistimessa ovat efektit, jotka on kytetty "oikeaoppisesti" rinnan. "Digitoimaton" saundi siis kulkee täysin AD/DA muuntimista vapaana ja sen rinnalla on 100% wet signaali. Digitaalista on myös kanavien/potentiometrien hallinnointi muistipaikkoineen, joka mahdollistaa hieman perinteisestä poikkeavan vahvistin desginin.

EDIT:

Hieman voisin jatkaa. Digitaalisia mallinnuksia laitteessa siis ei ole. Digitaalinen tarkoittaa tässä siis sitä, että kitarasta tuleva analoginen signaali ajetaan AD -muuntimen läpi (analog to digital) ja signaalista tehdään 0 ja 1 ja tätä dataa prosessoidaan erilaisilla algoritmeillä (vahvistinmallinnuksilla jne.) digitaalisena. Tämän jälkeen digitaalinen data (nollat ja ykköset) ajetaan DA -muuntimen läpi takaisin analogiseksi signaaliksi (eli "sähköksi" heh) ja tämä vahvistetaan sitten pääteasteella (joko trankku tai putki). Line 6:sen systeemit käyttävät tätä tapaa; signaali siis kulkee kokonaisuudessaan AD/DA muuntimien läpi ja ainoastaan power amp on putkilla.

Swithcbladessa taasen signaali pysyy koko ketjun ajan analogisessa muodossa. Tämä on se tärkein asia, joka erottaa digitaaliset- ja täysputkipelit toisistaan; siinä missä analogisissa putkipeleissä signaali ei koskaan kulje AD/DA muuntimien lävitse, digitaalisissa systeemeissä näin tapahtuu.

Digitaalista Switchbaldessa ovat siis ainoastaan efektit, jotka ajetaan analogisen saundin rinnalle. Digitaalitekniikkaa käytetään siis myös muistipaikkojen ja "etuastepiirien" (rautalangasta vääntäen) valintaan. Eli sama setti fyysisiä potentiometrejä yms. ajaa samaa putkistoa. Hieman menee yksinkertaistamiseksi tosin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)