Aihe: Tiukka/tarkka saundi nauhalle ja soittoon=How to?
1 2
Booligan
05.11.2008 11:54:11

Säröä tosiaan vähemmän, ei puuroudu soundi. Lisäksi aktiivimikit kitaraan ja kaikki mallintavat vehkeet pois.

aktiivimikit on älyttömän kylmät ja koleat, ei jatkoon. niistä puuttuu se iloinen eloisuus kokonaan.
lyriikat=ajanhukkaa kitarasoolojen välissä
rakula
05.11.2008 12:52:51
aktiivimikit on älyttömän kylmät ja koleat, ei jatkoon. niistä puuttuu se iloinen eloisuus kokonaan.

Itsekään en ole oikein koskaan ihastunut kyseisiin mikkeihin, hirveän kuiva soundi ainakin mesalla ja bognerilla soittaessa.
Ei voi lähtee jos on tullu
Kasperi Tervonen
05.11.2008 12:52:58
Jos haluat tosissaan pysytellä tossa nykyisessä styrkkarissa, ettei sitä lähdetä vaihtamaan, niin yks minkä oon todennut toimivaksi, on se että lisäät singaaliketjuun säröpedaalin, ja tässä tapauksessa sellanen särö mikä on vähän "sirkkelimäinen", eli ei mikään muhkea jyystömössö. Ja sillä boostaa haluamallaan tavalla.

Mulla ainakin auttaa tän mesan f-50 kombon kanssa juurikin säröpedaalilla buustaaminen (bad monkeyta käytän). Ilman buustia atakki tahtoo olla vähän turhankin pehmeä noissa hevandereissa, mutta boostaamalla sen saa juuri sopivaksi ainakin omaan makuun.
"the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde
Svensson
05.11.2008 13:22:12 (muokattu 05.11.2008 13:22:23)

Räkkipeli: You got the point, nyt vaan tietoa mitä kannattaa hankkia laitteiston osalta.
Attakkia pitää saada ja noise gate sitten lopetteleen. Tossa line6 on tosiaan sen verran pehmeä ja perus digitaalinen särö, että se on vähän sellainen löysä, eli se nousee hitaasti ja keskellä on se attak pointti ja sitten se taas laskee. Eli vaikka kuinka tiukasti soittaa, ikinä se saundi ei ole niin iskevä kuin voisi olla.

Podilla pitäisi kyllä aika lähelle kuvailemaasi soundia päästä. Suosittelen pistämään Tube screamer mallinnosta etusen eteen, ja leikkaamaan bassotaajuuksia rankalla kädellä pois samoin kuin boostaamalla ylämiddleä.

Mm. tämän kaverin: http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=147108 biisit on kolmea uusinta lukuunottamatta podilla vedetty. Toikin patch varmaan löytyy internetin syövereistä jos kaivaa.
"... mikä toi ibanezin sweeping demon on? minkämoisen saundin siittä saa kuullostaako swipit paremmalta????" Eräs M.nettiläinen
menijo
05.11.2008 20:54:13 (muokattu 05.11.2008 21:40:16)
Jepulista, tässä varmistuin juuri äskettäin, että gate on vastaus ainakin osittain ja ihan saundin muokkaus. Nyt tuossa on kaiketi liian läski saundi, jolloin se vaan jää kertakaikkiaan soimaan hetkeksi. Lähdempä siis tutkiskelemaan noita laitteisia.

Svensson: heh bulb my man seiska foorumilta. Juu tuollaista saundia yrittelin tosiaan vähän saada ja tosissaan nyt kyse on säädöistä, eli pitää kuivattaa tuota saundia hieman.
Tuossa mun nupissa olikin näköjään gate, tosin vaikeasti löydettävässä paikassa.
(rtfm taas kerran) On muutenkin muuten aika nerokas nuppi tuo spider valve, kunhan vaan oikeasti säätää sitä ja rajusti ja muistetaan lukea niitä manuaaleja... heh

Kiitos kuitenkin kaikille jeesistä taas kerran jatketaan vaan topikkia jos jollekkin tulee mieleen hyviä ratkaisuja. :) Noista gateista ja kompuroista on kiinnostava kuullä käyttääkö niitä kukaan täällä. Tuntuu ainakin, että säädettävämmästä gatesta olisi juuri se apu mitä tarvitsen. Mutta pikataan tarkasti ja soitetaan paljon, eiköhän se vastaus löydy harjoituksen myötä. :)

edit:poistin turhaa lätinää :)
StoRBa
06.11.2008 00:15:51

Mulla ainakin auttaa tän mesan f-50 kombon kanssa juurikin säröpedaalilla buustaaminen (bad monkeyta käytän). Ilman buustia atakki tahtoo olla vähän turhankin pehmeä noissa hevandereissa, mutta boostaamalla sen saa juuri sopivaksi ainakin omaan makuun.

Tähän väliin on pakko korjata, että tuo Bad Monkeyhan on overdrive-pedaali. Valmiiksi särötetyn - jopa mallintavan soundin buustaaminen säröpedaalilla ei saa aikaan kuin järkyttävää puuroa. Sen sijaan varsinkin putkivahvarin boostaaminen OD-spedulla on oikein suositeltavaa, jos haluaa terävän attackin ja erottelevan soundin.
Kuuntele kun soitan!
menijo
06.11.2008 08:39:48 (muokattu 06.11.2008 08:47:06)
Löysin muuten kaiketi syyn tuohon ongelmaan mistä kyse oli. Eli sägi eli sag http://www.aikenamps.com/Sag.html erikoista sinänsä. Käykääpä tarkastamassa.

edit: vaikkakin tuo voi olla jopa hyvä asia, tässä tapauksessa se ei ole kaivattu. Itse tulen pitkältä transistorivahvistin taustalta, joten joskus nämä putkien hienoudet tuppaa olemaan vähintäänkin jännittäviä.

edit: täytynee hankkia fractal audio ja naputella siihen tiukat säädöt, niin sitten voin soitella sitä 300bpm tekniikka deathia mitä tässä haluan naputella. :D
ooidort
06.11.2008 09:20:05
Itse olen ainakin saanut tiukkaa ja tarkkaa soundia nauhalle Guitar Rig 3 softalla. Toinen hyvä mallinnussofta on Peaveyn Revalver MK III. Ainakin Revalverilla on hyvin vaikea huomata eroa oikean pelin ja mallintavan välillä. Treenikämpän 6505+ ja Revalverin 6505+ kuulostavat hämmästyttävän samalle.
"Sex is like math; Add the bed, subtract the clothes, separate the legs and hope the hell you don't multiply!"
Terrorwrist300
06.11.2008 12:21:26 (muokattu 06.11.2008 12:54:43)

No kertokaas kokeneet mitä tekisitte mun tilanteessani mun vehkeillä.
Käytössä on siis on säröpedaali ja trankkuvahvari minkä soundiin olen nyt suhteellisen tyytyväinen soitettaessa. Kärsii selkeesti nauhotettaessa. Kitara on varsin laadukas johon on ladattu varsin hintavat käsintehdyt passiivimikit.
Lisäksi käytössä on alton amx-60 halpis pikkumikseri ja shuren sm-57. Mikseri menee suoraan tietokoneen sisääntuloon ja nauhoitusohjelmana toimii vanha kunnon sound forge.

Gainia tekis mieli laittaa vieläkin pienemmälle, muttaku sitte ei enää huilaritkaan enää lähe...
Heittäkääs siis ehdotuksia ihan mikin sijainnista lähtien nauhotusvoluumiin ja mikserin säätöihin asti, että miten näistä vehkeistä saatais paras mahollinen lopputulos.

E: Niinjuu ja hakusessa olisi tietty tää raskas ja piukka mutta selkee soundi kaikenlaisen raskaan ja nopean mäiskeen soittoon.
Kasperi Tervonen
06.11.2008 13:24:19
Tähän väliin on pakko korjata, että tuo Bad Monkeyhan on overdrive-pedaali. Valmiiksi särötetyn - jopa mallintavan soundin buustaaminen säröpedaalilla ei saa aikaan kuin järkyttävää puuroa. Sen sijaan varsinkin putkivahvarin boostaaminen OD-spedulla on oikein suositeltavaa, jos haluaa terävän attackin ja erottelevan soundin.

Heh, mä kun olin käsittänyt, että sekä overdrive, että -distortion purnukoita voidaan kutsua yleisnimikkeellä "säröpedaali". Mutjoo tiiän kyllä, että tuo bad monkey on nimenomaan overdrive, ja tarkoitinkin tässä tapauksessa nimenomaan OD-pedaaleita. Olisin tietty voinut hieman tarkentaa. :D
"the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde
StoRBa
07.11.2008 00:59:18

Heh, mä kun olin käsittänyt, että sekä overdrive, että -distortion purnukoita voidaan kutsua yleisnimikkeellä "säröpedaali". Mutjoo tiiän kyllä, että tuo bad monkey on nimenomaan overdrive, ja tarkoitinkin tässä tapauksessa nimenomaan OD-pedaaleita. Olisin tietty voinut hieman tarkentaa. :D

Jeh distortion = särö ja overdrive = overdrive. Toimivat eri periaatteilla ja käyttäytyvät myöskin eri tavalla. OD toimii sekä yksinään että buustatessa oikein hyvin, särö ei buustatessa niinkään hyvin. Näin pähkinänkuoressa.
Kuuntele kun soitan!
LarryHat
07.11.2008 09:39:44
Itse olen saanut aivan mahtavan saundin aikaiseksi Toneportin avulla. Halpa, helppokäyttöinen ja monipuolinen. Soveltuu just buenosti kotisoitteluun ja omien juttujen nauhottamiseen.
Krice
07.11.2008 12:27:31 (muokattu 07.11.2008 12:27:46)

Gainia tekis mieli laittaa vieläkin pienemmälle, muttaku sitte ei enää huilaritkaan enää lähe...

Lähteehän ne vaikka akustisella.

Heittäkääs siis ehdotuksia ihan mikin sijainnista lähtien nauhotusvoluumiin ja mikserin säätöihin asti, että miten näistä vehkeistä saatais paras mahollinen lopputulos.

Mitkä on vehkeet ja mikä on ongelma? Nauhotuksessa muuten kannattaa ehkä säätää gainia ja kirkkautta vähemmälle.
Johann Onn
07.11.2008 14:49:01 (muokattu 07.11.2008 14:49:43)
Mitä tekisitte mun tilanteessani mun vehkeillä: Säröpedaali + trankkuvahvari minkä soundiin olen nyt suhteellisen tyytyväinen soitettaessa. Kärsii selkeesti nauhotettaessa.

Äänikortiksi joku ihan oikeasti äänittämiseen tarkoitettu, eikä se emolevyn kaikkeen muuhun tarkoitettu äänipiiri. Pahimmillaan noi (= omista koneista, tämän emon Realtek:in romu) on meinaan todella järkyttäviä.
StoRBa
07.11.2008 18:39:35

Joo mitään yleispäteviä säätöjä on paha lähteä sanomaan ja tapauskohtasiakin, jos ei tiedä vehkeitä, tilaa ja mikityksiä yms.

Mitkä on vehkeet ja mikä on ongelma? Nauhotuksessa muuten kannattaa ehkä säätää gainia ja kirkkautta vähemmälle.

Gaini ja presenssi pienemmälle niin selkiää soundi. Jälkeenpäin soundia voi vielä kompressoida miksatessa, jos tuntuu, että jäi liikaa ilmaa soundiin.
Kuuntele kun soitan!
Tontsa90
04.12.2008 00:36:53
No kertokaas kokeneet mitä tekisitte mun tilanteessani mun vehkeillä.
Käytössä on siis on säröpedaali ja trankkuvahvari minkä soundiin olen nyt suhteellisen tyytyväinen soitettaessa. Kärsii selkeesti nauhotettaessa. Kitara on varsin laadukas johon on ladattu varsin hintavat käsintehdyt passiivimikit.
Lisäksi käytössä on alton amx-60 halpis pikkumikseri ja shuren sm-57. Mikseri menee suoraan tietokoneen sisääntuloon ja nauhoitusohjelmana toimii vanha kunnon sound forge.

E: Niinjuu ja hakusessa olisi tietty tää raskas ja piukka mutta selkee soundi kaikenlaisen raskaan ja nopean mäiskeen soittoon.

Ensimmäinen askel on tietenkin ottaa saröä ja alapäätä pois siitä normaalisoittelumäärästä jonkun verran. Soittaa tietenkin tarkasti. Mikin asettelullakin on paljon vaikutusta saundiin, joten kokeilemaan vain sitä parasta kohtaa. Perus lähtökohta on tietenkin kartion keskeltä suoraan. Sivuille päin laittaessa saundi muuttuu tummemmaksi jne..
Mikserin säädöistä sen veran, että niitä tuskin kannattaa hirveästi ruuvailla. Mahdollisimman puhtaana sisään. Koneella voi kyllä tehdä kaikki samat asiat, ja vielä enemmänkin. Sen verran katsoo, että nauhoittaessa ei hirveästi yli -6dB noi tasot mene.
Basso on kätevä laite kitarasaundia luodessa. Jos sitä ei ole, niin on aika vaikea luoda massiivista kitarasaundiakaan. Mutta näillä ihan perusasioilla se saundi sieltä tulee. Ja tietysti tarkasti tuplaamalla saa aika raskasta saundia tehtyä.

Turhan paskan jauhannan pointti:

Sopiva särö ja mikin paikka=selkee saundi
ja selkee saundi + tarkka soitto=piukka saundi
opaa
04.12.2008 17:56:13
En vaan tiennyt ettei OD-pedaaleita ei ilmeisestikään kutsuta säröpedaaleiksi.

Eikö? Mä oon ainaki lyhyen ikäni niitä säröpedaaleiksi kutsunut ja ei ole mitään väärinymmärryksiä tullut.. :) Ja miksei: säröähän niistä overdrive-purkeistakin saa? Ja tiedän toki että overdrive on eri kuin distortion. Musakaupassa kun säröpedaaleita junnuna sitten kyseli niin kyllä siellä kaikkea overdrivesta distortioniin lykättiin eteen.
--Tomppa--
04.12.2008 18:07:05
Eikö? Mä oon ainaki lyhyen ikäni niitä säröpedaaleiksi kutsunut ja ei ole mitään väärinymmärryksiä tullut.. :) Ja miksei: säröähän niistä overdrive-purkeistakin saa? Ja tiedän toki että overdrive on eri kuin distortion. Musakaupassa kun säröpedaaleita junnuna sitten kyseli niin kyllä siellä kaikkea overdrivesta distortioniin lykättiin eteen.

No entös sanottekos työ Fuzzeja säröpedaaleiksi?
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
epi2
04.12.2008 18:40:40
Musta ainaki noi fuzz, distortion ja OD tyyppiset pedaalit on särö pedaaleja, koska kaikki on tarkoitettu sen särön tuottamiseen kaikista saa ulos säröä.

Eikös muuten distortion ja fuzz säröjen toiminta periaate oo melko lailla sama?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)