Aihe: Kone ei tunnista kovalevyä
1
Mejsel
03.11.2008 21:13:35
Morjesta vaan pöytään. Nyt on semmonen ongelma, että yritän asentaa windows xp:tä koneelleni, niin heti asennuksen alussa valittaa, että ei löydy kovalevyä jolle asentaa, sorry, ei voi mitään ->exit setup.

No, kuitenkin vanha windows käynnistyy kovalevyltä ihan normaalisti ja toimii. Kokeilin sitten ottaa kovalevyn pois ja laittaa kokonaan uuden tilalle, mutta eipä löytänyt tuotakaan. Biossista en löydä kovalevyä mistään. Ainakin etusivulla, missä niitä yleensä on listattuna, niin näkyy vain CD/DVD asema, mutta ei havaintoa kovalevystä. Kokeilin sitten päivittää biossin, mutta ei auttanut sekään. Nyt ei vaan meikäläisen tietokoneosaamisella enää keksi mikä tuota rakkinetta vaivaa. Olisiko emossa jotain vikaa? Testin perusteella vika ei ainakaan kovalevyssä todennäköisesti ole. Kyseessä on siis SATA väyläinen kovalevy. Kokeilin myös liittää kovalevyn toiseen sata-porttiin ilman tulosta.
pwc
03.11.2008 21:35:26
Eikös XP:n asennusohjelma vaatinut erilliset sata-ajurit ihan asennuksen aluksi? Ei, en tiedä, mistä ne voisi löytää, mutta ehkä tämä ohjaisi edes oikeille jäljille.
Mejsel
03.11.2008 21:50:31 (muokattu 03.11.2008 22:51:23)
Jaa, tällaisesta en olekaan kuullut. Yhteen uuteen koneeseen olen kyllä asentanut xp:n ilman mitään erillisiä ajureita nimenomaan sata levylle.

Mutta kiitos oikeille jäljille opastamisesta, googlellakin jo löytyi jotain tietoa. Täytyy vielä etsiä ne ajurit jostain käsiin, josko lähtis toimimaan.
nakke
05.11.2008 11:23:14
Outoa ettei bios tunnista levyä edes bios päivityksen jälkeen. Kyllähän sen pitäisi tunnistaa ilman SATA ajureitakin mun mielestä. Oletkos kokeillut toisella SATA kaapelilla, ettei olis kaapeli vika? Kiintolevyn ja emonlevyn mallien kertominen vois helpottaa vian etsimistä.
Mejsel
05.11.2008 22:01:33
Outoa ettei bios tunnista levyä edes bios päivityksen jälkeen. Kyllähän sen pitäisi tunnistaa ilman SATA ajureitakin mun mielestä. Oletkos kokeillut toisella SATA kaapelilla, ettei olis kaapeli vika? Kiintolevyn ja emonlevyn mallien kertominen vois helpottaa vian etsimistä.

Olen kokeillut vaihtaa myös kaapelia. Muuten jollakin tavalla tuo bios tunnistaa levyn, kun Boot device priorityä valitessa se antaa käynnistysvaihtoehdoksi myös tuon kovalevyn, joka on vain nimetty hiukan hämärästi "VIA VT6420 1st HDD". Käsittääkseni sen kovalevyn pitäisi normaalisti kuitenkin näkyä myös siinä pääsivun listauksessa omalla nimellä ja koolla ilmoitettuna..?

Emo on Asus A8V Deluxe ja kiintolevy on Seagate Barracuda 160GB 7200... tarkempaa mallia en nyt muista.
Soolokitaristi
05.11.2008 22:17:17
Itselläni on sekä semmoinen emo, joka osaa asentaa suoraan SATA:lle ja sellainen joka ei osaa. Ilmeisesti nuo jotka ei osaa on vähän vanhempia malleja (näin ainakin mulla) joissa on ide väylä pääväylänä ja sata erillisellä sirulla. Uudet emot osaa aina asentaa suoraan satalle. Näyttäisi olevan vähän vanhempi tuo sinun emosi, joten varmaan tarvii erillisen ajurilevykkeen.
lindo
06.11.2008 08:51:02 (muokattu 06.11.2008 09:02:11)

Emo on Asus A8V Deluxe ja kiintolevy on Seagate Barracuda 160GB 7200... tarkempaa mallia en nyt muista.

Löytyykö sulta vielä emon ajuri CD? Mulla on tuo SATA ajuri emon CD levyllä, ja disketillä, koska disketiltä se tarvii asentaa, tai ainakin mulla tarvii koska mulla on vielä vanhempi emo :D ASUS A7N8X-E Deluxe.

Voin yrittää kaivaa sen jostain ja lähettää sähköpostiin koska netistä näyttää olevan vaikea löytää....

EDIT:

toinen vaihtoehto, jos et jo kokeillut:
http://support.asus.com/download/download.aspx
sieltä valitset
"motherboard"
"socket939" vai?
"Asus A8V Deluxe"
ja search.
"Please select your operating system"
aukeavasta sivusta:
"RAID (2)"
ja sieltä:
VIA VT6420 (VT8237) SATA RAID Driver Package Version 2.20D WHQL.
Rok rok
Mejsel
06.11.2008 19:57:01

toinen vaihtoehto, jos et jo kokeillut:
http://support.asus.com/download/download.aspx
sieltä valitset
"motherboard"
"socket939" vai?
"Asus A8V Deluxe"
ja search.
"Please select your operating system"
aukeavasta sivusta:
"RAID (2)"
ja sieltä:
VIA VT6420 (VT8237) SATA RAID Driver Package Version 2.20D WHQL.

kiitti linkistä. Enää tarvii hommata se korppuasema... kaikkeen sitä joutuu vanhan koneen kanssa :) Uuteen taidan pistää samantien levykeaseman kiinni. Kumminkin sille tulee tarve jos ei sitä siinä ole.
Twinkle
07.11.2008 05:26:08 (muokattu 07.11.2008 05:27:55)
Olen kokeillut vaihtaa myös kaapelia. Muuten jollakin tavalla tuo bios tunnistaa levyn, kun Boot device priorityä valitessa se antaa käynnistysvaihtoehdoksi myös tuon kovalevyn, joka on vain nimetty hiukan hämärästi "VIA VT6420 1st HDD". Käsittääkseni sen kovalevyn pitäisi normaalisti kuitenkin näkyä myös siinä pääsivun listauksessa omalla nimellä ja koolla ilmoitettuna..?

Onko CD-asema ide vai sata? Minulla ne tulee siihen etusivulle näkyviin vasta sitten, kun muuttaa vaihtaa jostakin advanced Chipset controllista SATA-väylä EHCI-tilaan tai johonkin tämmöiseen. Sieltä voi myös valita Legacy IDE tai RAID-asetukset, joten lähtisin kyllä hakemaan biossista vikaa.

Hämyt ohjeet taas ja sisällöttömät, mutta en jaksa buutatakaan että pääsisin kattelemaan setuppiin että mitä ne asetukset oikeasti on. Mutta vastaavanlainen juttu oli minullakin joskus ja se korjaantui peukaloimalla biossia.
-Cale
07.11.2008 08:52:45 (muokattu 07.11.2008 08:54:45)
Minun ongelmani sivuaa aihetta jollain tapaa.

Koneeseeni asennettiin uusi (vanha) kiintolevy johon käyttiksenä tuli XP. Kyseisen toimenpiteen jälkeen seuraavana päivänä kone ei käynnistynyt normaalisti. Vaati kolme käynnistyskertaa ennenkuin windowskin latautui. Kone jumitti milloin mihinkin kohtaan ja ensimmäisellä kerralla sammui itsestään. Eilen kertoja oli jopa 4 ennenkuin alkoi pelittämään. Kuitenkin asennuspäivänä kone käynnistyi normaalisti vaikka se välillä kokonaan sammutettiinkin.

Muita vakavempia ongelmia ei ole vielä ilmennyt, mistähän tuo mahtaa johtua?

Edit: Ja kyseessä on IDE -kovo.

Edit: Mietin, että aiempi kovo oli muistaakseni eri IDEssä kiinni, olisiko sillä merkitystä jos IDE -piuhan vaihtaisi?
lindo
07.11.2008 09:18:15 (muokattu 07.11.2008 09:22:45)

Koneeseeni asennettiin uusi (vanha) kiintolevy johon käyttiksenä tuli XP. Kyseisen toimenpiteen jälkeen seuraavana päivänä kone ei käynnistynyt normaalisti. Vaati kolme käynnistyskertaa ennenkuin windowskin latautui. Kone jumitti milloin mihinkin kohtaan ja ensimmäisellä kerralla sammui itsestään. Eilen kertoja oli jopa 4 ennenkuin alkoi pelittämään. Kuitenkin asennuspäivänä kone käynnistyi normaalisti vaikka se välillä kokonaan sammutettiinkin.

Muita vakavempia ongelmia ei ole vielä ilmennyt, mistähän tuo mahtaa johtua?

Edit: Ja kyseessä on IDE -kovo.

Edit: Mietin, että aiempi kovo oli muistaakseni eri IDEssä kiinni, olisiko sillä merkitystä jos IDE -piuhan vaihtaisi?

Oliko se käyttis siinä siis valmiina?

Jos Windows kuitenkin asennettiin uudelleen (clean install), niin tuo uusi/vanha kovo voisi olla vaikka rikki tms.
Jos asensit Windowsin vanhan päälle niin ihan ekaksi kannattaa tehdä ns. clean install. Eli formatoi, tai mahdollisesti deletoi kaikki vanhat osiot levyltä (itse tekisin näin, jos kovo on ollut jossain toisessa koneessa aikaisemmin).
Tässä on hyvä ohje:
http://www.michaelstevenstech.com/cleanxpinstall.html#steps
(klikkaile vasemmalla olevia kuvia)

Tää on ehkä selkeempi:
http://pcsupport.about.com/od/operatingsystems/ss/instxpclean1.htm
Rok rok
Twinkle
07.11.2008 11:24:11
Jepulis ... muistan yhden MB lehden artikkelin, muutaman vuoden takaa, jossa ne kasasivat sellasta mini PCtä ja yksi kuva oli siitä kun koneeseen tökättiin väliaikaiseksi korppuasema että saatiin Windoussi asennettua.
Kehitys menee nopeammin eteenpäin kuin Microsoft...

Luulisi että mikrobitissä olisi niin jäyhät nörtit että ne olisivat osanneet tehdä slipstream-cd:n johon kyseisen emolevyn ajurit oli laitettu. Vielä tähän päivään mennessä en ole itse joutunut korpuilta tätä säheltämään, jo pelkästään USB-tikulta asentaminen on ollut käytännöllisempää. Tommoinen emokohtainen asennuslevy on muutenkin todella kätevä olla olemassa, jos joutuu asentamaan uusiksi niin ainakin kaikki emolle integroidut jutut on suoraan käytettävissä.

Mitä taas kehitykseen tulee, niin yllättäen tämäkin homma on taas toiminut siten että joka koneessa on omat systeemit sata-asemien pyörittämiseen eikä BIOSsit omaa mitään taaksepäin yhteensopivuutta että ne asemat pystyisi tunnistamaan. Ei ne voi kaikkia maailman wintoosan asennusmedioitakaan ruveta vaihtamaan joka kerta kun emolevyn valmistaja siirtyy uusiin piireihin.
-Cale
07.11.2008 13:22:35
Oliko se käyttis siinä siis valmiina?

Jos Windows kuitenkin asennettiin uudelleen (clean install), niin tuo uusi/vanha kovo voisi olla vaikka rikki tms.
Jos asensit Windowsin vanhan päälle niin ihan ekaksi kannattaa tehdä ns. clean install. Eli formatoi, tai mahdollisesti deletoi kaikki vanhat osiot levyltä (itse tekisin näin, jos kovo on ollut jossain toisessa koneessa aikaisemmin).
Tässä on hyvä ohje:
http://www.michaelstevenstech.com/cleanxpinstall.html#steps
(klikkaile vasemmalla olevia kuvia)

Tää on ehkä selkeempi:
http://pcsupport.about.com/od/operatingsystems/ss/instxpclean1.htm

Ei ollut valmiina, vissiin Linux ollut aiemmin kun näyttöön tuli Linux -kuvake. Itsekin mietin että kovo saattaa olla rikki, kun kirpparilta sen kympillä poistin. Se vaan ihmetyttää kun se muuten käynnistyi normaalisti ja vielä XP:n asennuspäivänäkin, mutta nyt on ruvennut oireilemaan. Voisiko tuossa IDE -piuhassa olla jotain vikaa kun toisella liittimellä ennen winukan asennusta kovo käynnistyi normaalisti?

Pitänee tutustua tuohon clean installiin.
lindo
07.11.2008 18:21:24 (muokattu 07.11.2008 18:22:44)
Voisiko tuossa IDE -piuhassa olla jotain vikaa kun toisella liittimellä ennen winukan asennusta kovo käynnistyi normaalisti?

Eihän se mahdotonta ole. Kannattaa kokeilla. ... ööö miksi yleensä vaihdoit piuhan?

Formatoitko sen levyn kuitenkin? Oisko se Linux siellä vielä kummittelemassa? Ei ole kokemusta meinaan.
Rok rok
-Cale
09.11.2008 20:57:42
Eihän se mahdotonta ole. Kannattaa kokeilla. ... ööö miksi yleensä vaihdoit piuhan?

Formatoitko sen levyn kuitenkin? Oisko se Linux siellä vielä kummittelemassa? Ei ole kokemusta meinaan.

En asentanut itse uutta kovoa ja winukkaa. Levyä ei formatoitu kun jostain syystä oletin sen jo olevan formatoitu. Voihan se tosiaan kummitella. Täytyy yrittää selvittää tilannetta, kiitos jo kuitenkin jeesistä! +
lindo
11.11.2008 09:58:09 (muokattu 11.11.2008 10:14:54)
En asentanut itse uutta kovoa ja winukkaa. Levyä ei formatoitu kun jostain syystä oletin sen jo olevan formatoitu. Voihan se tosiaan kummitella. Täytyy yrittää selvittää tilannetta, kiitos jo kuitenkin jeesistä! +

Ahaa, tää valaisi jo enemmän, eli itselläsi ei ole kokemusta koneen sisälmyksistä niin paljon että lähtisit itse vaihtelemaan piuhoja.

Hyvää harjoitusta on dyykata jostain joku vanha kone ja katella mitä se on syönyt.
Toinen hyvä harjoitus on lueskella "build your own PC" juttuja netistä. Tässä esim artikkeli jonka itse luin monta kertaa ennen kuin kasasin ekan kerran konetta (tosin turvauduin silloin lopulta kokeneempaan kasaajaan, terveisiä vaan Joonalle ;)

http://www.tomshardware.com/reviews/building-pc,511.html
Rok rok
lindo
11.11.2008 10:03:33
Luulisi että mikrobitissä olisi niin jäyhät nörtit että ne olisivat osanneet tehdä slipstream-cd:n johon kyseisen emolevyn ajurit oli laitettu.

Kyllähän ne varmaan olisivat tuo osanneet mutta luulisin että kun kyseessä on kuitenkin ihan valtakunnallinen julkaisu, niin ne tekivät varmaan noin siksi että sen osaa sitten artikkelin perusteella tehdä joku vähemmän jäyhä nörttikin. :P
Rok rok
Twinkle
18.11.2008 00:13:51
Kyllähän ne varmaan olisivat tuo osanneet mutta luulisin että kun kyseessä on kuitenkin ihan valtakunnallinen julkaisu, niin ne tekivät varmaan noin siksi että sen osaa sitten artikkelin perusteella tehdä joku vähemmän jäyhä nörttikin. :P

Palatakseni tähän viikon varoitusajalla, niin henkilökohtaisesti koen että nLiten lataaminen netistä ja levyn polttaminen ajureineen päivineen on huomattavasti yksinkertaisempi nakki kuin hankkia jostakin toimiva levyasema, asentaa se, bootata ja ruveta hakemaan levykkeeltä niitä ajureita.

Lisäksi asennuslevy jossa on kaikkien integroitujen systeemien ajurit, esisyötetyt CD-keyt ja kaikki muut vastaavat ominaisuudet on muutenkin äärimmäisen kätevä olla olemassa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)